Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 En venn av meg kjøpte seg sist uke bil privat. Selgeren har sendt inn del 2 av vognkortet. Nå har min venn fått giro i posten på omregistreringsavgiften på 3500 kr. Han har lite penger nå og mener at siden det ikke står noe forfallsdato på giroer så kan han vente til han får lønn om 1,5 uke. Jeg mener denne bør betales omgående og har tilbydd meg å låne han litt penger siden han har lite penger igjen om han betaler denne nå. Vil det være krise om han venter i 1,5 uke som han vil eller bør han betale med en gang som jeg mener? Anonymous poster hash: e21b0...2af
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Bilen skal vel ikke brukes før den er betalt? Anonymous poster hash: 0e380...209
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Det er jo bare å ringe og spørre.... Anonymous poster hash: 0b4ee...e5f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 bilen er forbudt å kjøre før omregistrering er betalt og man har ansvarsforsikring. bilen kan bli avskiltet Anonymous poster hash: f7ae4...cf7
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Det der er de strenge på. Blir ikke omregistreringsavgiften betalt er bilen i utgangspunktet avregistrert. Når selger leverer vognkort del 2 er dette salgsmeldingen som fraskriver han ansvar for videre betalinger. Lykke til med å kjøre rundt i en avregistrert bil, spesielt hvis det skjer noe Da er nemlig ikke forsikringen gyldig heller. Hilsen ei som jobber på biltilsynet :-) Anonymous poster hash: fb0ce...04f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Takk for hjelpen. Da skal jeg gi han beskjed om dette. Anonymous poster hash: e21b0...2af
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Dette tror jeg ikke stemmer. Han kan betale når han får råd. Det eneste som skjer er han ikke får vognkortet med sitt navn på og beviset på han eier bilen. Foreløpig bevis er kjøpekontrakt eller kopi av salgsmeldingen. Men forsikring må han ha fra dag en. Det er jo ikke sånn at når en kjøper en bil kan en ikke kjøre den hjem før om mange uker når det nye vognkortet kommer i posten. Hvis selger drøyer med å levere vognkortet del 2 kan dette ta lang tid. Årsavgiften derimot er viktig å betale, etter noen purringer kan bilen bli avskiltet. Men den er fortsatt registrert og forsikret (så fremt du har tegnet forsikring) Anonymous poster hash: 22441...23c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Og det er ingenting som heter Biltilsynet lengre. Det navnet ble forandret for 20 år siden, så rart en som jobber der ikke har fått dette med seg. Anonymous poster hash: 22441...23c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Og det er ingenting som heter Biltilsynet lengre. Det navnet ble forandret for 20 år siden, så rart en som jobber der ikke har fått dette med seg. Anonymous poster hash: 22441...23c Hva heter det da? Sier kun Biltilsynet jeg, vet ikke om noe annet. Anonymous poster hash: eed27...6e1
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Vi kaller det biltilsynet. Det heter Statens vegvesen eller TK-tjenester om dere vil Jeg vet jo hvordan ting fungerer som jobber der. Det kommer et krav til den nye eieren innen 3 dager etter salgmeldingen er levert (altså vognkort del 2) dersom ikke omregistreringsavgiften blir betalt får heller ikke nye eier gyldig vognkort. Blir ny eier stoppet kan hun eller han ikke fremvise det gamle vognkortet ( fordi del 2 er innlevert ) og ny eier har ikke nytt midlertidig vognkort som er gyldig i en måned( dette får ny eier når de betaler omregistreringen) og vognkort del 1 og del 2 blir heller ikke sendt ut fra statens vegvesen før omregistreringsavgiften er betalt Anonymous poster hash: fb0ce...04f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 En venn av meg kjøpte seg sist uke bil privat. Selgeren har sendt inn del 2 av vognkortet. Nå har min venn fått giro i posten på omregistreringsavgiften på 3500 kr. Han har lite penger nå og mener at siden det ikke står noe forfallsdato på giroer så kan han vente til han får lønn om 1,5 uke. Jeg mener denne bør betales omgående og har tilbydd meg å låne han litt penger siden han har lite penger igjen om han betaler denne nå. Vil det være krise om han venter i 1,5 uke som han vil eller bør han betale med en gang som jeg mener? Anonymous poster hash: e21b0...2af Hvis han har fått giro står det vel en betalingsfrist på den? Anonymous poster hash: 6fb10...d44
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Vi kaller det biltilsynet. Det heter Statens vegvesen eller TK-tjenester om dere vil Jeg vet jo hvordan ting fungerer som jobber der. Det kommer et krav til den nye eieren innen 3 dager etter salgmeldingen er levert (altså vognkort del 2) dersom ikke omregistreringsavgiften blir betalt får heller ikke nye eier gyldig vognkort. Blir ny eier stoppet kan hun eller han ikke fremvise det gamle vognkortet ( fordi del 2 er innlevert ) og ny eier har ikke nytt midlertidig vognkort som er gyldig i en måned( dette får ny eier når de betaler omregistreringen) og vognkort del 1 og del 2 blir heller ikke sendt ut fra statens vegvesen før omregistreringsavgiften er betalt Anonymous poster hash: fb0ce...04f Står litt her. http://www.toll.no/no/bil-og-bat/eierskifteomregistrering/omregistreringsavgift-ved-eierskifte/ Ellers er det sikkert lurt å bare ringe Statens vegvesen. Da får du svar med en gang. Post gjerne svaret du får så vi vet som er rett. Anonymous poster hash: 22441...23c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Null stress om han venter halvannen uke. De er ikke så strenge på det der så lenge han ordner andvarsforsikring med en gang, og det gamle vognkortet ligger i bilen. Anonymous poster hash: 62ad9...e03
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 Han må rett i fengsel. Hilsen Bilsakkyndige Anonymous poster hash: 1c6f4...793
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå