Gå til innhold

Er jeg den eneste som stresser med...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hjelper jo ikke om du stresser. Ta de forhåndsreglene du kan uten å lage stress og mas ut av det, og oppsøk lege hvis den lille blir syk. Så mye mer får du ikke gjort.

Her har vi vasset i snørr siden lillesøster ble født i august. Hun har stort sett vært forkjølet siden hun var 3 uker gammel, men det har heldigvis ikke blitt noe mer enn snørr.

RS virus denne siste "sesong" mnd her?...poden er 13 dager og har to eldre søsken som både hoster og snørrer. Jeg fullammer men helsesøster sa de kun hjalp mot bakterier, ikke virus.

Hva mente helsesøster? At amming ikke hjelper mot virus? Det var merkelig. Amming tilfører jo 'ditt immunforsvar' til babyen. Og har du fått rs-virus selv vil antistoffer fra ditt immunforsvar overføres til baby via morsmelk. Forenklet forklart. Har i alle fall aldri hørt om noe skille mellom bakterier og virus der. Vesla vår fikk norovirus i jula, en dag etter at jeg ble syk. Ammingen gjorde nok at hun bare kastet opp to ganger (mot mine sikkert 15 ganger...) Hun ble i alle fall mye mindre syk enn alle oss andre. Heldigvis :)

Anonymous poster hash: a9d7d...16a

Ja helsesøster mente at det kun gjaldt bakterier ikke virus....rart. Mummimamma hva var signalene på at din hadde fått RS virus? Min grynter en del men ingen feber, hoste eller snørr...

Atte hæ? Tror helsesøster må oppdatere kunnskapen sin. Gjennomgått virusinfeksjon hos mor vil da sende antistoffer i melka.

Jeg leste forresten akkurat om Mmr vaksine (skal ut og reise, har baby, og lurte på om Mmr skulle vært gitt før ferien)og at den ikke anbefales før etter at barnet er 9 måneder da det blir usikker effekt av vaksinen pga antistoffer hos mor. Altså gjennom melka. Røde hunder, meslinger og kusma = virus.

Annonse

Ja jeg syntes også det var litt rart....trodde morsmelk beskyttet mot både virus og bakterier. Jeg hadde jo selv (nesten helt sikker på det) RS virus når jeg nærmet meg termin og var ganske forkjølet. Mest sannsynlig smittet av minsten. Vet ikke om dette har gjort poden noe motstandsdyktig. Men nå er storesøster på 5,5 skikkelig dårlig med halsvondt og feber og tett nese så sikkert RS igjen. Føler meg litt kiip over å måtte si at hun ikke kan ta på han eller tingene hans, stakkars jenta mi. Men man må vel bare passe på. Usch, kjenner jeg er litt bortskjemt med to sommerbarn hvor man slapp dette dritter her. Men guttungen var så langt unna planlagt som mulig så da blir det sånn😇

Man er bare immun mot RS i noen mnd etter gjennomgått infeksjon.

I tillegg lærte jeg en gang at minst 80% av alle ettåringer har hatt RS. De fleste vet jo ikke at dét er det de har hatt engang fordi det som oftest arter seg som en forkjølelse.

Anonymous poster hash: a6518...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...