Gå til innhold

Trehjul eller balansesykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har våren kommet (jippi!!), og det er på tide at datteren vår skal få sin første sykkel.

Og hva kjøper jeg da? Trehjulssykkel eller balanse/ løpesykkel uten pedaler?

Litt usikker på hva som er det lureste..

Hun er 1,5 år, og har sånn sett ganske god motorikk 😊

Anonymous poster hash: fe5d8...c5c

Skrevet

Vi kjøpte balansesykkel, for 3-hjulsykkel brukte de uansett i bhg. Den ble mye brukt, og vi hadde sømløs overgang til vanlig sykkel uten støttehjul.

Anonymous poster hash: 28fa5...b89

Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet et år med å kjøpe sykkel av noe slag. Dette er den første sommeren hun kan gå. For de fleste er det ikke interessant med sykkel så tidlig. Vent heller til neste år. Da kan hun ha morro av den. I år blir det bare en ting som tar opp plass.

Anonymous poster hash: c4fb3...4a4
Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet et år med å kjøpe sykkel av noe slag. Dette er den første sommeren hun kan gå. For de fleste er det ikke interessant med sykkel så tidlig. Vent heller til neste år. Da kan hun ha morro av den. I år blir det bare en ting som tar opp plass. Anonymous poster hash: c4fb3...4a4

Enig med den, så ikke alderen på barnet før nå. Vi kjøpte balansesykkel sommeren gutten passerte 2,5 år. Kjøpte også sparkesykkel med 2 hjul foran samme år. Før det har de liksom nok med å oppdage hva de kan få til med sin egen kropp.

Anonymous poster hash: 28fa5...b89

Skrevet

Jeg kjøpte løpesykkel/balansesykkel da sønnen min var 1,5 år, og han fikk raskt kontroll på den. Nå var han riktignok tidlig ute fysisk...

Brukte den enormt mye, og han kunne sykle med en gang vi prøvde vanlig tohjulsykkel. Da var han 3,5 år. Anbefales virkelig! :) 

Anonymous poster hash: ab0e9...706
Skrevet

Anbefaler også balansesykkel. Vi brukte nok 3-hjulsykkelen mest det året hun var 1,5, men så var det bare balansesykkel og hun lærte å sykle uten støttehjul før hun fylte 3.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet et år med å kjøpe sykkel av noe slag. Dette er den første sommeren hun kan gå. For de fleste er det ikke interessant med sykkel så tidlig. Vent heller til neste år. Da kan hun ha morro av den. I år blir det bare en ting som tar opp plass.

Anonymous poster hash: c4fb3...4a4

Takk for innspill. Hun gikk når hun var 11 mnd, og klarer å bruke trehjulssykkel i barnehagen. Så en eller annen sykkel må vi ha i år, hun syns det er kjempemorsomt 😄

Men da skal jeg virkelig se nærmere på bakansesykkel 😊

Skrevet

Det eneste min klarte å bruke på den alderen var trehjulssykkel med sånn håndtak bak så jeg kunne hjelpe ham. :P Måtte også bøye meg frem og svinge for ham hele tiden.

Noen mnd senere klarte han å bruke sparkesykkel med tre hjul (to foran), men balansesykkel klarer han fortsatt ikke, er 3,5 år nå. Men han er ikke noe særlig interessert i det heller da, han hadde sikkert klart det hvis han prøvde mer. Men han ville mye heller ha vanlig sykkel med støttehjul.

Sparkesykkelen har uansett vært det desidert mest populære etter at vi kjøpte den. Fikk fort full kontroll og suser av gårde så jeg står igjen med hjertet i halsen. :P (Husk hjelm.)

Anonymous poster hash: e5ba3...d7e
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Balansesykkel! Helt klart.

Skrevet

Vår var to år sa hun fikk balansesykkel og selv om vi satte sete helt ned så var sykkelen for stor. Et halvt år senere klarte hun å bruke den, men den var fortsatt litt stor og hun turte ikke utfolde seg på den. Først da hun var tre år hadde hun fullt utbytte og fikk raskt god balanse.

Jeg hadde satset på trehjulsykkel når hun er så liten som ett og et halvt.

Skrevet

Balansesykkel et hvertfall helt genialt! Eldste min brukte aldri støttehjul, han kunne bare plutselig sykle som 3,5-åring etter noen års bruk med balansesykkel. Han elsket den!

Skrevet

Takk for mange råd! Da blir det shopping i morgen, og da satser vi på å finne en balansesykkel som er lav nok til at de små bena rekker ned 😄

Skrevet

Hadde du bodd i nærheten kunne du kjøpt en pent brukt puky balansesykkel i minste str av meg :)

Vi har forøvrig veldig god erfaring med puky og har bestilt de på eurotoys.dk :)

Anonymous poster hash: 87402...2d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...