Gå til innhold

Et det greit å spise Philadelphia ost?

Anbefalte innlegg

Ser at Philadelphia ost et pastaurisert som betyr at gravide trygt kan spise det..

Men .. Leser noen steder at den skal være nyåpnet?

Jeg har spist Philadelphia ost idag på cafe og har ikke noe kontroll på når den var åpnet ?

Blir nesten litt stresset og angrer på at jeg spiste den .. Spiste ikke akkurat mye men litt .

Skal en bare Holde seg unna alt av myke oster for sikkerhets skyld eller ?

Leste også et sted at det ble funnet listeria i Norge en gang og det var faktisk i sjokolade melk !

Da har en jo ingen garanti lenger da på

Det en spiser .. Uff !

Fortsetter under...

Jeg ville lest og tatt rådene til matportalen. Det skal være trygt.

Men man kan jo aldri vite med noe. Men nå har jeg tatt disse blodprøvene. Negativ på toxo. Det vil si at jeg aldri har vært smittet med det. Hva er da sjansen, hvis jeg lever som før, at jeg plutselig skulle få det nå? Aldri blitt matforgiftet eller blitt smittet med listeria så vidt jeg vet. Ja det er utbrudd innimellom, men norsk mat er vel relativt trygt. Strenge regler her.

Philadelphia skal, såvidt jeg har lest være trygt. Så lenge den ikke har noen usmak ville jeg ikke tenkt på det. Pasturisert ost er ok, mozarella også.

Følg de generelle rådene, så går det nok helt fint :)

Anonymous poster hash: 1a334...4ce

Og man skal heller ikke glemme at de fleste av oss tåler en viss mengde listeria-bakterier før vi blir syke, eller det går galt med fosteret. Det er ikke som med toxoplasmose, at hver eneste lille parasitt utgjør fare. Det skjer sjeldent at noen i det hele tatt får listeriose i Norge, så selv om vi spiser såkalte risikomatvarer (som upasteurisert ost etc) skal det faktisk en del til for at det går galt. Men siden man vet at enkelte matvarer kan gi smitte-utbrudd, er det jo en billig forikring å holde seg unna sånt i 9 mnd. Får man literiose fra andre kilder enn det som matportalen advarer mot har man vært mer enn uheldig!!!

Takk for svar 😊 Da ble jeg litt mer lettet ... Da får jeg bare forholde meg til rådene og det er at Philadelphia ost og tine kremost som et pastaurisert er trygt å spise for gravide ... Antar an en cafe ikke serverer en ost som har vært åpen for lenge eller gått ut på dato ... Det er ikke sp mye i en boks og antar at de selger en del av det hver dag 😊

Jeg kjenner jeg blir litt tullete .. Tør nesten ikke å spise ny åpnet skinke en gang fordi jeg leser at den kan inneholde listeria hvis den ligger lenge eller er nærme utløps dato .. Da føler jeg at den ikke et 100 prosent trygg ! Men. En blir jo smårar hvis en skal tenke sånn med all mat ...

Det er jo generelt sjelden med listeria uansett !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...