F*PCO Skrevet 10. mars 2015 #1 Del Skrevet 10. mars 2015 Hva har du prøvd, hva ønsker du at du hadde hatt disiplin til, og hva har du tro på av ting vi kan gjøre selv for bedre sjansene våre på forsøk? Jeg begynner på spray igjen i neste uke og har laget dårlige egg på tidligere forsøk, så nå er jeg motivert for egeninnsats:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
J'espere Skrevet 10. mars 2015 #2 Del Skrevet 10. mars 2015 Å denne tråden tenkte jeg faktisk på å starte selv Jeg har ikke prøvd så veldig mye i og med at jeg hadde mitt første egguttak i januar, og skal i gang med mitt første fryseforsøk nå. Men i forbindelse med dette fryseforsøket prøver jeg akupunktur. Har lest mye bra om det, og tenker at det ikke kan skade. Har ikke hørt at det skal ha noe å si for eggkvaliteten, det skal først og fremst være gunstig for at egget fester seg. Jeg har generelt troen på at det hjelper å leve et sunt og aktivt liv, gjøre ting som gjør meg glad, og unngå negativt stress. Trening øker blodsirkulasjon og bremser aldringsprosessen, og et sunt og variert kosthold med mye frukt og grønt, og lite raske karbohydrater bremser også aldringsprosessen i kroppen. Det er jo mye studier som bekrefter dette med aldringsprosessen, og jeg har troen på at det også har betydning i denne prosessen med å få barn - særlig for meg som begynner å komme godt opp i 30-årene. Og sollys skal også være positivt - både for kropp og sinn og D-vitaminproduksjon Jeg har hatt perioder (før jeg forsøkte å få barn) hvor jeg har levd ekstremt sunt - trent mye og bare spist sunn mat - og jeg har aldri følt meg så bra og med så mye energi. Og det bringer meg over på hva jg skulle ønske jeg hadde disiplin til! Jeg skulle ønske jeg hadde disiplin til å leve så sunt som jeg hadde planer om - det vil si trene 3-4 ganger i uken, gå til og fra jobb hver dag og få nok frisk luft, kun spise mat som ga meg og kroppen min et positivt tilskudd av næringsstoffer, og unngå tomme kalorier og mye sukker, og unngå alt som heter stress og negativitet. Dessverre har jeg vært så langt nede i vinter at det har vært litt vanskelig. Det har blitt mye trøstespising på sofaen med sjokolade og tv-serier ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147072079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
embi Skrevet 10. mars 2015 #3 Del Skrevet 10. mars 2015 God tråd! Her lages det også egg om dagen, så nå er det litt oppstramming som gjelder. Prøver å gå litt turer, helst i skog og mark og ikke langs eksosfylt vei... Fikk beskjed under forrige graviditet om å sørge for at jeg fikk i meg vitaminer og mineraler, så har gått på det nå i ett par mnder. Det gikk jo ikke så bra da, men det var i hvertfall ikke vitaminene sin feil... Gikk til akupunktør på første forsøket mitt, men sluttet med det da d ikke funket for meg. Men har fortsatt fulgt ett par råd jeg fikk av akupunktøren; ingen alkohol, og ingen stramme bukser. Alkoholen sier jo seg selv, men buksene er en litt rar ting, men jeg føler d har hatt en virkning selv om d bare kan være tull og det faktum at jeg har vokst ut av de trange buksene mine så de nå føles litt veeeel trange og ubehagelige...kremt Ellers tror jeg det er viktig å ikke være for streng med seg selv, dette er tøfft nok! Det skal være lov å ligge på sofaen og se på en tv-serie og slappe litt av og😊 Særlig på tirsdager for da er det Tid for hjem og Greys anatomy!!!😉 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147072110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
J'espere Skrevet 10. mars 2015 #4 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg tror at Embi har rett i at det er viktig å ikke være for streng med seg selv. Hvis det fører til mye negativt stress og mye dårlig samvittighet så er det ikke bra. Det glemte jeg - jeg følger også rådet om (nesten) ingen alkohol, samt lite kaffe. Under forrige forsøk kjørte jeg en streng linje uten noe kaffe i det hele tatt, men nå tenker jeg å holde meg til en kopp om dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147072575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camilla<3 Skrevet 11. mars 2015 #5 Del Skrevet 11. mars 2015 Fertilitetslegene anbefaler bare multivitamin og folsyre. Har tatt omega 3, zink, c-vit og betakaroten. Skal være bra for slimhinner. Ble gravid på første ivf. (Dødt embryo etter nesten 7 uker, måtte sette igang abort) Vet ikke om denne kuren for slimhinner hjalp, men skal forsøke det på forsøk 2 også. E-vitaminer skal jeg prøve på neste forsøk. De skal hjelpe pga at de er en antioksidant. Og det er jo forryngende (?) ;0) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147074963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camilla<3 Skrevet 11. mars 2015 #6 Del Skrevet 11. mars 2015 Tror også på trening, men tappes for energi og ork når jeg står i prosessen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147074968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 12. mars 2015 #7 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg var sunn fra før av, så jeg har ikke forandret noe særlig. Drakk lite alkohol til å begynne med, og nå drikker jeg enda mindre enn før. Drikker nesten ikke kaffe, så jeg unner meg et par kopper i uka uten dårlig samvittighet. Trener på treningsstudio 3 ganger i uka, trener lett hjemme de andre dagene, og går mye hver dag. Spiser rå frukt og grønt nesten hver dag, og har et variert og sunt kosthold. Normal vekt og fettprosent. Så det er ikke så mye jeg kunne gjort annerledes. Prøvd å bli gravid i nesten 3 år og har hatt 3 IVF-forsøk. Tok folsyre fordi det var et krav, men jeg har ikke noe særlig tro på kosttilskudd. Det finnes ikke noe tilskudd som kan erstatte et sunt og variert kosthold. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147075351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
embi Skrevet 12. mars 2015 #8 Del Skrevet 12. mars 2015 Egentlig helt enig i det du sier Pobie. Leve normalt, spise sunt og normalt, det er ikke mye mer man får gjort! Har vært gravid fire ganger på snart tre år, prøvde å gjør alt riktig alle gangene, men alikevel gikk det rett vest hver gang... Andre kan jo drikke så mye kaffe de orker, drikke alkohol før de vet, hoppe i fallskjerm, bli operert i narkose, leve usunt osv og de klarer det alikevel...uten hjelp! Så vi kan nok prøve å påvirke naturen så godt vi kan, men jeg tror det er lite vi får gjort dessverre... Det eneste vi kan prøve på er å redusere stresset rundt dette, og da synes jeg det hjelper å gjøre alt man kan for at det skal kunne gå bra, om ikke for annet enn at da kan jeg leve med utfallet etterpå. Å vite at jeg har gjort mitt og ikke gjort noe som kan skade❤️ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147075378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
F*PCO Skrevet 12. mars 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg har pco og dårlig eggkvalitet, så derfor virker det fornuftig å prøve å optimalisere livsstilen for å unngå å gjøre hormonforstyrrelsene verre enn de må være. Er slank, og har spist etter innfallsmetoden før. Jeg var flinkere til å spise bra under forsøkene, men har ikke vært disiplinert i hele de 3 mnd folliklene modnes. Det rekker jeg ikke nå heller, men hvis det ikke går denne gangen er kroppen igang før uttak nummer 4. Tilskudd: Folsyre, vit. D, krom (litt blodsukkerregulerende), vit. E (frem til.uttak). Har også noen omega-3 kapsler, men kommer til å spise fet fisk, avokado, olivenolje mm. Kardio 2-3 ganger i uken, og en rask tur de fleste dagene ellers? Jeg er utrent, begynte å jogge for noen uker siden. Merker at det er bra for psyken å trene, når det ellers er så mye fokus på hva kroppen ikke duger til. Og så skal jeg spise skikkelig frokost hver dag, og legge inn et lite mellommåltid kl 15 for å holde blodsukkeret jevnere. Blir alltid sulten, trett og fysen på den tiden. Koffeinfrikaffe fra i dag. Leste nettopp at 4-5 kopper kaffe om dagen gir 70% mer østrogenproduksjon i follikkelfasen. Det er ikke bra for en pcoer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147075496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Del Skrevet 18. mars 2015 Jeg prøvde det meste i prøvefasen. Gikk ned mange kilo, prøvde lavkarbo, tok folsyre og omega3, trente og en masse teite kjerringråd. Ingenting nyttet og da jeg fikk beskjed om at det var null sjans naturlig og hadde vært gjennom pergokurer, operasjoner og begynt på prøverørsforsøkene så ga jeg f i alt. Jeg tok folsyre, men levde ellers som normalt. Gikk opp i vekt etter operasjonene og pga hormoner. Da jeg var på mitt lateste, feiteste og hadde gitt opp helt så gikk jeg med på et siste forsøk under tvang fra mamma og mannen og da klaffet det. Jeg hadde nådd bunnen følte jeg selv om var klar for å prøve ut adopsjon eller annet. Jeg har derfor dessverre lite tro på kostholdsendringer osv. Jeg ser at alt det jeg gikk gjennom i håp om at det skulle være det avgjørende bare slet meg ut. Anonymous poster hash: 9c3e1...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147091253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
J'espere Skrevet 19. mars 2015 #11 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Litt beroligende å høre. Jeg har fortsatt troen på å kutte kaffe, men antakelig er det helt andre ting enn sunt kosthold og trening som er avgjørende. Jeg tror fortsatt det er bra for kroppen med sunn mat og trening, men det gjelder jo generelt. Innlegget ditt er hvertfall en tankevekker om at det viktigste man kan gjøre i denne prosessen faktisk er å verne om seg selv så ikke den blir mer utmattende enn den trenger å være - ikke fordi det nødvendigvis øker sjansen for å bli gravid, men fordi det er det beste for ens egen fysiske og psykiske helse. Endret 19. mars 2015 av J'espere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147091647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Del Skrevet 19. mars 2015 Det er og blir kvalitet på egg (og kvinnens alder) som er det desidert viktigste. Det kan man ikke "spise" seg vekk fra. Men jeg tror også på å optimalisere forhold som bl.a kosthold, trening og livsstil generelt. Det er enkelt å kjøpe seg tilskudd og behandling, men mye vanskeligere å ta tak i livsstil generelt. Husk: det finnes en gyllen middelvei da Selv er jeg en som kan kvalifiseres som "gammel" og måtte igjennom et par SA før spiren satt. Kosthold for meg ble viktig for å optimalisere starten til et evt liv, ikke øke sannsynligheten for at befruktet egg skulle feste seg. Og da jeg måtte oppleve to tidlige SA tok jeg det som kroppens måte å ordne opp, ikke fordi jeg drakk min ene kopp med kaffe eller ikke tok babyklister. Trening tidlig i graviditet har bevist at det dannes flere blodårer til morkaka. Det var jo en grei "bivirkning" å ta med, så jeg fortsatte med mine kardioøkter. Men det er lett for meg å si at "dropp alle dyre ekstrating" fordi vi sitter her med vår lille skatt.. Anonymous poster hash: 47253...491 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147091771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #13 Del Skrevet 19. mars 2015 Det er og blir kvalitet på egg (og kvinnens alder) som er det desidert viktigste. Det kan man ikke "spise" seg vekk fra. Men jeg tror også på å optimalisere forhold som bl.a kosthold, trening og livsstil generelt. Det er enkelt å kjøpe seg tilskudd og behandling, men mye vanskeligere å ta tak i livsstil generelt. Husk: det finnes en gyllen middelvei da Selv er jeg en som kan kvalifiseres som "gammel" og måtte igjennom et par SA før spiren satt. Kosthold for meg ble viktig for å optimalisere starten til et evt liv, ikke øke sannsynligheten for at befruktet egg skulle feste seg. Og da jeg måtte oppleve to tidlige SA tok jeg det som kroppens måte å ordne opp, ikke fordi jeg drakk min ene kopp med kaffe eller ikke tok babyklister. Trening tidlig i graviditet har bevist at det dannes flere blodårer til morkaka. Det var jo en grei "bivirkning" å ta med, så jeg fortsatte med mine kardioøkter. Men det er lett for meg å si at "dropp alle dyre ekstrating" fordi vi sitter her med vår lille skatt.. Anonymous poster hash: 47253...491 Det er lite studier på kosthold fordi kosthold er multifaktorielt og krevende å undersøke. Men det betyr ikke at det ikke kan påvirke, avhengig av hva årsak til problemet er. Ved insulinresistens vil f.eks det kunne produseres mer testosteron ved høykarbo/svingene blodsukkerregulerende, og på gamle egg kan kanskje antioksydanter og betennelsesdempende fettstoffer ha en beskyttende effekt i den siste modningen av eggene. Det er ikke lønnsomt å forske på slikt fordi industrien ikke tjener på kostvanene våre. Anonymous poster hash: f8d16...04a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147092194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #14 Del Skrevet 19. mars 2015 Hei alle sammen. Noen måneder før mitt siste forsøk gikk jeg inn på Bama sine sider på nettet og studerte hvilke vitaminer som kunne ha påvirkning på forplantning. Prøvde å finne frukt/grønnsaker jeg liker med disse stoffene i, itillegg til å fortsette med variert kosthold. Har et arbeid der jeg stort sett er inne på vinter/høst når sola glimter til på dagtid, begynte derfor også for første gang å ta et tilskudd på rene D vitaminer. Ble gjordt oppmerksom på at bonden ofte fikk flere kuer med kalv på vår/sommer halvåret når de går ute(vet ikke om det kan sammenliknes). Kuttet også på kaffe, fra 4-5 kopper til 1-2. Har alltid trent mye, tenkte at det kanskje var lurt å prøve noe annet dette forsøket. Gikk derfor mye tur og prøvde å være i balanse fysisk og jobbet hardt med å være positiv. Så engang på et forum at ei hadde skrevet : jippi, jeg skal bli MOR, men jeg vet bare ikke helt når. Den syns jeg var inspirerende. MVh Slitern Anonymous poster hash: 304a8...c1a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203792-kosthold-tilskudd-livsstil/#findComment-147093012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå