Gå til innhold

Hvor lenge er det egentlig anbefalt å fullamme?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer snuppa på 4,5 måneder og trives veldig godt med det -hun legger fint på seg. Da jeg var gravid leste jeg at man anbefaler fullamming i 6 mnd dersom det er mulig og funker greit for mor, og det har derfor vært planen min å begynne med grøt og smaksprøver i tillegg til mm først når hun er 6 mnd.

Men ble så usikker nå da alle på barselgruppa har begynt å introdusere grøt/smaksprøver, og ei der sa at man nå bare anbefaler fullamming i 4 mnd fordi barnet trenger andre ting i tillegg tidligere enn man trodde før. Noen som vet om dette stemmer? Så for meg å fullamme til 6 mnd, men ikke hvis det ikke er det beste for snuppa!

Glad for å høre hva andre har blitt informert om!

Anonymous poster hash: f6ff3...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fått beskjed fra HS at det nå er 4 mnd som er anbefalt å starte med smaksprøver. Barna er visst mer mottagelige for nye smaker i denne perioden og at man kan bruke god tid før det er snakk om store porsjoner. Legger barnet lite på seg er det vel også anbefalt fra tidligere også med fast føde fra 4mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre sier litt forskjellig... Vår sier fullamming til seks mnd. Vi starter med smaksprøver litt før (4-5 mnd), men ikke i opptrappende mengde. Kun ca en teskje om dagen for å introdusere nye smaker og for at hun skal lære seg å svelge noe annet enn det hun suger ut av puppen. Foreløpig har hun ikke helt skjønt hvordan det gjøres ;-)

Anonymous poster hash: 8a955...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har undersøkt med ammehjelpen, og anbefalingen er fremdeles 6 måneder så da går jeg for fullamming frem til da så sant småen fortsetter å være fornøyd med det.

(Man driver visst å utreder om man skal endre anbefalingen til 4 mnd, men enn så lenge er det ikke nok belegg for det til at man endrer).

Anonymous poster hash: f6ff3...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag sykepleien et blad med mye bra forskning. Nye studier viser at fullamming i 6mnd fører til uttalt vitamin b, og jernmangel...og at barna som kun ammes så lenge utvikles dårligere motorisk og psykisk! Barna som fikk tillegg, enten fullt eller kombinert med amming utviklet seg bedre osv og hadde ikke disse manglene.De ønsker å få gjennomslag for anbefaling av fullamming i 4mnd, deretter innføring i mat og evt mme. pupp er topp, men dekker ikke alltid barnas behov for næringsstoffer etter de har nådd en viss alder, dessuten klarer ikke barnet ta opp immunstoffer osv særlig godt etter fylte 3mnd da tarmsystemet deres utvikles til det sterkere.

Anonymous poster hash: e8f6c...348
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Støtter den siste! Du trenger jo ikke gi veldig mye fordi om du introduserer noen smaker 😊 men all nyere forskning viser at det er lurt å starte i 4 mnds alder!

Anonymous poster hash: 42300...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...