Gå til innhold

Erfaringer med å heve kjøp av bruktbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte oss ny bruktbil i januar. Kjøpte bilen via forhandler som solgte for kunde. 

Saken er den at vi ble lovet at heftelser på bilen ville bli sletta ved salg, det har fremdeles ikke skjedd 2,5 mnd etter kjøp. Har etterlyst og purra på forhandler flere ganger som lover at heftelse blir slettet innen neste uke. Vel det har de sagt nå i godt over 1 mnd, og fremdeles skjer det ikke noe. De kan heller ikke fremlegge dokumentasjon på at gjeld er innfridd. 

Vi vurderer derfor å gi de ut april til å ordne opp for så å heve kjøpet hvis dette ikke skjer. 

Derfor ønsker jeg å høre deres erfaringer. Var det er lang prosess og mye "krangling" før dere fikk gjennomslag? Eller fikk dere ikke heva kjøpet? 

Anonymous poster hash: 935d4...e3a

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo ikke lov å selge en bil med gjeld på. Det var rart at bilforhandleren gjorde det. Visste dere om dette når dere kjøpte? Forlangte dere en kontrakt på at lånet skulle innfris når bilen ble solgt?

Jeg hadde hvertfall gått hardt ut mot bilselgeren her...

Anonymous poster hash: 46844...d37

Skrevet

Ja viste om det fordi vi spurte om dette før kjøp, ble da lova at heftelse blir sletta ved salg. Har det også skriftlig i kontrakt av heftelse blir slettet ved salg. Dvs at pengene vi betale inn pluss/ minus skulle brukes på å slette gjeld på bilen. Dette kan det virke som at ikke har blitt gjort. Og jeg ønsker ikke å sitte med en bil som har heftelse fra tidligere eier. Men som sagt tenkte å gi de ut april på å fikse problemet før jeg sender krav om å heve kjøpet. 

Skrevet

Det er jo ikke lov å selge en bil med gjeld på. Det var rart at bilforhandleren gjorde det. Visste dere om dette når dere kjøpte? Forlangte dere en kontrakt på at lånet skulle innfris når bilen ble solgt?

Jeg hadde hvertfall gått hardt ut mot bilselgeren her...

Hvor har du det fra at det ikke er lov? Selvfølgelig er det lov..

Dette kan du ikke vente med HI. Heftelsen blir nå ditt problem. Ta de nødvendige skrittene med en gang!

Anonymous poster hash: 330ab...073

Skrevet

Å ja. Det var hvertfall det banken sa til meg da vi ville selge bilen vår, å så slette gjelden med det vi ville få for bilen. Da sa hvertfall banken til meg at vi må løse inn lånet først, så selge bilen.

Beklager om det var feil.

Skrevet

Du bør ikke vente så lenge. Kjør hardt på forhandler nå. Venter du for lenge, kan du bli sittende med utgifter på kjøpet.

Annonse

Skrevet

Vet jo at jeg egentlig burde gjøre det nå. Bare litt vanskelig å gi slipp på håpet om at det ordner seg. Tok lang tid før vi fant akkurat den bilen vi ville ha, og når vi endelig fant den og kjøpte den så er vi blitt lurt. Føles sånn som at vi er blitt lurt her. 

Skrevet

Slik situasjonen er nå er det du/dere som utad (i forhold til kreditor) som er ansvarlig for gjelden på bilen. Det betyr at kreditor kan selge bilen for å dekke gjelden. At du og selger hadde en intern avtale binder ikke kreditor, så han trenger ikke å forholde seg til den i det hele tatt. I verste fall sitter du igjen uten bil, mindre penger (salgssummen - gjeld og omkostninger) og med byrden og risikoen det er å matte inndrive en gjeld fra selger (noe som kan bli vanskelig hvis han feks går konkurs).

Dette bør du derfor reklamere på med en gang! Dersom du venter for lenge med å reklamere mister du retten til å heve kjøpet.

Note to self: ALDRI kjøp en bil med heftelser!

Skrevet

Nei det kan du være sikker på, jeg skal aldri noen gang stole på at heftelse slettes ved salg igjen, den smellen går jeg ikke på 2 ganger for å si det sånn. Får prate mer med mannen senere i kveld også. Blir deppa bare av å tenke på bilen sånn situasjonen er nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...