Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har hatt / har cholestase (alvorlig svangerskapskløe)? 

Ble noen av dere fortalt hvilke verdier på gallesyren som er farlige? Jeg vet at over 10 er unormalt, men når blir det så farlig at man vurderer igangsetting? Jeg følges opp på føden med blodprøve og UL hver uke, men legene jeg snakker med er veldig vage. Til tross for at jeg har gått en god stund på ursofalk nå er verdiene fortsatt forhøyet (52 sist gang). 

Jeg forstår at man må vurdere risikoen med prematur baby opp mot risikoen med forhøyede gallesyrer og jeg er nok ennå så tidlig i svangerskapet (31 uker) at det ikke er hensiktsmessig å sette i gang fødsel. 

Men jeg bekymrer meg mye og skulle ønske det var noen klare retningslinjer jeg kunne forholde meg til?

Vet dere hvilken verdi dere hadde da dere ble satt i gang? Hvor langt var dere da?  :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206732-gallesyreverdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei : ) dette vet j litt om, Hehe. I mitt forrige svangerskap, i 2010, fikk j hepatisk cholestase ( alvorlig svangerskapskløe ). Denne gangen blir j fulgt nøye opp da d er 90% sjanse for at man får d igjen!

J følte den gangen at j ikke ble tatt på alvor, før j virkelig klødde så vanvittig at klorte meg til blods! Da ble d endelig tatt blodprøver en gang i uken. Da j var i uke 34 ble verdiene målt til 54, d var såpass høyt at fødsel ble satt igang pronto! Ursofalk fungerte aldri på meg, verdiene fortsatte bare å stige! Verdier under 7 er normalt..synes d er rart d ikke blir gjort noe da dine verdier er såpass høye! Hvor går du til kontroll?

• 2 uker senere...

Hei : ) dette vet j litt om, Hehe. I mitt forrige svangerskap, i 2010, fikk j hepatisk cholestase ( alvorlig svangerskapskløe ). Denne gangen blir j fulgt nøye opp da d er 90% sjanse for at man får d igjen!

J følte den gangen at j ikke ble tatt på alvor, før j virkelig klødde så vanvittig at klorte meg til blods! Da ble d endelig tatt blodprøver en gang i uken. Da j var i uke 34 ble verdiene målt til 54, d var såpass høyt at fødsel ble satt igang pronto! Ursofalk fungerte aldri på meg, verdiene fortsatte bare å stige! Verdier under 7 er normalt..synes d er rart d ikke blir gjort noe da dine verdier er såpass høye! Hvor går du til kontroll?

Hei! Beklager så mye at jeg ikke har svart! Tuuuusen takk for ditt svar! 

Jeg går til kontroll på Kvinneklinikken i Bergen. 

Jeg tar nå blodprøver hver uke og tar enda mer Ursofalk enn tidligere. Tror jeg er på max dose nå. 

Forrige var gått litt ned, gallesyrer på 44, men nå har kløen tatt seg opp igjen (helt jævlig) og jeg tenker at når jeg skal ta nye prøver nå på tirsdag så er de nok gått opp igjen. Men jeg er fortsatt bare 32+2 så jeg vil jo ikke selv settes i gang så tidlig, men på sykehuset snakker de fortsatt stort sett om igangsetting i uke 38 og jeg tenker at hvis verdiene mine holder seg så høye som de er så vil de vel vurdere å sette det i gang tidligere.....?

Jeg hadde også cholestase i forrige svangerskap, men da var jeg 37 uker på vei og de satt det bare i gang med en gang, så da slapp jeg lett unna.

D er tydeligvis forskjellige prosedyrer på dette fra sykehus til sykehus.. D er jo positivt at d har gått ned en periode da! Men om d har økt igjen syns j d er rart de lar deg gå sånn. J går til kontroller annenhver uke, og fikk nå sist gang beskjed om de helst vil holde meg igjen til uke 34, da er lungene så og si ferdig utviklet. Men viser d seg at nivåene er for høye tidligere blir babyen tatt. D er jo en grunn til at de følger såpass nøye med, d er ingen ufarlig situasjon. Blir "spennende" å høre på tirsdag hvordan nivåene ligger.

D er tydeligvis forskjellige prosedyrer på dette fra sykehus til sykehus.. D er jo positivt at d har gått ned en periode da! Men om d har økt igjen syns j d er rart de lar deg gå sånn. J går til kontroller annenhver uke, og fikk nå sist gang beskjed om de helst vil holde meg igjen til uke 34, da er lungene så og si ferdig utviklet. Men viser d seg at nivåene er for høye tidligere blir babyen tatt. D er jo en grunn til at de følger såpass nøye med, d er ingen ufarlig situasjon. Blir "spennende" å høre på tirsdag hvordan nivåene ligger.

Hvor mange uker er du nå da?

Og har du fått cholestase denne gangen også eller går du til kontroller siden det er så stor sjanse for å få det igjen? :)

Jeg vil også gjerne gå forbi 34 uker hvertfall, men synes det er litt skummelt å gå helt til 38 uker. Men skjønner jo at det har sine fordeler å vente på at fødselen skal starte naturlig også, men vet ikke helt om de fordelene veier opp for risikoen hvis du skjønner....

J er 31+1 uker. Ikke fått bekreftet intrahepatisk cholestase enda..men j blir fulgt opp jevnlig. D var rundt denne tiden d kom for fulgt forrige svangerskap. J klør, har gjort d en stund, men d er ikke like intenst denne gangen..( foreløpig ). Veldig glad j blir fulgt opp, og at de ikke risikerer å la meg gå lenger enn til uke 34 dersom verdiene viser seg å stige! D er som du sier, risikoen kan fort bli høyere enn fordelene ved å gå for lenge!

Annonse

J er 31+1 uker. Ikke fått bekreftet intrahepatisk cholestase enda..men j blir fulgt opp jevnlig. D var rundt denne tiden d kom for fulgt forrige svangerskap. J klør, har gjort d en stund, men d er ikke like intenst denne gangen..( foreløpig ). Veldig glad j blir fulgt opp, og at de ikke risikerer å la meg gå lenger enn til uke 34 dersom verdiene viser seg å stige! D er som du sier, risikoen kan fort bli høyere enn fordelene ved å gå for lenge!

Høres flott ut at du blir fulgt opp så bra ja :) Håper det går bra for deg!

Har de sagt hvor høye verdiene må bli for at du skal bli satt i gang i uke 34, da?

Du må gjerne holde meg oppdatert på hvordan det går fremover. Vi er jo noen lunde like langt på vei, så det er fint å ha noen som går gjennom det samme som man kan sammenligne litt med, synes jeg da =)

Skriver tilbake i morgen om hvordan blodprøvene gikk :)

Veldig spennende å ha noen i samme situasjon : ) så oppdateringer høres knall ut 👍👌 hadde du vært fulgt opp der j er, har j en følelse av at babyen hadde blitt tatt snart!

Ikke fått noen eksakt verdi..kun beskjed om at verdiene begynner å stige, kommer de ikke til la meg gå lenger enn uke 34. Forrige gang kom d så brått og økte så drastisk fort, j ble i begynnelsen ikke hørt, ble bare bedt om å skifte vaskemiddel, såpe etc..d skjer ikke igjen! ; )

Blir spennende å høre fra deg i morgen! Krysser fingrene for deg!

Endret av VIL ha nr.2!

Gode nyheter her :)

Til tross for at kløen ikke har blitt noe bedre så er gallesyrene gått ned :)

I dag var de nede på 24! Fortsatt ikke helt normalt, men mye bedre enn 52 hvertfall ;) Det hjalp tydeligvis at vi har doblet ursofalk-dosen jeg tar ;) 

Så da får i alle fall lillegutt være i magen en stund til, vil jeg tro! 

Har du noen gode tips for kløen da? Jeg klør meg selv til blods og får ikke sove om natten. 

Nå er det en uke til jeg skal ta blodprøve igjen :) Når skal du ta nye blodprøver? :)

Wow! 👏 så herlig! Men så rart, Hehe. Man ville trodd at nivåene hadde økt ved så ekstrem kløe! På meg hjalp d nada med ursofalk! Og absolutt ingen ting hjalp mot kløe, bortsett fra å klø seg til blods som du gjør nå 😉 utrolig slitsomt og vondt! D eneste er å ta en kald dusj..d hjelper ihvertfall der og da. Ellers har j ingen gode tips dessverre.

Du har d nok mye verre enn meg, j er faktisk ikke så ille, foreløpig. Men nettene merker j, da kan j være en del våken og klø. J skal på ny kontroll på fredag. Da skal j samtidig ha ny UL, pga vekstestimeringen til frøkna hadde gått fra +11% til -8% på to uker.. Litt dumt om hu driver å "slanker" seg 😉

Nei, noe slanking kan vi ikke ha noe av :)

Jeg hadde også kløe en del før jeg fikk påvist høye gallesyreverdier. Men jeg merket med en gang forskjell da de ble forhøyet og slik er det fortsatt. Men 24 er jo fortsatt over normalen, så jeg burde vel regne med at kløen fortsatt er der. Og når i tillegg huden min begynner å ta skade så hjelper det nok ikke på heller. 

Lykke til på neste kontroll.

Nei, jeg tipper det ikke er noe slanking på gang ; ) nå trener jeg veldig mye da..men det bør vel egentlig ikke ha noen betydning det heller, skal kunne trene. Naboen min er jordmor, så jeg har god hjelp om det skulle være noe ; ) hun syns det hørtes mye ut med +11% til -8%, så jeg må bare være ekstra påpasselig med at det er like mye bevegelse som før.

Huff, jeg husker veldig godt den vanvittige overgangen fra kløe til ekstrem kløe! 😣 helt forferdelig. Mitt høyeste nivå var på 54, da satte de igang fødselen asap!

Hei hei : )

Oppdatering fra meg. Gallesyre nivå på 2!! Hoho, ingen ting! 😉 tok nye prøver idag da, sånn for å gjøre d i.o.m at j klør.. D sier jo bare "pang", så har nivåene økt!

Men hun hadde et vekstavvik på -8%..d ekke så mye, men de ville følge d opp uansett. Så da blir d ny kontroll om to uker igjen.

Annonse

Hei! Kjempegode nyheter om gallesyrene! Desto lengre du kan gå før du eventuelt får problemer med det, desto bedre =) Tar du blodprøve ukentlig? :)

Jeg kan ikke noe om vekstavvik, så jeg vet ikke om - 8% er alvorlig, men veldig bra at du følges opp, da :) 

Jeg skal på kontroll igjen på tirsdag :) Håper ursofalken har fortsatt å virke og at gallesyrene har gått enda mer ned, men aner virkelig ikke for jeg klør fortsatt, så ingen endring der :P Får vel bare vente å se =)

Takk for oppdateringen, håper du får en fin helg =)

Det var rundt denne tiden det satte virkelig igang med førstemann, og litt ut i uke 34 var det uutholdelig. Så det er spennende tid nå. Kanskje jeg ikke får det i det hele tatt, selv om sjansen for å få det igjen er 90%. Jeg tar prøver annenhver uke, siden de ikke har gitt noe utslag til nå.

Jeg tror ikke -8% er noe veldig alvorlig..da hadde de vel tatt meg inn til kontroller oftere. Greia er at på Første kontroll målte de babyen til +11% i vekst, og nå plutselig -8%. De er 19% diff, som jo er litt mye. Er sikkert derfor de vil følge med. Men hun veier nå 1600 gram, så detta går nok veldig fint 😉

Huff, føler med deg! Er virkelig forferdelig med den kløen! Håper det bedrer seg, eller at de rett og slett velger å sette igang fødsel! Det går veldig bra nå, babyen klarer seg fint nå 😊

God helg til deg / dere!

