Gå til innhold

Hvem er det egentlig som mener at Oslo er en stygg by?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det turistene som kommer hit? Nordmenn flest? Kan jeg aldri tenke meg. Hvorfor har hovedstaden vår fått dette dårlige ryktet på seg? Styggeste hovedstad i Nord-Europa liksom. Vi er verdens vakreste land, med en mindre pen hovedstad? Det gir ingen mening. Greit at Karl Johan ikke er en svær attraksjon i seg selv men Oslo er jo så mye mye mer enn det!

Anonymous poster hash: 3664b...f60

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje fordi det er møkk, dritt og søppel overalt?

Anonymous poster hash: 8af89...d66

Skrevet (endret)

Helt enig, med rammen rundt byen, som ikke er stygg!, så har vi fjorden og vakker natur. Hvem sier at Oslo er nord Europas styggeste hovedstad forresten ??

Endret av Mrs Smith
Skrevet

synes oslo er fint jeg :) elsker og dra dit på sommeren, koselig på aker brygge :)

Skrevet

Kanskje fordi det er møkk, dritt og søppel overalt?

Anonymous poster hash: 8af89...d66

Hvor ser du det egentlig. Jeg bor her og frekventerer mange deler av byen i løpet av en uke, og ser ikke mye av slikt faktisk...

Anonymous poster hash: 44958...929

Skrevet

Det er dem som tror at Karl Johan og Aker Brygge er eneste stopp på turen.

Oslo er helt spesiell som hovedstad pga den nære tilgangen på marka og øyene i Oslofjorden.

Synd at mange ikke gidder å utforske byen når de først er der..

Anonymous poster hash: 959e3...918

Annonse

Skrevet

Det er dem som tror at Karl Johan og Aker Brygge er eneste stopp på turen.

Oslo er helt spesiell som hovedstad pga den nære tilgangen på marka og øyene i Oslofjorden.

Synd at mange ikke gidder å utforske byen når de først er der..

Anonymous poster hash: 959e3...918

Skrevet

Oslo er møkkete, søplete, og et virvar av stilretninger plassert i hytt og pine, uten noen som helst plan. Det er noe av grunnen. I tillegg er det utrivelig, hele byen har en sur stemning, ingen smiler.

Anonymous poster hash: a0d20...1cb

Skrevet

Helt enig, med rammen rundt byen, som ikke er stygg!, så har vi fjorden og vakker natur. Hvem sier at Oslo er nord Europas styggeste hovedstad forresten ??

Leser en del reiselitteratur og blogger, og det virker som det er en opplest og vedtatt sannhet at Oslo aldri kan konkurrere med Stockholm, Køben og Helsinki. Absolutt vakre byer alle de tre men jeg kan virkelig ikke se at Oslo skal være mindre fin enn disse.

at det er byer i Norge som er finere er jeg enig i men nå er jo ikke det relevant for diskusjonen når det er Oslo er er hovedstad :)

HI

Skrevet

Oslo er møkkete, søplete, og et virvar av stilretninger plassert i hytt og pine, uten noen som helst plan. Det er noe av grunnen. I tillegg er det utrivelig, hele byen har en sur stemning, ingen smiler.

Anonymous poster hash: a0d20...1cb

SIGNERER!!! Samt byggearbeider og halvveis bygg overalt! Null struktur

Anonymous poster hash: 1b3ad...9da

Skrevet

Jeg er tilflytter til Oslo, og må ærlig innrømme at de første seks mnd syntes jeg det var en møkkaby. Flyttet dit i januar, og det var kaldt, surt og slapsete. Menneskene var sure og lite imøtekommende i forhold til det jeg var vant til. De eneste hyggelige og hjelpsomme var innvandrere.

Men så la jeg gradvis merke til alle perlene, både i byen, fjorden og i marka. Etterhvert vokste byen på meg, og nå elsker jeg Oslo! En herlig by som favner alt.

Skrevet

Oslo by gjør ikke et godt førsteinntrykk. Ilselilja har nok et poeng her - man må tilvennes Oslo, Oslo er ikke åpenlys og imøtekommende - man må lete etter perlene. 

Jeg er ikke kjent i Oslo, men har vært der flere ganger. Jeg er ikke videre imponert. Særlig for det det er bygningsarbeid overalt, ingenting virker ferdig... Noe drit å kjøre rundt i, i hvert fall. GPS er bare til latter i Oslo... 

Anonymous poster hash: 52f30...ccd
Skrevet

Oslo er en arkitekturisk katastrofe i forhold til resten av Europas hovedsteder...

Og ja, det er urent, virker uferdig og det finnes ingen harmonisk sammenheng i gater og retninger...

Anonymous poster hash: e58c3...739

Annonse

Skrevet

Enig med anonym over. Arkitektonisk er Oslo rett og slett stygg. Se bare på slottet, ikke akkurat en Arkitektonisk perle selv om vi er glade i det. Lite av det helt gamle er tatt vare på, eller kanskje det er tatt vare på men at Oslo (eller Kristiania) ikke hadde mange bygninger i utgangspunktet.

