Gå til innhold

Hvorfor kjøpe brukt hus i stedet for å bygge nytt ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke som regel billigere å bygge nytt ??

Anonymous poster hash: 20c02...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, nei!!

Anonymous poster hash: 623f5...aa5

Skrevet

Nei, det er overhodet ikke som regel billigere å bygge nytt. 

Anonymous poster hash: 1aa44...1b1
Skrevet

Hvorfor betale fire mill når du kan slippe med to?

Anonymous poster hash: 8d80f...5d9
Skrevet

Om du har gratis tomt så!

Her varierer tomteprisene mellom 500 000 til 5 mill, så da spørs det da hvilken tomt du får!

Anonymous poster hash: 77f3e...f39

Skrevet (endret)

Det kan det vel være, kommer mye an på tomteprisen.

Mange steder er det jo heller ikke tomter å oppdrive, hvertfall ikke hvis man har bestemt seg for område.

Ved bygging er det nok mange som ikke tenker på kostnaden ved egeninnsats (f.eks tapt arbeidsinntekt)

Mange faktorer som vil spille inn på hva som lønner seg...

Endret av Frida79
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Æh... Nei, det er som regel mye dyrere å bygge nytt.

Fordelen ved å bygge nytt, er jo at du får det akkurat som du vil, en god del bygningsmessig er låst når du kjøper brukt. Fordelen ved å kjøpe brukt hus er jo at du slipper å begynne på 0, f.eks. er det som regel anlagt hage osv. 

Skrevet

bor i Trondheim, og jo, her er det flere ganger at det ville vært billigere og bygd nytt vs kjøpt brukt..

selv med tomt, håndverkere og byggesett er det i flere tilfeller dyrere og kjøpe brukt bolig

Anonymous poster hash: a2c0a...1fa
Skrevet

Det er dyrare, meir arbeid, og ein får gjene ikkje drømmetomta, iallefall må ein betale mykje for den i urbane strok.  Men så får ein jo akkurat det huset ein vil ha.

Skrevet

Fordi vi vil bo i byen og der er det allerede fullt av hus -ingen ledige tomter å bygge på ;)

Anonymous poster hash: 59f7d...e7b
Skrevet

Fordi jeg foretrekker å bo i en eldre bygård med god takhøyde og store vinduer i sentrum enn i et tett passivhus med anonymt stil ute i suburbia.

Selvsagt, om jeg hadde kjempemasse penger og tilgang til en tomt i sentrum ville jeg gjerne brukt en kjent arkitekt og bygd nytt, men da ville jeg i alle fall ikke spart penger. ;)

Anonymous poster hash: 9f173...c03

Skrevet

Skal du bygge så må du ha tomt, i byen må du da ofte ut et stykke og mange ønsker ikke det.

Skrevet

Det er dyrt å bygge nytt. Tomt og grunn arbeid kommer raskt på 1,5 til 2 mill alene. Vanskelig å få den tomta en ønsker seg. Så kommer kostnadene ved selve huset etterpå.

Vi fikk drømmehuset på drømmetomta, brukt hus vell og merke, til 1,7 mill. Ferdig renovert.

Anonymous poster hash: 33feb...05d

Skrevet

Det kommer helt an på tomtepriser, tomt, utsikt og str på huset..

Jeg bor i en mellomstor by, og her er alle de gode gamle tomtene med sjøutsikt tatt, da kan du fort ende opp med ett hus fra 50tallet til 2,8mill med utsikt og stor tomt.. Ofte nyoppusset.

Men ett nybygget hus i ett trangt byggefelt langt fra sjø, ingen utsikt (annet enn inn i naboens hage) kan fort bli 3,2+++ Tomtepriser på de mest populære feltene ligger på 900k-1,5mill.

Anonymous poster hash: ad44a...ebd
Skrevet

Ok.

Då er vi veldig heldig.

Bygget nytt. 2.5 mill kostet det

Og fått takst på 4.2 mill

Skrevet

For her vi bor koster det fra 3 mill og oppover bare for boligtomt. Og skal jeg først bygge hus, så skal jeg ha akkurat et slik jeg drømmer om, altså stort! Da er det billigere å kjøpe enn å bygge selv.

Anonymous poster hash: 73cdc...4b2
Skrevet

Her jeg bor er de få tomtene som er å oppdrive små, og de ligger på trange byggefelt hvor husene ligger tett i tett. Altså overhodet ikke interessant.

Vi har 2 mål tomt i eldre byggefelt, sentralt og usjenert. Finnes ikke slike tomter som står tomme og klar til å bygges på, og skulle det vært en tilgjengelig ville den virkelig kostet flesk.

Vi har også sjøutsikt, er ikke mange ledige tomter med det her.

Anonymous poster hash: 93ba6...82e
Skrevet

Ok.

Då er vi veldig heldig.

Vi kjøpte eldre hus for 1,9 mill. Har kostet på det 5-600.000 og fikk takst nå på 4 mill. Så selv eldre boliger, med stor tomt, i eldre byggefelt stiger i verdi altså... Jeg ville aldri verden bodd på et nytt byggefelt med de små tomtene de selger der.

Anonymous poster hash: 93ba6...82e

Skrevet

Her så koster tomt ca 2 mill, og huset jeg vil ha er aktiv hus, og selv om det ikke er så stort koster det fra 4 mill og oppover. Så vil tippe jeg ender på 6,5 mill da.

Men kan få fint hus til 4 mill her.

Anonymous poster hash: e8776...73f
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alle vil klumpe seg sammen i de store byene.... Her er det mye billigere å bygge enn å kjøpe feks i byen😄 Men heldig er vi med 4 mål gratis tomt, kjekt å være odels jente😂

Anonymous poster hash: f6ac1...b4d

Skrevet

Ok.

Då er vi veldig heldig.

Da har dere uansett bygget er forferdelig kjedelig hus, eller brukt så mange timer på det at det på ingen måte er verdt det. Men godt dere er fornøyd!

Verdistigningen er det ikke noe spesielt ved, det samme ville skjedd med mange bruktboliger.

Anonymous poster hash: 1b0ad...9e8

Skrevet

Trondheim her og og ja billigere å bygge nytt. Slipper å få et råttent hus noe som fe aller fleste er

Anonymous poster hash: 9dc3b...ce7

Skrevet

På bygda er det mye dyrere å bygge nytt enn å kjøpe noe relativt nytt. Boligen vil aldri være verdt så mye som den var ny. 

I byen koster tomter så mye at en taper alt en kunne spare på å bygge nytt. 

Anonymous poster hash: cbb0b...2e7
Skrevet

Men på bygda kan du bygge deg et flott hus til 4 mill og i byen får du kanskje kjøpt en halv leilighet til samme prisen😜

Anonymous poster hash: f6ac1...b4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...