Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Det er veldig dyrt for gode bilbarnestoler med base, og de brukes jo uansett ikke lenge. En del stoler har nå kommet like godt ut i test uten base, som de med base. Ettersom sikkerheten ikke settes på kompromiss vurderer vi dette. Men har noen prøvd å ha bilstol uten base? Er det fryktelig tungvint å feste setet for hver gang? Kan den spennes fast i seler på fast basis og kun bære baby inn og ut av setet på samme måte som ved bilstol nr 2? Anonymous poster hash: a848e...86f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Dette gjelder altså bilstol for baby 0-13 kg. HI Anonymous poster hash: a848e...86f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Vi har hatt uten base siden vi ikke har hatt bil selv. Vært veldig greit. IziSleep Anonymous poster hash: 3c00a...ee3
Appelsinpiken Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Er en vanesak ofte stod setet bare montert i bilen, og så bar vi babyn til og fra huset uten stol. Vi har ikke hatt base til noen av barna.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Vi hadde maxi cosi cabrio fix uten base på eldste og synes det var veldig greit. Men var veldig deilig med nr 2 når vi hadde base... Jeg lot stolen bare står festet i bilen og tok bare med ungen når jeg skulle i butikk o.l. Du lærer fort å feste stolen kjapt og trygt med selen, litt klønete de første gangene bare... Anonymous poster hash: 3ca6e...889
Ladybugg Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Vi har hatt maxi cosi baby sete, og I den ene bilen stod basen fast. Og I den andre bilen satt jeg det fast med sele. En vane sak 😊 Gjør det på samme måte med baby nr 3 som kommer snart 👍 Endret 11. mars 2015 av Ladybugg
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Anbefaler deg Cybex sin bilstol dersom du skal ha uten base. Den har fått rekordpoeng i fjor, best av alle om du skal ha uten base. Du kan ikke sette barnet inn og ut av setet uten å ta beltet vekk hver gang (fra der det går over beina). Dette gjelder alle merker. Anonymous poster hash: 17291...328
Appelsinpiken Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 De går da fint å sette barnet i stolen uten å ta bort beltet hver gang...? Igjen: en vanesak
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 De går da fint å sette barnet i stolen uten å ta bort beltet hver gang...? Igjen: en vanesak Ja... men da må du jo lirke babyen/barnet under selen som går over setet/beina til ungen hver gang. Da er det vel lettere å løsne på bilbeltet (uten å ta det helt vekk, kan fortsatt ha selen festet bakpå stolen). Anonymous poster hash: 17291...328
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 Takk for svar! HI Anonymous poster hash: a848e...86f
Isola&Lille+julegave Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Det er veldig tungvint uten base!! Kjøp heller et brukt sete på finn med base!
mummimamma27 Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 http://www.jollyroom.no/produkter/akta-graco-logico-s-hp-inkl-base-svart
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 http://www.jollyroom.no/produkter/akta-graco-logico-s-hp-inkl-base-svart Takk for tips! Men det jeg reagerer på her er at ift forbrukerådets test har samme kommet bedre ut uten base enn med base...??! Ellers var det jo et godt alternativ. Anonymous poster hash: a848e...86f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 Forbrukerådets test: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/_attachment/1175934?_ts=14641e7912e HI Anonymous poster hash: a848e...86f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Det er vel anbefalt base pga. faren for feilmontering minsker betraktelig? Om jeg ikke husker feil. Vi fikk tak i maxi cosi cabrio fix med base på torshov til 2000 kr. Men det var 25% rabatt akkurat da. Men de selger stolene billigere enn f. eks. babyshop generelt også. Vi hadde beltemontering sist, mange år siden. Gikk jo greit. Men gleder meg til å bare klikke det på plass i basen denne gangen. Anonymous poster hash: b3819...7e6
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Det er vel anbefalt base pga. faren for feilmontering minsker betraktelig? Om jeg ikke husker feil. Vi fikk tak i maxi cosi cabrio fix med base på torshov til 2000 kr. Men det var 25% rabatt akkurat da. Men de selger stolene billigere enn f. eks. babyshop generelt også. Vi hadde beltemontering sist, mange år siden. Gikk jo greit. Men gleder meg til å bare klikke det på plass i basen denne gangen.Anonymous poster hash: b3819...7e6 Den stolen som ei har linket til her har skåret et poeng lavere på frontkollisjon med base, enn uten base. Er ikke det litt rart? Samme skåre på risiko for feilbruk og sidekollisjon både med og uten base for samme stol. HI Anonymous poster hash: a848e...86f
Sørlandskjerringa Skrevet 12. mars 2015 #17 Skrevet 12. mars 2015 Det er vanvittig tungvint uten base hvis du bruker bilen regelmessig. Kjøp basen brukt hvis du syns det er så dyrt?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #18 Skrevet 12. mars 2015 Bare en kommentar angående linken til testresultater du viser til, det er ikke Forbrukerrådet sine tester, men en tysk (stor, anerkjent og seriøs!) test som kalles ICRT/ADAC som Forbrukerrådet henviser til. En kan også sjekke om stoler er Plus godkjente (svensk test som utelukkende tester belastning på hode og nakke i kollisjon). Ja, faren for feilmontering er større om en ikke bruker base, men fester med bilbeltet, og en må være nøye hver gang. Skal en velge en stol vlle jeg tatt Cybeq Aton Q, som har fått 5 poeng i både front - sidekollisjon og totalsum sikkerhet. Men som du ser på testresultatene er poeng på faren for feilmontering lavere på denne festemåten generelt, enn for base. Base kan festes både med isofixfestene, eller med beltet. Altså, om du ikke har isofix kan du feste selve basen med bilbeltet. Mange vet ikke dette De som har base som kan festes på begge disse måtene er bl.a. Maxi Cosi Cabriofix (komt ny versjon nå, på tide - den har ikke forandret/forbedret seg siden 2007) og Cybex Aton Q (min favoritt) Også 5 poeng her i sum sikkerhetsmessig. Håper du klarer bestemme deg PS. Ville ikke kjøpt brukt (bare om jeg kjente selgerne godt og kunne vært helt sikker på at det ikke hadde vært i kollisjon og hvordan det hadde vært lagret m.m. Følg med på tilbud her og der, så får du et nytt og trygt sete. Anonymous poster hash: 17291...328
Elsker livet Skrevet 12. mars 2015 #19 Skrevet 12. mars 2015 For å være helt ærlig synes jeg uten base er noe herk. Har hatt maxi cosi uten base med på ferie en del ganger, og det er en lettelse å komme hjem til basen. Når babyen er liten vil en gjerne dra med seg bilstolen hit og dit, da kan en sette fra seg setet når en trenger begge hender til noe annet. Når babyen er større er det vanskelig å plassere han i stolen mens selen er festet.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #20 Skrevet 12. mars 2015 Ser to anbefaler å heller kjøpe brukt, men det er ikke anbefalt. Er stolen (eller basen) mistet i gulvet skal den feks skiftes ut. Anonymous poster hash: a848e...86f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #21 Skrevet 12. mars 2015 Vi hadde Besafe Izi-go og veldig fornøyd med den til begge barna! Venner seg fort til å feste med belte, har jo ikke såå dårlig tid i permisjonen!?! Anonymous poster hash: c3146...92c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #22 Skrevet 12. mars 2015 Vi hadde Besafe Izi-go og veldig fornøyd med den til begge barna! Venner seg fort til å feste med belte, har jo ikke såå dårlig tid i permisjonen!?! Anonymous poster hash: c3146...92c Både Besafe izi go, Maxi Cosi Cabriofix, Pebbles, Cybex og Britax i denne vektklassen festes helt likt med beltet om en ikke bruker base. Anonymous poster hash: 17291...328
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå