Gå til innhold

Noen her som kan litt ang tabelltrekk for skattekort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er HELT blank. Men prøver å sette meg inn i dette. Fikk baksmell på skatten i år, og vil prøve å unngå dette neste år. Gikk på arbeids-og avklaringspenger fra NAV i fjor. Men sluttet med dette i høst en gang. Har samtidig jobbet, ofte over 60 %, og har derfor ikke mottatt så mye fra NAV. Samlet sett har jeg gått opp i lønn, og derfor har jeg vel fått baksmell. Fikk ganske mye igjen på skatten året tidligere.

Ser at på en lønnslipp fra 2014 hadde jeg tabelltrekk 7101, mens på en fra i år har jeg tabelltrekk 7103. Er dette noe som justeres automatisk ettersom jeg har gått opp i lønn? Hvordan kan jeg finne ut om tabelltrekk 7103 er riktig for meg i år? Kan jeg finne ut om jeg vil få en baksmell også neste år?

Anonymous poster hash: 75779...95f

Fortsetter under...

Skrevet

Du må fylle inn skjema på altinn. Det går ikke automatisk. Gjør deg opp en mening om hva du vil tjene i hele 2015. Ikke sett for lite, bedre å skrive litt mye. Du får tilbake om du tjener mindre enn du trodde. Når du sender inn skjemaet vil Skatteetaten beregne riktig for deg.

Anonymous poster hash: af970...44c

Skrevet

Vi kan ikke vite hvilken tabell som er riktig for deg for det avhenger av inntekt, gjeld, fradrag og formue. Det er bare Skatteetaten som kan det.

De utsteder skattekort basert på det du tjente siste år. I og med du i løpet av høsten gikkfra AAP til lønn betyr nok at ditt skattekort for 2015 er feil.

Tabell 7103 trekker lavere skatt enn 7101 så jeg tror at det er feil tabelltrekk du har fått for 2015, men ta kontakt med Skatteetaten og få de til å beregne skatt på nytt ut fra det du har i inntekt nå. Du kan også bestille nytt skattekort på nettet.

Det finnes også en skatteberegning for 2015 på www.skatteetaten.no hvor du kan føre inn inntekt og fradrag og derved få en pekepinn på hva du skal betale av skatt.

Anonymous poster hash: f67fa...f93
Skrevet

Pass også på (viktig) når du både får penger fra Nav og arbeidsgiver, at arbeidsgiver IKKE bruker tabelltrekket, men prosenten. Dersom man har to utbetalingssteder son bruker tabelltrekk, blir det feil.

Anonymous poster hash: df8fb...b80

Skrevet

Med utbetaling fra to steder må du ha prosenttrekk og ikke tabelltrekk!

Går du inn på altinn og bestiller nytt skattekort står det rett under der du skal fylle inn forventet inntekt, en egen linje hvor det står noe sånt som "har 2 arbeidsgivere så trenger prosenttrekk" også skal du krysse av.

Når to steder, i ditt tilfelle nav og arbeidsgiver, begge trekker etter tabell blir det alltid for lite skatt.

Anonymous poster hash: 7406e...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...