Gå til innhold

Felleskonto og studielån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har operert med at den som har penger betaler de siste 10årene, grunnet studier, at han har vært arbeidsledig en periode etc. Jeg har fått forskudd på arv og den har gått til fellesen. Nå tjener vi ca like mye, men jeg vil få gradvis høyere lønn mens han vil bli stående med kun litt økning. Han har ikke studielån, jeg har 400.000.

Vi setter nå inn 20.000 hver til felleskonto, resten er "vår". Jeg betaler 2000 i mnd i studielån, noe som tilsier at han får mer i sin "pott" enn meg. Så kommer spørsmålene:

1) Burde vi betalt studielånet på felleskontoen, eller skal jeg betale den.

2) Hvis jeg betaler selv, er det sa riktig at jeg etter å fått mye høyere lønn enn han pm noen år med god samvittighet si at disse ekstra pengene er mine?

3) Jeg kommer til å få forskudd på arv igjen snart, ca 400.000, kan jeg bruke disse til p betale ned studielån, eller bør jeg bruke de på fellesen? (Jeg brukte de forrige pengene på huslånet VÅRT, og manne har også gjort tilsvarende).

Hva tenker folk? Hva gjør dere? Jeg er selv usikker på hva som er rett, er vant til at vi betaler etter evne, så vil ikke være egoistisk, men rett skal være rett..

Anonymous poster hash: b8714...c5e

Skrevet

Ettersom dere antageligvis ender opp som skilt ville jeg ha satt pengene på studielånet. Hva baserer jeg påstanden på? At du diskuterer økonomien din med fremmede på nett og ikke med mannen din. 

Anonymous poster hash: 97201...e79
Skrevet

Jeg tenker at forskudd på arv og studielån er ditt. Dere har tydeligvis valgt/blitt enig om en annen løsning, så det er vanskelig å gi råd her. Du må nesten selv bestemme hvordan du mener dere skal fordele og så bli enig med mannen din. Folk har ulik måte å gjøre dette på.

Hvis dere setter inn 20K hver på felleskonto har dere vel generelt god råd..?

Anonymous poster hash: e3617...b63

Skrevet

Det synes faktisk er et usaklig svar! Vi har alltid delt etter evne, men nå lurer jeg på hva som blir riktig. Pleier folk som har felleskonto å betale studielån separat eller ikke, og hva gjør dere når lønnen blir ulik. Jeg HAR diskutert det med mannen, men vi er usikker på hva som er rett begge to, derfor spør jeg. Så hvis du ikke har noe råd eller erfaring å komme med kan du la være å svare, eller i det minste signere med nick!

Hi

Skrevet

Ville ikke latt forskudd på arv gått inn i fellesen uten ha diskutert at alt av arv er særeie og at jeg forventet skjevdeling ved et eventuelt brudd. ( det du allerede har fått).

Har dere felles økonomi og har hatt det i 10 år syns jeg det er rart at du kun du skal betale på studielånet, men begge skal nyte godt av at du vil tjene mest.

Enten deler dere alle regninger eller dere har skjevdeling på lønnen også når du vil tjene mer.

Har du bruket arv på huslånet eier du mer enn han.

Anonymous poster hash: c0ce6...df3
Skrevet

Jeg takker for svar til deg som svarte sist, svaret mitt var rettet mot det første svaret jeg fikk.

Ja, vi har ikke dårlig råd. Mannen har totalt sett bidratt med mer egenkapital til huset, derfor jeg tenker at det blir feil at neste arv kun skal gå til meg selv, men jeg ønsker å se totalen i det.

Takker for svar.

Hi

Skrevet

Vi betaler studielån med fellesen selvom det bare er mannen som har studielån. Jeg har også gått inn med mer penger i fellesskapet enn han til nå.

Men han har nå fått ny jobb og tjener 200.000 mer enn meg i året.

Vi har alt på felles konto og tar ut en lik sum i "lommepenger" hver mnd.

Det du evt kan gjøre er å skrive kontrakt på at arv skal taes med ut ved et evt brudd. Det må selvfølgelig gjelde begge veier.

Anonymous poster hash: 6ea66...1d4

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har felles regningskonto, sparekonto og matkonto. Setter inn etter evne og bruker etter behov. Ergo blir studielånet trukket fra felles konto selvom vi ikke bidrar med like mye inn på den.

Skrevet

Vi har felles økonomi, og betaler studielånene fra felles regningskonto.

Men så har vi ikke egne kontoer som er til "personlig forbruk", slik som dere har.

Alt vi tjener går inn på felles konto, og alt vi bruker går ut av felles konto.

Her er begges studielån tatt opp mens vi var sammen, og lånet har på den måten gått til å "fø på" oss begge, derfor er det naturlig for oss at vi betaler det ned i fellesskap.

Dersom en av oss skulle ha fått forskudd på arv, hadde det naturlige vært at vi hadde betalt ned litt på studielån og litt på huslånet.

Mindre studielån vil komme hele familien til gode så lenge vi er sammen, og det vil komme den som arver tilgode ved et eventuelt brudd.

Ikke det mest økonomiske å gjøre, med tanke på renter og eventuelt dødsfall, men helt klart det letteste ved et eventuelt brudd.

Hva som blir riktig å gjøre for dere, synes jeg avhenger av om studielånet ditt har blitt brukt til å forsørge dere begge, eller om du har tatt opp det mens du var alene.

Hvis det ble tatt opp for å forsørge dere begge, synes jeg at det er riktig at det nedbetales av fellesen, men da synes jeg også at din framtidige lønnsøkning skal komme fellesen tilgode, og at dere heller setter av en lik sum til hver av dere til personlig forbruk.

Skrevet

Vi har felleskonto.

- Han tjener mer enn meg og betaler derfor prosentvis mer inn på felleskontoen hver måned enn meg.

- Vi har begge hatt studielån. Hans er nå nedbetalt da han avsluttet studiene før meg og også hadde mindre lån totalt sett. Jeg har fortsatt 200 000 igjen av mitt.

- Vi betaler alle faste utgifter fra felleskontoen, inkludert studielånet.

- Han har fått forskudd på arv, det har gått til nedbetaling av lån på vår felles bolig. Ingen særeie her!

Anonymous poster hash: 6ca4c...e55

Skrevet

Her går alt inn i en pott. Alle gir og tar etter behov. Det er nok til alle.

Anonymous poster hash: e15ee...5c1

Skrevet

Kan ikke si hva du skal gjøre, men kan fortelle hva vi gjør. Her går alle inntekter inn på en konto, og alle utgifter går ut fra den samme. Altså felles. Hver mnd overføres et fast beløp til våre private kontoer som vi bruker på det vi vil, så vi har begge like mye å rutte med sånn ekstra. Men det aller meste går ut fra felles. Småting diskuterer vi ikke, men større utgifter diskuteres. Samme med investeringer. Jeg er ferdig med å betale på mitt studielån, han har en del igjen på sitt. Jeg fikk forskudd på arv som vi brukte til å betale ned på huslånet. Vår tanke er at vi er sammen om alt nå som vi er gift og har barn sammen, heldigvis har vi også ganske likt forbruksmønster. I en periode nå tjener jeg mindre, tidligere tjente jeg mer enn han. Hvordan det blir i fremtiden vet vi ikke, det avhenger av hva som skjer for oss karrieremessig og hva vi ønsker å prioritere. Men dette er noe dere må bli enige om og kommunisere om hele veien.

Anonymous poster hash: fb3a3...63e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...