Gå til innhold

Hva er grunnen til at du ikke har sertifikat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var vel til og med et spørsmål (hvis jeg ikke husker feil?) På det humor/statistikk programmet på TvNorge. Jeg lurer på om et av svarene var, at voksne menn som ikke kunne kjøre bil var noe av det minst tiltrekkende?

Jeg har selv en mannlig venn på 36 som ikke har lappen, han kunne til og med fått den betalt hjemmenifra, men har bare ikke evnen (?) Lyst/ tålmodighet.

Anonymous poster hash: d7d6a...291

Wow! Så de mennene som kjører rundt i det vi populært kaller for 'penisforlengere', er altså ikke helt på jordet? Er det mange damer som lar seg imponere av bil? Trodde det bare var en tåpelig forestilling blant menn.

Jaja, jeg er nå fornøyd med å ha en mann uten bil, jeg, da. Må si at det er andre kvaliteter som fenger mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid bodd i storby eller i nærheten av meget velfungerende kollektivtransport. Har ikke hatt behov for sertifikat. Skal ta det nå som jeg har fått barn, men foreløpig har pengene gått til oppussing av huset.

Skrevet

Er både frisk og rask, har normal intelligens også, men jeg kjørte ikke opp før jeg var 42 år. Har bodd i by mitt hele voksne liv og var/er vant til offentlig transport.

Har nå kjørt i ett år og det er greit nok, men kjører fremdeles mye offentlig fordi det er praktisk.

Trenger ikke å være noe mer spennende enn det:)

Skrevet

Det er altfor dyrt å ta lappen!

Itellegg hade jeg nok aldri klart å bestått teorien uansett.

Jeg er helt elendig på å huske hva jeg har lest.

Anonymous poster hash: 93fd9...315
Skrevet

Flyttet hjemmefra da jeg var 17 år, og havnet etterhvert i Oslo. Hadde ikke behov for lappen, og heller ikke råd. Flyttet tilbake til hjembyen, traff mannen med stor M, fikk to barn og fikk plutselig behov for lappen. Tok den i fjor, da var jeg 38 år. Aldri forseint :)

Skrevet

Dere som ikke har sertifikat eller bil - har dere bilstol? Eller overlater dere til alle dem som må kjøre rundt på barna å skaffe det? Eller lar barna deres sitte usikret i bil, og la andre ta støyten hvis det blir kontroll/hvis noe går galt?

Jeg var en av dem som hadde foreldre som alltid var sjåfører på andres barn, fordi foreldrene ikke hadde lappen. Gruer meg til den dagen jeg må skuffe forventningsfulle små "nei, du kan ikke sitte på med oss, og bli med på noe gøy denne gangen, fordi vi har full bil", eller fordi "foreldrene dine ikke har sikkerhetsutstyr til deg". 

Jeg synes også synd på barna, som alltid må være den som ".....kan jeg sitte på....?"... "kan jeg være med i deres bil hjem/til kamp/til turnering/til stranda", og alltid må være 5.hjul på vogna. 

Ikke minst blir jeg irritert på foreldre som tar det som en selvfølge at barna skal få sitte på, de har jo ikke lappen/bil selv, og er jo sååå miljøvennlige! Virker som noen av dem virkelig ikke skjønner at de er en belastning for andre rundt seg.

Anonymous poster hash: f2459...3f8
Skrevet

Ja si det. Er 32 år og har ikke lappen. Bor midt i skogen og jobber 5 mil unna her vi bor. Avhengig av bil til ALT! Så hvorfor har jeg ikke lappen? Bare ikke blitt sånn, gubben har lappen og vi har mange biler, gubben kjører og henter meg på jobb hver dag og kjører til butikken, kjører unger osv osv. Er ikke avhengig av andre gitt! Funker fint. :)

Anonymous poster hash: 831e4...5e1

Skrevet

Jeg ser akkurat litt for dårlig enn det som er grensa for å få lov til å ta lappen. Det er ikke noe som "synes" og jeg fungerer helt fint ift jobb, så de fleste blir ganske sjokkerte når jeg forteller det. Heldigvis kjører mannen. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Men om jeg hadde vært alene og en sjelden gang bedt om hjelp (og selvfølgelig betalt eller stilt opp på andre måter) håper jeg virkelig at folk hadde hatt forståelse for det.

