Gå til innhold

sykmeldt pga masse kynnere uke 19, påvist GBS idag. skal jeg ta ery-max??

Anbefalte innlegg

Har vært sykmeldt pga kynnere godt over 1 mnd nå, fikk påvist stor oppblomstring av gbs i skjeden/urin idag. Har fått resept på erymax og tror det er tryggest å ta den. Har lest om mange som har fått denne behandlingen først ETTER å ha mistet barn i tidligere sv.skap 😨

mener ery-max skal være trygt å ta nå i uke 19?

Flere som har gbs? Eller flere som har brukt erymax i sv.skapet?

En smule frustrert nå gitt...😕

Anonymous poster hash: 9a887...469

Fortsetter under...

Annonse

Hvis du googler dette så er det maaaange forskjellige meninger om ery-max i sv.skap. så ja, det hadde vært betryggende å vite at flere har brukt det og at det har gått bra 😊

fastlegen min ville ikke gi meg antibiotika mot gbs, men en annen lege sa at selvfølgelig skulle dette behandles. Så da fikk jeg ery-max av henne. Jeg har lest opp å ned på nettet om gbs og ser at de fleste ikke får noen behandling for dette før de er så uheldige og mister barnet sitt i magen pga av gbs, så i neste sv.skap får de antibiotika. Og jeg har ikke tenkt å være en prøvekanin, derfor tror jeg det er det beste å få behandling nå. Jeg har mange kynnere og har lest at da er det enda værre.

Anonymous poster hash: 9a887...469

Eg har selv fått påvist gbs i skjeden (fikk det tidlig i graviditeten), hadde da ein gynekolog som ville eg skulle ta antibiotika. Eg hadde da ikkje noko påvist i urinen. Tok ein kur, men det blei nok ein gang påvist gbs i skjeden etter dette. Neste kur med antibiotika tok eg ikkje, da både fastlege og jordmor anbefalte meg å ikkje ta den - det er ikkje etter retningslinjene å skulle behandle det i graviditeten, og eg kunne jo heller ikkje tatt antibiotika gjennom heile graviditeten (da eg sannsynligvis ville fått det påvist igjen etter endt antibiotika-kur)

Har i uke 23(?) fått påvist gbs i urinen - og det er da, etter retningslinjene, ein skal vurdere behandling, men da kun under fødsel (får antibiotika intravenøst under fødselen for å unngå å smitte baby når den kommer ut gjennom skjeden) Det er også noko ifht at ved vannavgang skal ein komme til føden med ein gang dersom ein har fått påvist gbs tidligere i graviditeten, for å få intravenøs behandling, for å unngå at bakteriene går fra skjeden opp i livmora, og kan smitte barnet.

Eg har hørt med mange leger og gynekologer ifht dette, da eg var veldig i tvil om eg skulle ta antibiotika eller ikkje (dette var vel rundt uke 12 trur eg). Av dei kanskje 8-10 legene og gynekologene eg snakka med ifht dette, var det kun ein gynekolog som sa at eg burde ta antibiotika, alle dei andre sa at dei ikkje ville anbefalt meg det (dette er etter retningslinjene)

Men det som er viktig, er at du får det notert på fødselspapira dine (det grønne helsekortet) at du har fått påvist gbs, det var min jordmor ekstremt opptatt av å få gjort. Og sa også at eg gjerne må prøve å huske å si ifra om det sjølv også når eg kjem inn på føden - sånn at dei kan vurdere om det skal gis antibiotika intravenøst under fødselen.

Anonymous poster hash: 46e69...c2f

Grunnen til at det er etter retningslinjene er fordi vi er redde for antibiotikaresistens pga gjentatte behandlinger. Det har ingenting med din eller barnets trygghet å gjøre. Hvorfor er det da mange som mister pga gbs og får tilbudt gjentatte antibiotikakurer i neste sv.skap. Det er en sjangse for at gbs bare kommer tiøbake etter endt kur, men man kan også bli kvitt det for godt! Dette sammen med vaginalkapsler. Tenke selv osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...