Gå til innhold

Bygge utleiedel - lønnsomt??

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bygge på huset med en utleiedel. Kostnadene for tilbygget vil bli på ca 1 million og leieinntekter pr mnd er 8 000-8 500. regner med å betale 4,5% rente ved å binde i 10 år. Vil dette lønne seg? 

Jeg fant en kalkulator, men var så mye jeg ikke skjønte. Noen som kan hjelpe meg å se på dette?

Er det andre utgifter enn i kalkulatoren som jeg må ta hensyn til?

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/944-utleieboligkalkulator

Anonymous poster hash: d5eef...8af
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203939-bygge-utleiedel-l%C3%B8nnsomt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på mye. Hvor bor dere, hvor enkelt er det å leie ut i området?

Leieinntekt på 8500 tilsvarer lån på 1,7 millioner. Det vil si at når dere leier ut 12 mnd i året med 8500 kr i mnd betaler dette ned 1,7 mill av lånet deres. Det er mye!!

Rente på 4,5 er veldig høyt. Dere bær få den ned i minimum 2,8.

Vil anbefale dere å lage utleiedel med 2 soverom, gjerne 3.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: b5be5...882

Jeg ville aldri bygd utleiedel om det ikke gav meg nok privatliv. Måtte vært helt lydtett og jeg måtte hatt solingsplass som var helt usjenert for leieboere.

Hvorfor ikke bygge leilighet oppå garasjen?

Anonymous poster hash: 6258a...7b0

Det kommer an på mye. Hvor bor dere, hvor enkelt er det å leie ut i området?

Leieinntekt på 8500 tilsvarer lån på 1,7 millioner. Det vil si at når dere leier ut 12 mnd i året med 8500 kr i mnd betaler dette ned 1,7 mill av lånet deres. Det er mye!!

Rente på 4,5 er veldig høyt. Dere bær få den ned i minimum 2,8.

Vil anbefale dere å lage utleiedel med 2 soverom, gjerne 3.

Lykke til:)

Takk for svar. Lånet vi har nå er ikke så høyt, så da vil leieinntekter nesten dekke alt. Ingen problem å leie ut her vi bor, da det er høgskole i nærheten.

Trodde kanskje renta var høyere siden vi ønsker å binde den i 10 år for å ikke gå på en smell og ikke klare å betale for oss.

Grunnen til at vi ønsker dette er at mannen er trygdet og jeg har under 400 i brutto, så hadde vært en grei måte å spare til pensjon på, for vi har ikke sjans til å sette av så mye i mnd sånn ellers.

Vurderer å bygge med kjeller, og da ha to utleiedeler, men da blir plutselig prosjektet mye dyrere. Grunnen er at huset vi har er bygd i to etasjer med sokkelkjeller (er i bakke)

Det kan bli lønnsomt. Vi har utleiedel som dekker inn ca 40% av det vi betaler på vårt huslån (stort hus og høyt lån) hver måned. Dessverre er det også en del kjedelige sider ved å ha utleiedel, og det er å ha leietakere. Selv med grundig intervjurunder, ringe referanser osv, kan det godt være at man ender opp med mye tull. Vi har vært litt uheldig med våre leieboere, både de første og hun vi har nå. Ikke noe veldig alvorlig, men nok til at det blir en ekstra belastning og irritasjonsmoment i hverdagen. De første var et ungt par som var totalt hjelpeløse og ville ha oss til å hjelpe dem med alt mulig, samt klaget på den minste lille ting. Hun vi har nå viste seg å ha et barn som lager fryktelig mye bråk, og har vært forsinket med betaling flere ganger :(

Anonymous poster hash: ea59b...1de

Annonse

Men om man betaler ned på lån som ved en vanlig bolig, hvor mye vil man sitte igjen med i året om man har gjeld på 1 mill på utleiedelen og leier ut for 8000? Synes det her var så vanskelig å regne på. Tenker at det er vel en del ekstrautgifter med utleiedelen? Ekstra eiendomsskatt? Renovasjon? Noe annet?

Takk

Anbefaler deg å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund. Koster noen kroner, men de har jurister, økonomer o.l som er tilgjengelig på telefon for alle mulige spørsmål fra deg.

Takk :) Da har jeg meldt meg inn i huseiernes landsforbund, håper jeg klarer å lande litt ang dette her:) Takk til alle som har svart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...