Gå til innhold

Hva spiser din 9 mnd. gamle baby?

Anbefalte innlegg

Jeg føler at gutten vår spiser litt lite fast føde. Og er litt nyskjerrig på hvor mye andre babyer på ca. samme alder spiser. (Vet det er individuelt, men tenkte jeg kunne få en pekepinn)

Her er hans matrutiner:

08.00 - liten posjon grøt + ca. 200ml mme

11.30 - 50-100g hjemmelaget "middagsmos"/grønsaksmos. Mengden kommer an på dagsformen. (Har smått begynt å innføre brødskiver også, men han vil foreløbig bare ha noen få biter hver gang)

13.30 - ca. 200ml mme

17.00 - full posjon grøt

18.00 - ca, 200ml mme

Tidene for måltidene er noe han har "bestemt selv". Han kan spise litt smått innimellom, f.eks. smake litt på vår middag o.s.v. men det er til disse tidene han er sulten og spiser ordentlig.

Helsesøster sa forrige gang vi var hos henne, at han godt kunne ha et måltid til. Men det førte bare til at jeg stresset med å få i han mer mat, og han sluttet rett og slett å spise grøt en periode. Tror han ble lei og litt stresset av det selv stakkars.

Ellers er han veldig rund og god, aktiv og i fin form. 

Det jeg tenker mest på er om han spiser "for lite" fast føde og for mye mme i forhold til aldreren? og med tanke på at han bør jo klare å spise fast føde og ikke være avhengig av flaske før f.eks. formiddagslur når han skal begynne i barnehagen om 5mnd. (Eller gir de flaske i barnehagene?)

Anonymous poster hash: 46c08...c7f
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203092-hva-spiser-din-9-mnd-gamle-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er 8 1/2 og stort sett er det noe slik han spiser; mellom 06-07 pupp så grøt i. 08 tida.. Brødskive+frukt og pupp i 11-12 tida, pupp og middagsglass i 15-16 tida,

Og grøt og pupp til kvelden.. Våkner i tillegg på natta da.. Men det er det han får av fast føde iallefall.. Vet ikke om det

Hjalp noe..

Morning: melk og grøt

Lunsj: skive og frukt, ca 11-12

Middag kl 15

Grøt kl 18

Ellers melk innimellom. Hun våkner fortsatt masse på natten,har begynt å gi mme i 23-tiden på kvelden. Hun er 8,5 mnd

Endret av Mor di!

Min lille spiser det samme nå som når hun var 9 mnd, er 11 mnd nå... 

Mellon 8 og 9: Halv til en skive 

10: 180ml mme

12-12:30: Forskjellige typer lunsj, feks: bananlapper, smoothie, yoghurt osv.

15-15:30: 200g middag

18: Grøt av 160ml vann

19: 80ml mme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...