Pobie Skrevet 14. mars 2015 #76 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Jeg synes det er ganske grunnleggende å plante busker og trær som tåler forholdene der man planter dem. Hvis man vet at hunden kommer og tisser på dem og de ikke tåler dette, planter man noe som tåler det. Man planter ikke samme busk om og om igjen, vel vitende at den kommer til å dø pga den ikke tåler forholdene der den plantes. Man kan argumentere for at hundeeiere ikke burde la hunden sin tisse på folk sine hekker alt man vil, men så lenge hundeeiere faktisk lar hundene sin gjøre dette, planter man etter forholdene istedenfor å forvente at samfunnet skal forandre seg. Og ja, jeg synes det er sært å bry seg med at hunder tisser på en hekk på kanten av en eiendom, på den siden som vender ut. Jeg kan ikke skjønne at dette kan være til bry for folk, eller at dette påvirker barnas lek på noen som helst måte. (Men du lar dem vel ikke leke i skogen heller da? Ville dyr tisser jo på bakken og trærne der.) At man ikke lar hunden tisse på ting som er menneskelagde, på andre folks eiendom, eller i oppkjørsler osv er en selvfølge. Men utsiden av hekken synes jeg er helt greit. Er ikke alle som bor slik at de har enkel tilgang til skogsområder. Vi må f eks gå langs veien og langs folks gjerder og hekker i et par timer før vi når friområder. Og mine hunder markerer selv om de har gjort fra seg hjemme. Skal jeg putte bleie på dem da? Hvorfor er det så vanskelig for hundeeiere å ta hensyn? Hundeeiere dreper thuja plantene. Kan ikke du heller gi dyret et lite rykk i bandet og få det til å markere en annen plass? Eller er det slik at siden barna mine må få utfolde seg og leke, så er det helt greit at de løper gjennom hekken din og tråkker ned plantene? Det er ikke verre for deg å heller plante noe som tåler at barn står og hopper på dei, eventuelt en som stikker og dermed holder barna vekk fra din hekk. Nei, som jeg sa tidligere. Hundeeiere er de mest hensynsløse menneskene i nabolaget... Anonymous poster hash: 01ceb...947 Og du høres ut som en av de dumme. Anonymous poster hash: 2f5d6...335 Da er vi nok flere i den klubben ser jeg Men, mener du anonym virkelig at jeg skal måtte opparbeide min hage for å være tilpasset hundeeiere? Det er vei ikke så vanskelig å få hunden til å markere et annet sted en i thuja hekken til folk...? Anonymous poster hash: 01ceb...947 Jeg kan faktisk ikke nok om planter til at jeg vet hvilke hekker som tåler og markeres på og hvilke som ikke tåler det. Jeg har ikke ofret dette en tanke engang før jeg leste denne tråden. Jeg måtte google thujahekk for å vite hvordan denne ser ut. Hundene mine markerer på de samme buskene i hagen vår hver dag og buskene er like fine, så jeg har ikke tenkt over dette tidligere. Har heller aldri sett heller hørt noen som har kommentert dette. Dere får sette opp et skilt eller noe, slik at vi som ikke er interessert i planter kan unngå hekkene som ikke tåler det. Jeg hadde selvfølgelig ikke latt hundene mine markere på en hekk hvor det står skilt om at hekken ikke tåler det. Endret 14. mars 2015 av Pobie
Iiiiik Skrevet 14. mars 2015 #77 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har ikke hund og har overhodet ikke lyst på det heller. Jeg synes hundebæsj er ekle greier og forventer at hundeeiere plukker opp etter hunden sin. Heldigvis gjør de aller fleste det. Det er ingen grunn til å påstå at hundeeiere er hensynsløse sånn generelt, men det er noen som er det. Jeg er enig i at thujaforsvareren her fremstår som rigid. Kanskje ikke en drittsekk, men helt klart rigid. Det gjøres ikke akkurat helhjertete forsøk på å se saken fra andres synsvinkel. Jeg synes dessuten det er i overkant engstelig når det gjelder bakterier at det fremstilles som veldig ekkelt at det er urin på en busk ute. Det regner ofte hos meg, så antar at en del skylles vekk uansett. Og hvis man klipper inn greier for å ha i stua og vet at de kan være tisset på, så er det kanskje greit å skylle dem i dusjen? Jeg har som sagt ikke hund, men hadde noen avkrevd av meg at jeg skulle forhindre min hund å ikke tisse annet sted enn i skogen, da hadde jeg nok blitt trassig. Vi bor dessuten i et boligfelt og det er neppe mulig å få hunden til å holde seg til den kom til et fellesområde. Hvis man stiller så høye krav til sine naboer, er det kanskje greit å bo et sted med større avstand til folk? Regner med at det er en del andre forventninger som ikke innfris også...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #78 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har ikke hund og har overhodet ikke lyst på det heller. Jeg synes hundebæsj er ekle greier og forventer at hundeeiere plukker opp etter hunden sin. Heldigvis gjør de aller fleste det. Det er ingen grunn til å påstå at hundeeiere er hensynsløse sånn generelt, men det er noen som er det. Jeg er enig i at thujaforsvareren her fremstår som rigid. Kanskje ikke en drittsekk, men helt klart rigid. Det gjøres ikke akkurat helhjertete forsøk på å se saken fra andres synsvinkel. Jeg synes dessuten det er i overkant engstelig når det gjelder bakterier at det fremstilles som veldig ekkelt at det er urin på en busk ute. Det regner ofte hos meg, så antar at en del skylles vekk uansett. Og hvis man klipper inn greier for å ha i stua og vet at de kan være tisset på, så er det kanskje greit å skylle dem i dusjen? Jeg har som sagt ikke hund, men hadde noen avkrevd av meg at jeg skulle forhindre min hund å ikke tisse annet sted enn i skogen, da hadde jeg nok blitt trassig. Vi bor dessuten i et boligfelt og det er neppe mulig å få hunden til å holde seg til den kom til et fellesområde. Hvis man stiller så høye krav til sine naboer, er det kanskje greit å bo et sted med større avstand til folk? Regner med at det er en del andre forventninger som ikke innfris også... Jeg prøver å sette meg inn i den andre part synspunkter også, derav komentaren i forhold til å prøve å få hunden til å pisse på bladhekker i stede for thuja hekker da disse tåler det. Men, bor du i et boligfelt der hele gata er dekorert med thuja hekk så skjønner jeg problemet. Hvis ikke ser jeg rett og slett ikke problemet med å styre hunden mot treet eller hekken på andre siden. De klarer jo det fint i forhold til "menneskeskapte ting"... At jeg kaller hundeeier hensynsløse? Ja det gjør jeg. Hver vår er det store oppslag i avisene om at nå er lammene begynt å komme, det samme med kalvene til skogsdyrene, så nå oppfordres det til å bruke bånd. Dette skulle være unødvendig å opplyse om. Det ligger hundeskitt over alt, i tillegg presteres det å plukke skitten i hundeposer for så å kaste det i skogen eller grøfta. Til og med akebakken til barna er full i hundeskitt. Også har vi alle disse utrolig "snille" hundene som bare vil hilse... Jeg er på ingen måte interessert i å få et ukjent dyr oppetter meg, barna mine eller opp i vogna for så å få et flirende svar fra eier at " jamen han er så snill, han vil bare leke og han er så gla i barn/babyer". Så frem til at hundeeier begynner å ta ansvar og ha kontroll på dyrene sine så mener jeg fortsatt de er hensynsløse. Anonymous poster hash: 01ceb...947
Pobie Skrevet 15. mars 2015 #79 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har ikke hund og har overhodet ikke lyst på det heller. Jeg synes hundebæsj er ekle greier og forventer at hundeeiere plukker opp etter hunden sin. Heldigvis gjør de aller fleste det. Det er ingen grunn til å påstå at hundeeiere er hensynsløse sånn generelt, men det er noen som er det. Jeg er enig i at thujaforsvareren her fremstår som rigid. Kanskje ikke en drittsekk, men helt klart rigid. Det gjøres ikke akkurat helhjertete forsøk på å se saken fra andres synsvinkel. Jeg synes dessuten det er i overkant engstelig når det gjelder bakterier at det fremstilles som veldig ekkelt at det er urin på en busk ute. Det regner ofte hos meg, så antar at en del skylles vekk uansett. Og hvis man klipper inn greier for å ha i stua og vet at de kan være tisset på, så er det kanskje greit å skylle dem i dusjen? Jeg har som sagt ikke hund, men hadde noen avkrevd av meg at jeg skulle forhindre min hund å ikke tisse annet sted enn i skogen, da hadde jeg nok blitt trassig. Vi bor dessuten i et boligfelt og det er neppe mulig å få hunden til å holde seg til den kom til et fellesområde. Hvis man stiller så høye krav til sine naboer, er det kanskje greit å bo et sted med større avstand til folk? Regner med at det er en del andre forventninger som ikke innfris også... Jeg prøver å sette meg inn i den andre part synspunkter også, derav komentaren i forhold til å prøve å få hunden til å pisse på bladhekker i stede for thuja hekker da disse tåler det. Men, bor du i et boligfelt der hele gata er dekorert med thuja hekk så skjønner jeg problemet. Hvis ikke ser jeg rett og slett ikke problemet med å styre hunden mot treet eller hekken på andre siden. De klarer jo det fint i forhold til "menneskeskapte ting"... At jeg kaller hundeeier hensynsløse? Ja det gjør jeg. Hver vår er det store oppslag i avisene om at nå er lammene begynt å komme, det samme med kalvene til skogsdyrene, så nå oppfordres det til å bruke bånd. Dette skulle være unødvendig å opplyse om. Det ligger hundeskitt over alt, i tillegg presteres det å plukke skitten i hundeposer for så å kaste det i skogen eller grøfta. Til og med akebakken til barna er full i hundeskitt. Også har vi alle disse utrolig "snille" hundene som bare vil hilse... Jeg er på ingen måte interessert i å få et ukjent dyr oppetter meg, barna mine eller opp i vogna for så å få et flirende svar fra eier at " jamen han er så snill, han vil bare leke og han er så gla i barn/babyer". Så frem til at hundeeier begynner å ta ansvar og ha kontroll på dyrene sine så mener jeg fortsatt de er hensynsløse. Anonymous poster hash: 01ceb...947 Det du skriver her ER hensynsløst. Men det er langt fra alle hundeeiere som er slik. Jeg ville aldri latt hundene mine løpe bort til fremmede, hvis det hadde skjedd ved uhell hadde jeg løpt etter dem, fjernet hunden og bedt om unnskyldning. Jeg plukker alltid opp etter dem, og lar dem ikke tisse på andre sine ting. Det med hekken nevnte jeg lenger oppe at jeg aldri har ofret det en tanke at det finnes planter som ikke tåler dette. Jeg vet ingenting om hage og planter osv, og alle plantene våre har tålt å bli markert på helt fint. Hvis jeg ikke viste noe om dette, kan man regne med at det er mange andre som ikke vet det og. Hvis du hadde satt opp skilt om at hekken ikke tåler dette, hadde jeg selvfølgelig styrt unna den hekken. Men jeg vet ikke navnene på planter som brukes som hekk, og kan derfor ikke lete opp hver enkelt plante for å sjekke om den tåler å bli markert på. Jeg går utifra at folk planter etter forholdene, eller setter opp skilt. Jeg kan ikke se at jeg kan gjøre noe mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #80 Skrevet 15. mars 2015 Jeg er enig med HI. Kom bare på et Facebook-innlegg som har versert en stund. Naboene malte alle veggene sine med maling som fikk urinen til å prelle av, og "hoppe" tilbake på den som tisser. Dette var et sted med mange barer, og problemet var ikke hunder, men mennesker. Men det hadde jo vært interessant å se hva som skjedde om du satte opp en rad med kantstein som sendte tisset i retur på hundens pels. Kanskje eierne ville forstått luktproblem mm da, når de fikk stinkende Og skitten hund med seg hjem og inn etter turen? Å trekke hekken litt inn på egen tomt og sette kantstein utenfor hjelper jo uansett på problemet, selv om det er surt å måtte gjøre så mye arbeid og bruke så mye penger, fordi hundeeiere ikke respekterer andre. Og til dere som hevder å bo midt i enorme byggefelt uten et skogsområde i gangavstand; når man bor slik og velger å få seg hund, da er det vel naturlig å enten lufte hunden på egen tomt, eller kjøre til et sted der det passer seg å lufte hund? Å gå tur på asfaltvei og tisse på folks hager, som den naturligste ting i verden, er jo bare ikke greit. Verken for hunden eller hageeierne... Anonymous poster hash: 7a271...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå