Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Ser at både Obs! og Rema har hengt opp plakater over frysedisken om at norske helsemyndigheter anbefaler at alle importerte frosne bær blir varmebehandlet. Har googlet litt, men finner ingen nyhetssaker på det etter den hepatittsaken som var i fjor, men at det likevel på generelt grunnlag blir anbefalt. http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/kokeraadet_for_fryste_baer_oppheves Men her i huset er både liten og stor veldig glad i smoothie, og etter at vi fikk en sånn liten smoothie-twister til jul blir det laget smoothie flere ganger i uken. Til nå har vi laget av saft/juice og frosne bær, men om bærene må kokes først blir det jo ikke helt det samme... Hvordan lager dere smoothie? Tar du sjansen på de frosne bærene? Anonymous poster hash: b172c...f3f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Bruker frosne nær her, kjøper og fryser ned endel selv Anonymous poster hash: a9b90...a4c
DramaMama Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Her tar vi sjansen på de frosne bærene. Kilden til smitten i fjor viste seg å være utenlandskproduserte skogsbærpaier.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Kjøpe ferske og fryse selv? Frys i store kvanta av selvplukket bær til sommeren. Anonymous poster hash: 6858c...bbc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Både jeg og 1 åringen drikker smoothie av frosne bær hver morgen.. Jeg har ikke sett noen plakater?! Evt bare bruke norske bær da kanskje? ;-) Anonymous poster hash: d13e2...842
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Her lages smoothie av frosne bær. Vi spiser rene frosne bær også Anonymous poster hash: 8e0c1...066
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Om jeg kjøper ferske bringebær og blåbær på butikken nå er jo det også importerte bær så det vil jeg tro går ut på ett? Jeg kommer til å kjøpe et par kasser med jordbær til sommeren og fryse, utfordringen er jo at om du fryser en kurv jordbær sitter de jo fast i hverandre så du kan ikke ta opp 5-6 stykker å putte i en smoothie. Er så greit med disse posene fra frysedisken hvor de er singel-fryst så de ikke sitter fast i hverandre Her har det kommet opp plakater denne uken både på Rema og Obs!. Blir liksom litt i tvil når jeg står over frysedisken for å fiske opp en pose jordbær også står det på en plakat over disken at norske helsemyndigheter ikke anbefaler å spise dem uten å varmebehandle først. Jeg gir de jo til ungene liksom..... Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse plakatene har kommet opp nå da, når jeg ikke kan finne at det har kommet nye anbefalinger på dette nå. Litt vanskelig kjenner jeg, vet at ungene kommer til å spørre etter smoothie etter trening i kveld. HI Anonymous poster hash: b172c...f3f
Villbringebringebær Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Vi lager smoothie av frosne bær hver dag! Senest for 5 min siden til dessert. Mener å hørt det er trygt nå.
Serepta Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Har de siste fire mnd levd på smoothie med frosne bær. Ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Les her http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/kokeraadet_for_fryste_baer_oppheves Anonymous poster hash: 01645...ecc
Lessismore Skrevet 17. mars 2015 #12 Skrevet 17. mars 2015 Oi, det har ikke jeg sett her jeg bor. (Østlandet.) Jeg lager smoothie flere ganger i uka av frosne bær, og er gravid. Ble litt bekymret jeg nå.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #13 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bruker å bare skylle bærene, eller koke opp vann å duppe bærene raskt oppi. Syntes det er greit, for går det raskt får du bort det verste og bærene er forsatt kalde men ikke stein harde så da går det ikke så hardt utover kniven i blenderen Anonymous poster hash: 0b0e2...36e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #14 Skrevet 17. mars 2015 Les her http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/kokeraadet_for_fryste_baer_oppheves Anonymous poster hash: 01645...ecc Hele denne greia her har gått meg hus forbi 🙊 Anonymous poster hash: a4902...711
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #15 Skrevet 17. mars 2015 Den linken er jo fra i fjor? Ja, er litt derfor jeg spør. For både på Rema og Obs! har de hengt opp plakater over frysedisken denne uken, men jeg finner ingen nyere anbefalinger fra helsemyndighetene enn dette... Det står jo at man anbefaler å koke bærene selv om det ikke er noen spesielle farer akkurat nå, så jeg lurer litt på om det gjelder enda eller om det har skjedd noe nytt nå siden disse plakatene har kommet opp...? Tror jeg må spørre betjeningen i butikken hvorfor disse plakatene har kommet opp nå. HI Anonymous poster hash: b172c...f3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå