Gå til innhold

Ta barna ut av skolen en uke i forbindelse med ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn. En som går i 1.klasse og en i 3.klasse. Nå er vi avhengig av å dra på ferie når barna har ferie selvsagt. Da de gikk i barnehagen dro vi en mnd til Thailand, leide hus med eget basseng og "flyttet familielivet" til varmen for en periode. Grunnen til det er at jeg har alvorlig bechterew og går på sprøyter for å holde meg nogenlunde oppegående. Jeg jobber fult men har perioder hvor jeg må sykemeldes og det skjer alltid på vinteren.

Da vi dro til Thailand så fikk jeg betalt sykepenger fra NAV (søkte på forhånd med brev fra legen min) og mannen min tok permisjon uten lønn. Jeg var ødelagt av smerter og greide ikke å fungere verken på hjemmebane eller på jobb. Ankom Thailand og en drøy uke inn i ferien så var jeg helt fin. I løpet av denne mnd så trengte jeg ikke å ta en eneste sprøyte og tok ikke engang en eneste paracet!! Helt utrolig og føltes helt fantastisk. Kom tilbake da verste snøen var borte og var fin veldig lenge.

Nå som barna går på skole har vi dratt til Kanariøyene i vinterferien. Men... Det er veldig deilig med ferie, men det er verken varmt nok eller legne nok for at jeg får noen helsemessig gevinst av turen. Dette gjør at jeg er mye dårlig hele vinteren.

Lurer på om jeg kan prate med lærerne til barna, evt rektor, om det er mulig å ta barna ut en uke eller to i tilknytning til vinterferien så vi kan "flytte" til Thailand eller lignende så jeg kommer meg igjennom vinteren. Siden vi da bor i eget hus og lager egne måltider så er det rolige omgivelser som vi kan ha "hjemmeskole" hvis skolen hadde vært villig til å gi oss leksene og planene. Kan legge til at han eldste er ekstremt skoleflink og langt foran i alle fag. Førsteklassingen er flink men vanskelig å bedømme siden hun er så "fersk" på skolen.

Hva syns dere? Er dette noe jeg ikke engang bør ta opp med skolen? Er jeg helt bak mål siden dette kun vil være gunstig for meg?

Anonymous poster hash: 0f221...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinterferien var vel over for to uker siden?

Men uansett ville jeg vurdert veldig hardt om det var nødvendig å dra akkurat nå. I grunnskolen er det mange grunnsteiner som legges og det er dumt å gå glipp av for mye hvert år pga ferie. Kunne det feks gått an at du reiste en uke før på egenhånd?

Anonymous poster hash: 7ccb2...ea5

Skrevet

Det går an å kontakte rektor og forklare situasjonen. D kan ikke få annet enn nei. Jeg tenker at det burde være mulig å få så lenge barna er rimelig små, men jo eldre de blir jo vanskeligere blir det at de er borte et par uker fra skolen.

Anonymous poster hash: e2931...f03
Skrevet

Takk for svar!

Var kanskje litt uklar i hovedinnlegget. Mente vinterferien neste år da jeg merker jeg alter nå pga denne vinteren og den ene uken på Kanariøyene ikke ga så stor gevinst for meg.

Enig at mange grunnstener blir lagt i grunnskolen. Men tenker også at hvis dette er godt planlagt og i samarbeid med skolen så bør "hjemmeskole" kunne gå en kort periode? Jeg er tross alt en høyt utdannet jente med realfag som basis i utdannelsen. Pedagogikken er det verre med men er kanskje ikke så viktig siden det er snakk om så kort periode?

HI

Skrevet

Jeg ville sendt en søknad til skolen, også lagt ved en legeerklæring for deg slik at skolen ser at det ikke bare er pga at dere ønsker en ferie. Ville nok ha sendt søknad veldig tidlig, slik at dere viste hva dere hadde å gå etter.

Jeg fikk uten problemer fri til mitt ene barn i tre uker. Nå var det hun som trengte dette. Behandlingsreise, så der var det satt av skoletid midt på dagen også. Ingen norske lærere, men mulighet for hjelp både av norske sykepleiere og oss om hun trengte. Nå fikk ungen beskjed av lærer om å la alle skoletingrne ligge hjemme. Ta med kamera, slik at hun kunne ta masse bilder. Skrive dagbok hver dag for å fremføre når hun kom hjem. Stedet hun skulle til passet inn i mye de holdt på med på skolen. Men det viktigste så måtte hun snakke engelsk med de fleste der.

Og her på skolen gis det kun fri en dag. Utover en dag så skal det være veldig spessielle grunner. Min unge hadde så mye fravær på skolen, når hun var på skolen var hun så sliten at hun egentlig ikke burde være der. Slik var hun hele vinteren, så skolen håpet dette kunne endre på det slik at hun etterpå kunne lære og få mer utbytte av skolen. Desverre virket behandlingsreisen stikk motsatt, en vi har løst behandlingkoden hennes endelig.

Anonymous poster hash: fbfb9...9d4

Skrevet

Jeg ville sendt en søknad til skolen, også lagt ved en legeerklæring for deg slik at skolen ser at det ikke bare er pga at dere ønsker en ferie. Ville nok ha sendt søknad veldig tidlig, slik at dere viste hva dere hadde å gå etter.

Jeg fikk uten problemer fri til mitt ene barn i tre uker. Nå var det hun som trengte dette. Behandlingsreise, så der var det satt av skoletid midt på dagen også. Ingen norske lærere, men mulighet for hjelp både av norske sykepleiere og oss om hun trengte. Nå fikk ungen beskjed av lærer om å la alle skoletingrne ligge hjemme. Ta med kamera, slik at hun kunne ta masse bilder. Skrive dagbok hver dag for å fremføre når hun kom hjem. Stedet hun skulle til passet inn i mye de holdt på med på skolen. Men det viktigste så måtte hun snakke engelsk med de fleste der.

Og her på skolen gis det kun fri en dag. Utover en dag så skal det være veldig spessielle grunner. Min unge hadde så mye fravær på skolen, når hun var på skolen var hun så sliten at hun egentlig ikke burde være der. Slik var hun hele vinteren, så skolen håpet dette kunne endre på det slik at hun etterpå kunne lære og få mer utbytte av skolen. Desverre virket behandlingsreisen stikk motsatt, en vi har løst behandlingkoden hennes endelig.

Anonymous poster hash: fbfb9...9d4

Takk for tips og fint svar. :)

Leit å høre om datteren din men virker som turen uansett fikk en gevinst (kunnskap om behandling) selv om det ikke var den dere forutså?

Skulle bare mangle om skolen ikke hadde godtatt dette fraværet! Håper det går bra med datteren din og takk for at du delte :)

HI

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg er prinsipiell motstander av å ta barn ut av skolen for ferie, men her ligger det mye mer bak enn "bare" ferie. Hvis mor ikke fungerer i hverdagen, så har vel heller ikke resten av familien det helt greit, vil jeg tro. Ergo mener jeg at det absolutt må være forsvarlig, og faktisk riktig å søke barna fri fra skolen, f.eks. i forbindelse med vinterferien. I ditt tilfelle ville jeg kanskje til og med søkt om en uke både i forkant og i etterkant av vinterferien, slik at dere hadde fått tre uker i varmen. Du trenger det. 

Kunne å dra i jula være et alternativ? Jeg kikker litt på kalenderen her, og ville i ditt tilfelle ikke hatt særlige skrupler for å søke barna fri siste skoleuka før jul, og altså reise ca 13. - 14. des. og komme tilbake 2. - 3. januar. 

Hele familien tjener på at mor har det bra. Eller far, hvis det hadde vært han det handlet om, for den saks skyld. 

Skrevet

Jeg er prinsipiell motstander av å ta barn ut av skolen for ferie, men her ligger det mye mer bak enn "bare" ferie. Hvis mor ikke fungerer i hverdagen, så har vel heller ikke resten av familien det helt greit, vil jeg tro. Ergo mener jeg at det absolutt må være forsvarlig, og faktisk riktig å søke barna fri fra skolen, f.eks. i forbindelse med vinterferien. I ditt tilfelle ville jeg kanskje til og med søkt om en uke både i forkant og i etterkant av vinterferien, slik at dere hadde fått tre uker i varmen. Du trenger det.

Kunne å dra i jula være et alternativ? Jeg kikker litt på kalenderen her, og ville i ditt tilfelle ikke hatt særlige skrupler for å søke barna fri siste skoleuka før jul, og altså reise ca 13. - 14. des. og komme tilbake 2. - 3. januar.

Hele familien tjener på at mor har det bra. Eller far, hvis det hadde vært han det handlet om, for den saks skyld.

Takk for fint svar. Merker jeg blir rørt av positive tilbakemeldinger for hadde ikke forventet det.

Julen er et alternativ men vet da at jeg kommer hjem til den "hardeste" vinteren og vil fort bli dårligere før sommeren kommer. Sist kommer hjem i midten av mars hvor der var mildere hjemme og jeg var så og si smertefri frem til neste vinter. Men jeg ville selvfølgelig fått noen smertefri uker mens vi var borte da :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Takk for fint svar. Merker jeg blir rørt av positive tilbakemeldinger for hadde ikke forventet det.

Julen er et alternativ men vet da at jeg kommer hjem til den "hardeste" vinteren og vil fort bli dårligere før sommeren kommer. Sist kommer hjem i midten av mars hvor der var mildere hjemme og jeg var så og si smertefri frem til neste vinter. Men jeg ville selvfølgelig fått noen smertefri uker mens vi var borte da :)

Ser absolutt argumentene dine, og tenkte meg at landet lå omtrent der du forteller. Julen er rett og slett "for tidlig" på vinteren. Januar og februar er tøffe! Dra i februar! Da kommer du hjem i mars og har håp om vår! :-)

Skrevet

Ser absolutt argumentene dine, og tenkte meg at landet lå omtrent der du forteller. Julen er rett og slett "for tidlig" på vinteren. Januar og februar er tøffe! Dra i februar! Da kommer du hjem i mars og har håp om vår! :-)

Nettopp. :-) og lettere å komme seg igjennom januar når man vet hva man Har i vente i februar. Og vips så er våren og sommeren på vei :)

Takk for supre tilbakemeldinger. Da vet jeg st jeg ikke er helt bak mål hvis keg tar dette opp med skolen.

Skrevet

Di reiser for en mnd eller mer. Ungene og mannen kommer ned i to uker. ????

Cap verde er muligens et alternativ?

Anonymous poster hash: aff3e...e2b

Skrevet

Det er ikke mulig å få barna over på den norske skolen på Kanariøyene? Jeg kjenner to som har gått der pga foreldrenes astmaplager.

Ikke så varmt som du trenger, men oppholdet kan til gjengjeld bli lenger.

Anonymous poster hash: e90b5...b1a

Skrevet

Og her kommer festbremsen :P

Jeg er grunnleggende imot å søke barn fri fra skolen for å dra på ferie, med mindre det er barnet selv som trenger denne "pasientturen"..

Jeg forstår veldig godt at du trenger tiden i sola for å bli bra, jeg har selv påbegynnende slitasjeleddgikt, men jeg ville heller reist alene enn å ta barna ut av skolen såpass lenge..

(Og er det ikke noe sånt at tar man barna ut av skolen såpass lenge så må de skrives inn på nytt når dere kommer tilbake?)

Anonymous poster hash: a046b...81a

Skrevet

Mange foreldre reiser på behandling uten at ungene må tas ut av skolen for bli med. Ser ingen grunn til at barna skal være lenge borte fra skolen for å være med på ditt behandlingsopphold.

Anonymous poster hash: 050fb...cb0
Skrevet

Det er foreldrene og ikke skolen som har ansvar for opplæringen. Dvs. det er du som bestemmer om du vil gå for dette. Eneste som kan bli et problem er om det er fult opp med elever på skolen når dere kommer hjem igjen. Da må du belage deg på at barna blir tatt inn på en anna skole eller du må fortsette hjemmeopplæringen.

Anonymous poster hash: 95d26...848
Skrevet

Du kan jo reise i juleferien, da har ungene to uker fri... Mener som andre at ungene i utgpnkt ikke har noe med dine behandlinger å gjøre. Om du skulle reist f.eks til Beitostølen hadde det vel vært naturlig om ungene kom på besøk, men ikke ble med i 3 uker.....

Anonymous poster hash: d0c58...6a5

Skrevet

Det er du som trenger behandling, ikke barna. Du bør reise alene.

Anonymous poster hash: 8bd93...771

Skrevet

Jeg er selv revmatisk, men ville ikke tatt ungene ut av skolen i 2-3 uker.

Hva med at du reiser på en behandlingsreise, om du er så plaget vil du vel få dekket en del av dette også? Så kan ungene og mannen kommer og være i vinterferien? Om du har 2-3 uker alene og en uke med familien vil det vel bli greit?

F.eks har jo Norsk revmatikerforbund årlige turer til Puerto Rico, 3 ukers opphold. Da reiser du med fysioterapeut og behandlingsopplegg, bassengtrening i vann med 35 grader hver dag osv.

Nå har jeg tre barn i skolen da, eldste på ungdomsskolen, og da er det ihvertfall helt uaktuelt å ta de ut. Hadde ikke fått lov heller, på ungdomsskolen er de mye strengere med fravær enn på barneskolen.

Anonymous poster hash: 06d74...416
Skrevet

vi gjorde det i fjor, ikke noe problem

Skrevet

Send en søknad, som en over sier, du risikerer ikke noe verre enn et avslag.

Jeg synes pendelen har svingt altfor langt andre veien når det gjelder å ta barn av skolen for å reise. Jeg forstår at det er slik npr så mange foreldre tok ut barna for å dra 1 uke til Syden utenom skoleferie for å spare penger, men man ser også bort fra verdifulle reiseopplevelser og læring som barn kan få mens de er på tur. Det burde være åpning for å vurdere hver sak for seg.

Beskriv planen din, at dere skal bo i hus, at du skal ha hjemmeskole og foreslå at barna lager et eller annet prosjekt lom Thailand som de kan presentere ved returen. Det er det jeg har gjort for min, og vi snart skal fly til Japan med han med skolens velsignelse. Lekser tar vi med, vi driver også med grundig forberedelser i forkant (vi lager blant annet mye japansk mat sammen, leser om landet, ser på japanske barnefilmer, og han har begynt med judo) og han vil måtte lag en presentasjon om Japan når han kommer tilbake på skolen. Vi presenterte saken som en dannelsesreise og en mulighet for læring og rektor var tydeligvis enig. Vi sørget også for å hente tillatelse FØR vi kjøpte flybilletter slik at hun ikke følte seg tvunget i et hjørne.

Lykke til! Som sagt, i verste fall får du avslag og da har du tid til å vurdere alternativer (inkludert å reise alene).

Anonymous poster hash: 34d42...7c9

Skrevet

Mine har fått en uke fri nå i mai for å være med på ferie, ser ikke problemet så lenge det ikke skjer hvert år.

I din situasjon ser jeg overhodet ikke noe problem :)

Skrevet

Jeg ser det begynner å bli blandete tilbakemeldinger. :)

For å oppklare et punkt iallefall. Har ikke tenkt å ta barna ut av skolen i 3 uker. Det vil bli i tilknytning til vinterferien så vil bli 1 uke, maks 2 uker. Tipper rundt 7-8 dager for da får man to hele uker i varmen og reisen i tillegg.

Skolen barna går på har få elever og rundt 16-18 elever pr klasse så jeg kan ikke se at de ikke vil få plass når vi er tilbake.

Behandlingreiser til sør-Europa ønsker jeg ikke. Der får man ikke ha med familie og jeg er ikke villig til å være borte fra barna mine og resten av familien for 5 uker. I tillegg er det mesteparten eldre mennesker der og mye treningsopplegg for nettopp denne pasientgruppen. Jeg trener mye da jeg må og er ung og relativt sterk. Føler et slikt opplegg ikke er for meg. Slike turer gjør meg deprimert for føler jeg blir sykliggjort med en gang. Var med på revmaskole i 3 dager og ble rett og slett deprimert.

Jeg er i full jobb og da å sitte å høre på slle som mente jeg burde roe ned og uføretrygde meg etc. Aldri følt meg så syk som det opplegget fikk meg til å føle.

Men som mange sier, jeg kan jo høre med skolen og sier de nei, så sier de nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...