Det var så veldig greit å få han i uke 34! Ingen problemer i ettertid i det Hele tatt! For å være helt ærlig kunne j tenkt meg å føde tidligere denne gangen også! Mistenker det er enklere enn å gå over! Vi lå riktignok på intensiv avd i 1,5 uke. Han trengte litt pustehjelp i form av cpap, da han hadde svelget mye fostervann. Og måtte Mates med sonde i starten, i tillegg ett par runder med gulsott. Men ærlig talt, de var fantastiske der, vi hadde det kjempefint og ingen skade skjedd 😉

Nå har jeg ingen erfaring på feltet, men kan litt om kløe :)

Har du prøvd våtbanasjer? Det er nok vanskelig om hele kroppen klør, men kan funke om det er områder. Eurax kremen har kanskje ikke effekt på ekstrem kløe? 

Har du fått allergitabletter mot kløe, jeg fikk, men husker ikke hvilke jeg tok under svangerskap.

-8% på veksten er nok ikke noe , men enig i at om det har gått fra +11 så er det en helt annen situasjon og  supert med ekstra kontroll. 

Det er veldig varierende hvor mye hjelp en baby født i uke 34 trenger. Jeg har kjente som har kommet hjem omtrent som normalt og de som faktisk har måttet være nesten i 6 uker på nyfødtintensiven.  

Fødte selv i uke 36 og min gutt var veldig sprek, men måtte inn på nyfødtintensiv en uke pga gulsoten og verdier som ikke gikk ned. Ville aldri ønsket meg fødsel  4 uker før termin igjen, selv om det var i overkant drøyt å gå 14 dager over med neste :) Hun var derimot utrolig frisk og vital, veldig deilig.

Lykke til med kløen og verdier, håper småttene kan bli inne litt til uten at mammaene er altfor plaget 

Nå har jeg ingen erfaring på feltet, men kan litt om kløe :)

Har du prøvd våtbanasjer? Det er nok vanskelig om hele kroppen klør, men kan funke om det er områder. Eurax kremen har kanskje ikke effekt på ekstrem kløe? 

Har du fått allergitabletter mot kløe, jeg fikk, men husker ikke hvilke jeg tok under svangerskap.

-8% på veksten er nok ikke noe , men enig i at om det har gått fra +11 så er det en helt annen situasjon og  supert med ekstra kontroll. 

Det er veldig varierende hvor mye hjelp en baby født i uke 34 trenger. Jeg har kjente som har kommet hjem omtrent som normalt og de som faktisk har måttet være nesten i 6 uker på nyfødtintensiven.  

Fødte selv i uke 36 og min gutt var veldig sprek, men måtte inn på nyfødtintensiv en uke pga gulsoten og verdier som ikke gikk ned. Ville aldri ønsket meg fødsel  4 uker før termin igjen, selv om det var i overkant drøyt å gå 14 dager over med neste :) Hun var derimot utrolig frisk og vital, veldig deilig.

Lykke til med kløen og verdier, håper småttene kan bli inne litt til uten at mammaene er altfor plaget 

Tusen takk for svar! Jeg har fått anti-histaminer mot kløen, polaramin heter de. Men synes ikke de har veldig god effekt. Blir dessuten ganske sløv og trett av de, men det hjelper jo litt når jeg har problemer med å sove på nettene da. 

Har ikke prøvd våtbandasjer, men har prøvd hvitvask og en del ulike kremer. Litt av problemet er at kløen kommer innenfra, den sitter jo egentlig ikke i huden. Men det er likevel deilig med det som kan være avkjølende, selv om det bare hjelper en kort stund. Skal sjekke ut våtbandasjene. 

Nå er jeg kommet til 33+3 og fortsatt er planene at jeg skal gå gravid så langt mot uke 37/38 som jeg kommer. Neste kontroll er på tirsdag :)

Det som skjer ved alvorlig svangerskapskløe er leveren ikke klarer å skille ut gallesyre, det blir en form for leversvikt. Dermed legger gallen seg under huden på både mor og barn, og skaper en ekstrem kløe, som verken kremer eller noe annet klarer å lindre! Helt forferdelig rett og slett 😣 ikke veldig heldig da det rammer babyen også!

Jeg har sluppet billig unna så langt, kløe har jeg, men ikke på langt nær så ekstrem som da det var som verst forrige svangerskap. De sier det er 90% sjans for at man får det igjen om man først er blitt rammet en gang..så det blir spennende å se fremover. Jeg er nøyaktig 32 uker idag.

Avviket vesla har er ingen ting å bekymre seg for, og jeg mistenker at legen som først gjorde mål og fikk +11% har målt feil..de to neste kontrollene har vært på -8%.. Så vil teo det er det som rett. Men siden både mamma og storesøster begge har hatt svangerskapsforgiftning så tar de antakeligvis ingen sjanser.

Nei det er sikkert bare feilmåling, men supert at det følges opp.

Antihistaminer kan kanskje gi noe effekt kløstillende selv om det ikke er en allergi, og våtbandasjer er nettopp det at det svaler som kan gi effekt. 

Polaramine er skikkelig vanskelig å få tak i så ta godt vare på dem  :D

Ja skulle bare si at min datter har nå hatt en ekstrem kløe som hudlegene mener ikke skyldes hverken inflamasjon eller allergi. hun bare klør som bestatt og vi har hatt litt effekt av polaramin og eurax.  Ikke så voldsom effekt, men nok til at hun sovner.

Nei det er sikkert bare feilmåling, men supert at det følges opp.

Antihistaminer kan kanskje gi noe effekt kløstillende selv om det ikke er en allergi, og våtbandasjer er nettopp det at det svaler som kan gi effekt. 

Polaramine er skikkelig vanskelig å få tak i så ta godt vare på dem   :D

Haha, ja jeg tømte det apoteket jeg var på da jeg skulle hente ut resepten min. Fikk de dessuten på spansk eller noe :P 

I dag er jeg 33 + 4. Nyeste oppdatering er at gallesyrene igjen har steget (45 nå). Men nå har jeg gått på max dose ursofalk (2000 mg i døgnet) så skal ikke ta mer. Ultralyden var fin. Babyen vokser som den skal, ligger med hodet ned, har godt med fostervann og alt annet ser fint ut også. Han er også mye aktiv og beveger seg mye hver dag. Men ursofalk har tydeligvis begrenset med effekt. 

Men nå begynner jeg å bli så langt på vei at hvis gallesyrene fortsetter å øke eller holder såpass høye som de er så tror jeg at jeg vil ta opp igangsetting på neste legetime.. Da vil jeg jo være 34/35 uker på vei og selv om de kanskje ikke ønsker å sette meg i gang da så vil jeg i alle fall høre at de har en plan. For dette er jo litt stressende og skummelt....

Dessverre er det ingen positiv forskning på ursofalk, det er aldri bevist at de har noen effekt. Jeg hadde heller ingen effekt av verken det eller annen medisin de brukte. Jeg hadde verdier på 54 da de satte meg igang.

Ingen ting er bedre enn at han babyen har det bra da : ) men når du ikke har det godt merker han det, og gallesyren er ikke bra for babyen. Men når du har passert 34 uker er lungene ferdig utviklet, etter det er det bare vekst som står igjen. Så dette kommer til å gå veldig bra! : ) når skal du på neste kontroll da? Da har du jo ihvertfall passert uke 34.

Rart de praktiserer så forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg fikk beskjed om at verdiene mine var stigende kom de ikke til å la meg gå lenger enn uke 34.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...