Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #26 Skrevet 13. mars 2015 Vet dere hva, jeg reagerer på dette. Jeg ønsker ikke selv å spise halal kjøtt fordi jeg er ikke komfortabel med halal slaktningsmåten. Det er min mening. Vanlig prior kalkunpølser er jo ikke halal, men er dette snakk om ekte halalpølser så må foreldrene kunne godta at folk kommer med egne pølser. Jeg ville da av respekt for at de ikke spiser svin og sikkert ikke vil ha det som de ser på som "skittent" på kjøkkenet sitt, så ville jeg sendt med kylling/kalkunpølser. Men verken jeg eller mine barn skal spise halal kjøtt. Anonymous poster hash: 22d52...ff6 Spiser dere kylling? Anonymous poster hash: 1283c...ca8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #27 Skrevet 13. mars 2015 Hvorfor vil du ikke at ungen din skal spise velsignet mat? Bare "vil ikke" er ikke godt nok Anonymous poster hash: d618c...43c
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #28 Skrevet 13. mars 2015 Vi har muslimske barn i barnebursdag hos oss. De spiser faktisk akkurat det samme (altså f.eks. pølser, seigmenn og annet "fy"). Foreldrene til enkelte av dem lar dem også selvsagt være med i kirken til jul osv. De klapper også bikkja og leker med den. MEN dersom foreldrene har sterke meninger og frykt i forhold til hva barnet kan spise (dette gjelder forøvrig også overfor jødiske barn), så respekterer man det så lenge foreldrene stiller opp med det som skal til. Anonymous poster hash: b2978...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #29 Skrevet 13. mars 2015 Vet dere hva, jeg reagerer på dette. Jeg ønsker ikke selv å spise halal kjøtt fordi jeg er ikke komfortabel med halal slaktningsmåten. Det er min mening. Vanlig prior kalkunpølser er jo ikke halal, men er dette snakk om ekte halalpølser så må foreldrene kunne godta at folk kommer med egne pølser. Jeg ville da av respekt for at de ikke spiser svin og sikkert ikke vil ha det som de ser på som "skittent" på kjøkkenet sitt, så ville jeg sendt med kylling/kalkunpølser. Men verken jeg eller mine barn skal spise halal kjøtt. Anonymous poster hash: 22d52...ff6 Kan du si HVA i slakteprosessen du ikke er komfortabel med? Anonymous poster hash: bdac1...352 Slakteprosessen er den samme, det så jeg på et program en gang. Men jeg vil ikke at mitt barn skal spise velsignet mat jeg Anonymous poster hash: 865ae...b02 Hva er galt med velsignet mat? Du er klar over at mye av halalkjøttet som blir produsert for Gilde selges som "helt vanlig" kjøtt også, så for alt du vet spiser du ofte velsignet mat? Anonymous poster hash: 82b67...fb1
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #30 Skrevet 13. mars 2015 Man kan også velge å ikke servere pølser. 😁 Anonymous poster hash: b1a40...26d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #31 Skrevet 13. mars 2015 Du Hi, slår meg som en person som glatt kunne sagt: "Jeg er ikke rasist altså, men......." Anonymous poster hash: b9d6e...903
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #32 Skrevet 13. mars 2015 Man kan også velge å ikke servere pølser. Anonymous poster hash: b1a40...26d Endelig et fornuftig innspill i debatten! Det finnes mye annet som både smaker bedre og er bedre ernæringsmessige alternativer. Anonymous poster hash: 82b67...fb1
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #33 Skrevet 13. mars 2015 Nesten alt av kjøtt i Norge blir slaktet halal så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med å trasse her Anonymous poster hash: 1283c...ca8 Nei, man lar da vitterlig ikke de fleste dyr blø ihjel i Norge! Jeg spiser lite kjøtt generelt, og bidrar i alle fall ikke til dyremishandling ved å spise halal selv. Grensen går ved å servere det til min sønns muslimske kompis på bursdager. Anonymous poster hash: cd813...851
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #34 Skrevet 13. mars 2015 Nesten alt av kjøtt i Norge blir slaktet halal så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med å trasse her Anonymous poster hash: 1283c...ca8 Nei, man lar da vitterlig ikke de fleste dyr blø ihjel i Norge! Jeg spiser lite kjøtt generelt, og bidrar i alle fall ikke til dyremishandling ved å spise halal selv. Grensen går ved å servere det til min sønns muslimske kompis på bursdager. Anonymous poster hash: cd813...851 Dyrene blir bedøvd først og så slaktet på halalt vis. Islamsk Råd har godkjent bruk av bedøvelse, også ved halalslakting. Feks. så er all kyllingen fra Nortura halalslaktet, også kyllingen som ikke er merket med dette. Anonymous poster hash: 1283c...ca8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #35 Skrevet 13. mars 2015 Nesten alt av kjøtt i Norge blir slaktet halal så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med å trasse herAnonymous poster hash: 1283c...ca8 Nei, man lar da vitterlig ikke de fleste dyr blø ihjel i Norge! Jeg spiser lite kjøtt generelt, og bidrar i alle fall ikke til dyremishandling ved å spise halal selv. Grensen går ved å servere det til min sønns muslimske kompis på bursdager.Anonymous poster hash: cd813...851 Dyrene blir bedøvd først og så slaktet på halalt vis. Islamsk Råd har godkjent bruk av bedøvelse, også ved halalslakting. Feks. så er all kyllingen fra Nortura halalslaktet, også kyllingen som ikke er merket med dette. Anonymous poster hash: 1283c...ca8 Å, det er så gøy å se når sneversynte og arrogante (og la oss innrømme det, litt dumme) mennesker blir satt på plass av noen som faktisk vet hva de snakker om Fantastisk å se hvor lite opplyst og tolerant hi er, men litt skummelt å tenke på at hun kanskje er en av mødrene til mine barnns venner *grøss og gru* Anonymous poster hash: 4b89f...e86
sug lut Skrevet 13. mars 2015 #36 Skrevet 13. mars 2015 Det som er så fornøyelig er at ved å ha et problem med halalmaten pga velsignelsen har du akkurat bekjent deg som troende muslim.
gale damen Skrevet 13. mars 2015 #37 Skrevet 13. mars 2015 Vet dere hva, jeg reagerer på dette. Jeg ønsker ikke selv å spise halal kjøtt fordi jeg er ikke komfortabel med halal slaktningsmåten. Det er min mening. Vanlig prior kalkunpølser er jo ikke halal, men er dette snakk om ekte halalpølser så må foreldrene kunne godta at folk kommer med egne pølser. Jeg ville da av respekt for at de ikke spiser svin og sikkert ikke vil ha det som de ser på som "skittent" på kjøkkenet sitt, så ville jeg sendt med kylling/kalkunpølser. Men verken jeg eller mine barn skal spise halal kjøtt. Anonymous poster hash: 22d52...ff6 Kan du si HVA i slakteprosessen du ikke er komfortabel med? Anonymous poster hash: bdac1...352 Slakteprosessen er den samme, det så jeg på et program en gang. Men jeg vil ikke at mitt barn skal spise velsignet mat jeg Anonymous poster hash: 865ae...b02 Så dum som dette er det da ikke mulig å være!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #38 Skrevet 13. mars 2015 Nesten alt av kjøtt i Norge blir slaktet halal så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med å trasse herAnonymous poster hash: 1283c...ca8 Nei, man lar da vitterlig ikke de fleste dyr blø ihjel i Norge! Jeg spiser lite kjøtt generelt, og bidrar i alle fall ikke til dyremishandling ved å spise halal selv. Grensen går ved å servere det til min sønns muslimske kompis på bursdager.Anonymous poster hash: cd813...851 Dyrene blir bedøvd først og så slaktet på halalt vis. Islamsk Råd har godkjent bruk av bedøvelse, også ved halalslakting. Feks. så er all kyllingen fra Nortura halalslaktet, også kyllingen som ikke er merket med dette. Anonymous poster hash: 1283c...ca8 Å, det er så gøy å se når sneversynte og arrogante (og la oss innrømme det, litt dumme) mennesker blir satt på plass av noen som faktisk vet hva de snakker om Fantastisk å se hvor lite opplyst og tolerant hi er, men litt skummelt å tenke på at hun kanskje er en av mødrene til mine barnns venner *grøss og gru* Anonymous poster hash: 4b89f...e86 Nå tar du mannen og ikke ballen. Det er personangrep og latterliggjøring å kalle andre sneversynte, arrogante og dumme i en saklig diskusjon. Det hadde vært så mye bedre om du kom opp med saklige argumenter i stedet for personangrep. Legg også for øvrig merke til jeg er HI og ikke hun over her 😆. Det er altså ikke jeg som diskuterer halal slaktemetode. HI Anonymous poster hash: 5187d...aba
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #39 Skrevet 13. mars 2015 Det som er så fornøyelig er at ved å ha et problem med halalmaten pga velsignelsen har du akkurat bekjent deg som troende muslim. Hvis en muslim som er invitert i en kristen barnedåp har problemer med å være med på nattverden pga velsignelsen, så har han akkurat bekjent seg som en troende kristen. Interessant logikk 😆. HI Anonymous poster hash: 5187d...aba
gale damen Skrevet 13. mars 2015 #40 Skrevet 13. mars 2015 Det som er så fornøyelig er at ved å ha et problem med halalmaten pga velsignelsen har du akkurat bekjent deg som troende muslim. Hvis en muslim som er invitert i en kristen barnedåp har problemer med å være med på nattverden pga velsignelsen, så har han akkurat bekjent seg som en troende kristen. Interessant logikk . HI Anonymous poster hash: 5187d...aba Hvorfor i all verden skulle en muslim delta i nattverd selv om han/hun var i kirken?
Lammelåret Skrevet 13. mars 2015 #41 Skrevet 13. mars 2015 Det er lite sjarmerende når prinsippene trumfer fornuften!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #42 Skrevet 13. mars 2015 Jeg koker med glede opp halalpølser til gjester. Jeg har tom vært i Sverige (bor på Østlandet) og kjøpt det ved ulike anledninger selv, så denne jenta har tom opplevd å få med seg pølsene hjem fordi jeg har kjøpt inn. Jeg ser på det som en del av servicen når vi har gjester. Venter jeg folk som drikker kaffe,,så kjøper jeg inn det selv om jeg ikke drikker det selv. Vet jeg noen er glad i Solo, så kjøper jeg inn det osv. Jeg tar hensyn til gjestene mine og vil de vel. Det som provoserer meg, er at det ikke går andre veien. Selvsagt kan jenta min spise kyllingpølser, men jeg syntes det blir lite hensynsfullt å servere halal til noen som ikke er muslimske. Hvorfor kan det ikke gå andre veien også? Hvorfor er det bare vi som skal yte extra service? Jeg syntes det blir urettferdig. Dersom vi skal ta hensyn til deres religion, så kan vel de ta hensyn til at vi ikke er muslimske og ikke vil ha kjøtt slaktet på barbarisk vis og bedt over. Det føles som de prakker på meg sin tro. Jeg er ikke så veldig religiøs av meg altså, men jeg syntes den ekstra servicen bør gå begge veier. Jeg er ikke ute etter å provosere, jeg syntes bare det blir feil at hensynet bare skal gå den ene veien. Forventer de medbrakt kokt halal, så kan vel jeg forvente medbrakt kokt svinepølse i rettferdighetens navn?! HI Anonymous poster hash: 5187d...aba Omg? Er du syk eller?? Dette kan ikke tas seriøst... Anonymous poster hash: 57b5d...7e5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #43 Skrevet 13. mars 2015 Vi har muslimske barn i barnebursdag hos oss. De spiser faktisk akkurat det samme (altså f.eks. pølser, seigmenn og annet "fy"). Foreldrene til enkelte av dem lar dem også selvsagt være med i kirken til jul osv. De klapper også bikkja og leker med den. MEN dersom foreldrene har sterke meninger og frykt i forhold til hva barnet kan spise (dette gjelder forøvrig også overfor jødiske barn), så respekterer man det så lenge foreldrene stiller opp med det som skal til. Anonymous poster hash: b2978...f6c Hvorfor skulle ikke muslimer kunne klappe og leke med en hund??? Anonymous poster hash: 820d6...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå