Gå til innhold

Schæfer vs Rottweiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med schæfer, men har kun gode erfaringer med rottweiler, enig i det Superfries sier.

Men vær veldig kresen på oppdretter, ikke gå for de som har avlet de "kroppsbygger"-rottisene, gå heller for de som har en mer naturlig kroppsbygning for rasen.

Jeg har lyst på en rottis igjen :)

Men, når det er sagt så mener jeg egentlig at den som kommer til å ha mest med hunden å gjøre også bør være den som har mest å si i valget av hund.

Enda et godt argument på rottis-siden.... mye mindre pelsarbeid og mye mindre stein, grus og skitt inn i huset enn på en hund med lenger pels ;)

Anonymous poster hash: 33c81...dce

Takk for tips! :)

Så på Dogs 101 (hvis det var det det het?) at rottweileren røyta masse :P Men Schæfern røyter også. Vi hadde tre hunder på samme tid og jeg støvsuga hver bidige dag. Hvis jeg ikke gjorde det ble det ikke hybelkaniner, men hybelhester :P

HI

Anonymous poster hash: a8c90...6d9

Skrevet

Er selv oppvokst med Rottwailler og for meg finnes det ingen annen rase. Han var en god og snill hund og helt fantastisk med småbarn, rolig og tollmodig. 

Når vi som familie får bedre tid så skal det komme en Rottwailer i hus :D

Først må du lære deg å stave rasenavnet ;)

Skrevet

Jeg hadde schæfer før og nå har familien min en rottweiler, vi foretrakk alle schæferen for å si det sånn! Først vil jeg bare få med at jeg har erfaring med flere enn den rottweileren altså, baserer ikke alt på en :) Men jeg syns de rett og slett er for tunge, trege og "dumme". Når man er vant til schæferens lynraske hjerne og kropp blir rottweileren fort kjedelig syns jeg. Jeg er ikke av typen som liker å gjenta meg selv, men rottweileren må man snakke veldig mye til :P

Pleier å si at rottweileren blir som en fjording, mens schæferen er en fullblods! MEN det kan fortsatt hende rottweileren passer dere og du får en annen type rottis enn de jeg har hatt/passet :) Om det er sånn at du skal ha hovedansvaret tar du den hunden du vil ha så lenge mannen din er litt med på det. Bor selv med en hund som ikke passer meg i det hele tatt nå (ikke rottisen altså, sambo sin hund) og det er utrolig frustrerende!

Æsj, litt kjipt med "feil" hund i hus. Men du får bare "lure" inn en til hund ;) hihi

Jeg ønsker ikke en hund som er "dummere" enn Schæferen. Som du sier, når man er vant med en kjapp en så kan det vell bli litt frustrerende å se på en hund som bare klør seg i hode når du trener den :P Men de er jo alle individer så vi skal vell ikke skjære alle under en kam :)

HI

Skrevet

Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om.

Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene.

Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med.

Anonymous poster hash: a7433...b11

Jeg ville aldri anbefalt en Malle for noen som ikke har planer om å drive seriøst med bruks arbeid og har tid, ork til å kunne mentalt stimulere en slik hund. Mallene er mye sterkere psykisk etter hva jeg har forstått en både schæfer og rottis. En hund jeg i drømmene kunne hatt men nok ikke kommer til å ha selv fordi jeg er redd jeg ikke ville klart og tilfredsstille en slik hund.

Jeg hadde gått for schæfer siden det er du som kommer til å det meste av ansvaret så da burde man faktisk ha en hund man er godt kjent med og vet hva som vil kreve av deg som menneske.

Og ang siste innlegg her ang 1 åringen som bruker bikkja som krakk og kravler over bikkja. Jeg håper virkelig dette er TULL og at du som en hundeeier er mer seriøs en dette? La unger leke og herje med hunder er noe det mest uansvarlige man kan gjøre, og vitner på dårlig hunde kompetanse. Sorry to say. Det er slike uhell oppstår når den stakkars bikkja prøver og si i fra at det ikke er ok og siste løsning er da fysisk beskjed som da ender opp med at bikkja blir avlivet for noe de voksne menneskene skulle ha sett og gjort noe med før det i det hele tatt ble et problem..

Anonymous poster hash: 32b04...405

Selvfølgelig fikk ikke 1åringen lov å bruke hunden som krakk, men hendte at hun gjor det fordi Tok henne selvfølgelig vekk da

Og ikke la ungene leke med hunden??! Hvorfor i allverden skal ikke ungene få leke med hunden? Har dine unger aldri vært ute å kastet pinner og sprunget med hunden?

Det er forskjell på og " klatret på og herjet med" en og leke med pinner og ball. Jeg reagerer på det som ble skrevet. Her i huset så har barna fra de var store nok til å ta kontakt med dyrene fått streng beskjed at slik oppførsel mot hundene og katten ikke er aktuelt. Er det noe som jeg er ekstremt opptatt er dyre velferd og noe jeg aldri kommer til å forandre mening på. Det er oss voksne som er ansvarlige og passe på. Jeg har sett så ekstremt mange som ikke klarer og lese dyrene sine og det nesten går galt.

Hvor man ser dyrene skriker etter at barna skal bli tatt vekk med alle de signalene de har før fysisk advarsel. Man kan bare se på nett over alle disse "søte" barn og dyr video/bildene at foreldre som ikke leser dyret og lar barna herje mens de sitter og ler og synes det er søtt. Er ikke søtt når det dyret får nok og til slutt sier i fra fysisk. Dessverre så er det da barna det går ut over :(

Anonymous poster hash: 32b04...405

Når hunden ble lei/ville ha fred gikk hun å la seg i buret sitt. Det var hennes plass, og det var ungene fullt klar over.

Tror kansje du tolket det innlegget litt verre enn det var ment, eller at jeg skrev det på feil måte.

Dyrenes velferd står veldig høyt hos meg også, og de fikk ikke "herje med" hunden, men unger herjer og hunden hang seg på en måte med på leken😉

Skrevet

Rottisen er vel generelt litt mer sta enn Schæferen, men begge rasene er jo lettrente og førerorienterte brukshunder. Siden valget står mellom disse to, regner jeg sterkt med at dere har tid og kapasitet til å gi en brukshund av dette kaliberet den stimuli, aktivitet og konsekvent (og vennlig) oppdragelse den trenger for å trives. Uansett rase ville jeg gått for en fra brukslinjer, og ikke fra showlinjer. På begge disse rasene ville jeg kun vurdert valp fra seriøse oppdrettere som er aktive deltakere i hundesport og som mentaltester avlshundene sine, og ville aldri godtatt annet enn A-resultat på HD- og AA-undersøkelsene. Men aner ikke hvilken av de to rasene jeg ville valgt, begge er herlige å jobbe med :)

Anonymous poster hash: 8d5a9...6fb

Takk for svar! :)

Som sagt jeg har i voksen alder hatt tre Schæfere og dette var fra bruks-linjer. Så Schæfer "kan" jeg (selv om man aldri blir ferdig utlært ;) ) Jeg bare oppfatter Rottweileren som vanskeligere å lese enn en Schæfer. Den har jo hengeører så bare av den grunn vil jo språket bli dårligere - min erfaring med hunder som har hengeører.

Kapasitet har vi til en brukshund. De vi hadde tidligere var jeg ute og trente med i minst 2 timer hver dag- hard trening fysisk/mentalt.

HI

Jeg oppfatter Rottisen som en veldig enkel hund å lese, selv med hengeører :) Og med den erfaringen du har med hunder, vil du kjapt lære deg å lese den like godt som du leser Schæfere. Tror nok dere vil kunne trives med begge rasene, men jeg syns du som hovedtrener bør få ta den endelige avgjørelsen.

Skrevet

Rottisen er vel generelt litt mer sta enn Schæferen, men begge rasene er jo lettrente og førerorienterte brukshunder. Siden valget står mellom disse to, regner jeg sterkt med at dere har tid og kapasitet til å gi en brukshund av dette kaliberet den stimuli, aktivitet og konsekvent (og vennlig) oppdragelse den trenger for å trives. Uansett rase ville jeg gått for en fra brukslinjer, og ikke fra showlinjer. På begge disse rasene ville jeg kun vurdert valp fra seriøse oppdrettere som er aktive deltakere i hundesport og som mentaltester avlshundene sine, og ville aldri godtatt annet enn A-resultat på HD- og AA-undersøkelsene. Men aner ikke hvilken av de to rasene jeg ville valgt, begge er herlige å jobbe med :)

Takk for svar! :)

Som sagt jeg har i voksen alder hatt tre Schæfere og dette var fra bruks-linjer. Så Schæfer "kan" jeg (selv om man aldri blir ferdig utlært ;) ) Jeg bare oppfatter Rottweileren som vanskeligere å lese enn en Schæfer. Den har jo hengeører så bare av den grunn vil jo språket bli dårligere - min erfaring med hunder som har hengeører.

Kapasitet har vi til en brukshund. De vi hadde tidligere var jeg ute og trente med i minst 2 timer hver dag- hard trening fysisk/mentalt.

HI

Jeg oppfatter Rottisen som en veldig enkel hund å lese, selv med hengeører :) Og med den erfaringen du har med hunder, vil du kjapt lære deg å lese den like godt som du leser Schæfere. Tror nok dere vil kunne trives med begge rasene, men jeg syns du som hovedtrener bør få ta den endelige avgjørelsen.

Du har sikkert rett :) Bare jeg som er bortskjemt med et veldig tydelig språk :P

HI

Skrevet

Vi har rottweiler og er veldig fornøyd med rasen. hun er 10 åringens beste venn og hun er skikkelig sofagris inne og kvikk ute. Perfekt for oss ☺

Men jeg må si at det har vært mye jobb med å få henne slik hun er idag. Det har ikke vært lett å oppdra henne. Heldigvis fikk vi god hjelp av den første rottweileren vår som var som en far for henne. Han satte henne stadig på plass samt løp å hentet henne de gangene hun stakk av. Da kom de tilbake 5-10 min etter at vi slapp gamlebikkja ut på leting alene. nå er hun blitt gamlemor i huset ☺☺

Ikke røyter hun spesielt mye heller. Men hun har to røyteperioder i året(vår og høst) hvor hun slipper masse hår over 2-3 uker. Ellers i året er det lite hår.

Har aldri hatt schæfer men vi har passet en innimellom og han er god som gull. Litt mer lettlært og gira. Rottisene våre er litt mer stae,late og har sirup i rumpa. Schæferen vi kjenner er mer kvikk og mer energi. Men dette blir veldig subjektivt da. Hunder har jo forskjellige personligheter.

Anonymous poster hash: 2b90f...9a5

Skrevet

Er selv oppvokst med Rottwailler og for meg finnes det ingen annen rase. Han var en god og snill hund og helt fantastisk med småbarn, rolig og tollmodig. 

Når vi som familie får bedre tid så skal det komme en Rottwailer i hus :D

Først må du lære deg å stave rasenavnet ;)

En liten stavefeil betyr ikke at jeg ikke har peiling på rottweiler. Har hatt hund hele livet fram til jeg fikk barn og er som sagt oppvokst med denne rasen som hi faktisk lurte på.

Skrevet

Takk for mange råd her inne! Skal ta meg en tur til en oppdretter for å sjekke ut rottweileren på nært hold. Kanskje greit for både meg og samboeren. Han får se hva han egentlig ønsker seg og jeg får også se, selv om jeg egentlig innerst inne har bestemt meg for at det blir Schæfer :P Men greit å få se hva rottweileren egentlig er :) 

Vi har begge bestemt at det ikke skal bli en dum hund. Jeg er oppvokst med flere St. Bernarder og det skal vi IKKE ha. Ikke misforstå meg, kjempe søte og snille - men dumme som brød iforhold til en Schæfer. Han er oppvokst med Malamute, elghund og Newfoundlender. Blir kjedelig med slike når man skal drive med sport. :) Men søte og snille er de alle.

HI

Skrevet

Jeg er vokst opp med Riesenschnauzer, det er skikkelig brukshunder det. Jeg synes de er fantastisk vakre og tøffe på en gang, utseendemessig mener jeg. De er morsomme, glade, masse energi, smarte og lærevillige. Flotte familiehunder. Men de krever en erfaren trener, for de er temmelig egenrådige ;) Herlig personlighet synes jeg.

Anonymous poster hash: 9aab1...268
Skrevet

Hvis du tenker å få godkjent ettersøkshund ville jeg nok valgt schäfer. 

Anonymous poster hash: 5dd9a...a7a
Skrevet

Hvis du tenker å få godkjent ettersøkshund ville jeg nok valgt schäfer. 

Anonymous poster hash: 5dd9a...a7a

Ja, Schæferen er jo mye lettere og smidigere enn en Rottweiler av det jeg har fått som inntrykk. Ser også for meg at de blir fort for tunge i mye snø - noe som er litt viktig at hunden ikke er. 

Har fått samboeren litt mer på gli når det gjelder enda en Schæfer. Som han sier så er Schæferen nok kjappere både fysisk på labben og i hodet. Jeg har også bare en følelse av at særlig rottweileren er mye i dårlige miljøer (rus, kriminelle). 

Hunden skal også brukes i praksisen til Samboeren som service-hund. Han er psykolog med egen praksis. Trenger også da en hund som er veldig stødig og takler mennesker som er redde. Ene Schæferen vi hadde var service-hund. Han ble brukt spesielt med barn som var utviklingshemmede. Folk som var redde for hunder fikk øve seg på ham også. Han var så god den hunden og oppfattet straks noen var redde og nærmet seg forsiktig og hadde bestandig respekt. Når de slappet litt mer av i hans nærvær kom han frem å la hode forsiktig på fanget deres. Bare ble liggende stille til kroppen deres løsnet seg. Han skjønte virkelig at det var hans jobb å hjelpe dem. Han hjalp mange med å komme over skrekken :) 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...