Gå til innhold

Hvilken hund anbefaler DU som førstegangshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kommer til å bruke hunden til turgåing, kos og lek. Noen tips? Vil ikke ha den største rasen og heller ikke små som Chihuahua (?). Har tenkt litt på Beagle da min mann jakter innimellom og kunne tenkt seg å ha den med.

Anonymous poster hash: fe701...e5f
Skrevet

Jack russell? Det er en terrier, kan være en smule sta, men det var min førstegangshund og jeg angrer ikke :)

Anonymous poster hash: b9e44...0df

Skrevet

Hvor ofte jakter din mann? Det viktigste er å ha en hund som fungerer i hverdagen, og jakthunder (iallefall de som har litt driv) KAN være krevende å ha som førstegangshund. Men en Cocker Spaniel kan jo kanskje være en mellomting? Gode familiehunder, samtidig som de har opphav som fugle/jakthunder og godt kan brukes til jakt innimellom uten å bli "tussete" hvis ikke det blir mye av det.

Anonymous poster hash: 855a9...78f

Skrevet

Jakthund er ikke å anbefale som førstehund fordi de generelt krever mye mer trening og disiplin. Man slipper ikke løs en hund på jakt uten 100% tilbakekall, for eksempel. De kan og bli veldig lett rastløse dersom de ikke får nok aktivitet.

En spaniel pleier å fungere greit som førstegangshund, enten cocker spaniel eller King Charles cavalier.

Skrevet

Springer spaniel, hvis dere vil ha en spaniel. Eller så fikk vi en golden som 1.hund. Fantastisk lynne, god turkompis, rolig, lettlært og fantastisk snill. Men en del pelsstell da.

Anonymous poster hash: d0091...b5c

Skrevet

Labrador, golden retriever eller toller.

Anonymous poster hash: ce106...b33

Skrevet

Labrador

Anonymous poster hash: b2323...d28

Skrevet

Engelsk springer spaniel😄 Super hunderase med godt lynne og de er også veldig barnevennlige☺️

Bare god erfaring med den rasen😄

Skrevet

Cockapoo! Blanding mellom puddel og cockerspaniel. Røyter ingenting og har den gode og myke pelsen. Vår lille er 10 mnd nå og hele familiens gull. Barna elsker henne!

Anonymous poster hash: 4b9fa...52b

Skrevet

Beagle er en fantastisk nydelig hund. Men, det er en losende jakthund, ergo mye lyd. I tillegg så jakter den alt av katter ol i nabolaget hvis du slipper den.

Der finnes en nettside hvor du kan legge inn dine ønsker og deretter få opp anbefalte raser.

Anonymous poster hash: 14844...015

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel er mitt råd. Fantastiske hunder. Men bruk tid pånå finne gode oppdrettere. :)

Skrevet

Dans svensk gårdshund. Perfekt størrelse. Glad hunder. Og veldig veldig snille

Anonymous poster hash: 5ccd4...c53

Skrevet

Jeg anbefaler også cockapoo. Jeg vet om to oppdrettere i Norge, en i Setesdal og en på Hønefoss. Nydelige hunder, passe størrelse og INGENTING røyting. Vi er så glade for at vi fant denne "rasen". Mange som er negative til blandingshunder men jeg har aldri sett på set som et problem :)

Skrevet

Jeg anbefaler også cockapoo. Jeg vet om to oppdrettere i Norge, en i Setesdal og en på Hønefoss. Nydelige hunder, passe størrelse og INGENTING røyting. Vi er så glade for at vi fant denne "rasen". Mange som er negative til blandingshunder men jeg har aldri sett på set som et problem :)

Jeg anser det som svært useriøst å anbefale en bastard.

Skrevet

Vi har hatt to stk. Cavalier king charles spaniel og anbefaler den type hund som førstegangs:) Begge mine har hatt utrolig tålmodighet sammen med barn. Verdens snilleste hund, lette å trene, kosete og glade hunder. Den absolutte familiehund som alle elsker. Også er de jo bare vakre:)

Svigers har en cockapo. Kjempefin hund det også. Veldig positivt at de ikke reker/mer allergivennlige.

Anonymous poster hash: 2555e...386

Skrevet

Selvfølgelig kan en ende opp med et eksemplar av denne "rasen" som røyter!

Anonymous poster hash: c7b31...e97

Skrevet

Jack russell? Det er en terrier, kan være en smule sta, men det var min førstegangshund og jeg angrer ikke :)

Terrier er da absolutt ikke et eksempel på en førstegangshund!

Skrevet

Beagle hadde jeg nok ikke valgt. Den er sta og vanskelig å håndtere.

Det er masse "hunderasevelgere" på nett. Det er også greit å kjøpe seg en hundebok og se i den. Veldig viktig å være realistisk mht familiens hverdagsliv ifht trim/pelsstell osv.

Også at dere blir enige om arbeidsfordelingen både i hverdagen og om hunden blir syk.

Jeg mener at en hund (uansett rase) bør ha minst to timer (halvtime morgen, 1 time midt på dagen og halvtime kveld) tur hver eneste dag. Mer om den ikke har mulighet til å være ute i hage.

Vår hund får 2-3 timer tur daglig + muligheter for å være ute i hagen, stimuli i form av trening.

Anbefaler dere sterkt å gå på kurs når dere får hunden! Da får dere tips om oppdragelse+ god sosialisering av hunden. Husk å ta med dette+ forkostnader, utstyrskostnader (bur, bånd, teppe, leker, shampo, godbiter osv osv) og venerinærkostnader når dere tenker over hvor mye dette koster.

Anonymous poster hash: c6774...a64
Skrevet

Ingen grunn til å fremme uansvarlig og ukyndig raseblanding.

Skrevet

Vi kommer til å bruke hunden til turgåing, kos og lek. Noen tips? Vil ikke ha den største rasen og heller ikke små som Chihuahua (?). Har tenkt litt på Beagle da min mann jakter innimellom og kunne tenkt seg å ha den med.

Bichon Havanis, men kanskje ikke til jakt da:-)

Anonymous poster hash: 0afdb...85b

Skrevet

De er absolutt ikke en førstegangshund
Skrevet

Bichon Havanis, men kanskje ikke til jakt da:-)

Anonymous poster hash: 0afdb...85b

Gneldrete småbitere med masse pels-stell, som er møkkete og/eller våte hele vinteren.

Anonymous poster hash: 2ccea...2f4

Skrevet

JR er veldig mye hund i en liten kropp. Anbefales absolutt ikke som førstegangshund.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Cockapoo! Blanding mellom puddel og cockerspaniel. Røyter ingenting og har den gode og myke pelsen. Vår lille er 10 mnd nå og hele familiens gull. Barna elsker henne!

Du hallo! Raseblanding = bastard! Det oppfordrer man ikke til, altså!

Skrevet

Welsh springer spaniel, søtere en engelsk springer ;) veldig kosete,familiekjær, brukes til jakt og er bare helt herlig :)

Anonymous poster hash: 38eb8...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...