Anonymous poster hash: daa34...3fd

Skrevet

Dere som ikke har sertifikat eller bil - har dere bilstol? Eller overlater dere til alle dem som må kjøre rundt på barna å skaffe det? Eller lar barna deres sitte usikret i bil, og la andre ta støyten hvis det blir kontroll/hvis noe går galt?

Jeg var en av dem som hadde foreldre som alltid var sjåfører på andres barn, fordi foreldrene ikke hadde lappen. Gruer meg til den dagen jeg må skuffe forventningsfulle små "nei, du kan ikke sitte på med oss, og bli med på noe gøy denne gangen, fordi vi har full bil", eller fordi "foreldrene dine ikke har sikkerhetsutstyr til deg".

Jeg synes også synd på barna, som alltid må være den som ".....kan jeg sitte på....?"... "kan jeg være med i deres bil hjem/til kamp/til turnering/til stranda", og alltid må være 5.hjul på vogna.

Ikke minst blir jeg irritert på foreldre som tar det som en selvfølge at barna skal få sitte på, de har jo ikke lappen/bil selv, og er jo sååå miljøvennlige! Virker som noen av dem virkelig ikke skjønner at de er en belastning for andre rundt seg.

Anonymous poster hash: f2459...3f8

"Vi som ikke har lappen" er ikke en homogen gruppe. Jeg kan svare for meg selv.

Jeg klarer fint å frakte barna mine med buss eller sykkel. Det er ingen andre som kjører rundt på dem. Men mannen min har lappen, så vi har både bil og bilstoler.

Grunnen til at jeg ikke har lappen er for øvrig en sykdom som ikke synes.

Anonymous poster hash: f965c...2fa

Skrevet

synes det er rart HI at du lurer på dette. Selv om lappen er så viktig for deg, burde du være såpass oppegående at du skjønner at den ikke er så viktig for alle. Noen bor feks like ved arbeidsplassen sin, barnas skole/ barnehage osv.

Jeg er en av de som ikke hadde hatt behov for den, da jeg har alt rundt meg i gangavstand. Men har den allikevel. Må ut og kjøre bare for å holde det vedlike innimellom.

Anonymous poster hash: c460a...463

Skrevet

Jeg ser akkurat litt for dårlig enn det som er grensa for å få lov til å ta lappen. Det er ikke noe som "synes" og jeg fungerer helt fint ift jobb, så de fleste blir ganske sjokkerte når jeg forteller det. Heldigvis kjører mannen. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.

Men om jeg hadde vært alene og en sjelden gang bedt om hjelp (og selvfølgelig betalt eller stilt opp på andre måter) håper jeg virkelig at folk hadde hatt forståelse for det.

Hvor dårlig må synet være før man ikkefår kjøre?

Anonymous poster hash: 053ec...330

Skrevet

Jeg ser akkurat litt for dårlig enn det som er grensa for å få lov til å ta lappen. Det er ikke noe som "synes" og jeg fungerer helt fint ift jobb, så de fleste blir ganske sjokkerte når jeg forteller det. Heldigvis kjører mannen. Det er ingen menneskerett å kjøre bil.Men om jeg hadde vært alene og en sjelden gang bedt om hjelp (og selvfølgelig betalt eller stilt opp på andre måter) håper jeg virkelig at folk hadde hatt forståelse for det.Anonymous poster hash: daa34...3fd

Hvor dårlig må synet være før man ikkefår kjøre? Anonymous poster hash: 053ec...330

Du må kunne lese et bilskilt på minimum 20 meter. En som ser "perfekt" ser det på 40 meter.

Skrevet

synes det er rart HI at du lurer på dette. Selv om lappen er så viktig for deg, burde du være såpass oppegående at du skjønner at den ikke er så viktig for alle. Noen bor feks like ved arbeidsplassen sin, barnas skole/ barnehage osv.

Jeg er en av de som ikke hadde hatt behov for den, da jeg har alt rundt meg i gangavstand. Men har den allikevel. Må ut og kjøre bare for å holde det vedlike innimellom. Anonymous poster hash: c460a...463

Men da regner jeg med at du ikke har store barn, for da trenger man fort å hente og bringe litt lenger enn man kan spasere? Tenker at du blir glad for at du kan kjøre bil når ungene vokser til, for ikke å snakke om når tenåringen ringer hjem og er knust og må bli hentet NÅ.

Anonymous poster hash: 22c7d...3aa

Skrevet

Jeg blir 24 i sommer og holder nå endelig på med lappen :) Begynte på kjøretimer når jeg var 18, men så fikk jeg en periode på nesten et år hvor jeg plutselig besvimte. Legene fant aldri noen grunn, men fylkeslegen sendte inn varsel til politiet som ga meg kjøreforbud på absolutt alt. Det forbudet hadde jeg i nesten 2,5 år. Så ble jeg gravid med førstemann som 20 åring. etter svangerskapet med ham leste jeg på teorien og fikk tatt den. Men fikk aldri somla meg til å begynne på kjøretimene. Nå har jeg som sagt endelig begynt etter at nr 2 ble født. Er heldig og får den av foreldrene mine siden de har betalt den for søsknene mine, men hadde aldri hatt råd til den ellers. Har bare hatt noen få kjøretimer, og den har allerede kosta nesten 13.000.. Bare det obligatoriske av lappen koster over 12.000! Så totalt havner jeg nok på nærmere 25.000 med oppkjøringen!

Gjest Zaria
Skrevet

Det er helt utrolig hvordan DIB får meg til å føle meg mindreverdig! Nå skal jeg også føle meg dårlig fordi jeg ikke har lappen og bil! Jeg har faktisk aldri sett på det som et problem😃

Skrevet

Det er helt utrolig hvordan DIB får meg til å føle meg mindreverdig! Nå skal jeg også føle meg dårlig fordi jeg ikke har lappen og bil! Jeg har faktisk aldri sett på det som et problem

Usj, det var jo ikke meningen :( jeg satt spørsmålet mitt på spissen for å få en engasjert diskusjon. Selvsagt måler man ikke menneskeverdet i om man har sertifikat eller ikke :)

Ideen til innlegget mitt kom etter at jeg snakket med en mor i dag som har mann som jobber offshore, bor et sted uten særlig offentlig transport og ganske store avstander som ikke har lappen 'fordi det er så stress å ta den nå'. Hun er helt avhengig av andre for å komme seg på foreldremøter, få ungene på trening osv, så tanken om hvorfor noen velger bort noe som tross alt gjør hverdagen enklere for mange av oss som ikke bor midt i byen slo meg.

Jeg skjønner selvsagt at det er mange gode grunner til å ikke kjøre, og det er nok ofte mer enn giddelause som er grunnen til det.

Hi

Anonymous poster hash: 22c7d...3aa

Skrevet

Ja si det. Er 32 år og har ikke lappen. Bor midt i skogen og jobber 5 mil unna her vi bor. Avhengig av bil til ALT! Så hvorfor har jeg ikke lappen? Bare ikke blitt sånn, gubben har lappen og vi har mange biler, gubben kjører og henter meg på jobb hver dag og kjører til butikken, kjører unger osv osv. Er ikke avhengig av andre gitt! Funker fint. :)

Du er jo en smule avhengig av den mannen da😂😂

Skrevet

Du er jo en smule avhengig av den mannen da😂😂

Og om forholdet ryker? Du er jo fullstendig avhengig av han.

Anonymous poster hash: 0526f...c16

Skrevet

Jeg har ikke bil, jeg bor midt i en storby, jeg har aldri bodd på landet, jeg trenger ikke lappen.

For meg ville det å ta lappen vært å kaste masse penger ut av vinduet. Trenger jeg bil en skjelden gang i blant så tar jeg drosje eller betaler for hjemkjøring.

Anonymous poster hash: c6386...319

Skrevet

Når jeg var 18 hadde jeg ikke råd og foreldrene mine ville ikke øvelseskjøre med meg uansett. Så ble jeg gravid når jeg var 20. Da hadde jeg hverken tid eller råd. Nå kunne jeg kanskje kjørt opp over tid, men jeg har likevel ikke råd til å ha bil. Derfor har jeg valgt å bosette meg nære skole og buss slik at jeg sjelden må belaste noen ifht å bli kjørt. Jeg skal innrømme at i visse tilfeller sikler jeg virkelig etter å ha en bil, men jeg klarer meg også uten. Og de gangene jeg trenger hjelp av noen med bil tilbyr jeg alltid bensinpenger/bompenger.

Anonymous poster hash: e773d...513

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...