Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #27 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har B+ (Men jeg dannet antistoffer i siste svangerskap selv om jeg er + ) Anonymous poster hash: 11e39...4d9 Det er ikke bare rh-antistoffer som kan dannes Anonymous poster hash: 9e961...0d6
Leirha Skrevet 8. mars 2015 #29 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har B+ (Men jeg dannet antistoffer i siste svangerskap selv om jeg er + ) Anonymous poster hash: 11e39...4d9 Det er ikke bare rh-antistoffer som kan dannes Anonymous poster hash: 9e961...0d6 Det går an å danne antistoffer om en er rehsus positiv. Det finnes mange typer antistoffer, med ulike utfall/alvolrighetsgrad.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #30 Skrevet 8. mars 2015 Hvordan finner man ut hvilken blodtype jeg og ungene har? Anonymous poster hash: 37c14...8b2
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #31 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har B+ (Men jeg dannet antistoffer i siste svangerskap selv om jeg er + ) Anonymous poster hash: 11e39...4d9 Det er ikke bare rh-antistoffer som kan dannes Anonymous poster hash: 9e961...0d6 Det går an å danne antistoffer om en er rehsus positiv.Det finnes mange typer antistoffer, med ulike utfall/alvolrighetsgrad. Aha, takk for svar! Ble fulgt opp med blodprøver på sykehuset hele svangerskapet, men verken legene på sykehuset eller fastlegen kunne gi et svar på hvorfor jeg dannet antistoffer. Fikk bare forklart at jeg måtte få en sprøyte etter fødselen og at jeg hadde stor risk for spontanabort ved neste svangerskap. Men nå er det jo ikke noe problem da jeg ikke skal ha flere barn Beklager avsporingen Anonymous poster hash: 11e39...4d9
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #32 Skrevet 8. mars 2015 Hvordan finner man ut hvilken blodtype jeg og ungene har? Anonymous poster hash: 37c14...8b2 Regner med det står i journalene deres så du kan spørre hos legen. Men om du ikke vet det har du sikkert en helt normal blodtype uten spesielle utfordringer. Jeg som har rhesus minus ved jo det siden det kan skape problemer når jeg får barn med en mann som er rhesus pluss. Siden jeg er rhesus minus ble jo også alle barna mine sjekket på sykehuset (blodprøve da de ble født) for å se om de hadde arvet min minus eller mannens pluss. Jeg har fire barn, men bare det ene har arvet min mer sjeldne minus, Anonymous poster hash: 01eb0...c83
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #33 Skrevet 8. mars 2015 A rh positiv. Er så glad jeg er normal. Anonymous poster hash: 63bb4...e9f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #34 Skrevet 8. mars 2015 A+. Moren min har AB- den sjeldne typen. Anonymous poster hash: 8ce7f...15b Så interessant. Vet du hva bestemoren min har eller? Eller onkelen min? Tremenningen til hunden til fetteren min? Anonymous poster hash: 63bb4...e9f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #39 Skrevet 8. mars 2015 Husker ikke. Men måtte få sprøyte etter fødslene, pga noe med antistoffer. Anonymous poster hash: 4b8cb...e8a Jeg fikk også antistoffsprøyte, jeg har A. Anonymous poster hash: 68085...731 Alle som har minus får den i tilfelle barnet er pluss. Dette pga kroppen ikke skal danne antisoffer mot babyen. Det har ingen betydning for den babyen, men i en eventuell ny graviditet vil kroppen frastøte fosteret om kroppen har dannet antistoffer. (Med forbehold om at jeg forsto legenes forklaring rett) Anonymous poster hash: 3e063...9f6 Det er ganske fantastisk alt vi nå kan. Min oldemor fikk kun ett barn, alle graviditeter etter dette endte med spontanabort, noe som ble hennes store store sorg i livet (forståelig nok). Og nå er det bare en liten sprøyte som skal til. Vi er så utrolig heldig som vokser opp nå. 😊 Anonymous poster hash: 30553...9c7
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #40 Skrevet 8. mars 2015 A rh + Anonymous poster hash: d65a3...547
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #41 Skrevet 8. mars 2015 Ab minus. Uberskjelden! Anonymous poster hash: 3e063...9f6 Mener det er 1,5 - 2,5 % av befolkningen som har din blodtype. Ca 15 % av alle har rhesus minus. Og 15 % av 1,5 - 2,5 % blir sjeldent, ja Anonymous poster hash: 9ac13...2d0 Kult ☺Kanskje derfor all helsepersonell jeg har vært borti kommenterer dette. Spesielt jordmoren min var opptatt av det. Tror faktisk hun ble skuffa når ungen kom ut å bare var helt vanlig B minus.. Anonymous poster hash: 3e063...9f6 Vel, din type er aller mest sjelden, deretter kommer de som har AB +. Men etter det, på sjeldenhet kommer B rh.minus. Ca 8 % har blodtype B og bare 15 % har rhesus minus - så "helt vanlig" var nok ikke ungen din likevel Anonymous poster hash: 9ac13...2d0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #44 Skrevet 8. mars 2015 Kaster ut en teori her. Jeg er minus, eksen min var pluss. Vi prøvde i seks år å få barn uten å lykkes. Ingenting galt i følge utredning. Min neste var jeg sammen med i tre år. Hadde gitt opp barn, men brukte ikke prevensjon. Han var også pluss. Vi fikk heller ikke barn. Traff en ny mann, og plutselig var jeg gravid. Og nå har vi tre barn. Han er minus som meg. Mine ekser har også fått barn i ettertid. Er der mulig at kroppen min ikke "ville ha" pluss unger? Anonymous poster hash: 3e063...9f6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #46 Skrevet 8. mars 2015 Kaster ut en teori her. Jeg er minus, eksen min var pluss. Vi prøvde i seks år å få barn uten å lykkes. Ingenting galt i følge utredning. Min neste var jeg sammen med i tre år. Hadde gitt opp barn, men brukte ikke prevensjon. Han var også pluss. Vi fikk heller ikke barn. Traff en ny mann, og plutselig var jeg gravid. Og nå har vi tre barn. Han er minus som meg. Mine ekser har også fått barn i ettertid. Er der mulig at kroppen min ikke "ville ha" pluss unger? Anonymous poster hash: 3e063...9f6 Ja, det er mulig. Spesielt hvis du har hatt en abort. Du kan jo ha hatt en spontanabort ganske tidlig uten å ha trodd du var gravid, da kan du har laget antistoffer hvis det fosteret var pluss. Anonymous poster hash: 9ac13...2d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå