Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Jeg dusjer hver dag eller annenhver dag utifra aktivitetsnivå og hva jeg skal, så jeg er ikke hysterisk, men det går aldri mer enn maks 2 dager. Jeg har et par på 65 år i familien som er på besøk et par ganger i året, og de dusjer ALDRI her da. Synes det er så rart- og veldig ekkelt for å være ærlig. De er jo friske, raske og klarer seg selv, og forholdet mellom oss er så avslappet at jeg vet de tar seg en dusj her om de vil. Jeg har sagt det flere ganger også, og legger frem håndkler som ikke blir brukt. På 1 hel uke!! Har vært hos de flere ganger også i mange dager i strekk, og de dusjer aldri hjemme hos seg selv heller. Så jeg lurer på hvor vanlig dette er?? Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Min mor er 87, så hun er jo litt eldre da. Men tror likevel alder kan ha noe å si. Hun liker ikke å dusje, er på sykehjem nå og kvie seg litt for dusjedagene. Når hun var oppegående vasket hun seg med klut hver dag. Hun fortalte at når hun var lita vasket ansikt og hender hver morgen. Karbad fredag el. Lørdag. Høres ekkelt ut! De hadde ikke innlagt vann og måtte bære vann opp en bratt bakke :/ Anonymous poster hash: 814af...c9e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Dusjet en til to ganger i uka og det er absolutt ikke noe i veien med meg. Dusjer jo selvfølgelig oftere hvis jeg har blitt svett og hvis jeg føler for det da, men huden tørker helt ut. Les litt om dusjing på nettet så vil du se at det ikke er bra å dusje hver dag. Anonymous poster hash: d86c1...52e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 Det er nok vanligere enn mange tror. Det er ganske mange voksne som vasker seg med klut til vanlig og bare dusjen innimellom. Anonymous poster hash: dcb67...8f5
HvittHus Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 65 åringer er nok av den generasjon som ikke dusjer hver/hver annen dag. Min mor på 64 dusjer hver tredje dag, og hadde trengt å dusje oftere.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Med lavt aktivitetsnivå er det ingen problem å dusje en gang i uka. Men da bød man vaske seg litt jevnlig. Helt vanlig for 30-40 år siden, ikke noe unormalt i det. Anonymous poster hash: 3e44f...127
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Tror det er vanligere enn mange tror.. Men jeg dusjer minimum annehver dag. Du skulle sett meg de ytterst få gangene jeg har utsatt det, meste jeg kan huske er fire dager og da ser jeg f&@en meg ikke ut. Anonymous poster hash: 2360e...62e
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 I en periode, etter fødsel nr fire, rakk jeg ikke å dusje oftere enn en gang i uken. Var helt desperat. Løste seg etterhvert som minstemann vokste til. Tror det er annerledes i den generasjonen. De er i alle fall miljøvennlige slik Gjør opp litt for all reisingen Anonymous poster hash: c3602...620
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Dusjer 2-3 ganger i uka. Er ikke i jobb å har heller ingen fysiske utfordringer som gjør meg svett så har ikke behov for mer. Men vasker meg med klut hver dag. Å skulle det knipe om så er det jo bare å stikke hodet i dusjen å vaske håret. Kan ikke dusje oftere fordi jeg blir så tørr i huden. Får skikkelig kløe å sår i hodebunnen hvis jeg vasker håret for ofte når det er kaldt ute. Ofte -20/30 her på vintern. Anonymous poster hash: 65c62...5b1
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 Herregud hvor mange ekle klutvaskere det finnes... Særnorsk fenomen denne gnukkinga av bakterier rundt på kroppen med en klut. Æsj! Anonymous poster hash: 781b8...f45
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 De er faktisk ganske aktive, så derfor det er ekstra ekkelt synes jeg...Dama vasker seg klut, men det gjør ikke mannen. Ok med hver 2. og 3.dag, men en gang i uka..?? Klør i hodet bare ved tanken, og er sikker på at jeg hadde stinket. hi Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke gidder å legge meg opp i hvordan andre velger å leve livet. Anonymous poster hash: 8d678...3a1
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #13 Skrevet 14. mars 2015 Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke gidder å legge meg opp i hvordan andre velger å leve livet. Anonymous poster hash: 8d678...3a1 Hehe..høres lurt ut :-D Men hadde du ikke tenkt på at gjester ikke dusjet på ei uke? Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #14 Skrevet 14. mars 2015 Når jeg trener dusjer jeg hver dag...er det en uke uten trening dusjer jeg maks en gang. Anonymous poster hash: 1125c...a68
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #15 Skrevet 14. mars 2015 Dusjet en til to ganger i uka og det er absolutt ikke noe i veien med meg. Dusjer jo selvfølgelig oftere hvis jeg har blitt svett og hvis jeg føler for det da, men huden tørker helt ut. Les litt om dusjing på nettet så vil du se at det ikke er bra å dusje hver dag.Anonymous poster hash: d86c1...52e Hvem er der ikke bra for? Om man har normal hud er det ingenting i veien for å dusje hver dag. Det gjør jeg, og jeg trenger ikke smøre meg engang. Så ikke vær så påståelig om at det ikke er bra for noen. De som bare dusjer en gang i uken, lukter. Anonymous poster hash: c63ee...da9
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #16 Skrevet 14. mars 2015 Herregud hvor mange ekle klutvaskere det finnes... Særnorsk fenomen denne gnukkinga av bakterier rundt på kroppen med en klut. Æsj! Anonymous poster hash: 781b8...f45 Hvis du bare gnukker bakterier rundt på kroppen med kluten, så gjør du det feil. Dusj er faktisk et relativt nytt fenomen, historisk sett. Før var klutvask det som gjaldt, og om man gjør det riktig, så blir man absolutt ren av det. Det var ingen som trillet meg i dusjen den ene uka jeg var sengeliggende på sykehuset. Derimot fikk jeg et vaskevannsfat og en klut til senga daglig. Om det var så æsj som du skal ha det til, så hadde det neppe skjedd. Anonymous poster hash: d0eb7...ad4
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #17 Skrevet 14. mars 2015 Dusjet en til to ganger i uka og det er absolutt ikke noe i veien med meg. Dusjer jo selvfølgelig oftere hvis jeg har blitt svett og hvis jeg føler for det da, men huden tørker helt ut. Les litt om dusjing på nettet så vil du se at det ikke er bra å dusje hver dag.Anonymous poster hash: d86c1...52e Hvem er der ikke bra for? Om man har normal hud er det ingenting i veien for å dusje hver dag. Det gjør jeg, og jeg trenger ikke smøre meg engang. Så ikke vær så påståelig om at det ikke er bra for noen. De som bare dusjer en gang i uken, lukter. Anonymous poster hash: c63ee...da9 http://www.kk.no/livsstil/derfor-b%C3%B8r-du-dusje-mindre-18778 Anonymous poster hash: 11680...a96
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #18 Skrevet 14. mars 2015 Herregud hvor mange ekle klutvaskere det finnes... Særnorsk fenomen denne gnukkinga av bakterier rundt på kroppen med en klut. Æsj! Anonymous poster hash: 781b8...f45 Hvis du bare gnukker bakterier rundt på kroppen med kluten, så gjør du det feil. Dusj er faktisk et relativt nytt fenomen, historisk sett. Før var klutvask det som gjaldt, og om man gjør det riktig, så blir man absolutt ren av det. Det var ingen som trillet meg i dusjen den ene uka jeg var sengeliggende på sykehuset. Derimot fikk jeg et vaskevannsfat og en klut til senga daglig. Om det var så æsj som du skal ha det til, så hadde det neppe skjedd. Anonymous poster hash: d0eb7...ad4 Vel, oppvaskmaskin, barberhøvel, vaskemaskin osv er også "relativt nye fenomener". Likevel er det ingen lenger som bruker vaskebrett og vasker klær i bekken, lar alt hår under armene gro osv. Og det at sykehus og sykehjem ikke bidrar til at pasientene dusjer ofte, er en kjent sak og har ingenting med renslighet å gjøre, men med økonomi og giddalaushet hos de ansatte. Anonymous poster hash: 781b8...f45
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #19 Skrevet 14. mars 2015 Klut er bedre enn ingenting, men det tar maks 5 min å ta seg en rask dusj, så kan ikke fatte at friske mennesker kan ta seg en tur innom dusjen noen ganger i uka.. hi Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Økonomor Skrevet 14. mars 2015 #20 Skrevet 14. mars 2015 Litt spesielt å ikke dusje på en uke... Må innrømme at dette er noe jeg kun har hørt om på DiB, men det er vel kanskje ikke så uvanlig for den generasjonen, jeg vet ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #21 Skrevet 14. mars 2015 Litt spesielt å ikke dusje på en uke... Må innrømme at dette er noe jeg kun har hørt om på DiB, men det er vel kanskje ikke så uvanlig for den generasjonen, jeg vet ikke. Enig! Alle andre jeg kjenner i 60-70 år dusjer ofte, så vet ikke hvor vanlig det er... hi Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #22 Skrevet 14. mars 2015 Mamma på 70 år dusjer hver dag og har gjort det så lenge jeg vet. Jeg er 43 år og dusjer 1-2 ganger pr dag. Dusjer hver morgen, men også etter trening og etter hver gang jeg evt går tur på kvelden. Normal hud. Kjenner jeg at jeg er tørr i huden en dag finnes det noe som heter bodylotion vips er huden myk og smidig igjen. Synes det er grisete å kun dusje 1-3 dager i uka for voksne mennesker. Uten at jeg gidder å diskutere dermed de som gjør det for å diskutere personlig hygiene med folk som faktisk ikke har det ser jeg på som nesten umulig. Anonymous poster hash: b43e8...4a4
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #23 Skrevet 14. mars 2015 Mamma på 70 år dusjer hver dag og har gjort det så lenge jeg vet. Jeg er 43 år og dusjer 1-2 ganger pr dag. Dusjer hver morgen, men også etter trening og etter hver gang jeg evt går tur på kvelden. Normal hud. Kjenner jeg at jeg er tørr i huden en dag finnes det noe som heter bodylotion vips er huden myk og smidig igjen. Synes det er grisete å kun dusje 1-3 dager i uka for voksne mennesker. Uten at jeg gidder å diskutere dermed de som gjør det for å diskutere personlig hygiene med folk som faktisk ikke har det ser jeg på som nesten umulig. Anonymous poster hash: b43e8...4a4 Enig! Og de som sier det ikke er bra å dusje for ofte, så gjelder ikke det for oss med vanlig hud. En dusj med vann og litt asan f.eks. skader ingenting. Jeg er 41 år og har aldri brukt body lotion en gang. Anonymous poster hash: 7ae08...f41
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #24 Skrevet 14. mars 2015 Herregud hvor mange ekle klutvaskere det finnes... Særnorsk fenomen denne gnukkinga av bakterier rundt på kroppen med en klut. Æsj!Anonymous poster hash: 781b8...f45 Hvis du bare gnukker bakterier rundt på kroppen med kluten, så gjør du det feil. Dusj er faktisk et relativt nytt fenomen, historisk sett. Før var klutvask det som gjaldt, og om man gjør det riktig, så blir man absolutt ren av det. Det var ingen som trillet meg i dusjen den ene uka jeg var sengeliggende på sykehuset. Derimot fikk jeg et vaskevannsfat og en klut til senga daglig. Om det var så æsj som du skal ha det til, så hadde det neppe skjedd.Anonymous poster hash: d0eb7...ad4 Vel, oppvaskmaskin, barberhøvel, vaskemaskin osv er også "relativt nye fenomener". Likevel er det ingen lenger som bruker vaskebrett og vasker klær i bekken, lar alt hår under armene gro osv. Og det at sykehus og sykehjem ikke bidrar til at pasientene dusjer ofte, er en kjent sak og har ingenting med renslighet å gjøre, men med økonomi og giddalaushet hos de ansatte. Anonymous poster hash: 781b8...f45 Kan det ha noe med beboernes tilstand kanskje? Det går faktisk ofte fortere og er mye lettere å dusje en pasient enn å foreta helvask i seng altså. ...økonomi og giddalaushet.. Dummeste jeg har hørt! Anonymous poster hash: 0b4fd...927
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #25 Skrevet 14. mars 2015 Har dere noen gang vært en uke på et sykehjem? Det er faktisk ikke slik at alle eldre vil dusje hver dag! Mange vil helst ikke dusje den ene gangen i uka engang. Og vi kan ikke tvinge dem! Vi kan lirke og argumentere for det ene og det andre, men om pasienten sier nei (selv om det er til eget beste) så kan vi ikke tvinge de! Mange eldre er fornøyde med en god klutvask.. Mange sengeliggende pasienter kan heller ikke dusje pga at det er en for stor påkjenning! Derfor må vi ta en skikkelig helvask i seng, selv om det selvsagt hadde vært kjappere å ta en dusj.. Anonymous poster hash: 57ba0...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå