Gå til innhold

Leppebånd mellom fortennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig aldri lagt merke til det før, men idag dro jeg opp overleppa til gutten min og så at leppebåndet starter helt ned mellom fortennene hans. Han har litt mellomrom mellom fortennene, og dette forklarer jo hvorfor. Båndet er ganske lite, og slutter lang nede på overleppa også, ser derfor ut som det strammer litt. Han har aldri klaget på det, og snakker bedre enn gjennomsnittet på hans alder, men lurer på om dette er noe de gjør noe med? Med tanke på at de nye tennene skal komme tettere sammen, kutter de båndet da eller? Noen som har vært borti det samme?

Anonymous poster hash: 9b20a...eaa
Skrevet

Jeg har aldri vært nødt til å kutte leppebånd selv, men her er det jeg lærte av kjeveortopedene på tannlegehøyskolen:

Det gunstigste (dersom kutting er nødvendig) er å gjøre dette når de permanente hjørnetennene er på vei ned. Disse vokser litt på skrå, slik at de hjelper til med å dytte forstennene sammen så mellomrommet klemmes igjen. Dersom båndet kuttes tidligere er det fort gjort at det dannes arrvev som vil motvirke sammenklemmingen.

Hilsen tannlege

Anonymous poster hash: 335a4...125

Skrevet

Hei, jeg er tannlege. Det du beskriver er vanlig, og ikke noe å bry seg om. Det får ingen konsekvenser utover det kosmetiske. Veldig mage har mellomrom mellom melketennene, og så går det seg til etterhvert som de vokser. Når det er sagt, så henviser jeg aldri til reguleringstannlege for mellomrom mellom fortenner på eget initiativ. Kun hvis foreldrene ber om det. Det er jo så flott og sjarmerende! Har alltid ønsket meg det selv..

Anonymous poster hash: 5a0b1...ced

Skrevet

Jeg hadde leppebånd som gikk ned mellom fortennene mine oppe. Da jeg var 7 år (hadde mistet alle melketennene og fått de nye)var jeg på sykehuset og fikk klipt det av. Så begynte jeg med diverse tannreguleringer etterpå.

Anonymous poster hash: 82b39...187
Skrevet (endret)

Jeg kuttet leppebåndet mellom fortennene når jeg var ca 12 år. Eneste grunnen var for å få fortennene litt nærmere. Hadde veldig stort mellomrom og fikk fint plass til en av de gamle 10 kroningene mellom tennene ;) Var bare kosmetisk for min del og har aldri hatt noe å si for tale mulighetene eller noe i den duren. Har alltid hatt rette tenner og har ikke visdomstenner og slikt.

Har fortsatt ganske stor mellomrom, men ikke på langt nær som jeg hadde når jeg var liten ;) Nå er det bare en del av min fantastiske sjarm  :briller: He he..

Endret av Chl85
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Mellomrommet hans er kjempe sjarmerende, og det er ikke så stort :) Vet også det er vanlig at barn har mellomrom mellom melketennene. Tenker bare det ikke er like kult for han om båndet ødelegger plassen til de store tennene når den tid kommer. HI

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Mellomrommet hans er kjempe sjarmerende, og det er ikke så stort :) Vet også det er vanlig at barn har mellomrom mellom melketennene. Tenker bare det ikke er like kult for han om båndet ødelegger plassen til de store tennene når den tid kommer. HI

Det kommer ikke til å ødelegge. Og du har god tid! Skoletannlegen vurderer tannstillingen ved årskontrollene, og da er det naturlig at dere snakker om mellomrommet når han har mistet de fleste melketennene.

Anonymous poster hash: 5a0b1...ced

Skrevet

Min syvåring har det samme. Han har fått to voksentenner oppe, med betydelig mellomrom. Tannlegen sa det kunne gå seg til. Hvis ikke ville båndet bli kuttet når han er ca 12, og få tannregulering hvis glippen enda er stor. Men synes jammen mellomrommet har blitt mindre i det siste, så jeg håper det går seg til.

Hvis ikke blir det reggis.

Selv har jeg perfekte tenner og alltid null hull, og har håpet ungen skulle arve det. Når jeg så hvordan tennene hans vokste ut, med det digre mellomrommet mellom fortennene ble jeg litt trist på hans vegne. Men nå som det har kommet flere tenner, synes jeg faktisk tennene hans minner mye om mine likevel. Jeg ser at i underkjeven har vi nesten identisk tannstilling, så det er mulig det bare er leppebåndet hans som skapet problemer

Anonymous poster hash: b00d5...d1a

Skrevet

Vår 5-åring fikk kuttet leppebåndet samtidig som han var på sykehuset for å kutte tungebåndet. Han var da ca 2 år. Tror ikke at leppebåndet var noen hindring for talen, men det var derimot et veldig stramt tungebånd (lagde hjerteform på tunga når han prøvde å rekke tunga ut).

På sykehuset sa de at det beste hadde vært å gjøre disse tingene da han var baby. Siden han var såpass stor fikk han en lett "narkose" (husker ikke hva det heter?). Var veldig fort gjort, og han merket ikke noe ubehag etterpå.

Nå er gutten vår 6 år, men har ikke mistet noen tenner enda. Venter spent på hvordan de nye kommer ut, og håper at mellomrommet som er mellom melketennene lukker seg av seg selv når de store "nyetennene" kommer :-)

Anonymous poster hash: b5637...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...