Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Ja, da sitter vi her å tenker ut hvilken rase vi skal velge oss denne gangen. Vi har tidligere hatt tre Schæfere - jeg ELSKER rasen! Men nå ønsker samboeren min å prøve ut rottweiler. Jeg har ingen erfaring med rasen, men hvis man leser litt på nett kan de virke ganske så like, bortsett fra at rottweileren er vanskeligere å trene pga stahet, modnes senere og er mer selvstendig? Grunnen til at samboeren ønsker Rottweiler er pga størrelsen og styrken. Vi har tidligere drevet mye med trekk av slede og sacco-vogn. Er en fordel at hunden er sterk, det er jeg helt enig i siden at denne gangen har vi planer om kun en hund, men hjertet bare hyler etter enda en Schæfer Jeg ser bare pluss sider med en frisk Schæfer.Hunden skal være en: - Familiehund - Turkamerat- Muligens få godkjent som ettersøkshund. - Vokting Det er jeg som blir å gjøre det meste av trening og jeg ser det som svært viktig at man har en hund som er samarbeidsvillig og førerorientert.Og jeg skal heller ikke legge under en stol at jeg synes Schæferen er mye penere enn en rottweiler Anonymous poster hash: a8c90...6d9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Begge er brukshunder, men Rottweileren er nok hakket mer krevende. Men den er i gjengjeld mer stabil gemyttmessig. Du vet sikkert at du må unngå froskeben på schæfere, for ikke å bidra til dyremishandling. Jeg liker ingen av rasene, så kunne ikke sagt hva jeg hadde valgt, men siden du skal gjøre mest, synes jeg du skal ha mest å si. Anonymous poster hash: be697...91f
SuperFries Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Rottweiler er jo så mye mer vakker enn en schæfer! 😉 Jeg syns Rottweiler er meget enkel å trene. Det er en potensielt sett bedagelig hund, som er glad i sin hvile. De har samtidig ekstremt mye energi, og veldig god oppmerksomhet. God med familie og barn. Jeg har hatt 2 Rottweilere, og skal også ha det neste gang. Herlige hunder med et stort hjerte.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Rottweiler er jo så mye mer vakker enn en schæfer! Jeg syns Rottweiler er meget enkel å trene. Det er en potensielt sett bedagelig hund, som er glad i sin hvile. De har samtidig ekstremt mye energi, og veldig god oppmerksomhet. God med familie og barn. Jeg har hatt 2 Rottweilere, og skal også ha det neste gang. Herlige hunder med et stort hjerte. Takk for svar! Godt å høre at du kun har god erfaring med rasen Utifra hva du forteller er jo rasene "identiske". Jeg vil beskrive Schæferen som rolige inne, og et energi-nivå under arbeid som ikke kan beskrives og som familiehunder er de bare fantastiske! De er også enkle å lese, vet ikke helt hvordan rottweileren er når det gjelder språk? Var det brukshunder du hadde? HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Begge er brukshunder, men Rottweileren er nok hakket mer krevende. Men den er i gjengjeld mer stabil gemyttmessig. Du vet sikkert at du må unngå froskeben på schæfere, for ikke å bidra til dyremishandling. Jeg liker ingen av rasene, så kunne ikke sagt hva jeg hadde valgt, men siden du skal gjøre mest, synes jeg du skal ha mest å si. Anonymous poster hash: be697...91f Uansett hvilken rase man velger skal man "granske" oppdretter og familielinja til hundene NØYE for eventuelle mentale problemer og sykdom/allergi HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9
PersilleBlomst Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Ja, da sitter vi her å tenker ut hvilken rase vi skal velge oss denne gangen. Vi har tidligere hatt tre Schæfere - jeg ELSKER rasen! Men nå ønsker samboeren min å prøve ut rottweiler. Jeg har ingen erfaring med rasen, men hvis man leser litt på nett kan de virke ganske så like, bortsett fra at rottweileren er vanskeligere å trene pga stahet, modnes senere og er mer selvstendig? Grunnen til at samboeren ønsker Rottweiler er pga størrelsen og styrken. Vi har tidligere drevet mye med trekk av slede og sacco-vogn. Er en fordel at hunden er sterk, det er jeg helt enig i siden at denne gangen har vi planer om kun en hund, men hjertet bare hyler etter enda en Schæfer Jeg ser bare pluss sider med en frisk Schæfer. Hunden skal være en: - Familiehund - Turkamerat - Muligens få godkjent som ettersøkshund. - Vokting Det er jeg som blir å gjøre det meste av trening og jeg ser det som svært viktig at man har en hund som er samarbeidsvillig og førerorientert. Og jeg skal heller ikke legge under en stol at jeg synes Schæferen er mye penere enn en rottweiler Anonymous poster hash: a8c90...6d9 Jeg må jo si som deg jeg da, Schæfere er nydelig, lojale, intelligente (som regel ) og flotte hunder! Sterke er de også! En annen sterk, intelligent hun som kan brukes til alt du har nevnt er jo Tervueren? Mener jeg da, jeg er ingen ekspert!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Ja, da sitter vi her å tenker ut hvilken rase vi skal velge oss denne gangen. Vi har tidligere hatt tre Schæfere - jeg ELSKER rasen! Men nå ønsker samboeren min å prøve ut rottweiler. Jeg har ingen erfaring med rasen, men hvis man leser litt på nett kan de virke ganske så like, bortsett fra at rottweileren er vanskeligere å trene pga stahet, modnes senere og er mer selvstendig? Grunnen til at samboeren ønsker Rottweiler er pga størrelsen og styrken. Vi har tidligere drevet mye med trekk av slede og sacco-vogn. Er en fordel at hunden er sterk, det er jeg helt enig i siden at denne gangen har vi planer om kun en hund, men hjertet bare hyler etter enda en Schæfer Jeg ser bare pluss sider med en frisk Schæfer. Hunden skal være en: - Familiehund - Turkamerat - Muligens få godkjent som ettersøkshund. - Vokting Det er jeg som blir å gjøre det meste av trening og jeg ser det som svært viktig at man har en hund som er samarbeidsvillig og førerorientert. Og jeg skal heller ikke legge under en stol at jeg synes Schæferen er mye penere enn en rottweiler Anonymous poster hash: a8c90...6d9 Jeg må jo si som deg jeg da, Schæfere er nydelig, lojale, intelligente (som regel ) og flotte hunder! Sterke er de også! En annen sterk, intelligent hun som kan brukes til alt du har nevnt er jo Tervueren? Mener jeg da, jeg er ingen ekspert! Jeg synes de ser så "pinglete" ut De er jo mindre enn en Schæfer så ser jo for meg at de ikke kan bli like fysisk sterke som en schæfer? Schæferen kan også bli usedvanlig sterk. Ene hunden vi hadde var så sterk at selv samboeren som er et braut av en mann strevde med å holde henne igjen når vi skulle slippe henne for å spore opp blodspor HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9
SuperFries Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Rottweiler er jo så mye mer vakker enn en schæfer! Jeg syns Rottweiler er meget enkel å trene. Det er en potensielt sett bedagelig hund, som er glad i sin hvile. De har samtidig ekstremt mye energi, og veldig god oppmerksomhet. God med familie og barn. Jeg har hatt 2 Rottweilere, og skal også ha det neste gang. Herlige hunder med et stort hjerte. Takk for svar! Godt å høre at du kun har god erfaring med rasen Utifra hva du forteller er jo rasene "identiske". Jeg vil beskrive Schæferen som rolige inne, og et energi-nivå under arbeid som ikke kan beskrives og som familiehunder er de bare fantastiske! De er også enkle å lese, vet ikke helt hvordan rottweileren er når det gjelder språk? Var det brukshunder du hadde? HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9 Vi drev ikke med noe på toppnivå, kun sporing og trening for egen del. Syns det er moro å se hvor mye man kan lære de! Av de raser jeg har hatt, rottweiler, dobermann og dalmatiner, er rottweiler den enkleste å oppdra. Også den beste familiehunden. Og den tryggeste vakthunden.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Jeg hadde gått for grå schæfer og aldri en normal tegnet en da man finner sjeldent en god bruks hund med godt gemytt på de. Uansett hvilken rase man velger her så er det ekstremt viktig og lete lenge for å finne en oppdretter som mental tester hundene sine og som tester de for all sykdom som kan komme og som har gjort dette bak i generasjoner og som har noe og vise til innen bruks ferdigheter. Og uansett så er begge raser i stand til å dra så lenge de er friske. Jeg selv hadde valgt (grå) schæfer pga at det er det jeg er vokst opp med om jeg bare kunne velge mellom de to rasene du har nevnt. Men skulle jeg virkelig hatt en slik type bruks hund så hadde det blitt en Malinois (Malle). Men jeg er mer for gjeterhundene jeg da og koser meg meg Border Collie. Anonymous poster hash: 32b04...405
februarprins2013 Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Rottweiler er utrolig vakre og snille,hvis man oppdrar de riktig, og at de ikke blir aggresive
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har ikke erfaring med schæfer, men har kun gode erfaringer med rottweiler, enig i det Superfries sier. Men vær veldig kresen på oppdretter, ikke gå for de som har avlet de "kroppsbygger"-rottisene, gå heller for de som har en mer naturlig kroppsbygning for rasen. Jeg har lyst på en rottis igjen Men, når det er sagt så mener jeg egentlig at den som kommer til å ha mest med hunden å gjøre også bør være den som har mest å si i valget av hund. Enda et godt argument på rottis-siden.... mye mindre pelsarbeid og mye mindre stein, grus og skitt inn i huset enn på en hund med lenger pels Anonymous poster hash: 33c81...dce
kristinehufine Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har en rottis 😊 Min første store hund og jeg er superfornøyd. Han er snill, mot mennesker og dyr i alle størrelser. Lett å trene! Første dagen vi hadde han var han bare syv uker og han kunne sitte på et par timer. Har vært på kurs og han lærte ALT fortere enn noen av de andre. Han er rolig og bjeffer aldri omtrent. Han er sta, men har godt lynne! 👍
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 Boston Terrier Anonymous poster hash: 3e067...47d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om. Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene. Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med. Anonymous poster hash: a7433...b11
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Ja, da sitter vi her å tenker ut hvilken rase vi skal velge oss denne gangen. Vi har tidligere hatt tre Schæfere - jeg ELSKER rasen! Men nå ønsker samboeren min å prøve ut rottweiler. Jeg har ingen erfaring med rasen, men hvis man leser litt på nett kan de virke ganske så like, bortsett fra at rottweileren er vanskeligere å trene pga stahet, modnes senere og er mer selvstendig? Grunnen til at samboeren ønsker Rottweiler er pga størrelsen og styrken. Vi har tidligere drevet mye med trekk av slede og sacco-vogn. Er en fordel at hunden er sterk, det er jeg helt enig i siden at denne gangen har vi planer om kun en hund, men hjertet bare hyler etter enda en Schæfer Jeg ser bare pluss sider med en frisk Schæfer. Hunden skal være en: - Familiehund - Turkamerat - Muligens få godkjent som ettersøkshund. - Vokting Det er jeg som blir å gjøre det meste av trening og jeg ser det som svært viktig at man har en hund som er samarbeidsvillig og førerorientert. Og jeg skal heller ikke legge under en stol at jeg synes Schæferen er mye penere enn en rottweiler Anonymous poster hash: a8c90...6d9 Jeg må jo si som deg jeg da, Schæfere er nydelig, lojale, intelligente (som regel ) og flotte hunder! Sterke er de også! En annen sterk, intelligent hun som kan brukes til alt du har nevnt er jo Tervueren? Mener jeg da, jeg er ingen ekspert! Jeg synes de ser så "pinglete" ut De er jo mindre enn en Schæfer så ser jo for meg at de ikke kan bli like fysisk sterke som en schæfer? Schæferen kan også bli usedvanlig sterk. Ene hunden vi hadde var så sterk at selv samboeren som er et braut av en mann strevde med å holde henne igjen når vi skulle slippe henne for å spore opp blodspor HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9 Tervueren blir aldri så sterk som en sterk schäfer. Og ja, de er noe lettere enn schäferen. Men intelligente som få, lærenemme, lojale og veldig snille. Belgerne er også enormt arbeidsvillige, utholdende og greie. I ditt tilfelle ville jeg helt klart valgt schäferen, men det er veldig viktig å undersøke familielinjer grundig, det samme gjelder selvsagt oppdretter. Anonymous poster hash: f1f0c...dee
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Rottisen er vel generelt litt mer sta enn Schæferen, men begge rasene er jo lettrente og førerorienterte brukshunder. Siden valget står mellom disse to, regner jeg sterkt med at dere har tid og kapasitet til å gi en brukshund av dette kaliberet den stimuli, aktivitet og konsekvent (og vennlig) oppdragelse den trenger for å trives. Uansett rase ville jeg gått for en fra brukslinjer, og ikke fra showlinjer. På begge disse rasene ville jeg kun vurdert valp fra seriøse oppdrettere som er aktive deltakere i hundesport og som mentaltester avlshundene sine, og ville aldri godtatt annet enn A-resultat på HD- og AA-undersøkelsene. Men aner ikke hvilken av de to rasene jeg ville valgt, begge er herlige å jobbe med Anonymous poster hash: 8d5a9...6fb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #17 Skrevet 12. mars 2015 Det går sikkert an å trene opp begge raser til å bli trekkhunder, men vi har hatt en rottweiler i familien (svært vel oppdratt eksemplar). Det var overhode ikke noe trekkhund (annet enn i nedoverbakkene). Jeg har faktisk hatt bedre snørekjøreopplevelser med små terriere enn jeg hadde med den rottweileren der......De går og går til de stuper..... Er trekk et viktig poeng, hadde jeg ikke valgt noen av rasene. Begge raser er hunder svært mange er redde for, men det er dere sikkert klar over. Om man har barn i hus, bør man vurdere å velge en rase som er mer "vel ansett" blant folk (selv om jeg personlig synes godt om begge rasene). Vi valgte rase litt ut i fra det perspektivet når vi sto mellom noen forskjellige raser da vi valgte hund. Vet at de i familien som hadde rottweiler opplevde at enkelte foreldre nektet barna deres å gå på besøk der fordi de hadde nettopp det (til tross for at det var en svært lydig og veldig barnevennlig hund). Anonymous poster hash: c79ea...7a9
Tessa3 Skrevet 12. mars 2015 #18 Skrevet 12. mars 2015 Har hatt begge, og merkelig nok har begge vært verdens beste😉❤️ Supre familie hunder, mine har vært rolige og veldig tålmodige med barna. De har blitt klatret på og herjet med😊 Siste shæferen ble brukt som "krakk" an minste på 1år, når hun ville se i vinduet😂
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #19 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om. Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene. Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med. Anonymous poster hash: a7433...b11 Jeg ville aldri anbefalt en Malle for noen som ikke har planer om å drive seriøst med bruks arbeid og har tid, ork til å kunne mentalt stimulere en slik hund. Mallene er mye sterkere psykisk etter hva jeg har forstått en både schæfer og rottis. En hund jeg i drømmene kunne hatt men nok ikke kommer til å ha selv fordi jeg er redd jeg ikke ville klart og tilfredsstille en slik hund. Jeg hadde gått for schæfer siden det er du som kommer til å det meste av ansvaret så da burde man faktisk ha en hund man er godt kjent med og vet hva som vil kreve av deg som menneske. Og ang siste innlegg her ang 1 åringen som bruker bikkja som krakk og kravler over bikkja. Jeg håper virkelig dette er TULL og at du som en hundeeier er mer seriøs en dette? La unger leke og herje med hunder er noe det mest uansvarlige man kan gjøre, og vitner på dårlig hunde kompetanse. Sorry to say. Det er slike uhell oppstår når den stakkars bikkja prøver og si i fra at det ikke er ok og siste løsning er da fysisk beskjed som da ender opp med at bikkja blir avlivet for noe de voksne menneskene skulle ha sett og gjort noe med før det i det hele tatt ble et problem.. Anonymous poster hash: 32b04...405
Tessa3 Skrevet 13. mars 2015 #20 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om. Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene. Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med. Anonymous poster hash: a7433...b11 Jeg ville aldri anbefalt en Malle for noen som ikke har planer om å drive seriøst med bruks arbeid og har tid, ork til å kunne mentalt stimulere en slik hund. Mallene er mye sterkere psykisk etter hva jeg har forstått en både schæfer og rottis. En hund jeg i drømmene kunne hatt men nok ikke kommer til å ha selv fordi jeg er redd jeg ikke ville klart og tilfredsstille en slik hund. Jeg hadde gått for schæfer siden det er du som kommer til å det meste av ansvaret så da burde man faktisk ha en hund man er godt kjent med og vet hva som vil kreve av deg som menneske. Og ang siste innlegg her ang 1 åringen som bruker bikkja som krakk og kravler over bikkja. Jeg håper virkelig dette er TULL og at du som en hundeeier er mer seriøs en dette? La unger leke og herje med hunder er noe det mest uansvarlige man kan gjøre, og vitner på dårlig hunde kompetanse. Sorry to say. Det er slike uhell oppstår når den stakkars bikkja prøver og si i fra at det ikke er ok og siste løsning er da fysisk beskjed som da ender opp med at bikkja blir avlivet for noe de voksne menneskene skulle ha sett og gjort noe med før det i det hele tatt ble et problem.. Anonymous poster hash: 32b04...405 Selvfølgelig fikk ikke 1åringen lov å bruke hunden som krakk, men hendte at hun gjor det fordi😉 Tok henne selvfølgelig vekk da😊 Og ikke la ungene leke med hunden??! Hvorfor i allverden skal ikke ungene få leke med hunden? Har dine unger aldri vært ute å kastet pinner og sprunget med hunden?😳
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #21 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om. Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene. Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med. Anonymous poster hash: a7433...b11 Jeg ville aldri anbefalt en Malle for noen som ikke har planer om å drive seriøst med bruks arbeid og har tid, ork til å kunne mentalt stimulere en slik hund. Mallene er mye sterkere psykisk etter hva jeg har forstått en både schæfer og rottis. En hund jeg i drømmene kunne hatt men nok ikke kommer til å ha selv fordi jeg er redd jeg ikke ville klart og tilfredsstille en slik hund. Jeg hadde gått for schæfer siden det er du som kommer til å det meste av ansvaret så da burde man faktisk ha en hund man er godt kjent med og vet hva som vil kreve av deg som menneske. Og ang siste innlegg her ang 1 åringen som bruker bikkja som krakk og kravler over bikkja. Jeg håper virkelig dette er TULL og at du som en hundeeier er mer seriøs en dette? La unger leke og herje med hunder er noe det mest uansvarlige man kan gjøre, og vitner på dårlig hunde kompetanse. Sorry to say. Det er slike uhell oppstår når den stakkars bikkja prøver og si i fra at det ikke er ok og siste løsning er da fysisk beskjed som da ender opp med at bikkja blir avlivet for noe de voksne menneskene skulle ha sett og gjort noe med før det i det hele tatt ble et problem.. Anonymous poster hash: 32b04...405 Selvfølgelig fikk ikke 1åringen lov å bruke hunden som krakk, men hendte at hun gjor det fordi Tok henne selvfølgelig vekk da Og ikke la ungene leke med hunden??! Hvorfor i allverden skal ikke ungene få leke med hunden? Har dine unger aldri vært ute å kastet pinner og sprunget med hunden? Det er forskjell på og " klatret på og herjet med" en og leke med pinner og ball. Jeg reagerer på det som ble skrevet. Her i huset så har barna fra de var store nok til å ta kontakt med dyrene fått streng beskjed at slik oppførsel mot hundene og katten ikke er aktuelt. Er det noe som jeg er ekstremt opptatt er dyre velferd og noe jeg aldri kommer til å forandre mening på. Det er oss voksne som er ansvarlige og passe på. Jeg har sett så ekstremt mange som ikke klarer og lese dyrene sine og det nesten går galt. Hvor man ser dyrene skriker etter at barna skal bli tatt vekk med alle de signalene de har før fysisk advarsel. Man kan bare se på nett over alle disse "søte" barn og dyr video/bildene at foreldre som ikke leser dyret og lar barna herje mens de sitter og ler og synes det er søtt. Er ikke søtt når det dyret får nok og til slutt sier i fra fysisk. Dessverre så er det da barna det går ut over Anonymous poster hash: 32b04...405
3 i april Skrevet 13. mars 2015 #22 Skrevet 13. mars 2015 Er selv oppvokst med Rottwailler og for meg finnes det ingen annen rase. Han var en god og snill hund og helt fantastisk med småbarn, rolig og tollmodig. Når vi som familie får bedre tid så skal det komme en Rottwailer i hus
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #23 Skrevet 13. mars 2015 Rottisen er vel generelt litt mer sta enn Schæferen, men begge rasene er jo lettrente og førerorienterte brukshunder. Siden valget står mellom disse to, regner jeg sterkt med at dere har tid og kapasitet til å gi en brukshund av dette kaliberet den stimuli, aktivitet og konsekvent (og vennlig) oppdragelse den trenger for å trives. Uansett rase ville jeg gått for en fra brukslinjer, og ikke fra showlinjer. På begge disse rasene ville jeg kun vurdert valp fra seriøse oppdrettere som er aktive deltakere i hundesport og som mentaltester avlshundene sine, og ville aldri godtatt annet enn A-resultat på HD- og AA-undersøkelsene. Men aner ikke hvilken av de to rasene jeg ville valgt, begge er herlige å jobbe med Anonymous poster hash: 8d5a9...6fb Takk for svar! Som sagt jeg har i voksen alder hatt tre Schæfere og dette var fra bruks-linjer. Så Schæfer "kan" jeg (selv om man aldri blir ferdig utlært ) Jeg bare oppfatter Rottweileren som vanskeligere å lese enn en Schæfer. Den har jo hengeører så bare av den grunn vil jo språket bli dårligere - min erfaring med hunder som har hengeører. Kapasitet har vi til en brukshund. De vi hadde tidligere var jeg ute og trente med i minst 2 timer hver dag- hard trening fysisk/mentalt. HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #24 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har ikke god erfaring med rotweiler som familiehund. Jeg synes den ligner langt mer på en dobermann enn en schæfer i lynne, og kan fort, selv med mye trening, bli irritabel og utålmodig med barn. Nå gjelder jo dette alltid, man skal ikke la barn være alene med en hund, men jeg ville vært veldig forsiktig med en rotweiler eller dobermann i nærheten av små barn. Så er det barn i bildet, tenk dere godt om. Er det ikke barn i bildet er rotweiler en kjempehund, og en veldig god hund å trene. Ellers vil jeg anbefale f.eks malinois, som er en veldig morsom og intelligent hund å jobbe med. Anonymous poster hash: a7433...b11 Jeg ville aldri anbefalt en Malle for noen som ikke har planer om å drive seriøst med bruks arbeid og har tid, ork til å kunne mentalt stimulere en slik hund. Mallene er mye sterkere psykisk etter hva jeg har forstått en både schæfer og rottis. En hund jeg i drømmene kunne hatt men nok ikke kommer til å ha selv fordi jeg er redd jeg ikke ville klart og tilfredsstille en slik hund. Jeg hadde gått for schæfer siden det er du som kommer til å det meste av ansvaret så da burde man faktisk ha en hund man er godt kjent med og vet hva som vil kreve av deg som menneske. Og ang siste innlegg her ang 1 åringen som bruker bikkja som krakk og kravler over bikkja. Jeg håper virkelig dette er TULL og at du som en hundeeier er mer seriøs en dette? La unger leke og herje med hunder er noe det mest uansvarlige man kan gjøre, og vitner på dårlig hunde kompetanse. Sorry to say. Det er slike uhell oppstår når den stakkars bikkja prøver og si i fra at det ikke er ok og siste løsning er da fysisk beskjed som da ender opp med at bikkja blir avlivet for noe de voksne menneskene skulle ha sett og gjort noe med før det i det hele tatt ble et problem.. Anonymous poster hash: 32b04...405 Selvfølgelig fikk ikke 1åringen lov å bruke hunden som krakk, men hendte at hun gjor det fordi Tok henne selvfølgelig vekk da Og ikke la ungene leke med hunden??! Hvorfor i allverden skal ikke ungene få leke med hunden? Har dine unger aldri vært ute å kastet pinner og sprunget med hunden? Det er forskjell på og " klatret på og herjet med" en og leke med pinner og ball. Jeg reagerer på det som ble skrevet. Her i huset så har barna fra de var store nok til å ta kontakt med dyrene fått streng beskjed at slik oppførsel mot hundene og katten ikke er aktuelt. Er det noe som jeg er ekstremt opptatt er dyre velferd og noe jeg aldri kommer til å forandre mening på. Det er oss voksne som er ansvarlige og passe på. Jeg har sett så ekstremt mange som ikke klarer og lese dyrene sine og det nesten går galt. Hvor man ser dyrene skriker etter at barna skal bli tatt vekk med alle de signalene de har før fysisk advarsel. Man kan bare se på nett over alle disse "søte" barn og dyr video/bildene at foreldre som ikke leser dyret og lar barna herje mens de sitter og ler og synes det er søtt. Er ikke søtt når det dyret får nok og til slutt sier i fra fysisk. Dessverre så er det da barna det går ut over Anonymous poster hash: 32b04...405 Klassisk eksempel på hva enkelte mener er greit at ungene gjør - for hunden bare eeeelsker det. Dette kommer til å få et sørgelig utfall en dag HI Anonymous poster hash: a8c90...6d9
DaenerysStorm Skrevet 13. mars 2015 #25 Skrevet 13. mars 2015 Jeg hadde schæfer før og nå har familien min en rottweiler, vi foretrakk alle schæferen for å si det sånn! Først vil jeg bare få med at jeg har erfaring med flere enn den rottweileren altså, baserer ikke alt på en Men jeg syns de rett og slett er for tunge, trege og "dumme". Når man er vant til schæferens lynraske hjerne og kropp blir rottweileren fort kjedelig syns jeg. Jeg er ikke av typen som liker å gjenta meg selv, men rottweileren må man snakke veldig mye til Pleier å si at rottweileren blir som en fjording, mens schæferen er en fullblods! MEN det kan fortsatt hende rottweileren passer dere og du får en annen type rottis enn de jeg har hatt/passet Om det er sånn at du skal ha hovedansvaret tar du den hunden du vil ha så lenge mannen din er litt med på det. Bor selv med en hund som ikke passer meg i det hele tatt nå (ikke rottisen altså, sambo sin hund) og det er utrolig frustrerende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå