Gå til innhold

Starte butikk? Erfaringer? Råd å komme med? Er det for stor risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring og kunnskap om å starte butikk?

Jeg tenker på å kanskje starte en lekebutikk. Her jeg bor i en kommune med 30 000 innbyggere og to nabokommuner. Det er kun en lekebutikk her, og den er veldig liten og dårlig. Det finnes et senter med en stor fin lekenbutikk, men den er ca 40 min utenfor  byen. Derfor tenker jeg at det kanskje kan gå ganske bra.

Men så får jeg litt kalde føtter.. har jo hørt det er vanskelig å starte egen butikk, masse jobb den første tiden og stor sannsynlighet for at det ikke går bra. Jeg hadde derfor satt veldig pris på om noen kunne gi meg noen råd, dele erfaringer, om det er noen som kan noe om dette? 

Og hva er lurest av å starte egen butikk eller være en underbutikk av en kjede?

Anonymous poster hash: b3d02...903
Skrevet

Å klare deg alene er nærmest umulig, det er en grunn til at det nesten er bare kjedebutikker igjen i dette landet.

I en kjede deler man på lønningskontor, regnskapsfører, markedsføring osv så kostnaden blir mindre pr butikk.

Innkjøpsmessig er det en kjempefordel å være i en kjede. Du kan jo selv tenke deg hva slags avtaler og rabatter en innkjøpssjef som skal handle inn til en hel kjede kan forhandle seg frem til, i forhold til når du ringer og skal bestille 10 stykker.

En kjede har gode avtaler på alt fra frakt av varer fra leverandør til butikk til plastposer og gavepapir, fordi de forhandler med så store kvantum.

Jeg har jobbet i butikk i over 20 år, flere av dem i lekebutikk. Jeg har vært butikksjef i 12 år.

En ting er sikkert, å drive butikk er dyrt. Du konkurrerer prismessig med nettbutikkene og det er vanskelig. Jeg opplever stadig at folk kommer til butikken for å se og kjenne på varen, få tips, råd og servicen vi kan tilby, for så å gå hjem og bestille varen på nett for der koster den 449 og ikke 499 som jeg tar. Butikkbransjen er i endring, og tøffest er det for de små faghandlene. Om 10 år får du kanskje bare leker, bøker og skolesekker på de store varehusene, for bokhandelen, lekebutikken og veskebutikken klarer ikke drive kostnadseffektivt godt nok lenger og taper konkurransen...

Jeg hadde ALDRI startet butikk alene! Men kontakt kjedene, om det er interesse hos dem kan du søke jobb, og ha deres erfaring, avtaler og økonomi i ryggen.

Anonymous poster hash: fd519...9fe

Skrevet

Å klare deg alene er nærmest umulig, det er en grunn til at det nesten er bare kjedebutikker igjen i dette landet.

I en kjede deler man på lønningskontor, regnskapsfører, markedsføring osv så kostnaden blir mindre pr butikk.

Innkjøpsmessig er det en kjempefordel å være i en kjede. Du kan jo selv tenke deg hva slags avtaler og rabatter en innkjøpssjef som skal handle inn til en hel kjede kan forhandle seg frem til, i forhold til når du ringer og skal bestille 10 stykker.

En kjede har gode avtaler på alt fra frakt av varer fra leverandør til butikk til plastposer og gavepapir, fordi de forhandler med så store kvantum.

Jeg har jobbet i butikk i over 20 år, flere av dem i lekebutikk. Jeg har vært butikksjef i 12 år.

En ting er sikkert, å drive butikk er dyrt. Du konkurrerer prismessig med nettbutikkene og det er vanskelig. Jeg opplever stadig at folk kommer til butikken for å se og kjenne på varen, få tips, råd og servicen vi kan tilby, for så å gå hjem og bestille varen på nett for der koster den 449 og ikke 499 som jeg tar. Butikkbransjen er i endring, og tøffest er det for de små faghandlene. Om 10 år får du kanskje bare leker, bøker og skolesekker på de store varehusene, for bokhandelen, lekebutikken og veskebutikken klarer ikke drive kostnadseffektivt godt nok lenger og taper konkurransen...

Jeg hadde ALDRI startet butikk alene! Men kontakt kjedene, om det er interesse hos dem kan du søke jobb, og ha deres erfaring, avtaler og økonomi i ryggen.

Om jeg ønsker å være med å starte en kjedebutikk, må jeg da kun være ansatt eller kan jeg være eier på en måte? Altså.. om det går kjempebra, kan jeg da la andre stå i butikken, mens jeg kun gjør det praktiske som å bestille varer, ha økonomien, ha ansvar for de ansatte etc? (mener ikke at jeg har stor tro på det, men for å få frem poenget)

Anonymous poster hash: b3d02...903

Skrevet

Du kan drive franchaise, da eier du butikken men leier inventar, skilter o.l av kjeden. Du betaler da en fast sum pluss en viss prosent av omsetningen for å få godene ved å være tilknyttet en kjede.

Da må du selv stille med kapital til oppbygging av butikk og varelager. Du tjener mer jo mer du omsetter for, men må også ta økonomisk tap om det går til helvete.

Tror du skal se langt etter en så stor fortjeneste at du kan la andre jobbe i butikken for deg altså. I dag tjener man godt i butikk og lønnskostnadene er den største utgiften vi har. Om du holder store matbutikker utenfor og bare ser på de mindre bransjebutikkene må du lete veldig lenge før du finner en butikksjef som driver på den måten. De fleste av oss jobber minst full tid i butikken også tar vi kontorarbeidet på fritiden.

Skrevet

Jeg har gjort det. startet selvstendig butikk. Råbra konsept, høy omsetning, men likevel gikk det ikke. Utgiftene er store, jeg startet i en ganske stor by i Norge. Jobbet 70 timer i uka, lite lønn og skyhøye utgifter. Holdt ut noen år, men etterhver så kostet det mer enn det smakte. Men det var en opplevelse jeg ikke ville vært foruten selv om privatøkonomien ble noe skakkjørt, og jeg jobbet altfor mye for altfor lite. Men ikke start butikk dersom du må låne til inventar og første varelager. Du må ha god egenkapital du har råd til å tape.

Anonymous poster hash: 6d257...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...