Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er så lenge siden jeg har stekt biff at jeg har glemt helt hvordan man bør gjøre det. Jeg spiser ikke rødt kjøtt selv, men i og med at vi har barnefri på lørdag, tenkte jeg å overraske mannen med biff og fløtepoteter. Da vil jeg jo gjerne få en mør og god biff ;) Han liker den ikke for rosa inni, men heller ikke i hel stekt. Hvilke type kjøtt er best å bruke? Er den nødvendig med indrefilet eller er det andre typer som er like gode og lett å få mør?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144206509-hvordan-steke-en-god-biff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker skikkelig fin indrefilet.

Nå er det mannen som pleier å steke biff, men avhengig av hvor tykke biffene er, steker han dem på høy varme i panna først. Lager en stekeskorpe på begge sider. Så tar han dem i ovnen med litt smør og/eller vann etter det. Blir alltid godt. 

Men, jeg vet lite om hvor lenge det skal stå eller grader... Står sikkert noe sted på nettet, men det tar ikke lang tid.

Anonymous poster hash: 608aa...723
Gjest Syltebærtyttetøy

Jeg har brukt både indre/ytrefilet, entrecote osv.. Indrefilet er definitivt best!

La biffen hvile i ca to timer i romtemperatur, garanterer en mør biff ;)

Krydre etter smak, sett stekepanna på høyeste varme med masse smør i.

Når dette er klart (smøret blir brunt og slutter å frese) hiver du biffen i stekepanna. Herfra har du to muligheter:

1. Stek til biffen får en fin stekeskorpe, sett stekeovnen på 100 grader. Putt biffen i smurt, ildfast form og stek i ca 40 min for perfekt stekt biff.

2. Stek i ca 3-4 min på hver side i stekepanna, legg biffen med steke"saften" i folie og pakk godt sammen, la den hvile i ca 10 min. Denne blir nok mer rosa enn valg 2, men går mye raskere :)

Annonse

Jeg har brukt både indre/ytrefilet, entrecote osv.. Indrefilet er definitivt best!

Når dette er klart (smøret blir brunt og slutter å frese) hiver du biffen i stekepanna. Herfra har du to muligheter:

1. Stek til biffen får en fin stekeskorpe, sett stekeovnen på 100 grader. Putt biffen i smurt, ildfast form og stek i ca 40 min for perfekt stekt biff.

2. Stek i ca 3-4 min på hver side i stekepanna, legg biffen med steke"saften" i folie og pakk godt sammen, la den hvile i ca 10 min. Denne blir nok mer rosa enn valg 2, men går mye raskere :)

Ah, der har vi det mannen pleier å gjøre! Det blir fantastisk godt. Jeg trodde det tok kortere tid, men han liker den kanskje noe råere :P (han pleier å steke min litt lenger i panna først). 

Gjest Syltebærtyttetøy

Ah, der har vi det mannen pleier å gjøre! Det blir fantastisk godt. Jeg trodde det tok kortere tid, men han liker den kanskje noe råere :P (han pleier å steke min litt lenger i panna først).

Ja, jeg steker som regel også mye kortere da jeg liker min medium-rå :)

Men hi sa mannen likte den lyserosa, så da beregnet jeg steketiden til det ;)

Det blir veldig godt!! Og nå fikk jeg lyst på biff :D hehe

Ja, jeg steker som regel også mye kortere da jeg liker min medium-rå :)

Men hi sa mannen likte den lyserosa, så da beregnet jeg steketiden til det ;)

Det blir veldig godt!! Og nå fikk jeg lyst på biff :D hehe

Tusen takk for tips - da blir det biffmiddag på min kjære på lørdag :)

Den enkleste måten å få en perfekt medium stekt biff er som følger:

Legg biffen i ca 1-2 timer i romtemperatur.

Sett på høy varme, hiv oppi en god klatt med smør, og et par spiseskjeer olje.

Når smøret er nøttebrunt tar du og legger biffstykkene oppi panna.

Stek på høy varme, så biffen får en fin stekeskorpe på begge sider. (Ca 1 min på hver side)

Skru ned temperaturen til under medium varme. La biffen steke på en side til du ser at kjøttsaften pipler ut på overflaten. Snu biffen og vent til kjøttsaften pipler ut på overflaten.

Ta biffen av stekepannen, og la den hvile i ca 10-15 min.

Ferdig :-)

Anonymous poster hash: 46105...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...