Gå til innhold

Pølser til besvær i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei i klassen til jenta vår har alltid med halal pølser når vi har bursdag. Jeg tilbereder dem i egen kjele slik de forventer.

Nå har jenta min vært i bursdag der og fått halal pølser. Jeg tenkte ikke over at jeg burde sendt med egne svinekjøtt pølser slik vi pleier å spise.

Vil det være frekt av meg å sende med svinepølser neste gang og forvente at de tilbereder dem i egen kjele til jenta min?

Anonymous poster hash: 5187d...aba

Fortsetter under...

Skrevet

Men hvorfor skal du det? Hun spiser vel kalkun eller hva nå d er pølsene er laget av?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

I og med at du ikke tenkte over at du skulle sende med svinekjøttpølser til henne, er dere tydeligvis ikke så avhengige at det er akkurat det hun skal spise, så da er det vel ingen grunn til å gjøre noe ut av det.  Men det er klart at om din religion eller andre sterke grunner gjør at svinekjøttpølser er det eneste ditt barn spiser, så er det selvfølgelig ikke frekt å sende med pølser og en forklaring.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du gjøre det da? For å ta 'hevn'???

Anonymous poster hash: 4b89f...e86

Skrevet

Trengs ikke. Men selvsagt, om du vil åpne en av de dummeste diskusjonene igjen så sett igang. For det er jo selvsagt et problem at noen har bedt over kjøttet ditt.

Skrevet

Prøver du å provosere? Eller er du bare korttenkt?

Du tilberede halalpølse fordi vedkommende ikke kan spise vanlig pølser pga religiøs overbevisning.

Hva er årsaken til at ditt barn ikke kan spise halal isåfall?

Annonse

Skrevet

Det har vært flere tråder her om at det er vanskelig å servere muslimske barn i bursdager fordi de må ha halalmat, men selv om de sender med barnet mat er det ikke godt nok? Du klarer ikke å varme opp pølser engang uten å klage?

Er det virkelig så besværlig?

Hva annet er besværlig, at h*n i det hele tatt eksisterer? Du skulle vel helst sluppet å forholde deg til slike besværlige folk.

Tror dette er bare tull, hvis de sender pølser kan de koke dem opp på forhånd også.

Anonymous poster hash: d618c...43c

Skrevet

Jeg koker med glede opp halalpølser til gjester. Jeg har tom vært i Sverige (bor på Østlandet) og kjøpt det ved ulike anledninger selv, så denne jenta har tom opplevd å få med seg pølsene hjem fordi jeg har kjøpt inn. Jeg ser på det som en del av servicen når vi har gjester. Venter jeg folk som drikker kaffe,,så kjøper jeg inn det selv om jeg ikke drikker det selv. Vet jeg noen er glad i Solo, så kjøper jeg inn det osv. Jeg tar hensyn til gjestene mine og vil de vel.

Det som provoserer meg, er at det ikke går andre veien. Selvsagt kan jenta min spise kyllingpølser, men jeg syntes det blir lite hensynsfullt å servere halal til noen som ikke er muslimske.

Hvorfor kan det ikke gå andre veien også? Hvorfor er det bare vi som skal yte extra service? Jeg syntes det blir urettferdig. Dersom vi skal ta hensyn til deres religion, så kan vel de ta hensyn til at vi ikke er muslimske og ikke vil ha kjøtt slaktet på barbarisk vis og bedt over. Det føles som de prakker på meg sin tro.

Jeg er ikke så veldig religiøs av meg altså, men jeg syntes den ekstra servicen bør gå begge veier.

Jeg er ikke ute etter å provosere, jeg syntes bare det blir feil at hensynet bare skal gå den ene veien. Forventer de medbrakt kokt halal, så kan vel jeg forvente medbrakt kokt svinepølse i rettferdighetens navn?!

HI

Skrevet

Du kan ikke på blodig alvor mene at de skal lage noe som går mot sin overbevisning for å ivareta ditt behov for likeverd? Hadde de kommet med pølser av menneske hadde neppe du vært særlig vennlig innstilt heller... Kommer du derimot med en kyllingpai for eksempel er jeg trygg på at servicen går begge veier. Da støter du ingen i forespørselen din.

Er det fryktelig komplisert for deg med hallal, så må du jo snakke med dem da. De skjønner neppe ditt syn på det, sånn helt av seg selv. Så får barnet der spise noe som passer begges familier.

Anonymous poster hash: 2413e...645

Skrevet

Hvis du ikke gidder å lage ekstra kjele til halal og varme disse pølsene, gjør det enkelt ved neste bursdag. Lag vegetar!

Skrevet

Jeg koker med glede opp halalpølser til gjester. Jeg har tom vært i Sverige (bor på Østlandet) og kjøpt det ved ulike anledninger selv, så denne jenta har tom opplevd å få med seg pølsene hjem fordi jeg har kjøpt inn. Jeg ser på det som en del av servicen når vi har gjester. Venter jeg folk som drikker kaffe,,så kjøper jeg inn det selv om jeg ikke drikker det selv. Vet jeg noen er glad i Solo, så kjøper jeg inn det osv. Jeg tar hensyn til gjestene mine og vil de vel.

Det som provoserer meg, er at det ikke går andre veien. Selvsagt kan jenta min spise kyllingpølser, men jeg syntes det blir lite hensynsfullt å servere halal til noen som ikke er muslimske.

Hvorfor kan det ikke gå andre veien også? Hvorfor er det bare vi som skal yte extra service? Jeg syntes det blir urettferdig. Dersom vi skal ta hensyn til deres religion, så kan vel de ta hensyn til at vi ikke er muslimske og ikke vil ha kjøtt slaktet på barbarisk vis og bedt over. Det føles som de prakker på meg sin tro.

Jeg er ikke så veldig religiøs av meg altså, men jeg syntes den ekstra servicen bør gå begge veier.

Jeg er ikke ute etter å provosere, jeg syntes bare det blir feil at hensynet bare skal gå den ene veien. Forventer de medbrakt kokt halal, så kan vel jeg forvente medbrakt kokt svinepølse i rettferdighetens navn?!

HI

I rettighetens navn... Du har for lite å ta deg til i livet. Det er problemet ditt
Skrevet

Er det DEG igjen.

Du rasistiske som har gjort halal til DIN kampsak.

Du er stakkarslig.

Anonymous poster hash: bdac1...352

Skrevet

Er det DEG igjen.

Du er stakkarslig.

Nei ikke meg igjen. Halal er ikke min kampsak. Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg kjøper halal pølser og tilbereder det. HI

Annonse

Skrevet

Argumentene dine er invalide hi. Du kommer ikke til helvete av å spise halal. Ikke dattera di heller. Så ta og pakk vekk egoet ditt littegrann.

Anonymous poster hash: 479eb...ce4

Skrevet

Jeg synes ikke noe om halal som slaktemetode, og kunne godt sendt med alternative pølser til mitt barn i et halal-selskap. Kan jeg ikke da forvente at verten tilbereder mine pølser?

Anonymous poster hash: 85405...1cb
Skrevet

Nesten alt av kjøtt i Norge blir slaktet halal så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med å trasse her

Anonymous poster hash: 1283c...ca8
Skrevet

Hvis du gjerne vil bli oppfattet som hun vrange og vanskelige moren blant barnas venner, så kjør på!

Anonymous poster hash: b1a40...26d

Skrevet

Er det DEG igjen.

Du er stakkarslig.

Nei ikke meg igjen. Halal er ikke min kampsak. Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg kjøper halal pølser og tilbereder det. HI

Håper for din egen skyld at du ikke kjører disse argumentene med eget ansikt. Du ser veldig dum ut.

Urettferdig? Gammel er du liksom? Ti år. Det er ikke urettferdig at du lager mat dine gjester KAN spise? Dine barn kan faktisk spise halal. Eneste grunnen jeg kan se til at dine barn ikke kan spise det er rasisme.

Eller at de er vegetarianer men det er de ikke siden de spiser vanlige pølser.

Skal du trekke urettferdig kortet må du komme med noe som faktisk er det.

Skrevet

Du omdefinerer religion og personlig overbevisning til et spørsmål om service.... På det nivået blir det håpløst å diskutere.

Skrevet

Vet dere hva, jeg reagerer på dette. Jeg ønsker ikke selv å spise halal kjøtt fordi jeg er ikke komfortabel med halal slaktningsmåten. Det er min mening. Vanlig prior kalkunpølser er jo ikke halal, men er dette snakk om ekte halalpølser så må foreldrene kunne godta at folk kommer med egne pølser. Jeg ville da av respekt for at de ikke spiser svin og sikkert ikke vil ha det som de ser på som "skittent" på kjøkkenet sitt, så ville jeg sendt med kylling/kalkunpølser. Men verken jeg eller mine barn skal spise halal kjøtt.

Anonymous poster hash: 22d52...ff6

Skrevet

Ettersom jeg skjønner er svinekjøtt for en muslim å sammenligne med rottekjøtt for oss. Det hadde ikke jeg tilberedt for noen, altså.

Jeg er også ganske sikker på at om barnet ditt hadde noen allergier hadde den muslimske familien lagt til rette for det?

Du blander sammen religion og service og da blir det vanskelig å diskutere saklig.

Skrevet

Vet dere hva, jeg reagerer på dette. Jeg ønsker ikke selv å spise halal kjøtt fordi jeg er ikke komfortabel med halal slaktningsmåten. Det er min mening. Vanlig prior kalkunpølser er jo ikke halal, men er dette snakk om ekte halalpølser så må foreldrene kunne godta at folk kommer med egne pølser. Jeg ville da av respekt for at de ikke spiser svin og sikkert ikke vil ha det som de ser på som "skittent" på kjøkkenet sitt, så ville jeg sendt med kylling/kalkunpølser. Men verken jeg eller mine barn skal spise halal kjøtt.

Kan du si HVA i slakteprosessen du ikke er komfortabel med?

Skrevet

HI

Jeg er helt enig med deg. HVORFOR skal det ikke gå andre veien. Jeg vil ikke at min unge skal ete velsignet mat 

Skrevet

Ei i klassen til jenta vår har alltid med halal pølser når vi har bursdag. Jeg tilbereder dem i egen kjele slik de forventer.

Nå har jenta min vært i bursdag der og fått halal pølser. Jeg tenkte ikke over at jeg burde sendt med egne svinekjøtt pølser slik vi pleier å spise.

Vil det være frekt av meg å sende med svinepølser neste gang og forvente at de tilbereder dem i egen kjele til jenta min?

Det talentløse trollet er på ferde igjen.

Anonymous poster hash: 312c1...41a

Skrevet

Kan du si HVA i slakteprosessen du ikke er komfortabel med?

Slakteprosessen er den samme, det så jeg på et program en gang. Men jeg vil ikke at mitt barn skal spise velsignet mat jeg

Anonymous poster hash: 865ae...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...