Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #1 Skrevet 26. mars 2015 Jeg lurer på hvordan utarter det seg adhd symptomer på gutter som er 8 år gamle og/eller eldre. Fetteren til barna mine har, så vidt jeg har forstått det(vi er ikke så knyttet), ADHD. Helt siden han var 3 år, hang denne diagnosen over han. De var i Tyrkia på ferie da to lege-venner påpekte at barnet skulle undersøkes. Foreldre var litt tvilsomme og snakker lite om det. De forteller hele tiden at gutten var bra, rolig osv osv, selv om de fleste av oss vet jo at han var veldig hyperaktiv frem til han ble 6 år gammel. Siden da har vi ikke hatt noe stor kontakt med dem men de fortalte alltid at han roet seg ned, at han lager ikke problemer nå osv. Da vi var på besøk hos dem i fjor, hoppet han faktisk på sønnens mage og tok kvelertak på han (det var på rommet hans). Vi har siden da vært veldig forsiktige med kontakt, bla skulle ikke de leke på rommet hans alene. Når jeg ser på han (det er jo lite men), virker han veldig rolig, er ikke sånn propell som han var 4 år gammel. Han ødelegger ikke noe nå (før kastet han glass på TV osv), han er ikke frekk eller noe, ser ut som helt vanlig barn. Derfor ble jeg veldig redd da han tok kvelertak på sønnen. Sønnen min elsker å leke med han. Jeg lurer på er denne perioden 8-9 år der de er rolig, er det vanskeligere å se at de har ADHD. Han er jo fetteren til barnet mitt og de skal jo omgås, jeg vet ikke i hvilken grad jeg skal kontrolore deres lek. Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #2 Skrevet 26. mars 2015 ADHD gjør ikke barn voldelige. Bare sånn til opplysning. ADHD gjør ikke at du må passe på leken. Nei, 8-9 årsalderen er ikke spesielt rolig. Anonymous poster hash: 29e12...398
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #3 Skrevet 26. mars 2015 den har fyres opp lett,det kan jeg si. Da han var liten,han slo om du snakket med han. Jeg tror ikke han gjorde helt med vilje men ble lett rasende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. han var en bråkmaker som liten,han ble direkte slem da han prøvde å kvele sønnen men ellers rolig. Det er jeg redd av. denne impulsen. Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #4 Skrevet 26. mars 2015 den har fyres opp lett,det kan jeg si. Da han var liten,han slo om du snakket med han. Jeg tror ikke han gjorde helt med vilje men ble lett rasende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. han var en bråkmaker som liten,han ble direkte slem da han prøvde å kvele sønnen men ellers rolig. Det er jeg redd av. denne impulsen. Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Atferdsproblemer er ikke synonymt med ADHD! Ikke alle som er nærsynte har mørkt hår. Anonymous poster hash: 29e12...398
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #5 Skrevet 26. mars 2015 den har fyres opp lett,det kan jeg si. Da han var liten,han slo om du snakket med han. Jeg tror ikke han gjorde helt med vilje men ble lett rasende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. han var en bråkmaker som liten,han ble direkte slem da han prøvde å kvele sønnen men ellers rolig. Det er jeg redd av. denne impulsen. Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Atferdsproblemer er ikke synonymt med ADHD!Ikke alle som er nærsynte har mørkt hår. Anonymous poster hash: 29e12...398 Ok...kan noen gi meg råd da,kan jeg regne med at en 8åring forstår at slike ting ikke gjøres,gjerne ett adhd barn med atferdsproblemer. Kan jeg regne med at atferdsproblemer-biten er borte nå? Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Gjest MiffaBlir3Barnsmor Skrevet 26. mars 2015 #6 Skrevet 26. mars 2015 Min sønn som blir 8 til sommeren har veldig sannsynlig adhd, han er under utredning nå. Han er hyper og aktiv og sliter med å finne sin plass på skolen osv. Men han finnes ikke voldelig, han er så snill, kjærlig og gavmild at det er til å få vondt av, han mener stort sett bare godt, men blir alltid for intens. Adhd er IKKE synonymt med voldelig !
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #7 Skrevet 26. mars 2015 Jeg har ikke et ad/hd-barn men et barn med Ad/hd diagnose.. Anonymous poster hash: e6134...888
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #8 Skrevet 26. mars 2015 Min sønn som blir 8 til sommeren har veldig sannsynlig adhd, han er under utredning nå. Han er hyper og aktiv og sliter med å finne sin plass på skolen osv. Men han finnes ikke voldelig, han er så snill, kjærlig og gavmild at det er til å få vondt av, han mener stort sett bare godt, men blir alltid for intens. Adhd er IKKE synonymt med voldelig ! Høres ut som min jente Hun er bare god og vil helst sitte på fanget til læreren, kommer med komplimenter hundre ganger. Mener det bare godt men veldig intens ja Anonymous poster hash: a2f80...347
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #9 Skrevet 26. mars 2015 ADHD-barn? Virkelig?? "Dere som har kreft-barn, diabetesbarn..." En har da vel barn med en ad/hd-diagnose, barna ER ikke en diagnose, de HAR den! Anonymous poster hash: 0e604...f53
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #10 Skrevet 26. mars 2015 ADHD-barn? Virkelig?? "Dere som har kreft-barn, diabetesbarn..." En har da vel barn med en ad/hd-diagnose, barna ER ikke en diagnose, de HAR den! Anonymous poster hash: 0e604...f53 ok...har du noe mer å si...folk har jo ammebarn, flaskebarn...det finnes jo guttemammaer og jentemammaer osv. jeg tok meg aldri nær av det men det finnes jo all slags folk...har du råd til meg eller er det alt du har å si? HI Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #11 Skrevet 26. mars 2015 ADHD-barn? Virkelig?? "Dere som har kreft-barn, diabetesbarn..." En har da vel barn med en ad/hd-diagnose, barna ER ikke en diagnose, de HAR den! Anonymous poster hash: 0e604...f53 ok...har du noe mer å si...folk har jo ammebarn, flaskebarn...det finnes jo guttemammaer og jentemammaer osv. jeg tok meg aldri nær av det men det finnes jo all slags folk...har du råd til meg eller er det alt du har å si? HI Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Du virker så forutinntatt og uten innsikt og vilje til innsikt at mitt beste råd er rett og slett å holde deg og familien unna dette "adhd-barnet" som til og med SER ut som en helt vanlig barn. Anonymous poster hash: 39f34...0f4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #12 Skrevet 26. mars 2015 ADHD-barn? Virkelig?? "Dere som har kreft-barn, diabetesbarn..." En har da vel barn med en ad/hd-diagnose, barna ER ikke en diagnose, de HAR den! Anonymous poster hash: 0e604...f53 ok...har du noe mer å si...folk har jo ammebarn, flaskebarn...det finnes jo guttemammaer og jentemammaer osv. jeg tok meg aldri nær av det men det finnes jo all slags folk...har du råd til meg eller er det alt du har å si? HI Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Du virker så forutinntatt og uten innsikt og vilje til innsikt at mitt beste råd er rett og slett å holde deg og familien unna dette "adhd-barnet" som til og med SER ut som en helt vanlig barn. Anonymous poster hash: 39f34...0f4 jeg ønsker jo råd,ellers ville jeg ikke opprettet tråd. Ja,da han var yngre var han helt ute av kontroll,i gata,hjemme i barnehagen. Kan du forestille deg at han tok et yngre barn(han var 4år da) og kastet barnet i veggen. du kan være sur nå og ja,han SER jo helt normal ut når man sammenligner tiden da han gjorde det. Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #13 Skrevet 26. mars 2015 Jeg kan ikke ha innsikt enn når vi er sammen og det er alt for lite til å ha egne meninger enten om adhd eller det konkrete barn. Derfor spør jeg her folk som har litt mer erfaring. Og da tenker jeg ikke på meg selv,og det burde du ikke heller,enn på barna Det er snakk om. Skriver fra mobilen så det kam hende det jeg skriver feil Anonymous poster hash: 78b95...8e6
PersilleBlomst Skrevet 26. mars 2015 #14 Skrevet 26. mars 2015 Det er mange barn med ADHD som blir aggressive fordi de har så mye energi og tanker inne men ikke alltid får det ut. Det er så individuelt så her må du bare følge med, være åpen og senke skuldrene. Det er ikke sikkert at det har allverdens å si, får håpe det
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #15 Skrevet 26. mars 2015 Jeg kan ikke ha innsikt enn når vi er sammen og det er alt for lite til å ha egne meninger enten om adhd eller det konkrete barn. Derfor spør jeg her folk som har litt mer erfaring. Og da tenker jeg ikke på meg selv,og det burde du ikke heller,enn på barna Det er snakk om. Skriver fra mobilen så det kam hende det jeg skriver feil Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Da anbefaler jeg deg å sette deg litt mer inn i hva adhd innebærer før du begynner å stille slike spørsmål det er umulig å svare på. Noen små ting til å begynne med: Man HAR diagnosen, men man ER ikke diagnosen sin Har du møtt en med ADHD, ja da har du møtt én Noen med ADHD har adferdsvansker, men det betyr ikke at alle har det (de fleste har det ikke) Noen med adferdsvansker har ADHD Måten du spør på i hovedinnlegget og måten du ordlegger deg på i senere innlegg gjør at det virker som du tror alle med ADHD er like og følger en viss "progresjon" ift alder, så man kan vite hvor "ville" eller "rolige" de er ut fra alder...stemmer ikke. Er du interessert i lære mer om dette så bør du lese deg opp litt, gå gjerne inn på hjemmesiden til ADHD Norge, les bøker (feks bøkene om Sirius som handler om barn med ADHD) osv Anonymous poster hash: 39f34...0f4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #16 Skrevet 26. mars 2015 Jeg kan ikke ha innsikt enn når vi er sammen og det er alt for lite til å ha egne meninger enten om adhd eller det konkrete barn. Derfor spør jeg her folk som har litt mer erfaring. Og da tenker jeg ikke på meg selv,og det burde du ikke heller,enn på barna Det er snakk om. Skriver fra mobilen så det kam hende det jeg skriver feil Anonymous poster hash: 78b95...8e6 Da anbefaler jeg deg å sette deg litt mer inn i hva adhd innebærer før du begynner å stille slike spørsmål det er umulig å svare på. Noen små ting til å begynne med: Man HAR diagnosen, men man ER ikke diagnosen sin Har du møtt en med ADHD, ja da har du møtt én Noen med ADHD har adferdsvansker, men det betyr ikke at alle har det (de fleste har det ikke) Noen med adferdsvansker har ADHD Måten du spør på i hovedinnlegget og måten du ordlegger deg på i senere innlegg gjør at det virker som du tror alle med ADHD er like og følger en viss "progresjon" ift alder, så man kan vite hvor "ville" eller "rolige" de er ut fra alder...stemmer ikke. Er du interessert i lære mer om dette så bør du lese deg opp litt, gå gjerne inn på hjemmesiden til ADHD Norge, les bøker (feks bøkene om Sirius som handler om barn med ADHD) osv Anonymous poster hash: 39f34...0f4 Jeg har faktisk lest litt om adhd . For det meste skriver de om generelle symptomer og diagnose. Jeg har funnet veldig lite om hvordan adhd utarter seg i forhold til alder,veldig lite om kombinasjon med atferdsvansker. Jeg liker å tro at en del av den hyperaktive delen går over med alder,ihvertfall har jeg SETT det hos denne gutten. på den andre siden har jeg sett denne impulsiviteten som jeg lurer på,som skjedde med gutten min. De kranglet ikke,det var heeeelt rolig på rommet. Hvis jeg snakker med han,han svarer ikke tilbake,han er rolig NÅ men er ...på vakt på en måte. Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #17 Skrevet 26. mars 2015 Jeg har en gutt på 12 år med ADHD. Han har aldri vært vilter av seg, men er mer indre urolig og veldig rastløs. Han har heller ikke atferdsvansker, men han har større humørsvingninger enn andre barn, noe som er vanlig for de med ADHD. Da han var yngre, sånn rundt 8-9 år, viste det seg at han ble plaget en del på skolen av noen andre gutter, og når strikken ble tøyd for langt, sparket og slo ham etter dem dersom de ikke lot ham stikke av. Vi har nemlig lært ham opp til å trekke seg unna når han kjenner at han blir sint, og så holde seg unna til han kjenner at han er rolig igjen. Disse guttene fulgte etter ham og plaget og