Gå til innhold

Tips sykkel til 8-åringen, 20 eller 24 tommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det er på tide å kjøpe ny sykkel til 8-åringen, bursdagsgave. Han er ikke så glad i å sykle, men vi håper han vil like det mer nå som han får en ny sykkel. 

Noen som har sykler de er veldig fornøyd med, eventuelt sykler de ikke vil anbefale? 

Tusen takk :) 

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor stor er den sykkelen han har vokst fra da og hvorfor liker han ikke å sykle.

Hvis han ikke liker det fordi han er litt redd er det viktig at sykkelen ikke er for stor og at bremsene er veldig enkle å betjene.

Hvis han ikke liker det fordi det er slitsomt kan det være viktig med flere gir.

Anonymous poster hash: 9a792...abb
Skrevet

Tusen takk for svar. 

Han har hatt en del utfordringer med balansen, men det er mye bedre nå. (Pga problemer med ørene etc, tok litt tid før vi fant ut av det med legene). Dermed ble starten på syklingen preget av dette. 

Han har hatt en liten sykkel de siste årene, som han neste ikke har syklet på. Kjenner at jeg har vegret meg for å øve med han, noe som er veldig dumt. Det er gangavstand til skole, kamerater etc, så han har klart seg uten å sykle mye. Som familie går vi tur på beina, men er ingen sykkelfamilie.... Mannen min sykler en del, men jeg sykler lite. 

Det viktigste, tror jeg, er å finne en sykkel som han opplever at han mestrer. Deretter må vi ØVE, ØVE, ØVE. Har ringt til en sportsbutikk og "bestilt time" neste uke, slik at vi kan prøve ut ulike sykler i ro og fred + med en ansatt som vil være pedagogisk. 

Skrevet

Min 8-åring er den laveste jenta i klassen, bestevenninnen er den høyeste. Ser ut som datteren min er 6 år, mens venninnen ser ut som hun er 10-11. De har ikke like stor sykkel ;)

Men for å være seriøs, om ungen er utrygg er det bedre sykkelen er litt liten enn litt stor. Jeg ville kjøpt en brukt sykkel eller en rimelig tilbudssykkel (Biltema, Obs!) som ikke var så stor. kan heller bytte den ut i en større når tryggheten kommer.

Anonymous poster hash: db87a...97f

Skrevet

Hvor høy er gutten da?

Min 8 åring er 137 cm, og han har 24"..

Men storesøstra var lavere på den alderen så hun hadde 20" da hun var 8 år.

Anonymous poster hash: d0845...c3e

Annonse

Skrevet

Til vår 8 åring (120cm) gutt kjøpte vi 20 tommer. Han synest den var litt stor til å begynne med, vi fjerna den røde refleksen bak for å få sete så langt ned som mulig. Han syntest først vi var slemme som sa han skulle bytte, men etter å ha prøvd litt (med syting og klaging) fann han ut at den nye sykkelen var mykje betre :)

Vi kjøpte ein ultra-lett sykkel og det hadde nok mykje å seie for sykkelgleden.

Vær så snill, ikkje kjøp noko tungt ræl frå obs e.l, det fremmar ingen sykkelglede...

Skrevet

Kommer jo veldig an hvor høy gutten din er. Min er snart 7 og 135 cm. Han får ny til bursdagen for hans 20" er for liten.

Da blir det 24". Det aller viktigste du gjør er å velge en lett sykkel, de koster en tusenlapp mer, men de er utrolig mye enklere å håndtere noe som gir bedre trygghet økt sykkelglede, den er også lettere å holde balansen på i lav fart. Vi har hatt nakamura light weight sykkelen i et par år nå, hadde den samme typen i en mindre modell og. Vi har også hatt den vanlige DBS modellen, og jeg må si forskjellen er stor. DBS'en er solid og god, men mye tyngre for barnet å bruke.

Anonymous poster hash: 34136...7a6
Skrevet

Man skal vokse ut av sykkelen, og ikke inn i den. Om han er usikker i tillegg er det viktig å få en sykkel han mestrer. 

Jeg hadde samme dilemma ifjor, gutten min (7 da) var høy og skulle ha nye sykkel etter å ha vokst nesten 10 cm siden forrige sommer (dvs han hadde en 16 sykkel han hadde vokst ut av). Siden han var "høy nok" vurderte jeg å kjøpe ny 24 sykkel, men endte opp med å kjøpe brukt 20 sykkel (den var jo så og si ny, brukt en sesong og like fin). Jeg ser nå at det var helt rett for han, dette er en sykkel han kommer til å ha glede av også i år og antakeligvis også neste sommer. 

I den alderen er de vel også mer opptatt av å "trikse" enn å sykle, slik at mindre sykkel er bedre/lettere å trikse med enn en større

Skrevet

Kommer jo veldig an hvor høy gutten din er. Min er snart 7 og 135 cm. Han får ny til bursdagen for hans 20" er for liten.

Da blir det 24". Det aller viktigste du gjør er å velge en lett sykkel, de koster en tusenlapp mer, men de er utrolig mye enklere å håndtere noe som gir bedre trygghet økt sykkelglede, den er også lettere å holde balansen på i lav fart. Vi har hatt nakamura light weight sykkelen i et par år nå, hadde den samme typen i en mindre modell og. Vi har også hatt den vanlige DBS modellen, og jeg må si forskjellen er stor. DBS'en er solid og god, men mye tyngre for barnet å bruke.

Anonymous poster hash: 34136...7a6

Vekt er også et poeng, støtter denne :)

Skrevet

Her har ungene mange sykler. Hun ene fikk ny sykkel i forfjor, da var den igrunn litt for stor, men str under var litt liten syns han i butikken. Hun liker så sykle så trodde ikke det skulle bli ett problem, men sykkelen var så lett at hun syns det ble vanskelig å finne balansen. Hun stjal heller lillesøsters sin sykkel, den syns hun var mye bedre å sykle på. På den sitter hun også mer rett når hun sykler, ikke ligger litt slik som hun gjør på sin. Så skulle vi kjøpt nå hadde vi ikke valgt den sykkelen pga vekten og hvordan hun satt på den. Jeg har lånt sykkelen hennes i vinter da den har piggdekk, jeg syns den er god å sykle på men skjønner hva hun mener ang vekta.

Vi kjøpte en dbs sykkel på loppemarked til å ha på hytta. Den er ganske tung, men utrolig deilig å sykle på. Sitter ganske rett på den. Ikke en sykkel å ta med i skogen eller å sykle fort på, men en god tursykkel.

Hun kjøpte seg reacer i høst, den syns hun er kjempe god å sykle på men ikke en sykkel hun kan bruke til og fra skolen. Hun har planer om å sykle langt på den, da hun skal på langtur med bestefar.

Mulig jeg har unger som er i overrkant glad i sykler, for de bruker også syklene de har vokst ifra. Disse syklene herjer de i skogen med, på rampa på skolen og litt annet. Og jeg gidder ikke dra med sykler frem og tilbake fra hytta, så har kjøpt gode sykler på loppemarked til å ha på hytta.

Så lurt å ha med ungen i butikken og la barnet få prøve, få veiledning og tenk litt over hva syklen skal brukes til. Er det å sykle fra a til b så er det lurt med en annentype sykkel enn om han sykler litt i skog og litt mer ulent terreng enn skoleveien.

Anonymous poster hash: 65593...05e

Skrevet

Min er ca 133 høy, 7 år og fikk 24". Fikk faktisk ikke til å sykle før han fikk denne, da løsnet det med en gang!

Skrevet

Enig at Nakamura er gode og veldig lette sykler til barn som ikke er helt komfortable med sykling. Biltema derimot har tunge sykler. Vår eldste gutt hadde 20" da han var 8. Den bruker vår lave 7-åring nå. Kan nok ha den minst to år til.

Dere må rett og slett ta han med på butikken for å bli helt sikker. Butikker med peiling vil passe på at sykkelen ikke blir for stor.

Anonymous poster hash: 8b8e1...f90

Annonse

Skrevet

Tusen takk for mange supre innspill og tips, alle sammen! 

Skrevet

Min 8 åring 130 cm 24 " sykkel. Han syntes det var veldig stas med gir, noe han ikke har hatt før. Heller ikke noe glad i å sykle da. Redd han aldri kommer dit, han er ikke den fysiske typen. 

Anonymous poster hash: de446...cb8
Skrevet

Enig med "Kvirrevitt"-styr unna billig-ræl-sykler. De er dårlige og tunge. Xeed (Sport1), Frogbike (Sykkelboden)?og Islabike (vanskelig å få tak i her til lands) har alle modeller som er veldig lette og som gir gode sykkelopplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...