Gjest Cherryhunter Skrevet 21. mars 2015 #1 Del Skrevet 21. mars 2015 Hei. Jeg er fulltidsstudent på siste året (bacheloratudier). Ved siden av har jeg opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Jeg har termin i midten av juni, og stresser derfor litt med hvordan beregningen av foreldrepengene vil bli. De siste mnd før jul og to etter har jeg jobbet ca.2 arb. dager i uka, nå som jeg nylig ble ferdig i praksis har jeg mulighet til å jobbe 100% (etter behov fra jobben) i 10 uker før jeg må ut i permisjon. Siden jeg nå er 7 mndr på vei så kjennes det helt klart på kroppen og psyken at det tar på å jobbe fulltid i tillegg til stresset med å få nok vakter. Slik jeg forstår det beregnes foreldrepengene vanligvis ut ifra siste mnd eller siste fire uker- men i mitt tilfelle må et lengre tidsrom legges til grunn, slik står det i alle fall på NAV sine sider og lovdata. Snakket med nav på tlf her om dagen, der sa han at de kom til å legge de siste fire ukene til grunn for beregninga, så langt det ikke fraviker mer enn 25% av den pensj.givende inntekt de siste 3 årene. Han jeg snakket med før det sa at de kom til å ta gjennomsnitt av de siste 6/10mmd. Noen som har vært i en lignende situasjon? Usikker på hva jeg burde gjøre, holde ut i minst 2mmdr til i håp om å få nok vakter slik at beregningen for foreldrepengene kanskje blir bedre? Eller prøve å "safe" 1mnd med 100%jobb også gå å sykemelde meg..? Vil ikke sykemelde meg, men i en slik usikker situasjon vil man heller ikke risikere å få en dårlig betalt mnd pga av lite vakter eller at kroppen er ødelagt også blir denne lagt til grunn for beregninga...😩 Håper noen har peiling...og tusen takk for svar på forhånd! 😊 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205887-gravid-fulltidsstudent-og-tilkallingsvikar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #2 Del Skrevet 22. mars 2015 Cherryhunter skrev (På 21.3.2015 den 19.11): Hei. Jeg er fulltidsstudent på siste året (bacheloratudier). Ved siden av har jeg opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Jeg har termin i midten av juni, og stresser derfor litt med hvordan beregningen av foreldrepengene vil bli. De siste mnd før jul og to etter har jeg jobbet ca.2 arb. dager i uka, nå som jeg nylig ble ferdig i praksis har jeg mulighet til å jobbe 100% (etter behov fra jobben) i 10 uker før jeg må ut i permisjon. Siden jeg nå er 7 mndr på vei så kjennes det helt klart på kroppen og psyken at det tar på å jobbe fulltid i tillegg til stresset med å få nok vakter. Slik jeg forstår det beregnes foreldrepengene vanligvis ut ifra siste mnd eller siste fire uker- men i mitt tilfelle må et lengre tidsrom legges til grunn, slik står det i alle fall på NAV sine sider og lovdata. Snakket med nav på tlf her om dagen, der sa han at de kom til å legge de siste fire ukene til grunn for beregninga, så langt det ikke fraviker mer enn 25% av den pensj.givende inntekt de siste 3 årene. Han jeg snakket med før det sa at de kom til å ta gjennomsnitt av de siste 6/10mmd. Noen som har vært i en lignende situasjon? Usikker på hva jeg burde gjøre, holde ut i minst 2mmdr til i håp om å få nok vakter slik at beregningen for foreldrepengene kanskje blir bedre? Eller prøve å "safe" 1mnd med 100%jobb også gå å sykemelde meg..? Vil ikke sykemelde meg, men i en slik usikker situasjon vil man heller ikke risikere å få en dårlig betalt mnd pga av lite vakter eller at kroppen er ødelagt også blir denne lagt til grunn for beregninga...😩 Håper noen har peiling...og tusen takk for svar på forhånd! 😊 Det er ikke nav som skal gjøre gjennomsnitts beregningen - det er arbeidsgiver som skal gjøre det. I utgangspunktet skal siste 4 uker legges til grunn men har man variabel inntekt må det regnes et snitt over en mer representativ periode f.eks siste 3,6 eller 9 måneder... Anonymous poster hash: 9d825...3c1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205887-gravid-fulltidsstudent-og-tilkallingsvikar/#findComment-147098934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå