Gå til innhold

Flere med store barn som bruker vogn av og til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 4,5 år som fremdeles vil bruke vogn når det blir mye gåing og steder med mye inntrykk. Hadde den med til Danmark i fjor og var gull verdt i legoland. Ikke minst så han fikk hvilt beina, men også fordi han har behov for å trekke ned kalesjen og gjemme seg bort når det er mye inntrykk og støy rundt han. 

Vurderer faktisk å ta den med på ferie til sommeren også, men føler av og til at vi får noen stygge blikk fra andre foreldre når vi kommer med en så stor unge i vogn. 

Er det flere som bruker vogn på store barn? Føler dere at andre kikker rart på dere? 

Anonymous poster hash: 14af2...2a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er 3.5 år å bruker vogn en del likevel.

Ned til barnehagen klokken 7 om morgenen er det veldig greit med vogn,for da er han trøtt og sur å vil overhodet ikke være flink å gå fint.

Er også greit om vi skal på besøk å jeg vet vi kommer litt sent hjem,for er ikke så lett å få en trøtt gutt til å gå fra buss-stoppet.

Når jeg sier sent hjem så tenker jeg på at vi kanskje er hjemme 20.00,å det er en time over vanlig leggetid så da sovner han ofte på bussen.

Da er det veldig greit at han har vognen så han kan sove der.

Bruker også vognen på lengre gåturer sånn at han gjerne går en vei,men kan sitte i vognen tilbake om han er sliten.

Kommer også til å ta med en trille til dyreparken i sommer ettersom det kan bli mye gåing når vi er mange timer i parken der.

Føler ikke at folk ser rart på oss enda nei..

Anonymous poster hash: 312b5...406
Skrevet

Barn over tre år er altfor gamle til å sitte i vogn. 4,5 år?!!!! Jeeeeeeez

Anonymous poster hash: 0e3b4...e82

Skrevet

Bruker heller vogn når jeg tror han kan bli sliten å nekte å gå,etter å måtte bære han i 15 minutter for å komme oss hjem..

Da får heller folk tenke hva de vil om meg!

Skrevet

enn å måtte*

Skrevet

Min sluttet med vogn da hun var 3,

Men brukte den litt da vi var på ferie i Monaco da hun var litt over 4. Mye bratte bakker og gåing. Syntes det er lurt på ferie

Skrevet

Følt noen blikk, ja. Eldste hos oss har CP men det syns ikke for de som ikke vet det og ihvertfall ikke når hun sitter. Hun lånte av og til lillesøster sin vogn for å hvile seg helt til hun var over 6. Stor av vekst er hun også. Jeg bryr meg ikke og når jeg ser folk med store barn i vogn så tenker jeg at de sikkert har behov for det.

Skrevet

Ja, min datter lærte å gå rett før hun fylte 2, og har litt vansker ikke alle andre barn har så hun bruker vogn, hun er 3,5 år.

Men det syns ikke utenpå så får blikk jeg også. Det får bare se.

Anonymous poster hash: 377f0...19d

Skrevet

Vi bruker ikke vogn lengre, er vel godt over et år/to siden vi brukte vign sist.

Men nå måtte vi faktisk skaffe oss en liten reisetrille til 4 åringen... Det er kun til ferier som f.eks i storbyer når vi skal gå mye og ikke har mulighet til å hvile hele tiden.

Er innafor syns jeg, men skjønner om det kommer noen blikk ja.. Regner med vogna ikke er i bruk mer over sommeren og når han nærmer seg 5 år. Vi skal ha den til nestemann også så:) For oss som reiser ca hver tredje mnd så er reisevogn et must!

Anonymous poster hash: 0c530...12f

Skrevet

Han er jo ett stort barn, 114 cm, så vogna begynner å bli liten nå, og alle ser jo at han er stor. Han har aldri vært gjennom den perioden som andre barn har hvor de ikke vil sitte i vogna. Og jeg tenker at det er jo en grunn til det. Han kan gå langt på skogsturer, det er når vi skal på steder med mye folk og inntrykk hvor han vil ha vogn, og hvor han tydelig trenger vogna for å gjemme seg bort. Han er høysensetiv, det er vi sikre på, men om det er noe diagnose som gjør at han har dette store behovet for å stenge alt og alle ute og bare være i fred der under kalesja vet vi ikke ennå. Men prøver vi å oppnå kontakt når han gjemmer seg blir han sint og lei seg for han vil være alene. Har alltid hatt stort behov for alene tid. Helt fra han starta i barnehagen og fremdeles den dag i dag trenger han ca 30 minutter helt alene på rommet sitt etter barnehagen, da ligger han i senga og bare slapper av i halv mørket. 

Håper jo snart dette behovet for vogn avtar og at han skjønner og godtar at han er blitt for stor, men det er ikke så lett å sette hardt mot hardt når dette er noe han tydelig trenger.

HI 

Skrevet

Sønnen min bruker også vognen som ett "fristed".

Er vi steder der det mye folk så skriker han etter vognen sin.

Skrevet

Han er jo ett stort barn, 114 cm, så vogna begynner å bli liten nå, og alle ser jo at han er stor. Han har aldri vært gjennom den perioden som andre barn har hvor de ikke vil sitte i vogna. Og jeg tenker at det er jo en grunn til det. Han kan gå langt på skogsturer, det er når vi skal på steder med mye folk og inntrykk hvor han vil ha vogn, og hvor han tydelig trenger vogna for å gjemme seg bort. Han er høysensetiv, det er vi sikre på, men om det er noe diagnose som gjør at han har dette store behovet for å stenge alt og alle ute og bare være i fred der under kalesja vet vi ikke ennå. Men prøver vi å oppnå kontakt når han gjemmer seg blir han sint og lei seg for han vil være alene. Har alltid hatt stort behov for alene tid. Helt fra han starta i barnehagen og fremdeles den dag i dag trenger han ca 30 minutter helt alene på rommet sitt etter barnehagen, da ligger han i senga og bare slapper av i halv mørket.

Håper jo snart dette behovet for vogn avtar og at han skjønner og godtar at han er blitt for stor, men det er ikke så lett å sette hardt mot hardt når dette er noe han tydelig trenger.

HI

Mitt barn hadde akkurat de samme behovene. Brukte vogn til seks-sjuårsalderen (mest på ferie) for å kunne hvile og skjerme seg mot inntrykk. Barnet mitt viste seg å ha aspergers syndrom, men hadde ikke diagnose før helt i slutten av vognperioden. Vi fikk en del blikk, men hensynet til barnet må komme først. Bruk vogn hvis det gir barnet og dere en bedre opplevelse av ferien. Ikke bry dere om de som er negative til det fordi de har barn uten slike behov.

Anonymous poster hash: c85c8...fc2

Skrevet

Sønnen min brukte vogn til han var seks år. Fra han var fem år visste vi at han hadde asperger syndrom. Før det ante vi det ikke, men vi tok hensyn til de behovene vi så at han hadde. Du har et barn som trenger å skjerme seg iblant, jeg hadde stolt på meg selv i bruk av vogn.

Skrevet

HI

Mitt barn hadde akkurat de samme behovene. Brukte vogn til seks-sjuårsalderen (mest på ferie) for å kunne hvile og skjerme seg mot inntrykk. Barnet mitt viste seg å ha aspergers syndrom, men hadde ikke diagnose før helt i slutten av vognperioden. Vi fikk en del blikk, men hensynet til barnet må komme først. Bruk vogn hvis det gir barnet og dere en bedre opplevelse av ferien. Ikke bry dere om de som er negative til det fordi de har barn uten slike behov.

Anonymous poster hash: c85c8...fc2

Er jo som du sier ikke lett for andre å vite, men er så redd han skal få kommentarer eller overhøre kommentarer fra uvitende voksne eller andre barn. Vet ikke hvordan han vil takle det, og ønsker ikke å se han bli såra. Får bare ta tiden til hjelp og håpe det løser seg av seg selv. Har vært inne på tanken om asperger fordi mye stemmer, men han er sosial og har mange venner. Kan leke med de fleste da han velger leke kamerat etter hvem som vil leke det samme som han. Men står valgt mellom å leke noe han ikke vil eller leke alene, da leker han alene. 

HI

Skrevet

Vår eldste brukte vogn på ferier til han var 9 år. Han har autisme og var helt avhengig av vogn for å kunne skjerme seg. Hva andre mener om det bryr jeg meg fint lite om. Hva som fungerte for gutten vår og oss som familie er det viktigste!

Ellers kan jeg si at minste her i huset, som er helt funsksjonsfrisk har brukt vogn på storbyferie til hun ble 7 år, riktignok er hun liten og spinkel for alderen, men føler ikke så mange har sett rart på oss.

Barn blir slitne, og jeg tenker de bare har godt av å hvile føttene sine litt innimellom.

Anonymous poster hash: 71f60...9bc

Skrevet

Min gutt er snart 5 og det hender han låner lillebror sin vogn om han blir sliten og vi er på en lang tur\lekeplass osv.. Jeg skjønner godt at de og blir slitne i bena sine, og trenger en hvil. Hadde jeg ikke hatt vognen til lillebror måtte jeg ha bært han på ryggen, men har en vond rygg, så greit med vogn.

Usikker på om jeg hadde tatt med vogn til bare han da, redd for blikk. Egentlig burde man jo ikek tenke på det da..

Anonymous poster hash: 3d8e1...ce6
Skrevet

Altså, nå skal jeg være helt ærlig.

Instinktivt så tenkte jeg; Snakk om å dulle med barna sine og behandle dem som babyer. Så store barn trenger ikke vogn!

Ingen av mine har brukt vogn etter tidlig treårsalder.

Men så kommer du med litt mer info. Jeg begynner å tenke, i stede for å lytte til min instinktive tanke.

Barnet virker til å ha litt ekstra utfordringer. Rent fysisk trenger nok ikke barnet vogn, men det er andre aspekter som gjør at barnet har behov for å skjermes fra omverden. Vognen blir barnets måte å ivareta dette på.

Du ser barnets behov og handler ut fra det. Det er det eneste som er viktig her.

Så får folk stirre og tenke det de vil. De vet ikke alt du vet!

Anonymous poster hash: ca811...242
Skrevet

Jeg må bare gjøre det som føles riktig for mitt barn og det er å la han beholde vogna og tilfluktsstedet hans. Men jeg håper at han snart er klar for å legge den helt bort. Både fordi jeg er redd han skal få med seg andres meninger rundt dette og bli lei seg. Men og fordi vogna snart er for liten for han. Så lenge han ikke har noen diagnose har han ikke krav på stor vogn fra hjelpemiddel sentralen heller, så når vogna blir for liten for han da har han ikke lenger mulighet til å gjemme seg bort, håper jo derfor dette går over av seg selv før den tid. 

HI

Skrevet

Jeg må bare gjøre det som føles riktig for mitt barn og det er å la han beholde vogna og tilfluktsstedet hans. Men jeg håper at han snart er klar for å legge den helt bort. Både fordi jeg er redd han skal få med seg andres meninger rundt dette og bli lei seg. Men og fordi vogna snart er for liten for han. Så lenge han ikke har noen diagnose har han ikke krav på stor vogn fra hjelpemiddel sentralen heller, så når vogna blir for liten for han da har han ikke lenger mulighet til å gjemme seg bort, håper jo derfor dette går over av seg selv før den tid. 

HI

Hvis han har behov for vogna for å gjemme seg bort, så ville jeg fått ham utredet for asberger/lett autisme, eller andre diagnoser. . Hadde jeg observert et så stort barn i vogn, så ville hjernen min nokså automatisk tenkt at barnet nok hadde behov for det. Hvis jeg i utgangspunktet var sur og lei selv, så kunne det nok likevel hendt at jeg hadde tenkt "Jøss? Hvor bortskjemt er det mulig å være? Kan ikke ungen gå selv?" Men så hadde nok fornuften slått inn likevel, sekundet etterpå, og fortalt meg et par ting: 1: Not your business! 2: Du kjenner barn med f.eks. autisme, asberger, cp, sant? De kan gjerne ha behov for vogn uten at du skjønner det. Og nei, du som mor ville ikke merket at jeg så på deg! Jeg har heldigvis både vett og folkeskikk.

Anonymous poster hash: d0d4d...e6b

Skrevet

HI

Hvis han har behov for vogna for å gjemme seg bort, så ville jeg fått ham utredet for asberger/lett autisme, eller andre diagnoser. . Hadde jeg observert et så stort barn i vogn, så ville hjernen min nokså automatisk tenkt at barnet nok hadde behov for det. Hvis jeg i utgangspunktet var sur og lei selv, så kunne det nok likevel hendt at jeg hadde tenkt "Jøss? Hvor bortskjemt er det mulig å være? Kan ikke ungen gå selv?" Men så hadde nok fornuften slått inn likevel, sekundet etterpå, og fortalt meg et par ting: 1: Not your business! 2: Du kjenner barn med f.eks. autisme, asberger, cp, sant? De kan gjerne ha behov for vogn uten at du skjønner det. Og nei, du som mor ville ikke merket at jeg så på deg! Jeg har heldigvis både vett og folkeskikk.

Anonymous poster hash: d0d4d...e6b

Vi vurderer å be om utredning av han fordi dette er bare ett av tegna på at han ikke er helt A4, men synes det er skummelt å sette i gang en sånn prosess, også har vi jo ett håp om at alt går seg til med tiden til hjelp. 

Så bra at du ikke viser utad hva du tenker på en dårlig dag. Dessverre er det altfor mange som tydelig viser hva de tenker

HI

Skrevet

Stor 7 åring med autisme her.

Synes ikke på han og vi er avhengig av vogn fremdeles.

Har opplevd å få lange blikk etter oss, men det bryr jeg meg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 0e0db...dba
Skrevet

Ungen din trenger trim! En unge i den alderen trenger ikke hvile bena i LEGO land!

De springer jo fra den ene tingen til den andre, sitter ikke i vogn fordi bena blir trøtte, da. Å han heller bygge litt muskler, få seg litt kondis.

Bjørnetjeneste!

Anonymous poster hash: 4e52b...cd9

Skrevet

😂😂😂

Anonymous poster hash: 9d741...477

post-42-6987_thumb.jpg

Skrevet

Min på 3,5år bruker ikke vogn. Men vi har lillebror så vi har ståbrett på vognen hans så hender Jonas han tar seg en hvil der innimellom eller sitter på skuldrene til pappaen

Anonymous poster hash: a9868...1b8

Skrevet

Ungen din trenger trim! En unge i den alderen trenger ikke hvile bena i LEGO land!

De springer jo fra den ene tingen til den andre, sitter ikke i vogn fordi bena blir trøtte, da. Å han heller bygge litt muskler, få seg litt kondis.

Bjørnetjeneste!

Anonymous poster hash: 4e52b...cd9

Du har virkelig ikke fått med deg poenget... Prøv å lese hele tråden før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: f1fc4...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...