Gå til innhold

Noen med erfaring med svangerskapsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 21 med mitt andre barn. Har sålangt hatt et uproblematisk svangerskap. Den siste tiden har jeg følt at hormonene tar overhånd over sinnet mitt. Jeg er nedstemt, urolig, og stresset. Har problemer med søvn, og plages stadig med hodepine. De siste dagene har jeg mistet mer og mer kontroll. Selv de minste ting føles uoverkommelig. Klarer ikke å mestre daglige gjøremål, hverken på jobb eller hjemme. Jeg har konsentrasjonsproblemer, og føler meg rett og slett omtåket. Har aldri før hatt depresive tanker. Hadde noen rimelig heftige runder med barselstårer etter førstemann, men det er jo normalt. Nå er jeg redd for å utvikle en form for svangerskapsdepresjon. Noen som har hatt det, og som kan dele sin erfaring. Fikk du behandling? Når gikk det over?

Jeg er absolutt ikke i risikosonen når jeg leser om dette på nettet, men kjenner igjen mange av symptomene...

Anonymous poster hash: 3f962...fe5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det i ett av mine svangerskap. Fikk legen til å henvise meg til sykehuset for samtaler. De hadde et eget team som jobber med gravide. Fikk god hjelp og var ikke deprimert etter barnet ble født :)

Anonymous poster hash: 45c56...2a4

Skrevet

Snakk med jordmor og få henne til å henvise deg til psykososialt team på sykehuset, der får du bearbeidet og satt ord på følelsene dine ihht. svangerskapet, du får planlagt svangerskapet ditt og fødselen din, de lager en "grønn mappe" det vil si at den som tar imot deg når du skal føde ser denne grønne mappen og vet at de må lese den før de snakker med deg slik at den som skal bistå deg under fødsel vet hva du har gått igjennom og hvilke fødsel du ønsker deg. Dette kan hjelpe ganske greit på deppefølelsen man kan få, rett og slett fåå litt kontroll over en litt ukontrollerbar situasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...