Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har noen tanker omkring min eldste. Føler tegnene blir mer og mer tydelig, jo eldre han blir. Han er nå 5år. Anonymous poster hash: 46c9d...fe9
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 Det startet da språket var forsinket. I alle år trodde man (PPT, bhg osv) at det var spesifikke språkvanser som var problemet. Men at vi skulle ende opp med diagnosen Aspberger nå rett før han fyller 9 år hadde jeg aldri trodd. Er nok mye derfor han fikk diagnosen såpass "sent". Han er ikke et klassisk tilfelle. Anonymous poster hash: 30114...525
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Det startet da språket var forsinket. I alle år trodde man (PPT, bhg osv) at det var spesifikke språkvanser som var problemet. Men at vi skulle ende opp med diagnosen Aspberger nå rett før han fyller 9 år hadde jeg aldri trodd. Er nok mye derfor han fikk diagnosen såpass "sent". Han er ikke et klassisk tilfelle. Anonymous poster hash: 30114...525 Hvor forsinket var det, og hvordan vil du beskrive han? Anonymous poster hash: 99cd0...80e
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Forsinket språk her også. Men det var små tegn på at det sosiale ikke var på plass siste året i barnehagen og dette økte på i første og andre klasse. Hun virker ofte normal, men hun har utfordringer som er vanskelig for andre å forstå. Anonymous poster hash: 9c9c2...4e4
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Merket han var annerledes allerede sa han var baby, men tenkte ikke over det før han ble eldre... søvnvansker, måten han ble sint på, "driven" hans, manglende språk for så å snakke flytende bokmål over natten, vanskeligheter med overganger og listen bare fortsetter og fortsetter Da han var 4 - 5 begynte jeg "kampen" for å få hjelp og utredning. Han fikk tilslutt diagnosen asperger da han gikk i 2 klasse. Var tvil om han skulle få barneautisme diagnose, men de endte tilslutt på asperger. Utrolig mye treghet i systemet, mange runder både her og der før han endelig ble utredet. Anonymous poster hash: 59f2f...35a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Hvor forsinket var språket? Anonymous poster hash: 8ab32...f9a
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Det er litt flaut, men her var det barnehagen som merket det først, ved 4-årsalderen. Hovedbekymringen gikk på at hun ikke klarte å ta beskjeder som ble gitt i plenum og at hun forsvant litt inn i sin egen verden. Vi trodde hun bare var bortskjemt (attpåklatt med 4 tenåringsbrødre) og at hun bare ikke ville ta til seg beskjedene fordi hun ville gjøre som hun selv ville i stedet. Det første vi merket selv var egentlig at hun fikk problemer da hun begynte på skolen. Både sosialt og faglig lå hun milevis etter de andre og hadde store problemer med å lære å lese. Anonymous poster hash: e0fe3...df1
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Det er litt flaut, men her var det barnehagen som merket det først, ved 4-årsalderen. Hovedbekymringen gikk på at hun ikke klarte å ta beskjeder som ble gitt i plenum og at hun forsvant litt inn i sin egen verden. Vi trodde hun bare var bortskjemt (attpåklatt med 4 tenåringsbrødre) og at hun bare ikke ville ta til seg beskjedene fordi hun ville gjøre som hun selv ville i stedet. Det første vi merket selv var egentlig at hun fikk problemer da hun begynte på skolen. Både sosialt og faglig lå hun milevis etter de andre og hadde store problemer med å lære å lese. Anonymous poster hash: e0fe3...df1 Hun var forresten tidlig ute med språk og motorikk de første årene. Nå ligger hun langt bak jevnaldrende motorisk og har i veldig stor grad fått denne "klossetheten" som ofte omtales som et av tegnene på asperger/autisme. (9 år nå.) Anonymous poster hash: e0fe3...df1
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Har en niese som har aspergers og hun har helt fra spedbarnstadiet vært spesiel vil eg si. Ville aldri sitte på fanget, kose og ha rolig stund. Skal alltid ha det som hun vil og får hun det ikke, eller ikke mestrer ting så går verden under. Respekterer ikke grenser og hører sjeldent etter! Veldig bestemt og dominerende i lek med andre. Fikk diagnosen for et par år siden, nå er hun 10 år! Anonymous poster hash: f0042...35b
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #10 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har noen tanker omkring min eldste. Føler tegnene blir mer og mer tydelig, jo eldre han blir. Han er nå 5år. Anonymous poster hash: 46c9d...fe9 Dersom du mistenker diagnose bør du gå videre med det. For all del! Men ta ikke "sorgen" på forskudd. Min eldste var ganske spesiell og er det fortsatt. Han er blant annet i overkant opptatt av at ting skal være korrekt. Det var verre før. Nå er han 8 år og konklusjonen er at personligheten hans rett og slett bare er "perfeksjonistisk". Han hadde også andre tegn, men disse bedret seg med årene. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 0e5cf...850
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #11 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har noen tanker omkring min eldste. Føler tegnene blir mer og mer tydelig, jo eldre han blir. Han er nå 5år. Anonymous poster hash: 46c9d...fe9 Dersom du mistenker diagnose bør du gå videre med det. For all del! Men ta ikke "sorgen" på forskudd. Min eldste var ganske spesiell og er det fortsatt. Han er blant annet i overkant opptatt av at ting skal være korrekt. Det var verre før. Nå er han 8 år og konklusjonen er at personligheten hans rett og slett bare er "perfeksjonistisk". Han hadde også andre tegn, men disse bedret seg med årene. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 0e5cf...850 Jeg kan visst ikke lese heller 😣 Beklager, ser at barnet er 5 år. Mye kan forandre seg! Hvordan er barnet rent sosialt? Anonymous poster hash: 0e5cf...850
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #12 Skrevet 15. mars 2015 Sønnen min har hele veien vært krevende og vanskelig. Ofte utbrud, sent språk, virket ikke som han helt forstod det vi sa etc. Da han var fire år tok vi kontakt med bup, da han var fem år fikk han diagnosen. Det sto mellom asperger og barneautisme, han fikk autismediagnosen. De sa på autismesenteret at det var tidlig å få en diagnose når han er såpass godt fungerende. Jeg er veldig glad for at vi fikk den tidlig og dermed lærte hvordan vi skal gjøre det best for ham. Anonymous poster hash: a8af4...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå