Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har hatt 3 IVF-forsøk som ikke har vært vellykkede. Da jeg snakket med legen i går, spurte jeg om neste steg er å operere for endometriose. Hun sa at det kan vi, men det finnes visstnok ikke noe bevis for at operasjonen øker sjansen for å bli gravid. Noen studier sier det hjelper, andre sier at det ikke har noen virkning. Jeg finner ikke disse studiene noe sted. Noen andre som har hørt dette? Vil ikke opereres hvis det ikke har noen virkning.

Hun sa at de forrige forsøkene kan ha skyldes en dårlig ladning med egg, og hvis vi prøver igjen kan det hende vi får bedre eggkvalitet. Hun vil jeg skal ta melatonin for å forbedre eggkvaliteten dersom jeg vil prøve igjen. 

Googlet melatonin og det eneste jeg fant er at dette regnes som "alternativ" behandling.

Jeg fant også en støtteside for endo (kanadisk?) hvor det står at behandling med medisin for endo i 2-3 mnd før IVF øker sjansen for å bli gravid.

Noen med endo som har blitt gravide med IVF uten behandling for endo? Noen som har brukt melatonin? Noen som har brukt medisiner for endo, ikke operasjon, og blitt gravide? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205635-endo-og-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke gi deg svar på spørsmålene du stiller. Jeg har endio. Ble operert våren 2012 før ivf. Da sa de at man så økt tendens til graviditet etter operasjonen. Men jeg har til dags dato ikke blitt gravid. Akkurat nå ruger jeg på vårt aller siste egg (frys). Pm vi ikke lykkes nå har vi vært gjennom 3 offentlige forsøk. Hva som er årsaken til at de ikke fester seg hos meg vites ikke. De vet jo heller ikke hvorfor det er en sammenheng mellom endio og barnløshet.

Før dette innsettet har jeg fått en vannskann av livmor da de også så en sammenheng med at mange lyktes etter en vannskann.

Lykke til på ferden uansett hva du gjør, og jeg håper noen kan svare deg.

Endret av mortino
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205635-endo-og-ivf/#findComment-147106257
Del på andre sider

Hei du. Jeg fikk påvist endo ved operasjon i juni 2014. Hadde da vært igjennom de tre offentlige forsøkene og hadde totalt 7 innsett. Ble gravid på første fryseforsøk men mistet uke 6. Ved avslutningssamtalen snakket legen om at kanskje eggene var av dårlig kvalitet grunnet endo. Hun foreslo eggdonasjon. Har i ettertid vært i kontakt med en lege på Hausken. Han syntes at om så var tilfelle så var det merkelig siden jeg alltid fikk ut mange egg, nesten alle befruktes og det at jeg hadde klart å få 7 innsett på de tre forsøkene. Så jeg aner ikke hvordan tilstanden egentlig er. Vi skal i gang snart med forsøk i Danmark. Har ikke tenkt eggdonasjon riktig enda.. Skal prøve vanlig ivf først.

Melatonin er et søvnhormon. Det brukes i tablettform for å oppnå bedre søvn istedet for å bruke slike vanedannende b-preparater slik som imovane f.eks. Hørtes merkelig ut at det skulle hjelpe på eggkvaliteten, men nysgjerrig som jeg er så måtte jeg søke litt på nettet. Finner mange sider på engelsk som viser at det er gjort en del forskning på dette området...bl.a på mus :). Jeg skal nevne dette for gynekologen min ved neste time der. Ikke sikker han har hørt om det, men må si det frister å prøve dette ut dersom det kan hjelpe :).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205635-endo-og-ivf/#findComment-147106763
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Ringo79, hvis du spør gynekologen om melatonin setter jeg pris på hvis du kan gi tilbakemelding på hva han synes.

Jeg søkte litt, men fant kun at det gir redusert fertilitet og dermed ikke burde taes når man prøver å bli gravid. Men det var pga det hindrer EL tror jeg, og det er kanskje ikke relevant ved IVF....

Jeg hadde det lignende som deg. Jeg reagerte veldig bra på stimulering, de hentet ut 14 egg hvorav 8 ble befruktet. Har satt inn 3, og mistet noen i opptining og der var ett eller to som ikke utviklet seg slik det skulle. Har ett egg igjen på frys.

Med endo, slik jeg har forstått det, reagerer man dårlig på stimulering, har få egg, og disse er av dårlig kvalitet. Dette er ikke tilfelle hos meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144205635-endo-og-ivf/#findComment-147107333
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...