Gå til innhold

Leie feriehus med venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to par med barn som skal til Danmark sammen i sommer.

Det ene paret av oss kjenner han som leier ut huset og har fått det til en god pris. 10.000 kr for begge ukene, stor villa med basseng.

Dette paret har to barn.

Det andre paret har ett barn.

Hvordan ville dere fordelt boutgiftene? Det er 3 soverom. Ville dere delt opp per pers, per rom, eller rett og slett bare delt summen på to?

Anonymous poster hash: db59b...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dele på midten.

De som har ett barn har sitt barn med seg på rommet

Det andre paret får to rom.

Eventuelt alle barn på ett rom.

Anonymous poster hash: 8ccd1...1ff

Skrevet

Jeg ville delt på to i dette tilfellet, tror jeg. Litt annerledes hvis det ene barnet er baby og de to andre er store som bruker mer av fasilitetene... Snakk om det!

Skrevet

Ville delt det i to. Hvis det er et stort hus, som dere har fått til en god pris.

Det man betaler for er jo selve huset. Bassenget, kjøkken, stue uteareal osv.

Anonymous poster hash: 23296...c8e

Skrevet

Delt på midten. Hadde ikke hengt meg opp i et ekstra barn. Ikke så stor forskjell i utgifter.

Anonymous poster hash: 0b460...085

Skrevet

Det paret med to rom trenger sannsynligvis begge rommene, mens det med et barn deler et rom.

Samtidig er det takket være paret med to barn at huset ble såpass billig.

Og hva med strøm osv?

Vi har pratet sammen om det, bare nysgjerrig på hva andre mener.

Hi

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ville delt det på to. noe annet blir bare pirk for min del

Skrevet

Dere er to familier, da deler man på to! Det samme med strøm.

Anonymous poster hash: b94fc...3f1
Skrevet

Det ene soverommet har ingen stor betydning. Det er alt det andre som teller og det er jo noe man bruker alle sammen.

Ville delt strømmen også i to.

Eneste som teller i strømforbruk pr. Person er jo dusj. Et barn vil ikke utgjøre noen stor forskjell her. Blir hvertfall feil å dele strøm på ant. Personer. Da betaler man jo "voksenpris" for et barn.

Anonymous poster hash: 23296...c8e

Skrevet

Kunne forstått om det ble diskusjon om ene paret hadde 4 ungdommer og andre paret hadde ett barn... Men her er det snakk om ett og to barn. Selvsagt deles alt likt.

Anonymous poster hash: 8ccd1...1ff

Skrevet

Tar gjerne i mot flere svar. Takk for alle så langt.

Hi

Skrevet

Hadde jeg vært de med ett barn mer hadde jeg foreslått at vi delte på antall personer. Hadde vi hatt ett barn mindre hadde jeg foreslått å dele på to. At den ene familien har klart å skaffe huset billig syns jeg ikke har noen betydning så lenge de ikke skylder utleier en vennetjeneste e.l.

Skrevet

For meg ville det vært helt naturlig å dele både leien og strømmen på to.

Anonymous poster hash: 61d5a...f46

Skrevet

Delt på to og ferdig med det. Blir gal av at alt skal deres på krona. Blir man enig om å leie ett hus sammen så deler man det på antall familier.

Anonymous poster hash: b4d85...d60

Skrevet

Jeg er enig med de andre. Prisen deles i to, også strømmen.

Vi er i akkurat samme situasjon som dere, bare st vi ikke har fått noen vennepris. Vi har et lite barn på 1 år og den andre familien har to barn i skolealder. De kommer til å bruke to eller tre soverom, vi kommer til årige ett. Vi deler selvsagt utgiftene i to.

Anonymous poster hash: 2e96d...2e8

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon som dere, bare st vi ikke har fått noen vennepris. Vi har et lite barn på 1 år og den andre familien har to barn i skolealder. De kommer til å bruke to eller tre soverom, vi kommer til årige ett. Vi deler selvsagt utgiftene i to.

Var det dere som tilbød dere å dele på to, eller var det bare gitt fra starten av?

Om man skal dele på to tenker jeg at den familien med et barn bør komme med dette forslaget. Og at det blir helt feil om paret med 2 barn tar det som en selvfølge?

Og hadde noen brydd seg dersom paret med 1 barn hadde insistert på å dele på antall personer? Hadde dere med to barn da Foreslått at det burde blitt delt 50-50?

Hi

Skrevet

Gniene mennesker irriterer meg, det er så mye lettere å være sammen om alle er generøse, det jevner seg ut på sikt.

Hadde vi hatt to barn og paret med ett barn insisterte på at prisen skulle deles på antall mennesker så hadde jeg sagt javel, du får sette opp et regnestykke da, og latt de få vilja si på det uten å insistere på noen ting.

Men jeg vet at mennesker som aldri kan spandere en is, aldri kan runde av litt i andres favør når man deler en restaurantregning, aldri kan betale på butikken uten at alt skal deles ned til minste øre osv blir jeg fort lei av å være sammen med. Jeg er alltid raus og generøs, spanderer på andres barn, betaler litt ekstra på butikken, betaler mest av restaurantregningen osv. Når andre mennesker da begynner med slike avanserte regnestykker fordi de er redd for å betale for mye andre veien blir jeg litt matt....

Anonymous poster hash: 61d5a...f46
Skrevet

Var det dere som tilbød dere å dele på to, eller var det bare gitt fra starten av?

Om man skal dele på to tenker jeg at den familien med et barn bør komme med dette forslaget. Og at det blir helt feil om paret med 2 barn tar det som en selvfølge?

Og hadde noen brydd seg dersom paret med 1 barn hadde insistert på å dele på antall personer? Hadde dere med to barn da Foreslått at det burde blitt delt 50-50?

Hi

Dette er veldig gode venner av oss og vi er svært kompatible ift den type ting. Vi bor i hver vår by må, og hver gang en av oss er på overnattingsbesøk hos den andre går også slike ting som deling av matutgifter og slikt av seg selv. Begge parter er avslappede folk som lager lite trøbbel av ting. Det er også grunnen til at vi foreslo for dem å dra på Danmarksferie sammen. Det er ikke noe vi gjør med hvem som helst for å si det sånn. Ingen nøye på nøyaktige beløp, det går seg til til slutt likevel.

I denne spesifikke situasjonene jeg usikker på om deling av utgifter har vært et tema eller ikke. Det er i så fall min mann og mannen i det andre paret som har blitt enige seg imellom. De er gode kompiser helt tilbake fra militærtjenesten.

Skrevet

Hadde dette i det hele tatt vært et spm så hadde nok ikke dette vært venner vi hadde reist med!

Bare å komme på at noen bruker to soverom er sykt i seg selv.

Det er 1 hus, dere skal bo der alle sammen.

Dette hadde vært den største SELVFØLGE!!! Ikke noe å diskutere en gang!

Skrevet

Med så liten forskjell på familiene så synes jeg det er naturlig å dele på to. Men jeg hadde i utgangspunktet ikke reagert om jeg var den med to barn, og de med ett barn foreslo å dele på antall personer. Bortsett fra i dette tilfellet hvor de med to barn har skaffet billig leie av hus, da synes jeg det ville vært litt frekt.

Sånn generelt så er jeg imidlertid ikke enig i at det alltid blir naturlig å dele på antall familier. Ta min familie f.eks. som ofte reiser på ferie sammen. Det er meg og mannen med 2 små barn, mine foreldre (som er skilt) og mine søsken på 10, 18, 22 og 25. Alle mine søsken er single og barnløse. Hvem blir da regnet som en familie? Er hver av mine voksne søsken en familie og skal betale like mye som jeg og mannen betaler for 4 personer? Er mamma og pappa en familie hver siden de er skilt? Eller er mamma og pappa og alle mine søsken en familie og skal betale like mye for 5 voksne og 1 stort barn som vi betaler for 2 voksne og 2 små barn?

Vi er i alle fall enige om at dette blir veldig skeivt uansett, så vi deler på antall personer, men regner barn som halve. (MIn søsters forslag, jeg hadde ikke foreslått å regne barna som halve selv, siden 2/3 av barna er våre.)

Med mindre forskjeller i familiestørrelsene så synes jeg det er greit og naturlig å dele likt, men jeg hadde ikke foreslått det selv hvis jeg var en del av den største familien.

Anonymous poster hash: 7be3d...a0b
Skrevet

I dette tilfelle ville jeg delt på to. Dersom det ikke var en vennepris i bildet ville jeg kanskje syns det var naturlig at de som skulle bruke to soverom hadde tilbudt seg å betale litt mer, men det hadde igjen kommet an på om man hadde kunnet leid et mindre hus til en lavere pris dersom de ikke hadde trengt to soverom. Om det ikke hadde vært et alternativt ville jeg uansett delt på to.

Skrevet

Vi har alltid delt likt, selv om vi bare har ett barn og de andre familien har hatt alt fra 1 til 3 barn. Vi har tom gjort det på hotell, der totaltregningen ble delt i to til tross for den andre familien hadde et større rom enn oss.

Anonymous poster hash: c32f5...f16

Skrevet

Hadde jeg vært paret med et barn, og jeg måtte ha hatt barnet på rommet mitt, mens de andre hadde ungene sine på et eget rom, så tror jeg at jeg ville insistert på å betale mindre.
Hadde alle barna delt rom derimot, så hadde jeg lett betalt halvparten.
Men ved det første scenarioet, så er det faktisk mulig for det andre paret å trekke seg tilbake til et eget rom, og ha litt "voksentid", i forhold til paret som har barnet sovende inne hos seg.

Anonymous poster hash: 41f3c...8ef
Skrevet

Hi

Nei, hadde det kommet opp som en sak i det hele tatt hadde jeg ganske enkelt trukket meg fra hele ferien, siden det er uaktuelt å dra på ferie med den typen mennesker (eller gjøre noe som helst annet der man må forholde seg til deres gnienhet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...