Gå til innhold

Attest fra arbeidsgiver når arbeidsforholdet ikke ble som planlagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk et årsvikariat i fjor. Ble gravid, men hadde termin etter vikariatet gikk ut. Trodde det passet perfekt.

Men, så ble det et risikosvangerskap.

Jeg måtte sykemeldes, og fikk bare jobbet der noen måneder. Syntes det ble fryktelig pinlig, og ba derfor ikke om attest.

Nå skal jeg søke ny jobb. Må vel ha den attesten da? Hva tror dere det vil stå i den? Og hva sier jeg til potensielle arbeidsgivere om at jeg var borte så lenge fra forrige jobb?

Anonymous poster hash: 7807c...69a

Skrevet

Klart du kan be om attest. Det har du krav på. Det er jo ikke din feil at du måtte sykemeldes. Attesten bekrefter arbeidsforholdet, og det er det viktigste du trenger. Akkurat hva de skriver er vel ikke så nøye? De skal selvsagt ikke nevne noe om sykemeldingen i attesten, hvis det er det du er redd for.

Må du si noe til nye arbeidsgivere om dette i det hele tatt? Alt de trenger å forholde seg til er at du var ansatt et sted i en periode. Du har vel ikke plikt til å oppgi tidligere sykemeldingsperioder.

Anonymous poster hash: 5913d...055
Skrevet

Klart du kan be om attest. Det har du krav på. Det er jo ikke din feil at du måtte sykemeldes. Attesten bekrefter arbeidsforholdet, og det er det viktigste du trenger. Akkurat hva de skriver er vel ikke så nøye? De skal selvsagt ikke nevne noe om sykemeldingen i attesten, hvis det er det du er redd for.

Må du si noe til nye arbeidsgivere om dette i det hele tatt? Alt de trenger å forholde seg til er at du var ansatt et sted i en periode. Du har vel ikke plikt til å oppgi tidligere sykemeldingsperioder.

Det er ike helt riktig!

Attesten skal bekrefte arbeidsforholdet - dvs hvilket tidrom man har vært ansatt, stillingsprosent, hvilke arbeidsoppgaver man har hatt osv.

Den kan også bekrefte hvilke tidsperiode man faktisk ahr jobbet, og det er ikke feil dersom en attest dokumenterer at man har vært sykmeldt i et gitt tidsrom dersom dette er relevant fo selve attesten.

Dersom arbeidsforholdet har vart et år og man har vært sykmeldt i 10 måneder, så er dette relevant. Man har da faktisk bare rukket å jobbe to måneder og attesten kan fint reflektere dette!

Anonymous poster hash: cb72d...a40

Skrevet

Du trenger en sluttattest. I den trenger det ikke stå mer om navn, stilling og ansattperiode.

Anonymous poster hash: f3dc0...e0a
Skrevet

Det er ike helt riktig!

Attesten skal bekrefte arbeidsforholdet - dvs hvilket tidrom man har vært ansatt, stillingsprosent, hvilke arbeidsoppgaver man har hatt osv.

Den kan også bekrefte hvilke tidsperiode man faktisk ahr jobbet, og det er ikke feil dersom en attest dokumenterer at man har vært sykmeldt i et gitt tidsrom dersom dette er relevant fo selve attesten.

Dersom arbeidsforholdet har vart et år og man har vært sykmeldt i 10 måneder, så er dette relevant. Man har da faktisk bare rukket å jobbe to måneder og attesten kan fint reflektere dette!

Nei, det er dato for ansettelsen og ikke om man var på jobb eller ei som oppgis. AT noen har vært sykemeldt er taushetsbelagt informasjon og kan selvsagt ikke skrives i en attest.

Skrevet

Jeg synes jo jeg må fortelle ny arbeidsgiver om at jeg var såpass mye borte, siden arbeidserfaringen da er kortere enn det ser ut på cv. Jobbene er innenfor samme felt. Og jeg var nyutdannet da jeg fikk vikariatet.

Hi

Anonymous poster hash: 7807c...69a

Skrevet

Hva du velger å fortelle ny arbeidsgiver er opp til deg. Saken er at det er ikke din forrige arbeidsgivers sak å formidle til ny arbeidsgiver at du var sykemeldt en periode. 

Du har en helt legitim grunn til å ha vært sykemeldt. Føler du for å fortelle det, så gjør du det, men du har ingen plikt til å gjøre det. 

Du trenger heller ikke mer enn en sluttattest fra forrige arbeidsgiver; det attesterer at du (navn, fødselsdato) har jobbet hos (arbeidssted/arbeidsgiver) fra - til. 

Trenger ikke være mer enn det. 

Anonymous poster hash: 22024...fa5
Skrevet

Og jeg ville heller brukt ressurser på å tenke gjennom hvordan du kan presentere på en god måte det du erfarte den tiden du jobbet, istedenfor å bekymre deg for hvordan du skal fortelle at du var sykemeldt. Det siste er bare en faktaopplysning. Fokuser på det du gjorde og lærte den tiden du var i jobb, ikke på å forklare det som gikk "galt" :)

Skrevet

Det er ike helt riktig!

Nei, det er dato for ansettelsen og ikke om man var på jobb eller ei som oppgis. AT noen har vært sykemeldt er taushetsbelagt informasjon og kan selvsagt ikke skrives i en attest.

Nei, igjen tar du feil!

Det er IKKE taushetsbelagt informasjon at du har vært sykmeldt. HVORFOR du har vært sykmeldt er derimot taushetsbelagt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...