Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Noen her som har brukt Depositumgaranti fra Nav? Har fått tilbud om en leilighet nå, men sliter med å få tak i penger til depositumet. Vet at jeg kan søke Nav om garanti, men er jo ikke alle huseiere som tar det. Er så redd jeg ikke får leiligheten hvis jeg spør om han godtar den. Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Da ville jeg heller spurt om du kunne fått betale depositumet over to mnd, ev. brukt kredittkort på det du mangler. Anonymous poster hash: 51abe...690
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Her jeg bor er det kniving om leilighetene å da leier de heller ut til en som har råd til deposetum Anonymous poster hash: 4662d...56c
Mamma_til_2 Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Ikke sikkert du får garantien fra nav. Du må nok snakke med huseier om dette, noen godtar det og andre ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Ikke sikkert du får garantien fra nav. Du må nok snakke med huseier om dette, noen godtar det og andre ikke. Ganske sikker på det. Men jeg gruer meg til å spørre huseier, da jeg er redd han ikke vil ha meg der allikavell. Prøver å skaffe meg de pengene på andre måter, men er ikke så lett. Tjener for lite og har noe gjeld, så jeg får ikke lån noen steder. Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har fått depositumsgaranti hos NAV. Den varer ett år. Jeg leier leilighet av kommunen, da jeg måtte ut av huset med tidligere samboer fort (på dagen, pga vold o.l) hadde med andre ord ikke mulighet til å spare penger. Det er ingen skam. Jeg nekter å skamme meg over ting jeg ikke er i kontroll over. Har spart meg opp depositumspenger nå, og skal betale det i april, slik at garantien forsvinner. Anonymous poster hash: 4a928...fa8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 Jeg fikk depositumslån fra Nav, det går også an Anonymous poster hash: 6b535...2e9
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart.Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 NAV er sære på utbetalinger. Det er mye vanskeligere å få dem til å betale ut penger enn det er å nekte å tilbakebetale det som er satt på depositumskontoen. Mennesker med dårlig økonomi er ofte dårlige betalere. Derfor er faren større for at de ikke skal klare å betale husleia til tiden. Det er også større fare for at de ikke skal ha penger til å betale for eventuelle skader de måtte gjøre på leiligheten. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Jeg fikk depositumslån fra Nav, det går også an Anonymous poster hash: 6b535...2e9 Gjør det det? han på nav jeg snakket med i dag, sa at eneste de kunne hjelpe med var den garantien. Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #12 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart.Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 NAV er sære på utbetalinger. Det er mye vanskeligere å få dem til å betale ut penger enn det er å nekte å tilbakebetale det som er satt på depositumskontoen. Mennesker med dårlig økonomi er ofte dårlige betalere. Derfor er faren større for at de ikke skal klare å betale husleia til tiden. Det er også større fare for at de ikke skal ha penger til å betale for eventuelle skader de måtte gjøre på leiligheten. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Ja det skjønner jeg jo. Er det jeg er redd for, at han skal tro jeg er en dårlig betaler siden jeg har dårlig økonomi. Men det er jeg jo ikke. Selv om jeg ikke har penger til depositum, betaler jeg alltid husleien i tide. Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #13 Skrevet 6. mars 2015 Jeg fikk depositumslån fra Nav, det går også an Anonymous poster hash: 6b535...2e9 Gjør det det? han på nav jeg snakket med i dag, sa at eneste de kunne hjelpe med var den garantien. Anonymous poster hash: ddaef...2d1 Kan du ikke snakke med huseier og foreslå at dere lager en depositumskonto og at du betaler et fast beløp i mnd til du har nådd riktig sum på depositumet, og at samtidig har garanti fra NAV og sier fra deg den i det øyeblikket du har betalt depositum? Anonymous poster hash: 4a928...fa8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #14 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart.Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 NAV er sære på utbetalinger. Det er mye vanskeligere å få dem til å betale ut penger enn det er å nekte å tilbakebetale det som er satt på depositumskontoen. Mennesker med dårlig økonomi er ofte dårlige betalere. Derfor er faren større for at de ikke skal klare å betale husleia til tiden. Det er også større fare for at de ikke skal ha penger til å betale for eventuelle skader de måtte gjøre på leiligheten. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Det er det dummeste jeg har hørt! Har selv lite penger men husleien er selvsagt ALLTID det første som blir betalt! Er ingen foreldre som vil tørre å risikere å plutselig stå på gaten med barn uten å ha ett sted å bo,derfor betaler de selvsagt husleien!! Anonymous poster hash: 4662d...56c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #15 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart.Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 NAV er sære på utbetalinger. Det er mye vanskeligere å få dem til å betale ut penger enn det er å nekte å tilbakebetale det som er satt på depositumskontoen. Mennesker med dårlig økonomi er ofte dårlige betalere. Derfor er faren større for at de ikke skal klare å betale husleia til tiden. Det er også større fare for at de ikke skal ha penger til å betale for eventuelle skader de måtte gjøre på leiligheten. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Det er det dummeste jeg har hørt! Har selv lite penger men husleien er selvsagt ALLTID det første som blir betalt! Er ingen foreldre som vil tørre å risikere å plutselig stå på gaten med barn uten å ha ett sted å bo,derfor betaler de selvsagt husleien!! Anonymous poster hash: 4662d...56c Skulle ønske det var sant, men jeg har selv sett flere alenemødre med god inntekt som heller har brukt pengene på shopping og gøy enn på husleie. Utrolig trist, men sant. Det naturlige er vel å alltid prioritere husleie, men det er mange som dropper det og heller bruker pengene på annet, fordi det mange ganger tar tid før de blir kastet ut. Anonymous poster hash: 90e36...c05
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #16 Skrevet 6. mars 2015 Jeg fikk depositumslån fra Nav, det går også an Anonymous poster hash: 6b535...2e9 Gjør det det? han på nav jeg snakket med i dag, sa at eneste de kunne hjelpe med var den garantien. Anonymous poster hash: ddaef...2d1 Kan du ikke snakke med huseier og foreslå at dere lager en depositumskonto og at du betaler et fast beløp i mnd til du har nådd riktig sum på depositumet, og at samtidig har garanti fra NAV og sier fra deg den i det øyeblikket du har betalt depositum? Anonymous poster hash: 4a928...fa8 En utleier med vette i behold går ikke med på det. Depositumspengene skal være på konto før nøklene overleveres. Er vel ikke så mange som sier ja til NAV garanti heller. Anonymous poster hash: c140b...a55
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #17 Skrevet 6. mars 2015 Det pleier ikke å være noe problem, det er mange huseiere som godtar det. Å det med at nav er vanskelige med å betale ut depositumet er bare tull! Det eneste vi krever er en underskrift fra husleier om at huseier har krav på disse pengene enten det gjelder manglende husleie eller skader. Hvis nav må betale ut depositumet så blir det satt opp et gjeldsbevis og det blir da overført som lån, som du må betale tilbake. Hilsen ei som jobber på nav. Anonymous poster hash: 9ddf1...bb2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #18 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart.Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 NAV er sære på utbetalinger. Det er mye vanskeligere å få dem til å betale ut penger enn det er å nekte å tilbakebetale det som er satt på depositumskontoen. Mennesker med dårlig økonomi er ofte dårlige betalere. Derfor er faren større for at de ikke skal klare å betale husleia til tiden. Det er også større fare for at de ikke skal ha penger til å betale for eventuelle skader de måtte gjøre på leiligheten. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Det er det dummeste jeg har hørt!Har selv lite penger men husleien er selvsagt ALLTID det første som blir betalt! Er ingen foreldre som vil tørre å risikere å plutselig stå på gaten med barn uten å ha ett sted å bo,derfor betaler de selvsagt husleien!! Anonymous poster hash: 4662d...56c Jobber med inkasso og det er mange foreldre som tar den sjansen Anonymous poster hash: 35457...5f1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #19 Skrevet 6. mars 2015 Det pleier ikke å være noe problem, det er mange huseiere som godtar det. Å det med at nav er vanskelige med å betale ut depositumet er bare tull! Det eneste vi krever er en underskrift fra husleier om at huseier har krav på disse pengene enten det gjelder manglende husleie eller skader. Hvis nav må betale ut depositumet så blir det satt opp et gjeldsbevis og det blir da overført som lån, som du må betale tilbake. Hilsen ei som jobber på nav. Anonymous poster hash: 9ddf1...bb2 Tusen takk for svar Anonymous poster hash: ddaef...2d1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #20 Skrevet 6. mars 2015 Har jobbet med dette før og mange utleiere har gått på en smell der. Men det er faktisk deres egen feil i de tilfellene som jeg var borti. I vår garanti for depositum stod det at vår garanti KUN gjelder skyldig husleie, ikke skader på innbo eller selve leiligheten/huset. Veldig mange utleiere godtok slike depositum og signerte uten tvil, vi ba de lese godt igjennom og vi forklarte dette til de. Men når en kunde da hadde ødelagt noe eller faktisk smadret hele leiligheten så kom utleier til oss og krevde penger, vi henviste til hva som står i papirene om at vi ikke dekket slikt og de ble rasende. De hadde ikke sett før at det stod, som om at det var vår feil at de ikke hadde fått med seg det og vi hadde liksom ikke nevnt det. Og disse utleierne så vi ikke mere til, altså de godtok aldri igjen et slik depositum. Disse depositumene hadde også et maksbeløp på 10.000kr (noen år siden) og det ble flere utleiere også rasende for i ettertid, selv om det stod i papirene det og, papirer som de signerte. Glemmer aldri en utleier som var advokat og rasende fordi vi ikke dekket skader selv om han hadde signert papirene, advokater har vel lært å lese kontrakter nøye? Tror jeg opplevde bare en gang at en utleier sa at dette ikke var en garanti han ville signere. Jeg mener ikke at alle som går på NAV ikke betaler husleia og raserer, langt i fra, men når det skjer så er det veldig surt å ikke allerede ha en depositumskonto, og risikere at NAV ikke betaler. Hadde jeg leid ut så hadde jeg aldri godtatt en slikt garanti, og skulle jeg gjort det så hadde jeg lest papirene NØYE. Kanskje noen NAV kontorer dekker skader og, men ikke alle. Anonymous poster hash: a472f...91e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #21 Skrevet 6. mars 2015 Har godtatt det en gang, aldri igjen. Leieboer betalte ikke husleie på mange mnd og det var skader på leilighet når hun flyttet ut. NAV garantien dekker ikke skadene, og det tar svært lang tid å få pengene for husleiene. Kan man ikke betale depositum har man i mine øyner ikke råd til å leie den leiligheten, sånn er realiteten. Da må man låne eller spare, jeg ville ikke leid ut til noen som allerede før de hadde flyttet inn ikke kunne betale for seg. Anonymous poster hash: eaec9...081
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #22 Skrevet 6. mars 2015 Som utleier ville jeg ikke godtatt den "garantien". Jeg ville heller ikke ønsket å leie ut til noen som ikke kunne stille med garanti selv. Da ville jeg heller godtatt en litt lavere husleie fra noen med depositummet klart. Anonymous poster hash: 4bb65...1ca Men hvorfor ville du ikke godtatt den garantien? Og hvorfor ikke leie ut til noen som ikke kan stille med det selv? Anonymous poster hash: ddaef...2d1 Fordi at når man allerede før man har fått leiligheten ikke kan betale for seg er man i mine øyner en usikker betaler. Anonymous poster hash: eaec9...081
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #23 Skrevet 6. mars 2015 Jeg må si jeg er glad for at det i min tid på leiemarkedet var sjeldent noen krevde depositum. Har aldri hatt problemer med å betale husleie, og har alltid betalt i tide, men som enslig og ung på leiemarkedet hadde jeg aldri hatt råd til depositum. Særlig ikke slike depositum som kreves idag, f.eks 3x husleie, som da er nærmere 30 000 eller mer (og dette er umøblerte leiligheter). Ser venner på leiemarkedet idag sliter pga. depositum krav, og jeg lurer på hvordan folk får leid ut i det hele tatt med slike sinnsyke summer på depositum? Anonymous poster hash: f89a2...7d9
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #24 Skrevet 6. mars 2015 Jeg må si jeg er glad for at det i min tid på leiemarkedet var sjeldent noen krevde depositum. Har aldri hatt problemer med å betale husleie, og har alltid betalt i tide, men som enslig og ung på leiemarkedet hadde jeg aldri hatt råd til depositum. Særlig ikke slike depositum som kreves idag, f.eks 3x husleie, som da er nærmere 30 000 eller mer (og dette er umøblerte leiligheter). Ser venner på leiemarkedet idag sliter pga. depositum krav, og jeg lurer på hvordan folk får leid ut i det hele tatt med slike sinnsyke summer på depositum? Anonymous poster hash: f89a2...7d9 Fordi folk sparer opp til depositum. Eventuelt låner fra bank eller MasterCard. Anonymous poster hash: eaec9...081
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #25 Skrevet 6. mars 2015 Jeg må si jeg er glad for at det i min tid på leiemarkedet var sjeldent noen krevde depositum. Har aldri hatt problemer med å betale husleie, og har alltid betalt i tide, men som enslig og ung på leiemarkedet hadde jeg aldri hatt råd til depositum. Særlig ikke slike depositum som kreves idag, f.eks 3x husleie, som da er nærmere 30 000 eller mer (og dette er umøblerte leiligheter). Ser venner på leiemarkedet idag sliter pga. depositum krav, og jeg lurer på hvordan folk får leid ut i det hele tatt med slike sinnsyke summer på depositum? Anonymous poster hash: f89a2...7d9 Da vi leide den siste leiligheten før vi kjøpte eget var det 6 mnd depositum. De fleste har sparekontoer og så lenge man ikke raserer leiligheten eller lar være å betale leien får man tilbake alle pengene + rentene. Anonymous poster hash: c140b...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå