Gå til innhold

Hvem er det egentlig man tilber i kristendommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den "norske" kristendommen. Blir det protestantismen kanskje..

Er det Gud, Jesus eller den Hellige and? Eller en kombinasjon? Er bare Jesusbilder i kirken.

Anonymous poster hash: e2e6e...bbd

Skrevet

Jeg tror på Gud faderen, den allmektige, himmelen og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, guds enbårne sønn, vår herre.

Jeg tror på den hellige ånd, en hellig allmenn kirke..

Er det ikke noe sånt, da? Så en kombinasjon? Må innrømme at jeg ikke er helt "inn" i dette lenger..

Anonymous poster hash: 51cda...0cb

Skrevet

Det finnes flere retninger innen kristendomen. I Norge er det flest protestanter. Vi tilber Gud, men han har tre "former". Dette er gud (faderen), Jesus og den hellige ånd. Disse tre sidene av Gud kalles treenigheten.

Anonymous poster hash: 28627...467

Skrevet

Det finnes flere retninger innen kristendomen. I Norge er det flest protestanter. Vi tilber Gud, men han har tre "former". Dette er gud (faderen), Jesus og den hellige ånd. Disse tre sidene av Gud kalles treenigheten.

Men hvis Jesus er Gud så kan ikke han være far til Jesus? Og denne ånden..er ikke han Guds far?

Skrevet

Er det Gud, Jesus eller den Hellige and? Eller en kombinasjon? Er bare Jesusbilder i kirken.Anonymous poster hash: e2e6e...bbd

Den hellige and... Helt klart den hellige and.

For en fantastisk feil! :D

Skrevet

Det finnes flere retninger innen kristendomen. I Norge er det flest protestanter. Vi tilber Gud, men han har tre "former". Dette er gud (faderen), Jesus og den hellige ånd. Disse tre sidene av Gud kalles treenigheten.Anonymous poster hash: 28627...467

Men hvis Jesus er Gud så kan ikke han være far til Jesus? Og denne ånden..er ikke han Guds far? Anonymous poster hash: e2e6e...bbd

Det krever en litt lengre forklaring enn jeg har mulighet til å gi hvis jeg skal komme gjennom hele sammenhengen. Spessielt når jeg må begynne helt på bunnen.

Hvis du har barn på barneskolen så les kristendomspensumet for 3. Klasse. Det vil muligens hjelpe deg med det mest grunnleggende.

Skrevet

Anerkjennelse av treenigheten er en forutsetning for å regnes som kristen av World Council of Churches. Det betyr derimot ikke at alle kristne konfesjoner (dvs. at de i hvert fall regner seg som kristne selv) tror på treenigheten, heller ikke i Norge. Den norske kirke og den katolske kirke, som er størst i Norge, tror på treenigheten.

Skrevet

Jesus er en profet, akkurat som Mohammed. Gud er felles for de to religionene.

Jesus frelser oss fra det vonde og gjør at vi får evig i liv i himmelen. Klart vi tilber han. Gud skapte verden, er vår far når vi kommer opp til himmelen og er god. Han er ansvarlig for alt på jorda, så han ber vi til for å få det slik vi vil ha det.

Anonymous poster hash: 5b239...c62

Skrevet

Jesus er en profet, akkurat som Mohammed. Gud er felles for de to religionene.

Jesus frelser oss fra det vonde og gjør at vi får evig i liv i himmelen. Klart vi tilber han. Gud skapte verden, er vår far når vi kommer opp til himmelen og er god. Han er ansvarlig for alt på jorda, så han ber vi til for å få det slik vi vil ha det.

Anonymous poster hash: 5b239...c62

Men hvem skapte Gud?

Skrevet

Gud! Den samme som muslimer. Så når noen sier Allah ekber(Gud er størst) da sier du bare enig!

Anonymous poster hash: 1a120...474

Skrevet

Er det Gud, Jesus eller den Hellige and? Eller en kombinasjon? Er bare Jesusbilder i kirken.Anonymous poster hash: e2e6e...bbd

Den hellige and... Helt klart den hellige and.

For en fantastisk feil! :D

Gakk, gakk...

Anonymous poster hash: 03c42...c07

Skrevet

Anerkjennelse av treenigheten er en forutsetning for å regnes som kristen av World Council of Churches. Det betyr derimot ikke at alle kristne konfesjoner (dvs. at de i hvert fall regner seg som kristne selv) tror på treenigheten, heller ikke i Norge. Den norske kirke og den katolske kirke, som er størst i Norge, tror på treenigheten.

Den katolske kirke er ikke akkurat den største i Norge, da... Vi hører til i protestantismen de fleste av oss.

Skrevet

På nynorsk heter det faktisk Den Heilage Ande. Og i en gammel dialekt i Sør-Rogaland omtales en and som "ei ånd, den ånnå". Bare for å gjøre forvirringen fullkommen.

Tradisjonelt er avbildninger (idols), avgudsstatuer, et tabu i jødedommen og Gamle Testamentet. Så jeg ser ikke bort fra at det er galt å lage bilder av Jesus, og statuer av Jesus.

Det er jo en del som argumenterer (ift treenigheten), at Jesus ikke kan være sin Far. Hvordan kan de være ett? Likevel holder altså vanlige kirker fast på at det er en guddom som er en treenighet.

At noen ikke anerkjenner treenigheten, er et tegn på at de tilhører en sekt.

Anonymous poster hash: cf012...b8a
Skrevet

Den katolske kirke er ikke akkurat den største i Norge, da... Vi hører til i protestantismen de fleste av oss.

Nei, det påstår jeg heller ikke. Jeg skriver at Den norske kirke OG den katolske kirke er de to største kristne trossamfunnene i Norge, og at begge anerkjenner treenigheten (ja, og så har du pinsemenighetenene, da...)

Skrevet

Det tyder på stor, stor mangel på forståelse for hva kristendommen er å snakke om at "Gud er pappa'n til Jesus". Jesus er Gud i menneskelig form. Jesus er ikke underordnet Gud, han er Gud.

Anonymous poster hash: 95320...891
Skrevet

På nynorsk heter det faktisk Den Heilage Ande. Og i en gammel dialekt i Sør-Rogaland omtales en and som "ei ånd, den ånnå". Bare for å gjøre forvirringen fullkommen.

Tradisjonelt er avbildninger (idols), avgudsstatuer, et tabu i jødedommen og Gamle Testamentet. Så jeg ser ikke bort fra at det er galt å lage bilder av Jesus, og statuer av Jesus.

Det er jo en del som argumenterer (ift treenigheten), at Jesus ikke kan være sin Far. Hvordan kan de være ett? Likevel holder altså vanlige kirker fast på at det er en guddom som er en treenighet.

Å anerkjenne treenigheten er i Norge et krav for å bli regnet som kristen (ja, det finnes en definisjon). Blant annet regnes ikke Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige (mormonerne) som kristne, fordi de mener at Jesus er Guds første skapning, ikke Gud selv. Mormonerne selv er sterkt uenige i dette.

Skrevet

For jøder er det forbudt å avbilde Gud. Dette gjaldt også i tidlig kristendom, og var et av de opprinnelige ti budene, men er nå fjernet fra de fleste kristne trossamfunn.

Skrevet

Kristendommen følger det nye testamentet, jødedommen følger det gamle testamentet.

Anonymous poster hash: 420f9...2fb

Skrevet

Kristendommen følger det nye testamentet, jødedommen følger det gamle testamentet.

Det stemmer at jødene har det gamle testamente (Tanak) som sin hellige bok, men det er helt feil at kristendommen bare har det nye testamente. Har du sett en Bibel noen gang?

Skrevet

Det stemmer at jødene har det gamle testamente (Tanak) som sin hellige bok, men det er helt feil at kristendommen bare har det nye testamente. Har du sett en Bibel noen gang?

...og mener du at GT og NT dreier seg om to forskjellige guder...?

Skrevet

Sånn for å ta siste del av innlegget ditt, så er det ofte symbol på Gud og Den Heilage Ande i kyrkjene og.  Det er berre Jesus som har hatt ei menneskeleg form,  så Gud vert ofte symbolert med eit auge, gjerne inni ein trekant, og DHA er symbolert med ei due i kyrkjekunsten.

Skrevet

Kristendommen følger det nye testamentet, jødedommen følger det gamle testamentet.Anonymous poster hash: 420f9...2fb

Det stemmer at jødene har det gamle testamente (Tanak) som sin hellige bok, men det er helt feil at kristendommen bare har det nye testamente. Har du sett en Bibel noen gang? Anonymous poster hash: 95320...891
Kristendommen følger det nye testamentet, det er derfor det er KRISTENDOM og ikke JØDEDOM. Skjønner? Det har ingenting med hva som er i bibelen å gjøre. Og det har ingenting med hvem man tilber å gjøre, skikkene og "reglene" i det nye og det gamle testamentet er forskjellige. Derfor følger krisne det nye testamentet.

Skrevet

Kristendommen følger det nye testamentet, jødedommen følger det gamle testamentet.Anonymous poster hash: 420f9...2fb

Det stemmer at jødene har det gamle testamente (Tanak) som sin hellige bok, men det er helt feil at kristendommen bare har det nye testamente. Har du sett en Bibel noen gang? Anonymous poster hash: 95320...891
Kristendommen følger det nye testamentet, det er derfor det er KRISTENDOM og ikke JØDEDOM. Skjønner? Det har ingenting med hva som er i bibelen å gjøre. Og det har ingenting med hvem man tilber å gjøre, skikkene og "reglene" i det nye og det gamle testamentet er forskjellige. Derfor følger krisne det nye testamentet.

Du tar feil, rett og slett feil, dersom du mener at GT ikke er gyldig for kristendommen.

Skrevet

De mener de bare har én Gud men de tilber jo 3 så...

Anonymous poster hash: 5eebd...f04

Skrevet

De mener de bare har én Gud men de tilber jo 3 så...Anonymous poster hash: 5eebd...f04

For å forklare det med et enkelt bilde. Tenk deg Gud som en trekant. På den ene siden ser du gud (faderen), på den andre siden ser du Jesus og på den tredje siden ser du den hellige ånd. Hver av kantene viser en side ved Gud.

For å ta en annen sammenlikning. Jeg er mor, men det er ikke det eneste jeg er. Jeg er også kone, datter, venn, sjef osv. Jeg har flere sider. Slik at det med Gud også, uten sammenlikning forøvrig. Han har flere sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...