rytme Skrevet 14. april 2015 Forfatter #26 Del Skrevet 14. april 2015 Dessverre er det ingen positiv forskning på ursofalk, det er aldri bevist at de har noen effekt. Jeg hadde heller ingen effekt av verken det eller annen medisin de brukte. Jeg hadde verdier på 54 da de satte meg igang. Ingen ting er bedre enn at han babyen har det bra da : ) men når du ikke har det godt merker han det, og gallesyren er ikke bra for babyen. Men når du har passert 34 uker er lungene ferdig utviklet, etter det er det bare vekst som står igjen. Så dette kommer til å gå veldig bra! : ) når skal du på neste kontroll da? Da har du jo ihvertfall passert uke 34. Rart de praktiserer så forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg fikk beskjed om at verdiene mine var stigende kom de ikke til å la meg gå lenger enn uke 34. Ja,det er litt rart at de praktiserer så forskjellig. Det virker som om de på sykehuset her forventet veldig at gallesyrene skulle bli normale igjen, for de har liksom aldri sagt noe om hva som skjer hvis de ikke blir normale. Hvor høye må de bli før det ikke er trygt der inne lenger, liksom?? Det er en kjip følelse. Livmoren skal liksom være så trygt og godt for babyen og så går man der som kommende mamma og føler seg skikkelig "toxic" overfor den lille...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147138799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 14. april 2015 #27 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg leste et sted at på kvinneklinikken sier de at fødsel skal uansett settes igang i uke 37 dersom man har fått påvist icp. Så d bør de ihvertfall gjøre med deg. Ellers visste heller ikke jeg noen ting om denne intrahepatiske kolestasen da jeg fikk det..visste ikke at det var noe som het det engang. Men jeg leste litt om det i ettertid..så her kommer noen fakta. Forekomsten av forhøyede gallesyrenivå i graviditet varierer. En svensk studie estimerte insidensen i Västra Göteland til 1,5 %. Høyere forekomst i Chile (2,4 %), Bolivia og Kina. I europeiske land 0,5-1 %. Den nøyaktige årsaken til svangerskapskolestase er ikke fastlagt. Man tror at økt østrogennivå hos disponerte kvinner utløser forhøyde gallesyrenivåer. To studier har vist at kvinner med serumgallesyrenivå >40 mmol/l har økt forekomst av svangerskapskomplikasjoner, bl.a. forurenset fostervann, for tidlig fødsel eller fosterdød. Typiske symptomer er generelt utbredt kløe uten utslett, spesielt i hender og under fotsålene. Den er mest uttalt om natten. Vanligst i slutten av graviditeten. Det er ikke sammenheng mellom gallesyrenivået og kløeintensiteten Sekundære plager: tretthet, vekttap, magesmerter, mørk urin, gallesten. Normalt er gallesyrenivået<7 mmol/l. men kan variere litt gjennom graviditeten. Kan være lett forhøyet hos ikke-fastende pasient. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147138878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 14. april 2015 Forfatter #28 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg leste et sted at på kvinneklinikken sier de at fødsel skal uansett settes igang i uke 37 dersom man har fått påvist icp. Så d bør de ihvertfall gjøre med deg. Ellers visste heller ikke jeg noen ting om denne intrahepatiske kolestasen da jeg fikk det..visste ikke at det var noe som het det engang. Men jeg leste litt om det i ettertid..så her kommer noen fakta. Forekomsten av forhøyede gallesyrenivå i graviditet varierer. En svensk studie estimerte insidensen i Västra Göteland til 1,5 %. Høyere forekomst i Chile (2,4 %), Bolivia og Kina. I europeiske land 0,5-1 %. Den nøyaktige årsaken til svangerskapskolestase er ikke fastlagt. Man tror at økt østrogennivå hos disponerte kvinner utløser forhøyde gallesyrenivåer. To studier har vist at kvinner med serumgallesyrenivå >40 mmol/l har økt forekomst av svangerskapskomplikasjoner, bl.a. forurenset fostervann, for tidlig fødsel eller fosterdød. Typiske symptomer er generelt utbredt kløe uten utslett, spesielt i hender og under fotsålene. Den er mest uttalt om natten. Vanligst i slutten av graviditeten. Det er ikke sammenheng mellom gallesyrenivået og kløeintensiteten Sekundære plager: tretthet, vekttap, magesmerter, mørk urin, gallesten. Normalt er gallesyrenivået<7 mmol/l. men kan variere litt gjennom graviditeten. Kan være lett forhøyet hos ikke-fastende pasient. Jeg har også lest det du skriver om gallesyrenivå >40, og spurte om det på en av legetimene mine. Men det er noen uker siden og legen sa da flere ting. blant annet at de skulle forsøke med ursofalk for å få ned verdiene. Men også at nyere forskning hadde vist at det ikke var så mye risiko før verdiene var en del høyere (sa ikke en bestemt verdi). Og at risikoen uansett måtte sammenlignes med risikoen ved prematur fødsel... Men alle steder eg leser på nettet så beskriver de gallesyreverdier over 40 som "severe icp"... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147138911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 14. april 2015 #29 Del Skrevet 14. april 2015 Nok en gang, mye forskjellige praktiseringen på de forskjellige sykehusene syns jeg. Litt skummelt.. Hadde du gått til kontroller på ahus som meg, hadde du antakeligvis blitt satt igang etter passert 34 uker.. Jeg fikk ikke forberedt meg i det Hele tatt forrige svangerskap, ble sendt rett opp på obs posten etter us på poliklinikken da de fikk svar på prøvene som var på 54. Samboeren min var i Lillehammer på birken, så han fikk jeg ikke tak i med det første. De kjørte uansett løpet sitt og satte igang fødsel samme kveld. ( samboer rakk fødsel, Hehe ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147138997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 14. april 2015 Forfatter #30 Del Skrevet 14. april 2015 Nok en gang, mye forskjellige praktiseringen på de forskjellige sykehusene syns jeg. Litt skummelt.. Hadde du gått til kontroller på ahus som meg, hadde du antakeligvis blitt satt igang etter passert 34 uker.. Jeg fikk ikke forberedt meg i det Hele tatt forrige svangerskap, ble sendt rett opp på obs posten etter us på poliklinikken da de fikk svar på prøvene som var på 54. Samboeren min var i Lillehammer på birken, så han fikk jeg ikke tak i med det første. De kjørte uansett løpet sitt og satte igang fødsel samme kveld. ( samboer rakk fødsel, Hehe ) Hehe, bra han rakk det. Denne gangen holder han seg gjerne i nærheten når du nærmer deg 34 uker Jeg ble også satt i gang helt uten at jeg var forberedt på det forrige gang. Men jeg var passert 37 uker da så var jo litt mer klar da kanskje... Tusen takk for at du svarer meg så mye i denne tråden Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147139119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 15. april 2015 #31 Del Skrevet 15. april 2015 Nei det er sikkert bare feilmåling, men supert at det følges opp. Antihistaminer kan kanskje gi noe effekt kløstillende selv om det ikke er en allergi, og våtbandasjer er nettopp det at det svaler som kan gi effekt. Polaramine er skikkelig vanskelig å få tak i så ta godt vare på dem Haha, ja jeg tømte det apoteket jeg var på da jeg skulle hente ut resepten min. Fikk de dessuten på spansk eller noe Ja de er på spansk mine også Jeg tømte også apoteket og prøvde å få i Spania med er er de også tomme! Fikk flytende i Spania da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147141734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 16. april 2015 #32 Del Skrevet 16. april 2015 Nok en gang, mye forskjellige praktiseringen på de forskjellige sykehusene syns jeg. Litt skummelt.. Hadde du gått til kontroller på ahus som meg, hadde du antakeligvis blitt satt igang etter passert 34 uker.. Jeg fikk ikke forberedt meg i det Hele tatt forrige svangerskap, ble sendt rett opp på obs posten etter us på poliklinikken da de fikk svar på prøvene som var på 54. Samboeren min var i Lillehammer på birken, så han fikk jeg ikke tak i med det første. De kjørte uansett løpet sitt og satte igang fødsel samme kveld. ( samboer rakk fødsel, Hehe ) Hehe, bra han rakk det. Denne gangen holder han seg gjerne i nærheten når du nærmer deg 34 uker Jeg ble også satt i gang helt uten at jeg var forberedt på det forrige gang. Men jeg var passert 37 uker da så var jo litt mer klar da kanskje... Tusen takk for at du svarer meg så mye i denne tråden D verste er at han ikke er hjemme rundt den uken..da er han på en lenge planlagt guttetur i utlandet! 😳 kan bli spennende! Men han får reise, hans loss om han går glipp av fødselen! Var d gallesyren som gjorde at du måtte settes igang også? Begynner å tenke at j faktisk slipper unna denne gangen..har ikke ekstrem kløe, kun hvis j har på meg ull, d går ikke! I morgen skal j til jordmor, d er på tide. Har ikke sjekket blodtrykk og urin på 5 uker! Syns d er veldig spennende og intr å følge deg, er utrolig få som rammes så intenst av den kløen som oss! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147142099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 20. april 2015 #33 Del Skrevet 20. april 2015 Hei : ) Hvordan går d? Vært på ny kontroll idag eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147150488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 20. april 2015 Forfatter #34 Del Skrevet 20. april 2015 Hei : ) Hvordan går d? Vært på ny kontroll idag eller? Hei! Har vært en kjip uke med omgangssyke i hele familien her nå, så har ikke vært så aktiv på nettet akkurat Men nå er vi friske og nyter finværet I morgen skal jeg ta nye blodprøver og sånt, så det blir spennende og se. Alt kjennes ganske likt ut som forrige uke, men vet i grunn ikke om det er en pekepinn på hvordan verdiene er. Har bestemt meg for å pushe litt på legene nå hvis ikke gallesyreverdiene har gått mye ned nå... Vil ha litt svar og forklaringer og planer Hvordan er det med deg og dine? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147150514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 20. april 2015 #35 Del Skrevet 20. april 2015 Isj da! 😝 omgangssyke ja! Gravid og omgangssyke i tillegg til heftig kløe! Jippi! Stakkars! Bra dere er i form igjen da, særlig nå som finværet er her! Selv om j ærlig må innrømme at varmen trenger ikke komme for fult helt enda! 🙈 jeg er sliten om dagen! Syns d går tregt nå! Babyen ligger så vanvittig høyt oppe, presser på lunger og ribbein! Tungpust og skikkelig vondt på venstre side ribbein og rygg! Hun er hjertelig velkommen litt før tiden her altså! Ja, det er ikke noe særlig å gå sånn! Om verdiene ikke synker, skjønner jeg ikke at de lar deg bare gå! Lykke til i morra : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147150830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 21. april 2015 Forfatter #36 Del Skrevet 21. april 2015 Isj da! omgangssyke ja! Gravid og omgangssyke i tillegg til heftig kløe! Jippi! Stakkars! Bra dere er i form igjen da, særlig nå som finværet er her! Selv om j ærlig må innrømme at varmen trenger ikke komme for fult helt enda! jeg er sliten om dagen! Syns d går tregt nå! Babyen ligger så vanvittig høyt oppe, presser på lunger og ribbein! Tungpust og skikkelig vondt på venstre side ribbein og rygg! Hun er hjertelig velkommen litt før tiden her altså! Ja, det er ikke noe særlig å gå sånn! Om verdiene ikke synker, skjønner jeg ikke at de lar deg bare gå! Lykke til i morra : ) Hei. Mer dårlige nyheter. Jeg var å tok blodprøver i dagtidlig. Og nå er de skikkelig høye, 130! Har i utgangspunktet ikke time hos legen før om en uke, skulle bare ta blodprøver i dag. Men nå har jeg ringt og skal inn til legen i morgen. Er redd jeg ikke kan gå lengre nå, det kan umulig være hensiktsmessig? Holy shit, freaker ut litt nå!!!!! Hadde du prematurklær til babyen din? Min forrige var 3070 g og svømte litt i str. 50. Denne neste kommer jo sikkert til å være knøttliten..! Åååh. Håper han klarer seg fint med pusting og spising og alt det.............! Litt skuffet og sjokkert og stresset nett no... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147151796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 21. april 2015 #37 Del Skrevet 21. april 2015 Wow?! 130?? Og de gjorde seriøst ingen ting på sykehuset?? Hva sa de a? J er sjokkert! J ble akutt satt igang med nivåer på 54 liksom, og du får lov å reise hjem?! Hvor mange uker er du igjen nå? J hadde ikke Prematur da han ble født..hadde forsåvidt ingen ting annet enn bilstol og vogn j..hadde jo ikle sett for meg at han plutselig skulle komme. Men han veide 2440 da han ble født, og d var fint lite Prematurt å få tak i for 5 år siden, så j fikk en del dukke klær faktisk, Hehe. Men nå får du jo tak i alt mulig fine Prematur klær! Dette går kjempe fint! Lungene til babyen er mer eller mindre klare nå! Blir sikkert noen dager på sykehuset, men heller d enn å gå som du gjør nå! Håper virkelig de gjør noe i morgen! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147151984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 21. april 2015 Forfatter #38 Del Skrevet 21. april 2015 Wow?! 130?? Og de gjorde seriøst ingen ting på sykehuset?? Hva sa de a? J er sjokkert! J ble akutt satt igang med nivåer på 54 liksom, og du får lov å reise hjem?! Hvor mange uker er du igjen nå? J hadde ikke Prematur da han ble født..hadde forsåvidt ingen ting annet enn bilstol og vogn j..hadde jo ikle sett for meg at han plutselig skulle komme. Men han veide 2440 da han ble født, og d var fint lite Prematurt å få tak i for 5 år siden, så j fikk en del dukke klær faktisk, Hehe. Men nå får du jo tak i alt mulig fine Prematur klær! Dette går kjempe fint! Lungene til babyen er mer eller mindre klare nå! Blir sikkert noen dager på sykehuset, men heller d enn å gå som du gjør nå! Håper virkelig de gjør noe i morgen! Lykke til!! Blodprøvesvarene tar noen timer før de ble klare så de visste ikke at de var så høye da jeg var der. Jeg reiste derfor hjem i påvente av blodprøvesvarene. Hadde vært fint om jeg bare kunne reist tilbake til legen nå, men legen sa at det ikke var nødvendig at jeg kom inn i morgen og da hadde de tid til å ta imot meg.... Her er iallefall fødebagen pakket og vi har jo det meste nå, men er litt som må gjøres før babyen kan komme hjem. Men det klarer mannen fint Tror vi har alt Skal skrive igjen i morgen, eg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147151996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 21. april 2015 #39 Del Skrevet 21. april 2015 Lykke til. Du blir sikkert lagt inn i morgen da. masse lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147152026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 21. april 2015 #40 Del Skrevet 21. april 2015 Lykke til! Dette går bra, du er 35 uker! 👍 og mannen klarer å fikse d siste 😉 her ble d full fart handling på IKEA da vi plutselig ble foreldre forrige gang, Hehe. D ordner seg! Da høres vi i morra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147152131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 22. april 2015 #41 Del Skrevet 22. april 2015 Hvordan går d?? Er veldig spent på dine vegne nå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147154139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 22. april 2015 Forfatter #42 Del Skrevet 22. april 2015 Hvordan går d?? Er veldig spent på dine vegne nå! Da har jeg kommet meg hjem Legene tok det litt mer alvorlig nå ja. Alt såg fint ut på ultralyd og jeg tok CTG - sparketest som også var fin. Det er en god og aktiv liten krabat som er i magen. Legen brukte mye tid på å diskutere med en overlege osv.. Jeg skal inn igjen i morgen og ta nye blodprøver (de hadde glemt å ta leverprøver i går så jeg skal ta de og så skal jeg ta nye gallesyrer). Og da skal vi snakke om igangsetting. Jeg synes fortsatt legen var vag og hun ville ikke helt ut med hva som avgjorde om det ble igangsetting, men sa at det kom an på "helheten". Jeg snakket også med en jordmor som beroliget meg litt iforhold til at det er litt tidlig i svangerskapet. Hun mente at babyen kom nok til å klare mye selv om den ble født nå Jeg får vel bare belage meg på enda en natt med intens kløe før jeg får noe mer svar. Jeg ble veldig glad for at de tar det seriøst og maste ikke så veldig mye mer på legene siden eg tross alt skal inn igjen i morgen og satser på eg får svar da. Hvis ikke får jeg mase mer i morgen.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147154370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 22. april 2015 #43 Del Skrevet 22. april 2015 Endelig! På tide at du blir tatt alvorlig! Veldig bra! D er så mye forskjellig kunnskap fra sted til sted, og ikke minst forskjellige prosedyrer! Syns d er skremmende! Men så deilig å vite at lille krabaten har d bra ihvertfall! Ingen ting er bedre enn d! 😄 Og for din del, håper jeg du blir satt igang i morgen! Unner virkelig ingen den forferdelige kløen! Skal på sykehuset på ny kontroll på fredag jeg. Tipper det blir siste kontroll før det virkelig braker løs med fødsel! 😉 forhåpentligvis skjer det noe snart! Hehe. Da regner jeg med oppdatering i morgen! 😉👍 masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147154425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 23. april 2015 Forfatter #44 Del Skrevet 23. april 2015 Endelig! På tide at du blir tatt alvorlig! Veldig bra! D er så mye forskjellig kunnskap fra sted til sted, og ikke minst forskjellige prosedyrer! Syns d er skremmende! Men så deilig å vite at lille krabaten har d bra ihvertfall! Ingen ting er bedre enn d! Og for din del, håper jeg du blir satt igang i morgen! Unner virkelig ingen den forferdelige kløen! Skal på sykehuset på ny kontroll på fredag jeg. Tipper det blir siste kontroll før det virkelig braker løs med fødsel! forhåpentligvis skjer det noe snart! Hehe. Da regner jeg med oppdatering i morgen! masse lykke til! Hei igjen! Blir nok ikke noe igangsetting nå før helgen likevel. Gallesyrenivåene var gått en del ned igjen siden sist (vet ikke hvorfor de går slik opp og ned, men det har de jo gjort en del). Jeg fikk mast litt på legen, men hun var veldig bestemt på at babyen hadde det best inni magen fortsatt. På Haukeland er de veldig bestemt på at ny forskning tilsier at det ikke skal være noe behov for å sette i gang før uke 37, nesten uansett. Hun ville fortsatt se det an og sa at de hadde diskutert min problemstilling på morgenmøtet med alle overlegene, og kommet frem til at det fortsatt var mer risiko forbundet med tidlig igangsetting enn med cholestasen (selv med gallesyrer på 130). Jeg må jo bare forholde meg til deres risikovurdering, kjenner jeg. Jeg er litt skuffet for jeg skal ikke nekte for at jeg er klar for å bli ferdig. Men i dag er jeg 35 uker på vei. Da er det bare 2 uker til jeg er 37 uker.. Så veldig lenge igjen kan det jo ikke være....... Skulle ønske jeg hadde en dato å forholde meg til... En positiv ting er at babyen vil være enda mer "klar" for å møte verden når den kommer. Det er jo godt å få et barn som man kan amme uten problemer fra starten av, som ikke trenger å ligge i kuvøse og som kan bli med hjem etter bare et par dager Det varierer jo fra baby til baby, men risikoene er jo mindre desto lenger man går Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147156130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 24. april 2015 #45 Del Skrevet 24. april 2015 Hallo! Åh, nå kjenner jeg at jeg er litt skuffet sammen med deg! 😣 kjenner så veldig godt den ubehagelige kløen, frustrasjonen! Huff. Men håper det skjer noe i uke 37 da ihvertfall! Da er baby mer eller mindre ferdig utviklet og dere får en fin start 😊 selv om jeg personlig ville blitt ferdig så fort som mulig hadde jeg lidd av det samme denne gangen! Fysj, det er jo helt forferdelig å klø sånn! Jeg har erfart hvor bra det kan gå å få baby i uke 34, ingen skrekk erfaring! Nevnte du for de på sykehuset alt vi har snakket om eller? Og de forskjellige praksiser? Har time til kontroll kl 13 idag jeg da. Gallenivåene mine er nok veldig bra, jeg klør ikke all verden, men d har økt litt siste uken, særlig kveld og natt! Men det verste er egentlig formen min siste uken! Fysj! Jeg er fullstendig kjørt! Svimmel, vanvittig sliten, småkvalm, småvondt i hodet og bare helt utafor! 😕 jeg er absolutt ikke typen til å legge meg til på dagtid. Jeg pleier å farte rundt, avhengig av å trene osv. Denne uken har jeg orket minimalt, og i går sovnet jeg på sofaen midt på dagen! 😳 ikke likt meg! Noe skjer tydeligvis med kroppen! Håper du og dine får en fin helg, tross av plagene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147157396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 24. april 2015 Forfatter #46 Del Skrevet 24. april 2015 Hallo! Åh, nå kjenner jeg at jeg er litt skuffet sammen med deg! kjenner så veldig godt den ubehagelige kløen, frustrasjonen! Huff. Men håper det skjer noe i uke 37 da ihvertfall! Da er baby mer eller mindre ferdig utviklet og dere får en fin start selv om jeg personlig ville blitt ferdig så fort som mulig hadde jeg lidd av det samme denne gangen! Fysj, det er jo helt forferdelig å klø sånn! Jeg har erfart hvor bra det kan gå å få baby i uke 34, ingen skrekk erfaring! Nevnte du for de på sykehuset alt vi har snakket om eller? Og de forskjellige praksiser? Har time til kontroll kl 13 idag jeg da. Gallenivåene mine er nok veldig bra, jeg klør ikke all verden, men d har økt litt siste uken, særlig kveld og natt! Men det verste er egentlig formen min siste uken! Fysj! Jeg er fullstendig kjørt! Svimmel, vanvittig sliten, småkvalm, småvondt i hodet og bare helt utafor! jeg er absolutt ikke typen til å legge meg til på dagtid. Jeg pleier å farte rundt, avhengig av å trene osv. Denne uken har jeg orket minimalt, og i går sovnet jeg på sofaen midt på dagen! ikke likt meg! Noe skjer tydeligvis med kroppen! Håper du og dine får en fin helg, tross av plagene! Lykke til på kontrollen i dag! Håper gallesyrenivåene dine fortsatt er normale. Det begynner jo å bli tungt nå når vi nærmer oss slutten. Går du fortsatt i jobb? Jeg er sykemeldt nå. Jeg sover jo så dårlig på natten pga kløen, pluss at jeg har litt bekkenløsning. Jeg nevnte ikke spesifikt at jeg hadde snakket med deg, men sa at jeg hadde lest om at så høye nivåer som jeg hadde så var det vanlig å sette i gang fødselen og spurte om det var ulike praksiser på ulike sykehus. Legen mente da at det var eldre prosedyrer og at de visste mer nå og at det ikke var så farlig med disse verdiene som de hadde fryktet før. I og med at verdiene mine var gått ned igjen så mente legen at det kunne være noe feilmåling med den forrige blodprøven, men det kan eg ikke forstå hvordan skal ha skjedd, men gadd ikke henge meg opp i det. Nå skal jeg slappe av hos mine foreldre i helgen og så tilbake til legen på tirsdag igjen, så får vi se. Du får skrive hvordan det går på kontrollen din i dag da! Håper alt går bra med veksten på den lille og alt annet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147157408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 24. april 2015 #47 Del Skrevet 24. april 2015 Veldig rart med så forskjellig praksis. Jeg fikk nok engang beskjed idag om at d viser seg at prøvene mine plutselig stiger, blir j kalt inn på sykehuset! Men til nå ser de fine ut..skal tilbake på onsdag morgen å ta fastende prøver. Og igjen på ny kontroll om to uker. Veksten hennes er fortsatt -8%, så hu følger kurven sin 😉👍 har du fått ul og vekst estimering? Hu lå fortsatt i seteleie da! 😳 så ny problemstilling..lekse til neste kontroll, tenke nøye gjennom om valg av fødsel, vaginal eller keisersnitt om hu fortsatt ikke har snudd seg til da. Isj, setefødsel liksom?! 😣 J er ikke i jobb nei. Har ikke jobbet i d hele tatt i svangerskapet..så j begynner å bli ganske så lei! J jobber som paramedic i ambulansetjenesten..da blir vi satt ut av arbeid veldig tidlig pga risiko. Skjønner godt at du er sykemeldt, umenneskelig å gå med den kløen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147158029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 24. april 2015 Forfatter #48 Del Skrevet 24. april 2015 Veldig rart med så forskjellig praksis. Jeg fikk nok engang beskjed idag om at d viser seg at prøvene mine plutselig stiger, blir j kalt inn på sykehuset! Men til nå ser de fine ut..skal tilbake på onsdag morgen å ta fastende prøver. Og igjen på ny kontroll om to uker. Veksten hennes er fortsatt -8%, så hu følger kurven sin har du fått ul og vekst estimering? Hu lå fortsatt i seteleie da! så ny problemstilling..lekse til neste kontroll, tenke nøye gjennom om valg av fødsel, vaginal eller keisersnitt om hu fortsatt ikke har snudd seg til da. Isj, setefødsel liksom?! J er ikke i jobb nei. Har ikke jobbet i d hele tatt i svangerskapet..så j begynner å bli ganske så lei! J jobber som paramedic i ambulansetjenesten..da blir vi satt ut av arbeid veldig tidlig pga risiko. Skjønner godt at du er sykemeldt, umenneskelig å gå med den kløen! Godt å høre at babyen følger kurven, det er jo det som teller. -8 % er ikke mye avvik så da høres det ut som det er i skjønneste orden. Jeg tar ultralyd hver uke og de pleier å se på veksten. De sier alltid at han vokser som normalt, men sier ikke noe estimert vekt sånn sett. Min ligger med hodet ned og har gjort det hver gang de siste ukene så jeg satser på at han har funnet sin plass. Veldig glad for det. Jeg, som du, er skeptisk til setefødsel. Høres ikke greit ut. Vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort. Din baby blir gjerne ikke så stor da, både pga vekstavviket hun har nå og fordi det gjerne blir fødsel før termin. Blir babyen stor tror jeg ikke du får lov å ha vaginal setefødsel. Du får tenke på det, så skal jeg hjelpe deg å krysse fingrene for at hun snur seg Er enda tid å snu seg på Ja, det er litt kjedelig å gå hjemme, tipper du er lei hvis du har vært ute av arbeid i mange mnd allerede Hjelper ikke på kløen å gå hjemme og gå seg selv på nervene heller God helg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147158062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VIL ha nr.2! Skrevet 24. april 2015 #49 Del Skrevet 24. april 2015 Åh j er så nysgjerrig på vekst, så j måtte spørre om vekta hennes forrige gang, Hehe. Da lå hun på ca 1600g, for to uker siden, nå spurte j ikke. Men d gjør meg ingen ting med en litt mindre baby, Hehe, er tross alt d j er vant til fra forrige gang også så 😉 Snakket med en kollega istad, hun fødte datteren sin i seteleie, hun var riktignok over 4kg, men anbefalte absolutt ikke setefødsel! Babyen satte fast hodet, sluttet å puste og mor måtte både sy og limes fra A-Å! 😣 bekkenet hennes var i tillegg målt som stort.. J får jo også ct og rtg av bekkenet, for å se om d er mulighet for fødsel. Men j slet jo med guttungen som veide 2,4kg! Hadde pressrier i 2,5 time med han! Nei, d her blir to lange uker kjenner j! Ja, j begynner virkelig å bli klar for å få tilbake kroppen og livet mitt, Hehe. Og bli kvitt de hersens kynnerne og halsbrannen! 😝 God helg 😉👍 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147158329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frufluffy Skrevet 24. april 2015 #50 Del Skrevet 24. april 2015 Ble til at jeg måtte inn å skjekke hvordan det gikk. Høres utrolig slitsomt ut å måtte inn til nye vurderinger hele tiden. Særlig med tanke på påkjenningen. rytme tror vi er like langt på vei. Når har du termin VIL ha nr 2? Må bare trøste deg med at selv om førstmann var vanskelig å presse ut så behøver ikke det å bety noe. Jeg brukte også 2 timer på pressingen med nr1 han veide 2,9 og var 32 cm rundt hodet. Ikke store karen det heller. Med nr 2 gikk hele fødselen på 45 min og jeg måtte knipe til jeg lå på fødeseng og hun skøyt ut som en rakett. 3,9 kg og 37 sm rundt hodet Lykke til begge to Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/page/2/#findComment-147158397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå