Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Har så tannlegeskrekk, og nå er snart alle tennene mine ødelagt... Jeg må bestille time, men jeg tør altså ikke!! Er så flau for at jeg har latt det gå så langt, det ser ikke ut i munnen min..... Har funnet fram nr til en tannlege som visstnok skal være bra/ omsorgsfull osv. Men jeg klarer ikke ringe!!! Har vondt innimellom, men så går det såpass greit at jeg bare utsetter det hele tida... Men jeg vil så gjerne få orden på det! Nå er jeg sykemeldt pga en operasjon jeg hadde for to uker siden, så nå har jeg tid... Ahhhh.... jeg vil, jeg vil, men får det ikke til 😈 Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Noen som har noen gode råd til meg 😭 Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Få noen til å ringe å bestille time for deg, og forklar på telefonen at du er livredd. Gå dit når timen er (selv om alt stritter i mot inni deg) og snakk med tannlegen. Ta det steg for steg! Om tannlegen er flink, og skjønner at du faktisk er livredd (jeg var hos en en gang som folk mente var flink med folk som hadde tannlegeskrekk - han sa bare at det ikke var noe å være redd for og ba meg slutte å gråte - jeg gikk!) så vil det gå bra! Jeg har funnet en fantastisk tannlege som tar meg og redselen min på alvor. Første gangen jeg var der gjorde han ingenting annet enn å prate + vise meg hvordan alt fungerte. Vi snakket om hva jeg var redd og hvorfor, og han lyttet til meg og tok meg på alvor. Gangen etter fikk han se på tennene + ta bilder også tok vi ting sakte men sikkert derfra. I dag har jeg fine tenner, jeg har byttet plomber og trekt visomstenner! Det er grusomt å ha det sånn, men det kan gjøres noe med - du må bare tørre å ta første steget! Om du bor i Oslo området kan du få nr til han jeg går til Anonymous poster hash: d5a82...839
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Takk for godt svar!!! Jeg bor dessverre ikke i Oslo, ellers hadde jeg takket ja til nr hans på flekken.. Men nå fant jeg plutselig ut at man kunne sende mail til den tannlegen jeg har hørt er bra! Heg har skrevet alt jeg tenker, og nå mangler det bare å sende den! Og det har jeg bestemt meg for å gjøre nå...... Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Jeg vet hvordan du har det. Mine intervaller for å gå til tannlege for inntil 3 år siden var henholdsvis 5 år og 7 år ... Jeg klarer heller ikke å bestille tannlegetime selv. Det er veldig rart, men jeg får det rett og slett bare ikke til, så jeg har måtte få mannen min til å bestille timer for meg. Heldigvis er han forståelsesfull og leitet like så godt opp en tannlege som er ekspert i tannlegeskrekk. Den tannlegen jeg begynte å gå til for 3 år siden er helt fantastisk. Sammen har vi klart å finne en strategi for hvordan vi skal gjøre det for at jeg ikke skal være like redd hver gang. Første timen der hyperventilerte og krampegråt jeg i tannlegestolen og det meste av timen gikk med på å få meg rolig igjen. Så la vi plan. Neste time ble satt opp samme uke for at det ikke skulle gå for lang tid. På den måten fikk vi litt etter litt ordnet opp i det verste, og tannlegen sender nå ut innkalling til meg hvert år med nok tid til å ev. borre osv fordi hun vet at det er belastende for meg å måtte tilbake flere ganger på kort tid. Da er det bedre å bli ferdig med alt på en gang synes jeg. Siste gangen jeg gikk var jeg bare uvel og skjelven, men ingen hyperventilering eller gråt, så det går framover. Masse lykke til HI! Anonymous poster hash: cb5e4...1b6
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Åhh..takk for nok et fint svar. Så godt å høre at det kan ordne seg!! Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Takk for godt svar!!! Jeg bor dessverre ikke i Oslo, ellers hadde jeg takket ja til nr hans på flekken.. Men nå fant jeg plutselig ut at man kunne sende mail til den tannlegen jeg har hørt er bra! Heg har skrevet alt jeg tenker, og nå mangler det bare å sende den! Og det har jeg bestemt meg for å gjøre nå...... Anonymous poster hash: ae2ff...8ea Bra! Send avgårde - det er første steg på veien! Masse lykke til - det kommer til å gå bra, jeg er helt sikker! Stå på! Anonymous poster hash: d5a82...839
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 Åhh..takk for nok et fint svar. Så godt å høre at det kan ordne seg!! Anonymous poster hash: ae2ff...8ea Jeg kan legge til at min tannlege gjorde mye det samme som hun over beskriver. For meg ligger litt av skrekken i å miste kontroll fant vi ut, det at jeg flere ganger som barn opplevde at de sa "neida, dette skal ikke gjøre vondt" og så traff de plutselig en nerve eller noe likevel så jeg hoppet til - og fikk kjeft for at jeg ikke satt i ro. Derfor må jeg vite hva som skjer - hele tiden! Hun viste meg alt hun skulle bruke, forklarte hvorfor de laget den og den lyden, forklarte i detalj hva hun skulle gjøre med hver tann og hvorfor, og da vi begynte hvert eneste lille steg, type: "Nå starter jeg borret, så skal jeg utvide hullet for å få vekk ... denne delen kan ikke gjøre vondt fordi det ikke er nerver her, men du vil høre lyden godt. Nå tar jeg en liten pause. Videre nå bytter jeg til det andre borret. Her burde du ikke kjenne noe fordi du er bedøvet, men mot slutten kan det likevel hende at vi er uheldig og treffer en nerve, men jeg skal si i fra når vi nærmer oss det punktet ... Sånn, nå er vi der det kanskje kan være at det vil gjøre litt vondt dersom bedøvelsen ikke virker som den skal." Osv hele tiden. Det var veldig beroligende for meg både å hele tiden høre stemmen hennes, og det å hele tiden føle at jeg hadde en viss kontroll over hva som skjedde. Jeg vil anbefale deg å be tannlegen din om å gjøre det samme. Bestill heller ekstra tid, det er verd pengene å få en god opplevelse som kanskje heller tar litt lenger tid. Anonymous poster hash: cb5e4...1b6
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Så snille dere er!! Og så godt å høre solskinnshistorier! Jeg sendte mailen, og tannlegen ringte meg.... Vææ...heldigvis så tok jeg telefonen. Hun var veldig koselig, og jeg fikk time i morgen kl 9. Nå er jeg glad og lei om hverandre! Glad for at jeg har fått time, men helt livredd bare jeg tenker på morgendagen 😂 Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 Jeg fikk noen andre til å ringe for meg. Den personen forklarte hvor redd jeg var og at jeg helst ikke ville dit. Jeg fikk time så jeg kunne ha med meg en jeg stolte på å jeg fikk kun en prøvetime i første omgang så tannlegen fikk se hvor redd jeg var å jeg skulle se at det ikke var farlig. Jeg prøvde å avbestille timen min, men fikk beskjed om at jeg måtte prøve. Tannlegen var veldig omsorgsfull, rask, stoppet så jeg fikk pauser og stoppet når jeg virket for oppkavet. Til slutt var jeg så ute av meg at tannlegen sa vi skulle avslutte timen for å unngå å skremme meg mer også fikk jeg heller komme tilbake. Vi ble enige om at jeg skal få time helt på slutten av dagen så vi kan bruke den tiden vi trenger å ta pauser når det er behov for det. Jeg skal ha med meg samme person som var med sist for jeg trenger at noen er der for meg, jeg skal få beroligende før timen og han sa han skulle bruke en kraftigere bedøvelse som gjør at jeg overhodet ikke kommer til å kjenne noe. Så nå må jeg bare få noen til å ringe for meg for å bestille denne timen! Har innsett at jeg absolutt må til tannlegen. Jeg har rett og slett ingen valg lenger. Lykke til i morgen! Anonymous poster hash: 4382f...872
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Vet hvordan du har det! Jeg var også slik. Var 10 år siden siste besøk. Tok mot til meg å bestilte. Fortalte da som det var at jeg hadde skrekk og at de måtte bruke god tid og så skånsomt som mulig. Gikk veldig veldig bra. Hadde ikke supermange hull,men de jeg hadde var jo såpass store at de måtte rotfylles. Jeg var livredd!!!!! Men... Kjente ikke en eneste ting. Eneste som er vondt er regninga etterpå. Nå 2 år etter har jeg akkurat vært på årlig sjekk og 0hull 😬 så er bare å fortsette å gå dit en gang i året😊 lykke til....... Du klarer det.... Anonymous poster hash: 94352...3e8
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 Hei, jeg er tannlege og jeg synes du har fått mange gode svar her! Kan jo fortelle deg litt om hva tannlegen tenker rundt dette? For det første, ikke vær flau over at du er redd, at det er lenge siden du har vært på kontroll, eller hvor dårlige tennene er. En proff tannlege ser bare mulighetene/potensialet, og har et genuint ønske om å hjelpe deg. Man dømmer aldri noen basert på tenners tilstand, man vet jo at det skyldes skrekken. Ingenting får meg til å elske jobben min så mye som når jeg sender en fornøyd og glad pasient ut døra etter å ha hatt sterk tannlegeskrekk. Prøv å se tannlegen som en samarbeidspartner, en som hjelper deg til å oppnå det du vil; å ha en sunn munn. Du betaler for jobben, og da skal du også forvente at arbeidet blir utført på den måten DU ønsker. Lykke til! Når du går derfra kommer du til å være så stolt av deg selv! Og bare så det er sagt...tannlegen liker heller ikke å gå til tannlegen😉 Anonymous poster hash: 89f1b...274
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #13 Skrevet 10. mars 2015 Så snille dere er!! Og så godt å høre solskinnshistorier! Jeg sendte mailen, og tannlegen ringte meg.... Vææ...heldigvis så tok jeg telefonen. Hun var veldig koselig, og jeg fikk time i morgen kl 9. Nå er jeg glad og lei om hverandre! Glad for at jeg har fått time, men helt livredd bare jeg tenker på morgendagen Anonymous poster hash: ae2ff...8ea Veldig lurt av tannlegen å gi deg time så kjapt. Nå har du ikke så god tid til å grue deg og spinne opp mye verre historier i hodet ditt enn det som kommer til å skje. Tannlegen vil bare hjelpe deg. Lykke til Dette går bra. Anonymous poster hash: c2615...9a5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #14 Skrevet 10. mars 2015 Så snille dere er!! Og så godt å høre solskinnshistorier! Jeg sendte mailen, og tannlegen ringte meg.... Vææ...heldigvis så tok jeg telefonen. Hun var veldig koselig, og jeg fikk time i morgen kl 9. Nå er jeg glad og lei om hverandre! Glad for at jeg har fått time, men helt livredd bare jeg tenker på morgendagen Anonymous poster hash: ae2ff...8ea Veldig lurt av tannlegen å gi deg time så kjapt.Nå har du ikke så god tid til å grue deg og spinne opp mye verre historier i hodet ditt enn det som kommer til å skje. Tannlegen vil bare hjelpe deg. Lykke til Dette går bra. Anonymous poster hash: c2615...9a5 Ja det nytter jo ikke å avbestille heller.. Jeg er vel antakelig førstemann inn der i morgen. Jeg gruer meg fortsatt, men det var faktisk (tro det eller ei) godt å snakke med tannlegen på tlf. Ble litt beroliget, og fikk fortalt at jeg skammer meg over tennene mine. Tusen takk for svar til deg som er tannlege også, det hjelper litt å få en tannleges perspektiv. . Håper jeg får sove i natt, og at hun får begynt i morgen i hvertfall. Jeg skjønner jo at dette ikke blir ferdig på 1-2-3. Må nok ha mange timer... Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Hurra, og klapp på skulderen til meg selv! Jeg klarte det, og kom meg gjennom første time. Har trukket en tann med betennelse, så regner med det blir vondt utover dagen.. Fikk masse bedøvelse og tannlegen var utrolig snill! Ny time i neste uke. Er så glad for å være i gang 😊 Anonymous poster hash: ae2ff...8ea
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #16 Skrevet 11. mars 2015 Hurra, og klapp på skulderen til meg selv! Jeg klarte det, og kom meg gjennom første time. Har trukket en tann med betennelse, så regner med det blir vondt utover dagen.. Fikk masse bedøvelse og tannlegen var utrolig snill! Ny time i neste uke. Er så glad for å være i gang Anonymous poster hash: ae2ff...8ea Så utrolig bra! Kjempefint at du fant en så flott tannlege, og enda bedre at du klarte å gå. Du fortjener helt klart en klapp på skulderen Anonymous poster hash: cb5e4...1b6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Jeg var hos en i drammen. Jeg fikk en knekk da jeg skulle i stolen og begynte å gråte. Han sa det var mange med tannelgeskrekk som kom på besøk før de faktisk så på tennene. Bergstien heter det tannlegesenteret, det står litt inne på siden om hvordan de håndterer tannlegeskrekk. Jeg fikk foresten tre forskjellige bedøvelser i steden for en (det finnes syv forskjellige). Jeg ble nesten helt lam i munnen, men kjentes ikke sånn. bare kjente ikke hva han gjorde. Vil virkelig anbefale deg å ringe å fortelle om din tannlegeskrekk og høre hva de kan gjøre for deg som er så redd. Anonymous poster hash: 0ff2b...e79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå