Gå til innhold

Kjenner du/vet du om noen som har stygge tenner? Hva tenker du om dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et tannproblem, tom buffer og for tiden uten jobb.

Dette sliter veldig på meg.

Også er det for flaut å ta opp med familie el venner.

Anonymous poster hash: c29cd...77e

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, vet om ei som har stort overbitt og virkelig brune tenner. Hun klarer ikke å prate skikkelig. Da hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få meg tannregulering og bleking. Om så tatt opp et forbrukslån!

Anonymous poster hash: c610e...673

Skrevet

Jeg har selv et sykelig forhold til tennene mine, og er livredd for at det skal være noe galt med dem. Brekker meg bare ved tanken på at sønnen min er midt i tannfellinga, har jevnlig mareritt om at tennene mine faller ut/smuldrer opp/knuses, og bruker mer penger på tannlegebesøk enn nødvendig. Jeg må ærlig si at jeg ser stygge tenner hos andre med en gang, men jeg tenker aldri noe galt om dem det gjelder. Har heller medfølelse med dem, det må være leit å ikke ha mulighet til å holde tennene ved like sånn man ønsker.

Anonymous poster hash: e60ca...42e

Skrevet

Kjenner ikke til noen med ekstremt stygge tenner, men legger raskt merke til de som har det....Her i Norge er det jo litt lavstatus å ha synlig stygge tenner siden tannhelsetjenesten er gratis for barn og unge..Og mange får jo regulert tennene om de er veldig skjeve. Jeg tenker ofte at (særlig) unge folk med stygge tenner enten røyker eller snuser (det i seg selv er lavstatus synes jeg) eller så har de ikke fornuft til å ta vare på tennene sine og er ikke nøye med tannhygienen (DET er hvertfall ekkelt og lavstatus synes jeg). Så ja..stygge tenner = lavstatus og ekkelt

Anonymous poster hash: 02e74...280

Skrevet

Kjenner ikke til noen med ekstremt stygge tenner, men legger raskt merke til de som har det....Her i Norge er det jo litt lavstatus å ha synlig stygge tenner siden tannhelsetjenesten er gratis for barn og unge..Og mange får jo regulert tennene om de er veldig skjeve. Jeg tenker ofte at (særlig) unge folk med stygge tenner enten røyker eller snuser (det i seg selv er lavstatus synes jeg) eller så har de ikke fornuft til å ta vare på tennene sine og er ikke nøye med tannhygienen (DET er hvertfall ekkelt og lavstatus synes jeg). Så ja..stygge tenner = lavstatus og ekkelt

Hvorfor er det lavstatus med stygge tenner _fordi_ tannhelsetjenesten er gratis? Merkelig argument. Hvis det er penger det handler om, burde du jo virkelig se opp til de som har råd til å røyke?

Skrevet

Min mor og to venninner av venninner. Min mor og hun ene har dårlig råd. Tenker at det er grunnen til dårlig tannatell. Hun andre har bulimi og spiser ufattelig/kun godteri før hun kaster opp. Henne syntes jeg synd på da hun egentlig er ei vakker dame som ikke ser hvor flott hun er.

Anonymous poster hash: 50ab6...cf1

Annonse

Skrevet

Nettopp fordi tannhelsetjeneste er gratis opp til en viss alder i Norge så burde pene tenner blant unge voksne være ganske selvsagt. Dersom noen derfor har stygge tenner og er unge, ja da tenker jeg at de steller dårlig med tennene sine ( dårlig munnhygiene = ekkelt og lavstatus) eller at de røyker eller snuser, hvilket jeg igjen synes er lavstatus.

Skrevet

Nettopp fordi tannhelsetjeneste er gratis opp til en viss alder i Norge så burde pene tenner blant unge voksne være ganske selvsagt. Dersom noen derfor har stygge tenner og er unge, ja da tenker jeg at de steller dårlig med tennene sine ( dårlig munnhygiene = ekkelt og lavstatus) eller at de røyker eller snuser, hvilket jeg igjen synes er lavstatus.

Det er mer lavstatus å være idiot, noe du tydeligvis er.

Mange sykdommer gir dårlig tannhelse, bakteriefloraen i munnen kan gi dårlig tannhelse, sykdom i ung alder kan gi dårlig tannhelse.

Jeg er gift med en mann som fikk i seg for mye fluor gjennom drikkevannet som barn (Han er utlending) og har derfor stygge tenner i dag, selv om han har bedre munnhygiene enn de fleste andre.

HI: Jeg tenker ingenting. Jeg har sett nok gjennom jobben min til å vite at dårlige tenner kan skje alle, uansett hvor nøye de er. Noen er bare uheldige. 

Anonymous poster hash: a2f0b...3d3

Skrevet

Stygge tenner er rett og slett uapetittelig.

Skrevet

Stygge tenner bryr jeg meg ikke om når det gjelder kollegaer eller venner.

Kunne ALDRI datet og blitt sammen med en mann med dårlige tenner. Tanken på å kysse en munn med ekle tenner..... ÆSJ.

Anonymous poster hash: e74fc...756

Skrevet

Lært deg nytt ord? Lavstatus.

Tenker at argumentasjonen din er dårlig skrevet, usammenhengende og repeterende og synes det er trist du ikke fullførte skolen. Det er også lavstatus.

Skrevet

Jeg tenker ikke vondt om en person med dårlige tenner. Det blir for overfladisk. 

Mannen hadde dårlige tenner lenge. Han var født med gode, sterke tenner, men pga en antibiotikakur som tenåring ble tennene hans ødelagt. Han kunne miste deler av tennene helt tilfeldig, f eks mens han spiste eller tygde negler.

Han hadde dårlig selvfølelse pga tennene lenge, og ville ikke smile med åpen munn pga han trodde alle la merke til det.

Prøvde litt forskjellige billigere alternativer, som bleking og billige skallfasetter, men det endte til slutt med at han skaffet seg skallfasetter i porselen. Dette kostet en liten formue, men var verdt det pga nå plages han ikke med brukne tenner og må til tannlegen og fikse flere ganger i året, men også fordi selvfølelsen hans er mye bedre.

Personlig har jeg fine tenner og har kun bleket. Men er mange grunner til at man kan ha dårlige tenner, og synes det er trist hvis man skal tenke vondt om personer med dårlige tenner.

Skrevet

Kjente ei jente på 5 med dårlige tenner som kom til oss. Hun ble ikke etterlyst hjemmefra selv om hun var her i timevis. Jeg fikk ikke tak i foreldrene. Hun fortalte at hun ikke eide en tannbørste, da barna mine spurte om hun pusset tennene sine. Jeg tok det opp m bhg, slik at de kunne ta det videre. Like plutselig som hun begynt å komme til oss, sluttet hun. Hun bor i nærområdet fortsatt. Stakkars lille jente. Ingen kan forvente at ei jente på 5 uten tannbørste skal fikse tennene selv. Moren er sykepleier og fra Norge.

Når jeg ser barn/folk opptil 50 år med dårlige tenner tenker jeg at foreldrene har gjort en dårlig jobb.

De som er i 60 årene vokste jo heller ikke opp med det gode tannstellet vi har i dag, så da tenker jeg ikke noe negativt.

Røyker de og har røykeånde og brune tenner, da må jeg innrømme at jeg tenker dårlig om personen.

Anonymous poster hash: 7d333...fd6

Annonse

Skrevet

Jeg forbinder stygge tenner med dårlig ånde, og synes det er litt ekkelt. Treffer jeg folk med stygge tenner, trekker jeg meg automatisk litt tilbake for å unngå ånden. Litt teit av meg, ja.

Anonymous poster hash: aeddf...8b8
Skrevet

Tenner er viktig. Mine søsken har påvist svak emalje som kommer til syne gjennom hvite og brune/gule flekker på de tenner som er rammet. Min mamma har vært "nazi" på tannpuss,- morgen og kveld og fluortabletter siden vi var små! Vi har pusset tenner selv fra vi var bittesmå, og fått inn vanen. Den dag i dag står ingen av oss 2min og pusser, eller bruker tanntråd og munnvann hver dag, men jo, regelmessig bruker vi det. Det samme med våre barn. De har pusset tenner selv, så ser jo at det blir så som så med "kvalitet" på tannpuss,- i perioder,- men de MÅ pusse morgen og kveld,- og ta fluor. Har ALDRI hørt at tenne har vært dårlig pusset, og ikke antydning til syreskader, belegg eller plakk pr. i dag.

Et av barna til min søster har arvet hennes "emalje". Ingen av oss har noensinne hatt hull i tennene. Min søster fikk et bittelite et da hun var gravid, på en av de brune flekkene sine. Ellers, ingenting. Man kan fort "gi opp", når man får påvist slike svakheter, men min mor var hellig overbevist om at det ikke var grunn til det. Det var fort til tannlege om det var snakk om ising/vondt i tenner, fordi OM mine søsken fikk hull, ville hun ta de så fort som mulig, slik at de ikke fikk noe "traumer" med dype boringer....

Det jeg vil frem til, jeg vet hva svak emalje innebærer, har hørt flere skylde på det som har mange hull, men jeg har pr i dag ikke sett at disse har så svak emalje at den i seg selv er misfarget på den måten mine søsken har. De tenner der flekkene var synlig, har de fått skjult de i voksen alder. Kostet litt, men så absolutt verdt det,- og man bør ta det før man blir voksen, blir billigere da...;)

Medisinbruk og skader er jo selvsagt noe annet. Skader gir blå/sorte tenner og er jo forholdsvis enkelt og skille ut (for oss som passer på og synes tenner er litt mer viktig enn snittet i allefall...) og om HELE familien har dårlige tenner og ALLE barna har "etset bort" fortennene, så er det som regel ikke medisiner på alle mann som er skyld...

Og jeg sier som andre har nevnt, stygge tenner,- uansett årsak, kan man gjøre noe med. Ja, det koster penger, men jeg hadde gjerne brukt og lånt opp 100 000 på smilet, ja, trolig mere også. Det samme når det kommer til mine barn. Jeg følger med tannpuss og tannhold, slik at jeg forhåpentligvis slipper unna overraskelser. Min sønn har kanskje to fortenner som kommer opp blå/sorte, (pga fall og skade da han var liten) og det er for meg litt krise at han må leve med disse en stund, før noe kan gjøres. Men jeg er forberedt på og betale det det vil koste og gi ham to hvite, fine fortenner så tidlige som mulig!

Om man får skadde tenner pga medisiner kommer vel tennene og behandling av disse inn under "kroppen og medisinsk" behandling og det blir dekt som en del av det offentlige helsevesen, i motsetning til hva skader på tenner av ulykker Ikke sikker på dette,- men hadde vært noe jeg hadde satt meg inn i om et av mine barn må begynne med slik type medisin... Og er det IKKE dekt, så ja,- da hadde jeg satt i gang egen sparing til den dag barna skulle få pyntet på smilet sitt.....

Hår, kropp og klær kan man gjerne bruke masse penger på, men 1000 kr i året på tannlegesjekk, det er for mye.....Billig forsirking, mener nå jeg.. Også betaler jeg gladelig 500-800 for en "ekstrasjekk" om jeg føler jeg kjenner noe galt....Uten at jeg avbestiller min FASTE årlige tannlegetime til 1000kr (+/-)

Nettopp fordi det er viktig for meg og førsteinntrykk at smiler er fint. Ikke en KRITThvit perlerad man SER er "fake",- men naturli

Anonymous poster hash: 70fbf...261
Skrevet

Jeg tenker ikke en dritt! Jeg er heldigvis ikke en av de overfladiske personene uten verdier i livet, som dømmer folk som har dårlige tenner :) husk at når du kjenner fordommen springe frem i hodet, er det bare et bevis på at det er deg selv det er noe galt med ;)

Anonymous poster hash: f49ea...9e8

Skrevet

Jeg har selv ganske skjeve tenner, tannlegen ville sette regulering, men kunne ikke garantere at det ble bra. Jeg kunne risikere å bli enda verre. Jeg valgte derfor å leve med de tennene jeg har, de er hvite og velstelte. Om noen tenker noe om det så er det ikke mitt problem, he he :) kunne ikke brydd meg mindre. Jeg er som jeg er, ferdig med det.

Anonymous poster hash: 3b888...407

Skrevet

Jeg har selv ganske skjeve tenner, tannlegen ville sette regulering, men kunne ikke garantere at det ble bra. Jeg kunne risikere å bli enda verre. Jeg valgte derfor å leve med de tennene jeg har, de er hvite og velstelte. Om noen tenker noe om det så er det ikke mitt problem, he he :) kunne ikke brydd meg mindre. Jeg er som jeg er, ferdig med det.

Anonymous poster hash: 3b888...407

Så lenge de er velstelte så synes jeg litt skjeve tenner er sjarmerende og gir smiler noe unikt.

Blendende hvit feilfri perlerad er litt forstyrrende å se på. ;)

Skrevet

Du kan gjøre mye selv. At de stygge, vil jeg tro går på misfarginger, du kan pusse og pusse og pusse. De blir raskt mye bedre. 

Om det gjelder at det er avknekte biter, og stor tannråte, så kommer du jo på et eller annet tidspunkt til å f¨vondt, veldig vondt, og da er det jo bare tannlegen som hjelper. 

Du kan få støtte fra NAV sosialkontor til å dekke tannbehandling om du ikke har penger til dette, du kan i alle fall be om en gjennomgang. 

Du kan også søke dem om et rentefritt lån til behandling etter paragraf 19, om det er slik at du har penger til dette selv. 

har du kredittkort som en utgift som NAV ikke tar hensyn til, så kan du gå direkte til kreditor og be om en ordning slik at du får ordnet tennene dine, kun rentebetjening til tannlegen er betalt etc. 

Hva man tenker om de som har stygge tenner? kommer an på hva som er stygt. Har ei venninne som har stygge tenner ettter tannregulering i ungdomen. hun har gule flekker der den var limt på, og litt rugler. Jeg vet at hun har økonomi til å fikse dette, så jeg antar at det kanskje ikke kan fikses. hun er 40. 

Jeg treff fetteren min som jeg ikke har sett på mange mange år, og det var sjokkerende å se tennene hans, de var brune, mange var vekke, og noen så rett og slett løse ut. Jeg vil anta å tro at han har tannleggeskrekk! Han er ikke fattig, han har voksne barn som sikkert snakker med han om dette, og han har en kone med fine tenner. Jeg aner ikke årsaken, men vil tro at han verken pusser eller går til tannlegen. 

Anonymous poster hash: faa99...16d
Skrevet

Min far har levd med kreft i mange år, og har vært gjennom utallige cellegiftkurer og strålebehandlinger.

En bivirkning av dette er at tennene har blitt utrolig dårlige. 

Han får til en viss grad dekket tannbehandling, men satsene de opererer med er himmelvidt fra hva slik behandling koster.

Han er minstepensjonist og har bare råd til "brannslukking" når f.eks en bit av ei tann faller ut, og det kan skje når han spiser en myk brødskive. Beinstrukturen under er også veldig svekket, og det er vanskelig å feste broer og slikt.

Han sier ikke så mye om det (hva hjelper vel det), og har fokus på at han faktisk lever, og lever ganske greit for det meste, selv med en alvorlig diagnose. Likevel vet jeg at det plager han. Han er sosial, og har vært/er en svært pen mann. Perlerad i sin ungdom. Så selvsagt regner jeg med at det plager han!

Jeg blir lei meg når mange tydeligvis assosierer dårlige tenner med en sjuskete personlighet og latskap. Jeg kan jo skjønne det til en viss grad, men samtidig ber jeg dere tenke dere om. Mange som sliter med dårlige tenner i voksen alder gjør det pga sykdom.

Anonymous poster hash: 19f47...d98
Skrevet

Jeg røyker, men jeg pusser tennene mine, jeg går til tannlegen årlig og steller dem, og har normal tannhygiene. Jeg har ikke stygge tenner, har derimot en hvit perlerad, jeg er meget stolt over tennene mine, de er fine :)

Manglende tannhygiene er eneste årsak til stygge tenner, bortsett fra selvsagt skader, at man slår ut tenner, eller knekker en bit av etc. Det krever jo da litt ekstra stell fra tannlegen. 

Skrevet

Jeg røyker, men jeg pusser tennene mine, jeg går til tannlegen årlig og steller dem, og har normal tannhygiene. Jeg har ikke stygge tenner, har derimot en hvit perlerad, jeg er meget stolt over tennene mine, de er fine :)

Manglende tannhygiene er eneste årsak til stygge tenner, bortsett fra selvsagt skader, at man slår ut tenner, eller knekker en bit av etc. Det krever jo da litt ekstra stell fra tannlegen. 

Ja, og selvsagt ulike sykdommer, behandlinger, medesiner etc. Men da er man ofte føre var og har ekstra tilsyn. Man får da også økonomisk hjelp til å greie det ekstra tannhelse arbeidet. 

Skrevet

Skjeve eller misfarvede tenner bryr jeg meg ikke om, ei heller mange sorte fyllinger som vi fikk i "gamledager".

Man har de tennene man har, men man må ta godt vare på dem også. Selv er jeg litt slapp med godteri og brus, men har ikke hatt hull på 13 år. Tannlegen mener det som redder meg er at jeg konsekvent bruker tanntråd etter hver gang jeg har puttet noe som helst i munnen.

Men råtne tenner, DET er verre.

Jeg har en eksvenninne som er i 30 årene, og hun har nesten ikke tenner igjen. Tennene råtner pga manglende tannhygiene kombinert med ekstrem frykt for tannleger og dårlig råd. Hun har kanskje 16 tenner igjen i hele munnen..

Syns så innmari synd på henne, det må jo være fælt å ikke tørre å smile og le uten å føle seg forlegen :(

Men til dere som sier at det gratis tannhelsetjeneste i Norge; ja, for barn er det det, men ikke regulering. Det koster MASSE!

Og skulle tannproblemene oppstå etter man har fylt 20 år, så er det EKSTREMT dyrt! Så jeg skjønner at økonomi ofte er avgjørende for hvor mye man kan gjøre med tennene :(

Anonymous poster hash: a14d1...def

Skrevet

Dette kan du nok ikke så mye om.

Både medfødt emaljestyrke, røyking, syrepåvirkning fra juice eller brus, småspising mellom hovedmåltider, medfødt munntørrhet, medisiner osv. påvirker tannhelsen i stor grad.

Mange kan være nøye med tannhygienen, men oppleve at det ikke er nok.

Anonymous poster hash: 61c39...473

Skrevet

Kjenner et par som har mista ei tann (melketann som aldri falt ut før i godt voksen alder) og ikke har giddet å bruke penger på å gjøre noe med det. Tenker at det er en vurdering jeg godt forstår. Tenner er kjedelige penger. Og så kjenner jeg flere med fritt grupperte tenner, det er jo bare sjarmerende, og noen med emaljeskader, men det tenker jeg aldri over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...