Gå til innhold

Kan man se på øynene at man har revmatisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos optiker og tatt synstest. Hun synes det ene øyet var rart og lurte på om jeg hadde revmatisme, noe jeg ikke har så vidt jeg vet. Spurte og om jeg hadde hatt skade på øyet. Kan man se på øyene at man har en revmatisk sykdom, noen som vet?

Anonymous poster hash: 2d73d...875
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjøgrens gir tørre øyne, og kan diagnostiseres ut fra det blant annet, og plaquenil (revma-medisin) kan avleires i øyet.

Anonymous poster hash: 00a2f...bc9

Skrevet

De ser etter betennelse av regnbuehinnen.

Anonymous poster hash: 77197...81e

Skrevet

Dytt

Skrevet

Revmatisme kan visst vises på mer enn blodprøver og røntgen.

Min pappa har bechterews, det var det øyenlegen som fant ut av da han fikk betennelse på regnbuehinnen.

Da jeg var til utredning hos øre, nese og hals-spesialist pga øresus spurte han også om jeg hadde noen revmatiske diagnoser da han drev og tittet meg langt inni ørene, det har jeg.

Anonymous poster hash: 7fc28...e4c
Skrevet

Revmatisme kan visst vises på mer enn blodprøver og røntgen.

Min pappa har bechterews, det var det øyenlegen som fant ut av da han fikk betennelse på regnbuehinnen.

Da jeg var til utredning hos øre, nese og hals-spesialist pga øresus spurte han også om jeg hadde noen revmatiske diagnoser da han drev og tittet meg langt inni ørene, det har jeg.

Anonymous poster hash: 7fc28...e4c

Hun sa det var noe rart med det ene øyet. Det virket som jeg hadde noen slags bobler på linsen, hun hadde aldri sett sånn før. Spurte om revmatisme eller om jeg hadde skadet øyet noen gang. Men så sa hun ikke noe mer om det og pratet om andre ting. Etterpå så lurer jeg på om jeg har grunn til bekymring, hun hadde vel sendt meg videre hvis hun mente det var noe galt?

Skrevet

Da barna mine var små fikk jeg høre av ei venninne at man kunne se om de har atopisk eksem ved å se om de har en tynn hudfold/strek under øyet. Jeg la merke til at 2 av barna mine hadde det, men avfeide det i og med at ingen i noen av våre familier har atopisk eksem. Senere fikk de begge påvist sykdommen, og jeg ble helt himmelfallen.

Anonymous poster hash: e14c2...83e

Skrevet

Dytter litt :)

Skrevet

Mange revmatiske sykdommer drar med seg noen øyesykdommer. Regnbuehinnebetennelse er vanlig ved bechterew og pappa ble derfor spurt om han hadde bechterew da han fikk påvist regnbuehinnebetennelse. Jeg derimot, har bechterew og aldri hatt regnbuehinnebetennelse. Og man kan også ha regnbuehinnebetennelse uten å ha bechterew.

Skrevet

Jeg har revmatisme og det var øyelegen som oppdaget det da jeg fikk betennelse i regnbuehinnen. Tok kontakt med fastlegen som tok blodprøver som bekreftet mistanken. Så om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med fastlegen din. Og du bør komme deg til øyelege også, ubehandlet infeksjon i regnbuehinnen kan føre til at du mister synet. Du kan utvikle grå stær.

Anonymous poster hash: 8ed50...b0f

Skrevet

Jeg har revmatisme og det var øyelegen som oppdaget det da jeg fikk betennelse i regnbuehinnen. Tok kontakt med fastlegen som tok blodprøver som bekreftet mistanken. Så om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med fastlegen din. Og du bør komme deg til øyelege også, ubehandlet infeksjon i regnbuehinnen kan føre til at du mister synet. Du kan utvikle grå stær.

Men ville ikke optikeren sagt fra hvis hun mente det var noe farlig eller noe som burde sjekkes mer?

Skrevet

Hva? Blodprøve og regnbuehinnebetennelse betyr ikke automatisk bechterew. Det er skjelettforandringer som er utslagsgivende lg man må ha 3 kriterier på listen. Har du ikke hatt mistanke om bechterew uten denne betegnelsen? Og fastlegen kan uansett ikke gi diagnose.

Anonymous poster hash: 8470c...f72

Skrevet

Da barna mine var små fikk jeg høre av ei venninne at man kunne se om de har atopisk eksem ved å se om de har en tynn hudfold/strek under øyet. Jeg la merke til at 2 av barna mine hadde det, men avfeide det i og med at ingen i noen av våre familier har atopisk eksem. Senere fikk de begge påvist sykdommen, og jeg ble helt himmelfallen.

Anonymous poster hash: e14c2...83e

Har du et bilde slik at jeg kan se hvordan det ser ut? Mine barn har alle sammen atopisk eksem.

Anonymous poster hash: d1390...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...