plaget til han til slutt "klikket" og da slo eller sparket dem. Dette er eneste gangene han har vist noen som helst voldelige tendenser, og det gav seg også umiddelbart da skolen og vi foreldre tok tak i situasjonen. For vår gutt er det konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsvansker som er de største utfordringene i forhold til ADHD-biten, samt en del av de kormobide lidelsene som at han sliter litt med angs osv, samt at han har en annen hoveddiagnose (Tourettes). Vi merker også en del til den dårlige impulskontrollen, men med mye jobbing, strategier og tilrettelegging blir det stadig bedre. Det er absolutt ingen som kan se på gutten vår at han har ADHD, og de færreste klarer å se at han har Tourettes. Hver gang han blir kjent med nye barn, er alltid, uten unntak, tilbakemeldingen fra foreldrene at sønnen vår er usedvanlig høflig, hyggelig, enkel, inkluderende og blid. Fra skolen får vi høre at han jobber godt, viser stor interesse for å lære osv, han trenger bare litt støtte for å komme i gang og holde på oppmerksomheten (han har assistent i noen timer) Han har en unik evne til å ta seg sammen når han er "ute blant folk", og de fleste blir veldig overrasket og nesten vantro når vi opplyser om diagnosene og ev. forteller litt om hvordan vi har det hjemme. Hjemme er nemlig en helt annen arena, og vi får se hele skalaen. De fleste barn med ADHD vil, med tilrettelegging, støtte og hjelp, bli mer og mer veltilpasset med årene. En del vokser til og med helt av seg symptomene som voksne. Anonymous poster hash: 5d00c...1bd
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #18 Skrevet 26. mars 2015 Jeg har en gutt på 12 år med ADHD. Han har aldri vært vilter av seg, men er mer indre urolig og veldig rastløs. Han har heller ikke atferdsvansker, men han har større humørsvingninger enn andre barn, noe som er vanlig for de med ADHD. Da han var yngre, sånn rundt 8-9 år, viste det seg at han ble plaget en del på skolen av noen andre gutter, og når strikken ble tøyd for langt, sparket og slo ham etter dem dersom de ikke lot ham stikke av. Vi har nemlig lært ham opp til å trekke seg unna når han kjenner at han blir sint, og så holde seg unna til han kjenner at han er rolig igjen. Disse guttene fulgte etter ham og plaget og plaget til han til slutt "klikket" og da slo eller sparket dem. Dette er eneste gangene han har vist noen som helst voldelige tendenser, og det gav seg også umiddelbart da skolen og vi foreldre tok tak i situasjonen. For vår gutt er det konsentrasjonsvansker og oppmerksomhetsvansker som er de største utfordringene i forhold til ADHD-biten, samt en del av de kormobide lidelsene som at han sliter litt med angs osv, samt at han har en annen hoveddiagnose (Tourettes). Vi merker også en del til den dårlige impulskontrollen, men med mye jobbing, strategier og tilrettelegging blir det stadig bedre. Det er absolutt ingen som kan se på gutten vår at han har ADHD, og de færreste klarer å se at han har Tourettes. Hver gang han blir kjent med nye barn, er alltid, uten unntak, tilbakemeldingen fra foreldrene at sønnen vår er usedvanlig høflig, hyggelig, enkel, inkluderende og blid. Fra skolen får vi høre at han jobber godt, viser stor interesse for å lære osv, han trenger bare litt støtte for å komme i gang og holde på oppmerksomheten (han har assistent i noen timer) Han har en unik evne til å ta seg sammen når han er "ute blant folk", og de fleste blir veldig overrasket og nesten vantro når vi opplyser om diagnosene og ev. forteller litt om hvordan vi har det hjemme. Hjemme er nemlig en helt annen arena, og vi får se hele skalaen. De fleste barn med ADHD vil, med tilrettelegging, støtte og hjelp, bli mer og mer veltilpasset med årene. En del vokser til og med helt av seg symptomene som voksne. Anonymous poster hash: 5d00c...1bd Takk for innlegget. Jeg vil helst la min gutt leke med han. Kanskje foreldrene tok tak i det fordi situasjonen skjedde ikke siden da. Anonymous poster hash: 78b95...8e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå