Gå til innhold

Hvilken hund anbefaler DU som førstegangshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare kommentere endel av forslagene som har kommet:

- Jack russel: Så definitivt ikke en førstegangshund!

- Labrador: Er store, sterke, har masse (MASSE!) energi, bruker mange år på å bli voksne i hodet(hvis de noen gang blir det). Har sett førstegangseiere feile fullstendig med labrador. Vil ikke anbefale labrador til en nybegynner - på noen som helst slags måte. 

- Generelt ikke en terrier

- Beagle: Nei. Slett ikke en førstegangshund. De kan være en utfordring å håndtere. De ser søte ut, men de er jakthunder, og kan være både stri og egenrådige. 

- Cavalier: Utrolig søte, flotte førstegangshunder på alle vis bortsett fra én ting: Ekstremt mye helseproblemer. Dessverre. Ellers ville jeg sagt Cavalier. Men jeg kan ikke anbefale noen å anskaffe seg en hund fra en rase med så mye helsetrøbbel.

- Cockapoo: Ikke støtt "oppdrett" av blandingshunder, som "oppdretter" tjener gode penger på! Det er helt latterlig at mer eller mindre kreative blandinger skal koste mer enn renrasede hunder. 

- Cocker spaniel: Kan være veldig søte, kan også være virkelig vanskelige å ha med å gjøre. I tillegg til mye helsetrøbbel. Ville sjekket oppdretter svært nøye. Proceed with caution. En cocker er i bunn og grunn en jakthund. Du må også regne med mye pelsstell, særlig på amerikansk cocker.

- Toller: Ikke en hund jeg ville anbefalt til en nybegynner. Generelt ville jeg ikke anbefalt noen jakthunder til en førstegangseier.

Jeg ville vurdert mellompuddel eller golden. Men golden er relativt store, da. Eller hva med sheltie? Minus med sheltie er at det er mye pelsstell, og de kan være litt forsiktige.

Anonymous poster hash: 8df9e...9a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye peil på raser, men en viktig ting ingen har nevnt: ikke gå for den mest dominante hunden i kullet hvis dere er ferske. Ta den som heller virker forsiktig og tilbakeholden. Ville gått for en tispe.

Skrevet

Har ikke så mye peil på raser, men en viktig ting ingen har nevnt: ikke gå for den mest dominante hunden i kullet hvis dere er ferske. Ta den som heller virker forsiktig og tilbakeholden. Ville gått for en tispe.

Jeg er enig i tispe, men jeg ville ikke gått for en forsiktig og tilbakeholden valp. Heller en som er "midt på treet" - ikke den mest dominante i kullet, men en som er trivelig, sosial og kontaktsøkende. Det er slett ikke enkelt å ha en hund som er forsiktig og usikker av natur. 

Anonymous poster hash: 8df9e...9a9

Skrevet

Dra til nærmeste omplasserings-sted og adopter en hund. Det er nye bedre enn å svi av tusenvis av kroner på oppdretterhund. Det er så mange hunder der ute som trenger et hjem.

Anonymous poster hash: f1fb7...0dc

Skrevet

Jeg anbefaler også cockapoo. Jeg vet om to oppdrettere i Norge, en i Setesdal og en på Hønefoss. Nydelige hunder, passe størrelse og INGENTING røyting. Vi er så glade for at vi fant denne "rasen". Mange som er negative til blandingshunder men jeg har aldri sett på set som et problem :)Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

Ingen grunn til å fremme uansvarlig og ukyndig raseblanding.

Det er absolutt ikke uansvarlig å blande cockerspaniel og puddel. Vi kjøpte cockapoo fra hønefoss og den dama har virkelig greie på hva hun driver med!! Hun blander også med mellompuddel fordi det er enklest for dyrene å lage valper når det er mellompuddel. Dette er fantastiske hunder og oppdretter.

Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

Skrevet

Jeg anbefaler også cockapoo. Jeg vet om to oppdrettere i Norge, en i Setesdal og en på Hønefoss. Nydelige hunder, passe størrelse og INGENTING røyting. Vi er så glade for at vi fant denne "rasen". Mange som er negative til blandingshunder men jeg har aldri sett på set som et problem :)Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

Det er absolutt ikke uansvarlig å blande cockerspaniel og puddel. Vi kjøpte cockapoo fra hønefoss og den dama har virkelig greie på hva hun driver med!! Hun blander også med mellompuddel fordi det er enklest for dyrene å lage valper når det er mellompuddel. Dette er fantastiske hunder og oppdretter.

Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

LOL!!

Anonymous poster hash: 34d89...288

Skrevet

Sorry, men cockapoo må være tidenes teite navn på en fantasiblanding.

Ser for meg: "for en søøøøt liten Bissevov! Hvilken rase er det?"

"Det er en Kukebæsj"

Skrevet

Det er absolutt ikke uansvarlig å blande cockerspaniel og puddel. Vi kjøpte cockapoo fra hønefoss og den dama har virkelig greie på hva hun driver med!! Hun blander også med mellompuddel fordi det er enklest for dyrene å lage valper når det er mellompuddel. Dette er fantastiske hunder og oppdretter. Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

Æh... Jasså gitt, så dama har greie på det hun driver med, ja! Så fint, da!

Opplegget er bare at seriøse hundefolk, seriøse kenneleiere og for ikke å snakke om NKK ikke akkurat oppfordrer til å avle på bastarder.

Raseblanding = bastarder. Cockapoo er IKKE en godkjent rase, det er jevngodt med en hvilken som helst street-mix.

Anonymous poster hash: ce106...b33

Skrevet

Portugisisk vannhund. Har ikke veldig peil på hund, men det fikk vi anbefalt gjennom en sånn rasevelger for mange år siden. Aldri angret på valget! Fantastisk hund.

Anonymous poster hash: f3927...1b2

Skrevet

Unnskyld meg, men det er vanvittig snobbete av alle her inne å mene at kun renrasede hunder er "bra nok". Mange raser er avlet i hjel, og hundene har fysiske plager som resultat av dette. Man betaler vanvittige summer bare for å få en kjent rase. Det er heller ikke garantert en velfungerende hund selv om den er renraset.

Skrevet

Unnskyld meg, men det er vanvittig snobbete av alle her inne å mene at kun renrasede hunder er "bra nok". Mange raser er avlet i hjel, og hundene har fysiske plager som resultat av dette. Man betaler vanvittige summer bare for å få en kjent rase. Det er heller ikke garantert en velfungerende hund selv om den er renraset.

Enig med denne.

Anonymous poster hash: d96c0...061

Skrevet

Derfor velger en oppdretter og foreldre individ med omhu. Gatemikser er helt uregulerte og bedrives av folk med økonomiske motiver. 

Anonymous poster hash: 6fa89...93a

Skrevet

Enig med denne.

Anonymous poster hash: d96c0...061

Nå var der nettopp en tråd her om ei som betalte 6500 for en "designer blanding" og fikk en valp med cherry eye som krevde operasjon og som meget mulig kommer til å få cherry eye på det andre øyet og. Oppdretter tok null ansvar og begrunnet "skaden" med at valpene hadde sloss.

designer oppdrettere er useriøse og kun ute etter å tjene penger. Disse blandingene er jo ofte dyrere enn en renraset, vaksinert og chipped valp fra en seriøs oppdretter.

Skrevet

Så de som aler opp renrasede hunder er liksom ikke ute etter profitt? Det er mange useriøse av alle slag der ute.

For å svare på det HI spør om. Jeg ville ikke valgt en typisk stor hund, men en som har godt gemytt. Og gått på dressurkurs. Puddel, wheaten terrier etc er ofte lettlærte og fine familiehunder. Lykke til!

Skrevet

Japansk spisshund! Helt nydelig lynne, leken, barnevennlig og lett å trene!

Ahsa Lapso(?)) er også fine hunder.

Anonymous poster hash: fafc9...128

Skrevet

Omplasseringssteder er lurt å ha som første stopp, det er så mange dyr som trenger et hjem og kjærlighet. Ikke alle hunder som omplasseres er problemdyr, Mange ble satt bort fordi de ble for tidkrevende eller fordi eier gikk lei. Men bruk fod eller andre seriøse som ser an hunden og eiere.

Skrevet

Så de som aler opp renrasede hunder er liksom ikke ute etter profitt? Det er mange useriøse av alle slag der ute.

For å svare på det HI spør om. Jeg ville ikke valgt en typisk stor hund, men en som har godt gemytt. Og gått på dressurkurs. Puddel, wheaten terrier etc er ofte lettlærte og fine familiehunder. Lykke til!

der er utrolig lite penger å tjene på seriøs oppdrett. Seriøse oppdrettere velger hannen og tispa med omhu. Begge hundene har på forhånd blitt stilt ut og dersom det er bruksraser har de konkurrert/bevist seg selv. Begge har også blitt grundig undersøkt av veterinær og testet for arvelige og genetiske sykdommer/problemer. Parringen koster somregel en del og tispa får kontinuerlig oppfølging i drektighet inkludert ultralyd, kosthold, tilskudd osv. Når valpene blir født får de en helsesjekk hos dyrlege, blir chippet og registrert hos nkk. Som oftest selges de med en liten pose av foret de har fått hos oppetter.

Når noen kjøper valpen skrives en kontrakt der oppdretter forplikter seg til å legge frem All dokumentasjon på valpens helse og kjøper får angrerett. Kjøper forplikter seg ofte til å gå på valpekurs.

litt annerledes enn "jeg har en cocker spaniel og du en liten puddel! Hvis vi får valper på dem kan vi finne på et teit navn og selge dem for masse penger! Vi kaller dem Kukebæsj og forteller alle at de er allergifrie og super søøøøøøøte og så selger de som varmt hvetebrød!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...