Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på oul idag og fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nyre på høyre side.. I tillegg til dette så hun cyster på hode. Trengte ikke bety noe, men kunne også være tegn på forskjellige trisomier.. Alt annet så fint ut, 10 fingre, 10 tær, nok fostervann, ikke vann i hode ol, ørene satt der de skulle, lårbein var så lange de skulle osv osv..

Men hun var litt redd for ungen lå så vanskelig til at hun aldri fikk sett nesebeinet ordentlig.

Ble henvist videre til Rikshospitalet neste uke, og da eventuelt en fostervannsprøve.

Mildt sakt i sjokk nå, og merker det blir noen lange dager..

Noen som har opplevd noe liggende og alt likevel har vært fint?

Var på tidlig ul i uke 11 privat og tenker om det er en trisomi eller noe burde vell hun allerede da sett at nesebeinet ikke var som det skulle, eller eventuelt forhøyet nakkefold?

Håper på svar for å få roet meg ned litt..

Anonymous poster hash: e653d...12d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144203080-forst%C3%B8rret-nyre-p%C3%A5-oul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff, så skummelt... sjekk ut inspirato.blogg.no Hun har akkurat vært gjennom noe liknende, alt var ok der (altså ingen trisomi) til tross for cyster på nyrer og i hodet. 

Ønsker deg lykke til, og krysser fingre for at alt er vel!

Anonymous poster hash: 92495...d44

Vet heller ingen ting om dette,men ønsker deg lykke til. Tror det er noe med loven ved tidlig ul. At de ikke har lov å informere eller oppgi om barnet har downs i alle fall :-(

Anonymous poster hash: e8cac...1d6

En er pålagt ved lov å informere om evt avvik en ser på ultralyd, uavhengig av i hvilken uke den tas. En kan ikke holde tilbake informasjon om at en mistenker trisomi, en plikter også å henvise videre ved mistanke.

Nakkefold i seg selv er et lite sensitivt tegn på trisomi. Om den ikke er kraftig forstørret så er det ikke sikkert at en ser det med det blotte øyne, å måle den nøyaktig krever erfaring. 

En helt normal ul i uke 11 utelukker dessverre ingenting, men det er mindre sannsynlig med trisomi dersom det ble sett særlig etter det av en dyktig operatør. 

Anonymous poster hash: b2ed9...fde

Annonse

Jeg tror mange legger litt for mye i tidlig ultralyd (uke 11-13).
Mange tror at den som utfører ultralyden utfører dyptgående undersøkelser og går inn for å sjekke nakkefold og nesebein, men slik er det ikke.
De tar en rask kikk bare, og ikke noe i dybden hvis det ikke er en spesiel grunn for at du faktisk ber om det.
Men ja, hvis de ser avik, så henviser de videre., men slike avvik krever ofte spisskompetanse å finne ut av.
Og en vanlig tidlig ultralyd avdekker ikke slike ofte.

Håper det ikke er noe alvorlig, krysser fingrene for deg og sender deg en klem <3

Anonymous poster hash: efef5...e46

Jeg tror mange legger litt for mye i tidlig ultralyd (uke 11-13).Mange tror at den som utfører ultralyden utfører dyptgående undersøkelser og går inn for å sjekke nakkefold og nesebein, men slik er det ikke.De tar en rask kikk bare, og ikke noe i dybden hvis det ikke er en spesiel grunn for at du faktisk ber om det.Men ja, hvis de ser avik, så henviser de videre., men slike avvik krever ofte spisskompetanse å finne ut av.Og en vanlig tidlig ultralyd avdekker ikke slike ofte.Håper det ikke er noe alvorlig, krysser fingrene for deg og sender deg en klem <3 Anonymous poster hash: efef5...e46

vel, dette tror jeg faktisk er forskjellig fra sted til sted. Legen vi gikk til i uke 12 er spesialist på fosterdiagnostikkk og gikk nøye gjennom og målte hvert organ. Vi fikk all den informasjonen vi ønsket da han var nøye med forklaringen! Og hvis de ser avvik av noen slag, som feks forstørret nakkefold, så skal de si i fra om det jo!

Hi: jeg har ikke hørt om dette tidligere, jeg skjønner at du blir bekymret. Krysser fingrene for at det ordner seg! Klem

Anonymous poster hash: 979e7...db5

Jeg tror mange legger litt for mye i tidlig ultralyd (uke 11-13).Mange tror at den som utfører ultralyden utfører dyptgående undersøkelser og går inn for å sjekke nakkefold og nesebein, men slik er det ikke.De tar en rask kikk bare, og ikke noe i dybden hvis det ikke er en spesiel grunn for at du faktisk ber om det.Men ja, hvis de ser avik, så henviser de videre., men slike avvik krever ofte spisskompetanse å finne ut av.Og en vanlig tidlig ultralyd avdekker ikke slike ofte.Håper det ikke er noe alvorlig, krysser fingrene for deg og sender deg en klem <3 Anonymous poster hash: efef5...e46

vel, dette tror jeg faktisk er forskjellig fra sted til sted. Legen vi gikk til i uke 12 er spesialist på fosterdiagnostikkk og gikk nøye gjennom og målte hvert organ. Vi fikk all den informasjonen vi ønsket da han var nøye med forklaringen! Og hvis de ser avvik av noen slag, som feks forstørret nakkefold, så skal de si i fra om det jo!

Hi: jeg har ikke hørt om dette tidligere, jeg skjønner at du blir bekymret. Krysser fingrene for at det ordner seg! Klem

Anonymous poster hash: 979e7...db5

Problemet ligger mye i at mange kvinner tror at ultralyd er ultralyd. Og at de som tilbyr ul være seg jordmødre eller vanlige gynekologer reklamerer med tidlig ul og nakkefold scanning. I virkeligheten er en nakkefolden en liten komponent av en trisomi/avviks scanning ved tidlig ul. Ikke er det bare å fremstille den for så å uttale seg heller. Og sist men ikke minst er heller ikke en helt normal tidlig ul noen garanti for at babyen ikke har noen trisomi, selv ikke om en spesialist i fosterdiagnostikk har utført den.

Anonymous poster hash: bbdd7...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...