Gå til innhold

Noen her som har campingvogn?? Lurer litt på noe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil gjerne ha en campingvogn.

Vi har IKKE høye krav, da vi også trives med å sove i telt og ha det helt enkelt. Vi vil ha en helt enkel sak, og helst ganske billig. Men vil likevel ikke kjøpe en urgammel, ekkel campingvogn, eller en som må fikses mye på. Ingen av oss har greie på bil, og vil ikke kunne fikse noe særlig selv...

Når jeg søker på finn kommer det alt fra råbillige 40 år gamle vogner til nye fancy vogner til alt for mye...

Men i forhold til våre "krav", hvor mye bør vi ut med? Har noen erfaring med å kjøpe en billig campingvogn? Hvor langt tilbake i tid er en vogn for gammel?

Egentlig, all info noen måtte ha hjelper:-)

Anonymous poster hash: 7a842...c74

Skrevet

OPP

Skrevet

Ett tips jeg har hørt er å sjekke om den har vært kjøre vogn eller fast stående. Grunn er at når en vogn står på samme sted over flere år er sjansen stor for at det begynner å lekke inn vann når den blir kjørt / flytta på. Så kjøp en som er blitt kjørt rundt med av tidligere eier. 

Anonymous poster hash: 5d39c...1ca
Skrevet

Skal den kjøres med, eller skal den stå på et sted? Skal den kjøres med må dere sjekke alt av servicer, og det finnes sikkert egne "tilstandsrapporter" for campingvogner. Da må dere også huske å sjekke tillatt totalvekt på bilen dere skal bruke til å trekke den med. 

Skal den bare stå ett sted (eventuelt der den allerede står, eller ikke flyttes veldig langt før den kommer til sitt endelige hjem) kan dere fire litt på tilstanden, men den må alikavel være kjørbar (den skal jo på veien). 

Hvis dere skal kjøre mye, liker telt, og vil ha det enklest mulig - hva med campingbil? Eller bobil? Mye enklere å kjøre, mye enklere å finne plass til (campingvogner bør stå rimelig rett og plant, og er ikke bare-bare å finne plass til alltid). Rett og slett mye mer fleksibelt.

Anonymous poster hash: 8d06c...e55
Skrevet

Vi tenker å kjøre med den!

Bra tips at man må høre om den er blitt kjørt med eller stått stående:-)

Er det forskjell på campingbil og bobil? Jeg tenker automatisk at det blir en del dyrere med bobil:/ For vi har ikke råd til en ny bil på lenge...

Har dere peiling på hvor mye vi bør regne med å måtte ut med for en campingvogn? Siden det er så enorme prisforskjeller:-o

Takk for svarene så langt!

HI

Skrevet

I mitt hode er bobil billigere (iallefall mindre..) enn campingbil...?

Jeg ville definitivt ha sjekket prisene på en bobil. Campingvogn er noe styr å ha med seg, tro meg. Vi har campingvogn i familien, og hadde den med på tur noen få ganger. Etter det har den blitt stående ett fast sted. Det er ikke bare-bare å manøvrere en campingvogn, ikke bare-bare hvor den kan settes.... Mye enklere med en bil. Da slipper dere også å tenke på at bilen dere allerede har skal tåle å trekke vogna. 

Det er også dyrt å parkere en campingvogn hvis dere skal bo på campingplasser, så da er det kanskje enklere med telt/hytte.

Nå høres jeg veldig negativ ut til campingvogn merker jeg :P 

Skrevet

Hvor mye har dere å bruke, og hvor mange mennesker skal ligge i vogna?

Skrevet

Ja... Jeg tenker fort at en bobil blir dyrere da det faktisk er en bil, mye mer å holde ved like. Utgifter som følger med:/

Har dere erfaring med en stor campingvogn, anonym e55? I forhold til at de er vanskelige å dra rundt på, og parkere. Vi tenker på en liten type. En Poletta ville vært genial!:)

Vi er 2 voksne og ett barn på 2. Sover ofte i samme seng hjemme, og gjør gjerne det på campingtur uten problem.

Vi har ikke så mye å bruke på vogna, men jeg ser små Polettaer til salgs for 25 000, som vi fint kan ut med. (en ny ser ut til å koste rundt 100 000)

Skrevet

HI

Skrevet

Vi hadde en ganske stor en ja, skikkelig vogn :P Til og med min far, som er ganske habil sjåfør, synes det var noe styr! 

En Poletta vil jeg tro blir noe helt annet, har ikke sett en sånn før :) Den skulle tilogmed jeg, som ikke er veldig god til å kjøre med henger, klart å kjøre :) Få tak i et skikkelig yttertelt, så blir nok det der bra! 

Skrevet

Vi hadde en ganske stor en ja, skikkelig vogn :P Til og med min far, som er ganske habil sjåfør, synes det var noe styr!  En Poletta vil jeg tro blir noe helt annet, har ikke sett en sånn før :) Den skulle tilogmed jeg, som ikke er veldig god til å kjøre med henger, klart å kjøre :) Få tak i et skikkelig yttertelt, så blir nok det der bra!  Anonymous poster hash: 8d06c...e55

Hehe, det høres jo bra ut! Jeg er bare så usikker på om det er risky å kjøpe en til 20 000,- fra 80 tallet. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal se etter. Jeg ville sett om den så ren og fin ut, og ikke følt den var "ekkel". Så hadde jeg ikke hatt peiling på om den sikkerhetsmessig var trygg å bruke:-p

HI

Skrevet (endret)

Vi hadde en ganske stor en ja, skikkelig vogn :P Til og med min far, som er ganske habil sjåfør, synes det var noe styr!  En Poletta vil jeg tro blir noe helt annet, har ikke sett en sånn før :) Den skulle tilogmed jeg, som ikke er veldig god til å kjøre med henger, klart å kjøre :) Få tak i et skikkelig yttertelt, så blir nok det der bra!  Anonymous poster hash: 8d06c...e55

Hehe, det høres jo bra ut! Jeg er bare så usikker på om det er risky å kjøpe en til 20 000,- fra 80 tallet. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal se etter. Jeg ville sett om den så ren og fin ut, og ikke følt den var "ekkel". Så hadde jeg ikke hatt peiling på om den sikkerhetsmessig var trygg å bruke:-p

HI

Du skal vite hva du gjør når du kjøper en så billig og gammel vogn så det anbefaler jeg dere virkelig ikke. Da bør dere heller fortsette med telt, eller finne en combicamp el.

Feks en slik: http://www.finn.no/finn/car/caravan/viewimage?finnkode=56668217&reference=2015/3/vertical-3/10/7/566/682/17_1117268330.jpg

Endret av HvittHus
Skrevet

Du må kjøpe en vogn som er testet for fukt! Det er det aller viktigste. 
Og om du skal ha campingvogn eller bobil kommer helt an på bruken. Husk, med en bobil må du pakke ned ALT, inkludert alt inni skapene osv. for hver en liten kjøretur (som handling), men er planen uansett å kjøre et nytt sted hver dag er det ok. Ønsker du å stå i ro i mer enn en natt velger du campingvogn. Mener jeg. Med 22 års erfaring i campingvogn, uten fast plass, men også uten å kjøre fra sted til sted hele tiden.

Skrevet

Jeg ville lagt litt penger i vogna - små vogner til rundt 60.000 f.eks. Adria, hobby. Du finner en del fra 2000-2005 på finn. Med solsegl eller fortelt har du bra med plass, samtidig som det er enkelt å flytte på vogna.

Anonymous poster hash: 7a9bb...de0
Skrevet

Vi hadde en ganske stor en ja, skikkelig vogn :P Til og med min far, som er ganske habil sjåfør, synes det var noe styr! En Poletta vil jeg tro blir noe helt annet, har ikke sett en sånn før :) Den skulle tilogmed jeg, som ikke er veldig god til å kjøre med henger, klart å kjøre :) Få tak i et skikkelig yttertelt, så blir nok det der bra! Anonymous poster hash: 8d06c...e55

HI

Du skal vite hva du gjør når du kjøper en så billig og gammel vogn så det anbefaler jeg dere virkelig ikke. Da bør dere heller fortsette med telt, eller finne en combicamp el.

Feks en slik: http://www.finn.no/finn/car/caravan/viewimage?finnkode=56668217&reference=2015/3/vertical-3/10/7/566/682/17_1117268330.jpg

Den var også veldig smart, takk for tips!!

Men hva er det jeg kan få problemer med en vogn fra 80 tallet? Tenker hvis den har blitt tatt vare på:) Flere som sier de har renovert osv. (De kan jo fortsatt ikke selge den til mer enn 1/4 av ny pris pga alderen)

Jeg bare lurer litt på hva som pleier å oppstått campingvogner:)

HI

Skrevet

Du må kjøpe en vogn som er testet for fukt! Det er det aller viktigste.

Og om du skal ha campingvogn eller bobil kommer helt an på bruken. Husk, med en bobil må du pakke ned ALT, inkludert alt inni skapene osv. for hver en liten kjøretur (som handling), men er planen uansett å kjøre et nytt sted hver dag er det ok. Ønsker du å stå i ro i mer enn en natt velger du campingvogn. Mener jeg. Med 22 års erfaring i campingvogn, uten fast plass, men også uten å kjøre fra sted til sted hele tiden.

Takk for tips!! Hjelper veldig.

Ja...Tror nok campingvogn helst er greia for oss:-)

HI

Skrevet

I mitt hode er bobil billigere (iallefall mindre..) enn campingbil...?

Jeg ville definitivt ha sjekket prisene på en bobil. Campingvogn er noe styr å ha med seg, tro meg. Vi har campingvogn i familien, og hadde den med på tur noen få ganger. Etter det har den blitt stående ett fast sted. Det er ikke bare-bare å manøvrere en campingvogn, ikke bare-bare hvor den kan settes.... Mye enklere med en bil. Da slipper dere også å tenke på at bilen dere allerede har skal tåle å trekke vogna. 

Det er også dyrt å parkere en campingvogn hvis dere skal bo på campingplasser, så da er det kanskje enklere med telt/hytte.

Nå høres jeg veldig negativ ut til campingvogn merker jeg :P

Bubilar er kjempedyrt. (er ikkje noko som heiter campingbil, men finnes tre ulike former på bubilane, der den bussaktige er dyrast) For 300 000 får du ein 10 år gamal bil som har køyrt nærare 100 000 km! Bubil og campingvogn har kvar sine fordelar og ulemper. Med bubil må du bryte opp frå campingplassen kvar gong du vil ha ein køyretur, dvs surre inn markiser og rette den opp med kilar for kvar gong du parkerar att.  Vi trives godt med campingvogn, og synes ikkje det er så voldsomt dyrt å campe heller.  Hytte er iallefall dyrare, og må vaskast ut kvar gang ein vil flytte på seg. 

Vi blei råda til å kjøpe campingvogn som er 2,3 m brei og ikkje 2,5m.  Det er fristande med den ekstra plassen, men det er mykje verre å køyre på smale vestlandsvegar.  Det er mannen som ryggar den på plass, noko han greier fint, men vi har delt på å køyre med vogna.

Skrevet

Har du vært inne i en Poletta? Den er ikke akkurat lagd for en småbarnsfamilie på 4 stk altså...

Anonymous poster hash: d4821...645

Skrevet

Du kan gå opp til 2006 modeller uten å bli ranet. Det ville jeg gjort.

Hobby er billig og ok, men ikke noe mellom okt-mars!

Solifer og Polar er bra vintervogner👍

Anbefaler campingvogn! ✌️ 😁 lykke til!

Anonymous poster hash: 795c9...bc0

Skrevet

Har du vært inne i en Poletta? Den er ikke akkurat lagd for en småbarnsfamilie på 4 stk altså...

Nei jeg har ikke det, haha:-p Men har ikke tenkt at det gjør noe da vi ofte sover i samme seng:) (vi er 3 stk)

Skrevet

Nei jeg har ikke det, haha:-p Men har ikke tenkt at det gjør noe da vi ofte sover i samme seng:) (vi er 3 stk)

HI

Skrevet

Hvis du skal ha noe som er lettvindt ville jeg gått for noe som er under 450 i lengde. Ville ikke kjøpt eldre enn 10-15 år. Gass,fukt og bremser er det jeg tenker er viktig at det har vært jevnlig service på. Alt annet ser man om er ok. Og selv om dere bare er 3 nå, så kan det vel hende dere skal ha vogna i noen år? Barnet for fort behov for egen soveplass + at man kanskje blir 1 til? Greit å tenke litt fremover :)

Vi foretrekker ihvertfall vogn fremfor bil, da vi gjerne har 2-3 overnattinger på hvert sted når vi reiser. Det blir roligere for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...