Gå til innhold

Utdanning, sosial angst....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å søke på vernepleierutdanningen fra høsten, men vet ikke om jeg tør.. Sliter med sosialangst, og er redd jeg ikke skal takle feks muntlige foredrag... Er det noen som har gjennomført samme eller liknende studiet som kan berolige meg litt? Kan jeg feks spørre lege etter beroligende tbl ved bruk i slike situasjoner? (Har fått beroligende i krevende situasjoner før, og vet jeg ikke blir avhengig)

Vil ikke at angsten skal hindre meg i å følge drømmene mine...

Anonymous poster hash: 80e0b...c2b

Fortsetter under...

Skrevet

Har så lyst til å søke på vernepleierutdanningen fra høsten, men vet ikke om jeg tør.. Sliter med sosialangst, og er redd jeg ikke skal takle feks muntlige foredrag... Er det noen som har gjennomført samme eller liknende studiet som kan berolige meg litt? Kan jeg feks spørre lege etter beroligende tbl ved bruk i slike situasjoner? (Har fått beroligende i krevende situasjoner før, og vet jeg ikke blir avhengig)

Har også angst for å holde foredrag, begynte på vernepleier og det gikk VELDIG bra!!! Du blir godt kjent etterhvert og ikke var det mye muntlig heller.

GJØR det! Ikke la angsten vinne.

Er ferdig vernepleier og veldig stolt av det!

Anonymous poster hash: 03894...568

Skrevet

Oi, dette var godt å høre :)

Tusen takk for beroligende ord <3

Skrevet

Jeg har ikk sosial angst, men jeg hater, virkelig hater foredrag og fremføringer (rødmer så lett). Men jeg er veldig sosial, prater med alle.. Det er ikke noe problem ellers Men akkurat det at jeg skal ha alles oppmerksomhet for bare en liten stund gjør at jeg ikke tør følge min drøm om høyere utdanning. Klarte meg akkurat gjennom vgs. og fikk en yrkesrelaterte utdanning. Men det er så mye jeg har lyst til å gjøre.

Syns det er dumt at vi skal la slike ting ødelegge..... Tor du ikke legen hjelper deg da? Jeg har fått betablokkere før, som mang visstnok tar før foredrag osv. Men syns ikke det var til hjelp.

Hva fikk du? Har du forsøkt kognitiv terapi?

Anonymous poster hash: aee38...7d9

Skrevet

Hei!

Jeg studerer vernepleie og er litt i samme situasjon. Jeg har ikke sosialangst, men er redd for å holde foredrag/prate i grupper. Det tror jeg er ganske likt for de fleste studenter :) Noen sliter mer enn andre, men tror de færreste syntes det er veldig gøy å stå der framme.

Har ikke troen på tabletter selv, men det må jo din fastlege vurdere, om det er rett for deg. Jeg bruker heller medstudenter og lufter problemene mine til de. Ofte hjelper det på frykten å bare være åpen om den, så finner du nok ut at mange føler det samme som deg :)

Hvis dette er et stort problem for deg så vil jeg råde deg til å ta opp dette med fastlegen. Beroligende tabletter er en kortvarig løsning, det ville kanskje vært bedre om du fikk noen å prate med?

Uansett, masse lykke til! Ikke la dette stå i veien for drømmene dine :)

Anonymous poster hash: b228d...070

Skrevet

Dersom du virkelig sliter med sosial angst vil jeg fraråde deg å utdanne deg til et yrke hvor man jobber tett innpå mennesker.

Anonymous poster hash: 719c9...7e8

Annonse

Skrevet

Sosial angst er noe man har svært gode behandlingsformer for. Ditt bidrag er at du må skaffe deg behandlingen.

Søk skole nå. Gå til fastlegen på mandag. Der får du henvisning til psykolog. Så sørger du for å komme til en psykolog som driver med kognitiv terapi. Sannsynligheten for at du er svært mye bedre innen skolestart er gedigen.

Om du må ha beroligende medikamenter for å gjennomføre utdanning, er du neppe i stand til å gjøre en fullgod jobb.

Anonymous poster hash: 439de...f2b
Skrevet

Det er ikke utdanningen du bør bekymre deg for om du har sosialangst. Det er selve yrket. Man passer ikke til å jobbe med mennesker om man har sosial angst. Du vil bli utbrent. 

Anonymous poster hash: af436...3a7
Skrevet

Ikke hør på de som sier du ikke kan. Jeg hadde sterk sosial angst for noen år siden, så ille at jeg ikke engang turde å gå på butikken, og jeg hadde tenkt å søke om uføretrygd. Jeg har kjempet meg ut av det. Det har krevd mye, men jeg har klart det, og andre kan klare det. Jeg jobber som lærer nå, og fullførte grunnskolelærerutdanning i fjor. Jobbet som miljøarbeider også under studiene, og synes det var topp for en som hadde en del sosial angst (men selvsagt ikke så ille som enda litt tidligere). Det blir fort sånn at de man blir vant til, går greit. Hopp i det. Jeg har tro på deg!

Anonymous poster hash: 67f26...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...