Skrevet

Norge var fattig da andre land var rike. Oslo har ikke like mye å by på av store plasser, historiske bygninger, katedraler og grandiositet som mange av de andre hovedstadene. Vi har Frognerparken, og det er stort sett det hele.

Med det sagt - jeg liker Oslo. Jeg synes det er en vakker og sjarmerende by. Men man må kanskje ha litt hjelp for å finne frem til perlene her.

Skrevet

Oslo er ikke en direkte stygg by, men jeg tror at det er en by som er langt mer attraktiv for beboerne enn for turister. Sett med turisters øyne, kan byen neppe måle seg med Stockholm, København, Amsterdam, eller mange andre europeiske storbyer for den saks skyld.

Men det finnes også mange større europeiske byer som ikke er på toppen når det gjelder arkitektur og severdigheter, og for min del er det viktigste at byen tilbyr en god livskvalitet til sine beboere. Jeg bor ikke i Oslo og kan ikke uttale meg om livskvaliteten der, men jeg har bodd i et par vakre men dårlig administrerte byer samt ett par ikke super vakre men velstyrte steder, og jeg vet hvor jeg ville bodd igjen om jeg kunne valgt.

Anonymous poster hash: 8bec1...8cc

Skrevet

Jeg synes ikke Oslo er en pen by. Liker meg veldig godt der og beveger meg utenfor karl johan og aker brygge. Men de byggene som nå har kommet ved havna, i 7 forskjellige stiler synes jeg ikke noe om. Hva med å holde seg til en stil....

Anonymous poster hash: 07799...b27

Skrevet

Er det turistene som kommer hit? Nordmenn flest? Kan jeg aldri tenke meg. Hvorfor har hovedstaden vår fått dette dårlige ryktet på seg? Styggeste hovedstad i Nord-Europa liksom. Vi er verdens vakreste land, med en mindre pen hovedstad? Det gir ingen mening. Greit at Karl Johan ikke er en svær attraksjon i seg selv men Oslo er jo så mye mye mer enn det!

Mannen min er ikke norsk, og han syntes Oslo var et høl første gangen vi var der. Graffitti overalt, søppel, nedslitte fortau, ikke noe mål og mening med arkitekturen. Når man sitter i 10. etasje i et hotell i Oslo, ser byen veldig rotete ut, husene er gamle, nedslitte og kjedelige, og alle husene er forskjellig stil.

Sammenlign dette med å se ut over andre byer som regnes som pene. Vi har besøkt en god del storbyer, som f eks i Australia, USA, Hong Kong, Singapore, osv, og byene er jo faktisk pene. Man ser ut over dem og tenker at her liker men seg. I Oslo tenker man bare hvor stygt og kjedelig alt er.

Anonymous poster hash: f83ce...c76

Skrevet

Syntes Oslo er nydelig! Vakkert i ekebergpsrken å se utover hele oslo!

St.hansparken om sommeren er nydelig!

Å gå igjennom rodeløkka er jo et eventyr i seg selv med alle de gamle trehusene :)

Løkka er det alltid et mylder av liv og glede! Det er vakkert ved operaen og smågatene rundt festningen!

Frysja er flott badested og tursted om høsten:)

Mange turister ser ned, se opp så ser de alle de vakre bygningene! Og slutt og gå på karl johan, gå off track så er det perler overalt! En tur i kolonihagene er jo veldig hyggelig både Sogn og Solvang er nydelig!

Skrevet

Jeg elsker Oslo, men er født og oppvokst der. Bor ikke langt unna, så er der mye, spesielt på sommeren.

Skrevet

De fineste byene er Ålesund og Bergen. Selv er jeg fra en by på Østlandet (ikke Oslo).

Anonymous poster hash: f4445...2a8

Skrevet

Er det turistene som kommer hit? Nordmenn flest? Kan jeg aldri tenke meg. Hvorfor har hovedstaden vår fått dette dårlige ryktet på seg? Styggeste hovedstad i Nord-Europa liksom. Vi er verdens vakreste land, med en mindre pen hovedstad? Det gir ingen mening. Greit at Karl Johan ikke er en svær attraksjon i seg selv men Oslo er jo så mye mye mer enn det! Anonymous poster hash: 3664b...f60

Har du sett på arkitekturen sammenlignet med andre store byer i Europa?

Katastrofe! Derfor er Oslo stygg. Og den fremstår skitten, uoversiktlig og med bygging overalt.

Anonymous poster hash: d4d79...2fd

Skrevet

Kanskje fordi Oslo er så mye mer enn sentrumsgryta. Og mange som kommer inn til byen med tog og buss holder seg der. Det gir jo ikke det rette inntrykket av byen.

Skrevet

Mange av de som sier det har ikke vært ute av Karl Johan, det er mye fint i Oslo men man må tørre og gå litt utafor hovedgaten!

Skrevet

Tja. Stygg og stygg. Jeg bor i Oslo og det er ingen andre steder i Norge jeg heller ville bodd, jeg synes byen scorer høyt på sjarm og at den har mange vakre steder.

Men som helhet kan jeg være enig i at den er - om ikke stygg, så i hvert fall lite helhetlig, arkitektonisk rotete og grunnlag for å halshugge en og annen byplanlegger.

Anonymous poster hash: 4e7ea...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...