Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Jeg flyttet nettopp inn i ny bolig, leier den ene etasjen i en enebolig. Begge etasjer leies ut, utleier bor i en annen by. Ordnet med depositum på vanlig måte, på konto. Et par dager etter innflyttingen kom huseier innom og sa at han gjerne ville ha fremtidige husleier kontant, og la til: "Det er på grunn av skatten, det skjønner du sikkert." Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner. Jeg kan veldig lite om skatteregler for utleiere. Men mener han at han ikke oppgir min leie som inntekt på selvangivelsen? I såfall er jeg veldig ubekvem med det, jeg er veldig imot alt som kan likne på skattesnyteri og andre måter å vri seg unna utgifter til fellesskapet. Jeg har rett og slett ikke lyst til å leie av noen som trikser med skatten! Samtidig er det ikke bare-bare å flytte, det er ikke så mange boliger å få tak i innenfor denne skolekretsen. Men blir jeg i såfall medskyldig på noen måte dersom jeg aksepterer å betale kontant? Mens jeg leter etter annen bolig, mener jeg? Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Da snyter han på skatten. Så lenge du leier ut hele boligen eller du leier ut en del av boligen, hvor utleiedelen er større en delen du selv bor i skal man skatte av det Om du blir medskyldig i det hvis han blir tatt er jeg usikker på. Endret 24. mars 2015 av ღTyrkiskPepperღ
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Du må hvertall be om kvittering når du betaler. Har du det kan du sikkert drite i hva han gjør om det ikke er en regel på at det må gå på konto !? Anonymous poster hash: ed320...288
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Ja, han snyter på skatten. Det er han som er skattepliktig, ikke du. Så du er ikke medskyldige på noen måte. Det er lov å betale kontant, men da har du lite bevis for at du faktisk har betalt leie. Du kan således risikere utkastelse (i værste fall) og å ikke få tilbakebetalt depositumet ditt. Anonymous poster hash: d589d...d4d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Du har bare lov til å betale 10 000 kontant pr år til samme mottaker. Så ja du er medskyldig i skatteynndragelse hvis du betaler kontant. Anonymous poster hash: 9447d...e98
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Jeg ville som et minimum hatt kvittering. Hadde vel egentlig nektet å betale kontant også. Dette er vel ikke helt dekket av denne loven, litt usikker.... http://www.skatteetaten.no/no/Person/Handle-hvitt/Privatpersoners-ansvar-ved-kontantkjop--skattebetalingsloven--16-50/ Anonymous poster hash: d3bb2...b6c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Ja, han snyter på skatten. Det er han som er skattepliktig, ikke du. Så du er ikke medskyldige på noen måte. Det er lov å betale kontant, men da har du lite bevis for at du faktisk har betalt leie. Du kan således risikere utkastelse (i værste fall) og å ikke få tilbakebetalt depositumet ditt. Anonymous poster hash: d589d...d4d Jeg ble litt perpleks, men sa at da måtte jeg få kvittering på at jeg hadde betalt, og han sa at det var greit. Har underskrift på leie for denne måneden. Depositumkontoen er ordnet i banken, så vil ikke tro at det er noe problem, heller. Men hvordankan han snyte på skatten på den måten, da?? Både jeg og de som leier i den andre etasjen har folkeregistrert adresse der (eller, vet ikke om de andre har det, men de er i alle fall registrert på gule sider). Det vil jo være utrolig lett å sjekke det opp? HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Ja, han snyter på skatten. Det er han som er skattepliktig, ikke du. Så du er ikke medskyldige på noen måte. Det er lov å betale kontant, men da har du lite bevis for at du faktisk har betalt leie. Du kan således risikere utkastelse (i værste fall) og å ikke få tilbakebetalt depositumet ditt. Anonymous poster hash: d589d...d4d Jeg ble litt perpleks, men sa at da måtte jeg få kvittering på at jeg hadde betalt, og han sa at det var greit. Har underskrift på leie for denne måneden. Depositumkontoen er ordnet i banken, så vil ikke tro at det er noe problem, heller. Men hvordankan han snyte på skatten på den måten, da?? Både jeg og de som leier i den andre etasjen har folkeregistrert adresse der (eller, vet ikke om de andre har det, men de er i alle fall registrert på gule sider). Det vil jo være utrolig lett å sjekke det opp? HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3 Kanskje han oppgir at leien de oppe betaler er for begge leilighetene og skatter av den summen. Det han får av deg oppgir han da ingen steder... Anonymous poster hash: 8ee7c...5cc
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Ja, han snyter på skatten. Det er han som er skattepliktig, ikke du. Så du er ikke medskyldige på noen måte. Det er lov å betale kontant, men da har du lite bevis for at du faktisk har betalt leie. Du kan således risikere utkastelse (i værste fall) og å ikke få tilbakebetalt depositumet ditt. Anonymous poster hash: d589d...d4d Jeg ble litt perpleks, men sa at da måtte jeg få kvittering på at jeg hadde betalt, og han sa at det var greit. Har underskrift på leie for denne måneden. Depositumkontoen er ordnet i banken, så vil ikke tro at det er noe problem, heller. Men hvordankan han snyte på skatten på den måten, da?? Både jeg og de som leier i den andre etasjen har folkeregistrert adresse der (eller, vet ikke om de andre har det, men de er i alle fall registrert på gule sider). Det vil jo være utrolig lett å sjekke det opp? HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3 Kanskje han oppgir at leien de oppe betaler er for begge leilighetene og skatter av den summen. Det han får av deg oppgir han da ingen steder... Anonymous poster hash: 8ee7c...5cc Jeg skjønner jo at det må være slik han gjør det, men jeg skjønner ikek at han tør! Ifølge ham leier jeg altså ikke her, men dette er jo den folkeregistrerte adressen min. HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Du har bare lov å betale opptil 10 000 kr kontant pr år til samme mottaker, så ja du kan bli medskyldig i skatteunndragelse. Anbefaler virkelig å betale alt via nettbank. Anonymous poster hash: 9447d...e98
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 Du har bare lov å betale opptil 10 000 kr kontant pr år til samme mottaker, så ja du kan bli medskyldig i skatteunndragelse. Anbefaler virkelig å betale alt via nettbank. Anonymous poster hash: 9447d...e98 Ut i fra linken over ser det ikke ut til at denne loven gjelder leieforhold. Men jeg vil uansett ikke bidra til det, så kommer til å nekte å betale kontant fremover. HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Ja, han snyter på skatten.Det er han som er skattepliktig, ikke du. Så du er ikke medskyldige på noen måte.Det er lov å betale kontant, men da har du lite bevis for at du faktisk har betalt leie. Du kan således risikere utkastelse (i værste fall) og å ikke få tilbakebetalt depositumet ditt.Anonymous poster hash: d589d...d4d Jeg ble litt perpleks, men sa at da måtte jeg få kvittering på at jeg hadde betalt, og han sa at det var greit. Har underskrift på leie for denne måneden. Depositumkontoen er ordnet i banken, så vil ikke tro at det er noe problem, heller. Men hvordankan han snyte på skatten på den måten, da?? Både jeg og de som leier i den andre etasjen har folkeregistrert adresse der (eller, vet ikke om de andre har det, men de er i alle fall registrert på gule sider). Det vil jo være utrolig lett å sjekke det opp? HI Anonymous poster hash: 4b3bf...ed3 Han kan snyte ve å ikke oppgi leien som inntekt. Det er jo ikke forbudt å la noen bo i leiligheten sin. Med mindre han er profesjonell utleier, så regnes han ikke som næringsdrivende. Anonymous poster hash: d589d...d4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå